Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 110
Offentligt
2432489_0001.png
1
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
(Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser)
§1
I lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 363 af 9. marts 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften
til kapitel 2 affattes således:
»Kapitel 2
Varighed, struktur og sprog«
2.
Efter § 7 b indsættes i
kapitel 2:
Ȥ 7 c.
Erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser omfattet af denne lov
udbydes på dansk, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Uddannelsesudbud, der fremgår af bilag 1, kan udbydes på engelsk.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan i særlige tilfælde godkende, at et udbud af en
erhvervsakademiuddannelse eller professionsbacheloruddannelse, der ikke er omfattet af stk. 2, kan
være på et andet sprog end dansk.«
3.
I
§ 22, stk. 1,
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Uddannelseselementer med et undervisningssprog, der afviger fra uddannelsens udbudssprog,
og omfanget heraf.«
Nr. 3-9 bliver herefter nr. 4-10.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022 og har virkning for uddannelser, der udbydes fra og
med studieåret 2022-23.
Stk. 2.
Godkendelsen af erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, der er
udbudt på et andet sprog end dansk, og som ikke fremgår af bilag 1, jf. § 7 c, stk. 2, bortfalder, jf. dog
stk. 3.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0002.png
2
Stk. 3.
Studerende, der den 1. januar 2022 er optaget på en erhvervsakademiuddannelse eller
professionsbacheloruddannelse, der er udbudt på et andet sprog end dansk, og som ikke fremgår af
bilag 1, jf. § 7 c, stk. 2, har ret til at færdiggøre uddannelsen i henhold til reglerne for uddannelsen og
på det sprog, som uddannelsen blev udbudt på, da den studerende blev optaget på uddannelsen.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0003.png
3
Bilag 1
Uddannelsesinstitution og udbudssted
Uddannelsesudbud
Det Kongelige Akademi - Design, Bornholm Bachelor’s Degree Programme in Crafts in
Glass and Ceramics
Erhvervsakademiet Cphbusiness, Lyngby
Bachelor’s Degree Programme in Web
Development (top-up)
Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg
Academy Profession Degree Programme in
Computer Science
Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg
Academy Profession Degree Programme in
Multimedia Design
Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg
Bachelor’s Degree Programme in Software
Development (top-up)
Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg
Bachelor’s Degree Programme in Software
Development (top-up)
Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd
Academy Profession Degree Programme in
Multimedia Design
Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd
Bachelor’s Degree Programme in Digital
Concept Development (top-up)
Professionshøjskolen Absalon, Campus Bachelor of Engineering in Biotechnology
Kalundborg
Professionshøjskolen
VIA
University Academy Profession Degree Programme in
College, Campus Herning
Design, Technology and Business
Professionshøjskolen
VIA
University Bachelor’s Degree Programme in Design and
College, Campus Herning
Business (top-up)
Professionshøjskolen
VIA
University Bachelor Degree Programme in Architectural
College, Campus Horsens
Technology and Construction Management
Professionshøjskolen
VIA
University Bachelor of Engineering in Software
College, Campus Horsens
Technology
Professionshøjskolen
VIA
University Bachelor of Engineering in Climate and
College, Campus Horsens
Supply Engineering
Professionshøjskolen
VIA
University Bachelor’s Degree Programme in Animation
College, Kasernevej Viborg
Professionshøjskolen
VIA
University Bachelor’s Degree Programme in Graphic
College, Kasernevej Viborg
Storytelling
Syddansk Universitet, Sønderborg
Bachelor of Engineering in Electronics
Syddansk Universitet, Sønderborg
Bachelor of Engineering in Mechatronics
Syddansk Universitet, Sønderborg
Bachelor of Engineering in Mechanical
Engineering
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0004.png
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Reduktion af engelsksprogede erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Undervisningssprog på erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Den 25. juni 2021 indgik regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti ”Aftale om reduktion af engelsksprogede
videregående uddannelser”. Aftalen har til formål at nedbringe SU-udgifterne til vandrende
arbejdstagere ved at reducere tilgangen til engelsksprogede uddannelser.
Dette lovforslag er en konsekvens af aftalen.
Det foreslås således, at erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fremover
som hovedregel kun kan udbydes på dansk.
Det
foreslås,
at
visse
konkrete
udbud
af
erhvervsakademiuddannelser
og
professionsbacheloruddannelser undtages fra denne hovedregel, hvilket indebærer, at uddannelserne
også fremover kan udbydes på engelsk.
Herudover foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelseselementer med et undervisningssprog, der afviger fra uddannelsens udbudssprog, og
omfanget heraf. Dette har til formål at gøre det muligt, at der kan indgå f.eks. engelsksprogede
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0005.png
5
elementer på erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, bl.a. således at
uddannelsesinstitutionerne fortsat vil have mulighed for at indgå aftaler om udveksling med
uddannelsesinstitutioner i udlandet, og således at det fortsat understøttes, at studerende på disse
uddannelser også fremover kan deltage i udveksling.
2. Lovforslagets baggrund
Den 18. april 2013 indgik den daværende regering (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) sammen med Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og
Liberal Alliance aftale om ”Reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse”.
Aftalen, der har karakter af et forlig, omfattede ti initiativer til reform og målretning af SU-systemet,
herunder en opfølgning på EU-Domstolens dom i sag C-46/12 (”L.N.-dommen”). L.N.-dommen
fastslog, at EU-borgere, der studerer i Danmark og samtidig udøver reel og faktisk beskæftigelse af
en karakter, hvor den pågældende studerende opnår status af arbejdstager efter EU-retten, ikke kan
nægtes studiestøtte svarende til den støtte, der gives til danske statsborgere.
Konsekvensen af dommen er, at EU/EØS-borgere, der rejser til en anden EU/EØS-medlemsstat med
det hovedformål at studere, har ret til studiestøtte, hvis de samtidig har status som vandrende
arbejdstagere efter EU-retten.
Det følger af aftalen fra 2013, at der som følge af dommen vil blive indarbejdet merudgifter til SU på
200 mio. kr. (2013-pl) efter skat og tilbagebeløb på de kommende finanslove, og at partierne bag
aftalen vil følge udviklingen i antallet af EU/EØS-borgere, der modtager SU i kraft af deres status
som vandrende arbejdstagere og udgifterne hertil. Det følger endvidere af aftalen, at såfremt
udviklingen afviger væsentligt fra det forudsatte, forpligter partierne sig til i forligskredsen at sikre
finansiering inden for SU-området og iværksætte relevante værnsinitiativer.
De videregående uddannelsesinstitutioner kan i dag udbyde erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser på andre udbudssprog end dansk. Uddannelser, der ikke udbydes på
dansk, udbydes helt overvejende på engelsk. I 2019 blev der optaget studerende på ca. 110
engelsksprogede udbud af erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser.
Som følge af et stigende optag på de engelsksprogede uddannelser er SU-udgifterne til EU/EØS-
borgere med status som vandrende arbejdstagere steget betydeligt de senere år. Til trods for flere
tiltag med henblik på at stoppe stigningen i udgifterne peger udviklingen på, at udgifterne vil stige
yderligere i de kommende år. På erhvervsakademierne og professionshøjskolernes engelsksprogede
uddannelser er der en stor andel af engelsksprogede studerende, og disse studerende finder kun i ringe
omfang beskæftigelse i Danmark efter afsluttet uddannelse.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0006.png
6
SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere udgjorde i 2019 ca. 528 mio. kr. (2021-pl), og udgifterne
skønnes at stige yderligere til ca. 576 mio. kr. i 2025.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1.
Reduktion
af
engelsksprogede
erhvervsakademiuddannelser
og
professionsbacheloruddannelser
3.1.1. Gældende ret
Erhvervsakademi-
og
professionsbacheloruddannelser
er
reguleret
af
lov
om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af
10. december 2019.
Lovens kapitel 1 fastlægger uddannelsernes formål m.v., mens der i lovens kapitel 2 er fastsat
bestemmelser om uddannelsernes varighed og struktur. Loven indeholder ikke bestemmelser, der
regulerer uddannelsernes udbudssprog, undervisningssprog eller lignende.
Der er med hjemmel i loven udstedt en generel og flere specifikke uddannelsesbekendtgørelser. I
bekendtgørelse nr. 15 af 9. januar 2020 om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser fastlægges generelle regler om uddannelsernes længde, indhold,
praktikkens længde, løn under praktik, titler m.v. Der er fastsat nærmere regler for de enkelte
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser i uddannelsesspecifikke bekendtgørelser.
Der er i de nævnte uddannelsesbekendtgørelser ikke fastsat bestemmelser, der nærmere regulerer
uddannelsernes udbudssprog, undervisningssprog eller lignende, udover at det i § 20, stk. 2, nr. 11, i
bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fastlægges, at
studieordningens institutionsdel skal indeholde regler om eventuelle krav om læsning af tekster på
fremmedsprog og angivelse af, hvilket kendskab til fremmedsprog dette forudsætter.
Erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser udbydes i alt overvejende grad af
henholdsvis erhvervsakademier og professionshøjskoler, men professionsbacheloruddannelser kan
også udbydes af universiteter, medie- og journalisthøjskolen samt maritime uddannelsesinstitutioner.
Der henvises til § 4, stk. 1, i lov om medie- og journalisthøjskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 780 af
8. august 2019, § 7 i universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, samt § 1, stk.
3, i lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019.
Ved optagelsen til de videregående uddannelser sommeren 2019 blev der udbudt 68
professionsbacheloruddannelser på engelsk ud af et samlet udbud på 368
professionsbacheloruddannelser, og på samme tidspunkt blev der udbudt 42
erhvervsakademiuddannelser på engelsk ud af et samlet udbud på 212 erhvervsakademiuddannelser.
Der blev ved optagelsen 2019 ikke udbudt erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelser
på andre sprog end dansk eller engelsk.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0007.png
7
Forud for oprettelsen af nye uddannelser og uddannelsesudbud skal disse prækvalificeres og
godkendes af uddannelses- og forskningsministeren. Prækvalifikationen er en vurdering af, om den
nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder lovgivningsmæssige krav. Der henvises til § 18 i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af 2. marts
2018.
Der er i henhold til lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner fastsat nærmere
regler om akkreditering og godkendelse i bekendtgørelse nr. 1558 af 2. juli 2021 om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Efter
bekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 1, skal uddannelsesinstitutionerne søge om prækvalifikation, før en
institution opretter en ny videregående uddannelse eller ændrer udbudssproget i en eksisterende
uddannelse fra dansk til et fremmedsprog.
I bilag 4 til bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og
godkendelse af videregående uddannelser er der fastlagt kriterier for prækvalifikation af nye
uddannelser. Det anføres her, at hvis uddannelsessproget er engelsk, skal uddannelsesinstitutionen i
ansøgningen dokumentere et behov, som ikke i tilstrækkelig omfang kan opfyldes af en uddannelse
på dansk.
Bekendtgørelse nr. 97 af 25. januar 2021 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser vedrører adgangskrav, optagelse, indskrivning og udskrivning ved
erhvervsakademiuddannelser,
professionsbacheloruddannelser
og
selvstændige
overbygningsuddannelser
(professionsbachelor)
tilrettelagt
som
heltidsuddannelse.
Bekendtgørelsens § 29, stk. 1, fastlægger, at hvis uddannelsens godkendte udbudssprog er engelsk,
skal ansøgeren have bestået engelsk på B-niveau med et vægtet gennemsnit på 3,0 uden oprunding.
Visse prøver kan efter bestemmelsens 2. pkt. erstatte kravet, forudsat at ansøgeren har opnået et anført
mindsteresultat, og at institutionen ikke har fastsat krav om højere karakterer eller testresultater.
Lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, samt
bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017 om statens uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen)
fastlægger de retlige rammer for tildeling af SU til uddannelser i Danmark, herunder
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Det følger heraf, at EU/EØS-borgere, som har
status som vandrende arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende efter EU-retten, eller som
har haft sammenhængende ophold i Danmark i mindst 5 år, og visse familiemedlemmer hertil, har ret
til SU på samme vilkår som danske statsborgere. Der henvises i øvrigt til redegørelsen for L.N.-
dommen i afsnit 2.
3.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0008.png
8
SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande er steget betydeligt de senere år, og
udgifterne ser kun ud til at stige yderligere de kommende år, trods flere tiltag med henblik at stoppe
stigningen i udgifterne.
På de engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser er 72 pct. af de
studerende engelsksprogede, og kun 21 pct. af disse studerende finder beskæftigelse i Danmark efter
afsluttet uddannelse.
På baggrund af den politiske aftale af 25. juni 2021 lægges der op til, at SU-udgifterne til vandrende
arbejdstagere nedbringes ved at reducere tilgangen til engelsksprogede uddannelser på
erhvervsakademier, professionshøjskoler og andre udbydere af erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser. Denne reduktion af tilgangen til engelsksprogede uddannelser sker
ved, at engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser lukkes eller
omlægges, således at disse som udgangspunkt skal udbydes på dansk.
På denne baggrund foreslås det med § 1, nr. 2, at der indsættes en ny § 7 ci lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Den foreslåede § 7 c, stk. 1, fastlægger, at erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser omfattet af denne lov udbydes på dansk. Den foreslåede
bestemmelse omfatter erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, der er
tilrettelagt på heltid, hvilket vil sige uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område,
der finansieres med fuldt statstilskud i form af heltidstaxameter.
Det foreslåede har således ikke til formål at ændre uddannelsesinstitutionernes mulighed for at
udbyde efter- og videreuddannelse efter reglerne i lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, eller i lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 609 af 28. maj
2019.
Den foreslåede § 7 c, stk. 2, vil indebære, at visse, konkrete udbud af erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser vil blive undtaget fra hovedreglen i den foreslåede § 7 c, stk. 1. Disse
konkrete udbud af erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, der fremgår af bilag 1, vil
dermed også efter lovens ikrafttræden kunne udbydes på engelsk.
Der er med de konkret undtagne udbud af erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser tale om en nærmere udmøntning af den politiske aftale af 25. juni
2021, der indeholder en angivelse af konkret undtagne fagområder på specifikke
uddannelsesinstitutioner og udbudssteder. Det anføres i aftalen, at undtagelserne er foretaget på
baggrund af en politisk helhedsvurdering med vægt på følgende kriterier: De engelsksprogede
studerende på fagområdet har god beskæftigelse, uddannelsen er unik, uddannelsen/fagområdet har
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0009.png
9
en væsentlig betydning for udbudsstedet, uddannelsen/fagområdet har en særlig betydning for det
regionale arbejdsmarked, samt at uddannelsen/fagområdet vil være vanskelig at opretholde på dansk,
f.eks. pga. sin geografiske placering. De undtagne uddannelsesudbud svarer til ca. 650 studiepladser.
Endvidere foreslås det med § 1, nr. 2, at der indsættes en ny § 7 c, stk. 3, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren i særlige tilfælde kan godkende, at et udbud af en erhvervsakademiuddannelse
eller professionsbacheloruddannelse, der ikke er omfattet af stk. 2, kan være på et andet sprog end
dansk. Bestemmelsen kan f.eks. anvendes, hvis udbuddet af en uddannelse, der fremgår af bilag 1
ophører, eller hvis der i øvrigt er væsentlige grunde hertil, herunder henset til, om det vurderes
hensigtsmæssigt at godkende en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse med et andet
udbudssprog end dansk set i forhold til de aktuelle samt forventede udgifter til SU til EU/EØS-borgere
med status som vandrende arbejdstagere. Der henvises i den forbindelse til formålet med den
bagvedliggende aftale i forhold til at reducere SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere og dermed
følge op på forpligtelserne i SU-forliget fra 2013.
Uddannelses- og forskningsministeren vil orientere partierne bag ”Aftale om reduktion af
engelsksprogede videregående uddannelser”, inden en uddannelse godkendes efter den foreslåede §
7 c, stk. 3.
Det foreslåede har ikke til hensigt at ændre den praksis for udmøntning af § 25 i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte antallet af studiepladser for uddannelser omfattet af denne lov
(almindeligvis betegnet ”dimensionering”). Der vil dermed som hidtil kunne foretages
dimensionering af de omhandlede uddannelsesinstitutioners udbud.
Det er som udgangspunkt ikke hensigten, at antallet af studerende på de uddannelser, der fremgår af
bilag 1, eller som på baggrund af uddannelses- og forskningsministerens godkendelse efter den
foreslåede § 7 c, stk. 3, kan udbydes på et andet sprog end dansk, fremover skal overstige det niveau,
der har været lagt til grund for undtagelsen af uddannelsesudbuddene.
Det foreslås med dette lovforslags § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2022 og har virkning
for uddannelser, der udbydes fra og med studieåret 2022-23.
Det foreslås med § 2, stk. 2, at godkendelsen af erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, der er udbudt på et andet sprog et dansk, bortfalder, medmindre
uddannelsesudbuddet fremgår af bilag 1, jf. § 7 c, stk. 2. Bestemmelsen har til formål at understøtte,
at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, og den foreslåede ny § 7 c, foreslås, at uddannelser omfattet af
loven fremover udbydes på dansk. I den foreslåede bestemmelse henvises dog afslutningsvist til § 2,
stk. 3, om studerendes retsstilling.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0010.png
10
Med henblik på, at allerede optagne studerende på engelsksprogede erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelser har mulighed for at færdiggøre den (engelsksprogede) uddannelse,
som de er optaget på, foreslås det således med dette lovforslags § 2, stk. 3, at studerende, der den 1.
januar 2022 er optaget på en erhvervsakademiuddannelse eller professionsbacheloruddannelse, der er
udbudt på et andet sprog et dansk, og som ikke fremgår af bilag 1, har ret til at færdiggøre uddannelsen
i henhold til reglerne for uddannelsen og på det sprog, som uddannelsen blev udbudt på, da den
studerende blev optaget på uddannelsen.
Den foreslåede § 7 c vil indgå i kapitel 2 i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, der har overskriften ”Varighed og struktur”. Med henblik på at
afspejle den emnemæssige udvidelse, der er en konsekvens af den foreslåede § 7 c, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 2, foreslås det med § 1, nr. 1, at kapiteloverskriften ændres til ”Varighed, struktur
og sprog”.
3.2. Undervisningssprog på erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
3.2.1. Gældende ret
Efter § 22, stk. 1, i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fastsætter
uddannelses-
og forskningsministeren regler om uddannelserne, herunder om
1)
lønnet og ulønnet
praktik,
2)
kvalitetssikring og kvalitetsudvikling,
3)
studieordninger,
4)
adgang, indskrivning, orlov,
prøver og eksamen, tilmelding til og afmelding fra prøver, herunder eventuelle krav til studieaktivitet,
bedømmelse og censorer,
5)
anvendelse af det fælleseuropæiske pointsystem (ECTS),
6)
studerendes
pligt til at deltage i uddannelsesforløbet,
7)
kriterier for udvælgelse af talentfulde studerende, der kan
deltage i ekstra uddannelsesaktiviteter, jf. § 7 a, og om udstedelse af eksamensbeviser, der kan påføres
udmærkelse og anerkendelse,
8)
adgangskursus og adgangseksamen til ingeniøruddannelserne og til
lignende tekniske uddannelser, samt
9)
forberedelseskurser for indvandrere og flygtninge.
Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser – eller bekendtgørelser
udstedt i medfør af loven – indeholder ikke bestemmelser, der regulerer uddannelsernes udbudssprog,
undervisningssprog eller lignende.
Det er praksis i den administrerende og tilsynsførende styrelse under Uddannelses- og
Forskningsministeriet, at udbud af erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, der er
godkendt med dansk som udbudssprog, også gennemføres med dansk som undervisningssprog. Dette
indebærer, at der undervises på dansk i alle obligatoriske fag, mens der i valgfag kan undervises på
engelsk, også uden at der er et tilsvarende valgfag på dansk, men forudsat at der også er et
tilstrækkeligt udbud af relevante dansksprogede valgfag.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0011.png
11
Ovennævnte praksis har bl.a. til formål at understøtte, at personer, der ikke har engelsk på B-niveau
i den adgangsgivende eksamen, også har mulighed for at få adgang til visse videregående
uddannelser.
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, skal
efter lovens § 8 tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den studerende inden for den
normerede studietid har mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Bestemmelsen
indebærer, at en del af uddannelsen skal tilrettelægges sådan, at en studerende, der ønsker at
gennemføre forløbet gennem et udlandsophold, ved hjemkomst vil kunne fortsætte uddannelsen på
samme trin, som studerende på samme årgang er nået til. Der kan f.eks. være tale om ét eller flere
valgfrie uddannelsesmoduler eller praktikophold.
De studerende kan således enten på eget initiativ, eller som led i en udvekslingsaftale mellem den
danske uddannelsesinstitution og en udenlandsk uddannelsesinstitution eller praktikvirksomhed,
gennemføre et relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Den danske uddannelsesinstitution modtager tilskud for de dele af uddannelsen, der gennemføres på
institutionen i Danmark, og det er forudsat, at der er balance mellem ind- og udgående
udvekslingsstuderende.
3.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 2, jf. afsnit 3.1, at erhvervsakademi uddannelser og
professionsbacheloruddannelser udbydes på dansk. Det forventes, at en lang række af de
engelsksprogede uddannelsesforløb, som udenlandske udvekslingsstuderende har kunnet gennemføre
som led i en udvekslingsaftale, dermed som udgangspunkt vil bortfalde.
Uanset det foreslåede bør det fortsat være muligt for uddannelsesinstitutioner, der udbyder
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, at indgå i gensidigt forpligtende
udvekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i udlandet, og dermed fortsat understøtte, at
studerende på disse uddannelser kan deltage i udveksling som en del af deres uddannelse, jf. lovens
§ 8.
På den baggrund foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 3, at der indsættes en ny § 22, stk. 1, nr. 3, i
lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, hvorefter
uddannelses-
og
forskningsministeren fastsætter regler om uddannelseselementer med et undervisningssprog, der
afviger fra uddannelsens udbudssprog, og omfanget heraf.
Det er hensigten med det foreslåede, at der fastsættes bestemmelser, der gør det muligt at udbyde
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, hvor dele af den enkelte uddannelse kan
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0012.png
12
gennemføres på et andet undervisningssprog end det godkendte udbudssprog. Forslaget vil herunder
muliggøre engelsksprogede elementer i uddannelser, der er godkendt med dansk som udbudssprog.
Det foreslås endvidere, at der skal kunne fastsættes regler om, i hvilket omfang fremmedsproglige
elementer kan indgå i uddannelsen (opgjort i ECTS-point). Det er hensigten, at der i den forbindelse
tages højde for, at de enkelte uddannelsesudbud bevarer deres sproglige identitet, og herudover at der
ikke skabes systemiske barrierer for studerende fra erhvervsuddannelserne, som ønsker optagelse på
en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse, således at det understøttes, at personer,
der ikke har engelsk på B-niveau i den adgangsgivende eksamen, også har mulighed for at få adgang
til visse videregående uddannelser.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser forventes at være et samlet offentligt mindreforbrug
sammensat af mindreforbrug på SU og taxameterudgifter. Før tilbageløb af skatter og afgifter er
mindreudgiften på SU på 26 mio. kr. i 2022, 73 mio. kr. i 2023, 110 mio. kr. i 2024, 127 mio. kr. i
2025, 131 mio. kr. i 2026, 132 mio. kr. i 2027 og 133 mio. kr. varigt fra 2028. Dette svarer til udgifter
efter tilbageløb af skatter og afgifter på 14 mio. kr. i 2022, 39 mio. kr. i 2023, 58 mio. kr. i 2024, 67
mio. kr. i 2025, 69 mio. kr. i 2026, 70 mio. kr. i 2027 og 70 mio. kr. varigt fra 2028 efter tilbageløb
af skatter og afgifter.
Dertil kommer et forventet mindreforbrug på taxameterudgifter på 98 mio. kr. i 2023, 166 mio. kr. i
2024, 193 mio. kr. i 2025 og 211 mio. kr. varigt fra 2026.
Dette svarer i alt til mindreudgifter på 14 mio. kr. i 2022, 137 mio. kr. i 2023, 224 mio. kr. i 2024,
260 mio. kr. i 2025, 280 mio. kr. i 2026 og 281 mio. kr. varigt fra 2027.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger i relevant omfang principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0013.png
13
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. august 2021 til den 2. september 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatrådet, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School,
Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier, Danmarks
Statistik, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og
Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – lederne, Danske Forlag, Danske
Gymnasier, Danske HF & VUC, Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Revisorer – FSR, Danske SOSU-skoler,
Danske SOSU-skoler-Bestyrelserne, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter,
Datatilsynet, Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur,
Design og Konservering, DI, Djøf, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi
Copenhagen Business Academy, Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinstitut,
Fagligt Fælles Forbund – 3F, FGU Danmark, FH-Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Fredericia Maskinmesterskole, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, HK/Stat, Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i København, KL,
Københavns Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole, Københavns Professionshøjskole,
Københavns Universitet, Marstal Navigationsskole, MARTEC, OpenDenmark, Professionshøjskolen
Absalon, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser
og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Voksen og Efteruddannelse, SIMAC, Skagen Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage,
Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Teknisk Landsforbund,
University College Lillebælt, University College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA
University College, VUC Bestyrelsesforeningen, Aalborg Universitet, Århus Maskinmesterskole og
Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0014.png
14
Økonomiske konsekvenser for Samlede mindreudgifter for De
berørte
stat, kommuner og regioner
staten:
uddannelsesinstitutioner vil
modtage
færre
2022: 14 mio. kr.
aktivitetstilskud.
2023: 137 mio. kr.
2024: 224 mio. kr.
2025: 260 mio. kr.
2026: 280 mio. kr.
2027 og derefter: 281 mio. kr.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Positive
Ingen
implementeringskonsekvenser
i form af færre SU-
ansøgninger
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative
for borgerne
konsekvenser Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering
af
erhvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0015.png
15
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Kapitel 2 i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser har overskriften
”Varighed og struktur”.
Det foreslås med § 1, nr. 1, at
kapiteloverskriften
ændres til ”Varighed, struktur og sprog”.
Forslaget har til formål at afspejle den emnemæssige udvidelse af kapitlets indhold, der er en
konsekvens af den foreslåede § 7 c, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, hvormed der fastsættes nye retlige
rammer for udbudssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser samt lovforslagets
§ 1, nr. 3, der indsætter en ny § 22, stk. 1, nr. 3, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om uddannelseselementer med et undervisningssprog, der afviger
fra uddannelsens udbudssprog, og omfanget heraf .
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2 og 3.2.2.Til nr. 2
Erhvervsakademi-
og
professionsbacheloruddannelser
er
reguleret
af
lov
om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af
10. december 2019. Loven indeholder ikke bestemmelser, der regulerer uddannelsernes udbudssprog,
undervisningssprog eller lignende.
Der er med hjemmel i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
udstedt en generel og flere specifikke uddannelsesbekendtgørelser. Bekendtgørelserne regulerer ikke
uddannelsernes udbudssprog, undervisningssprog eller lignende, bortset fra at det i § 20, stk. 2, nr.
11, i bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fastlægges,
at studieordningens institutionsdel skal indeholde regler om eventuelle krav om læsning af tekster på
fremmedsprog og angivelse af, hvilket kendskab til fremmedsprog dette forudsætter.
Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne udbydes overvejende på dansk, men visse
uddannelser udbydes også på engelsk, og enkelte uddannelser udbydes alene på engelsk.
Erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser udbydes af erhvervsakademier og
professionshøjskoler, men kan også udbydes af universiteter, medie- og journalisthøjskolen samt
maritime uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås med § 1, nr. 2, at der i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser indsættes en ny
§ 7 c, stk. 1,
hvorefter erhvervsakademiuddannelser
og professionsbacheloruddannelser omfattet af denne lov udbydes på dansk, jf. dog stk. 2 og 3.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0016.png
16
Bestemmelsen pålægger således udbydere af erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser,
at uddannelser omfattet af loven skal udbydes på dansk.
Det foreslås med § 1, nr. 2, at der indsættes en ny
§ 7 c, stk. 2,
der – som en modifikation til den
foreslåede § 7 c, stk. 1 – fastlægger, at uddannelsesudbud, der fremgår af bilag 1, kan udbydes på
engelsk.
De pågældende uddannelsesudbud, som foreslås undtaget fra den foreslåede generelle begrænsning i
§ 7 c, stk. 1, er et resultat af den politiske aftale af 25. juni 2021.
Det fremgår af aftalen, at undtagelserne er foretaget på baggrund af en politisk helhedsvurdering med
vægt på følgende kriterier: De engelsksprogede studerende på fagområdet har god beskæftigelse,
uddannelsen er unik, uddannelsen/fagområdet har en væsentlig betydning for udbudsstedet,
uddannelsen/fagområdet har en særlig betydning for det regionale arbejdsmarked, samt at
uddannelsen/fagområdet vil være vanskelig at opretholde på dansk, f.eks. pga. sin geografiske
placering. De undtagne uddannelsesudbud svarer til ca. 650 studiepladser.
Herudover foreslås det med § 1, nr. 2, at der indsættes et nyt
§ 7 c, stk. 3,
hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren i særlige tilfælde kan godkende, at et udbud af en erhvervsakademiuddannelse
eller professionsbacheloruddannelse, der ikke er omfattet af stk. 2, kan være på et andet sprog end
dansk.
Som det fremgår af ordlyden af den foreslåede § 7 c, stk. 3, vil bemyndigelsen alene kunne anvendes
i særlige tilfælde, f.eks. hvis udbuddet af en uddannelse, der fremgår af bilag 1 ophører, eller hvis der
i øvrigt er væsentlige grunde hertil, herunder henset til, om det vurderes hensigtsmæssigt at godkende
en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse med et andet udbudssprog end dansk set i
forhold til de aktuelle samt forventede udgifter til SU til EU/EØS-borgere med status som vandrende
arbejdstagere. Der henvises i den forbindelse til formålet med den bagvedliggende aftale i forhold til
at reducere SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere og dermed følge op på forpligtelserne i SU-
forliget fra 2013. I forhold til den konkrete uddannelse, der godkendes, kan der herunder lægges vægt
på et eller flere kriterier, der svarer til de kriterier, der indgik i overvejelserne bag den politiske aftale,
herunder f.eks. forventet beskæftigelse for færdiguddannede fra uddannelsen, betydningen for det
regionale arbejdsmarked m.v.
Det bemærkes i øvrigt, at Uddannelses- og Forskningsministeriet vil følge udviklingen og på den
baggrund selv tage initiativ til eventuelt at bringe den foreslåede § 7 c, stk. 3, i anvendelse.
Endeligt bemærkes det, at det foreslåede ikke har til hensigt at ændre den praksis for udmøntning af
§ 25 i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte antallet af studiepladser for uddannelser omfattet
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0017.png
17
af denne lov (almindeligvis betegnet ”dimensionering”). Der vil dermed som hidtil kunne foretages
dimensionering af de omhandlede uddannelsesinstitutioners udbud.
Det er som udgangspunkt ikke hensigten, at antallet af studerende på de uddannelser, der fremgår af
bilag 1, eller som på baggrund af uddannelses- og forskningsministerens godkendelse efter den
foreslåede § 7 c, stk. 3, kan udbydes på et andet sprog end dansk, fremover skal overstige det niveau,
der har været lagt til grund for undtagelsen af uddannelsesudbuddene.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.2.
Til nr. 3
Efter § 22, stk. 1, i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fastsætter
uddannelses-
og forskningsministeren regler om uddannelserne, herunder om praktik, kvalitetssikring
og kvalitetsudvikling, studieordninger, adgang, og eksamen m.v.
Ifølge praksis i den administrerende og tilsynsførende styrelse, skal udbud af erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser, der er godkendt med dansk som udbudssprog, også gennemføres
med dansk som undervisningssprog. Der skal dermed undervises på dansk i alle obligatoriske fag,
mens der i valgfag kan undervises på engelsk, også uden at der er et tilsvarende valgfag på dansk,
men forudsat at der også er et tilstrækkeligt udbud af relevante dansksprogede valgfag.
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, skal
efter § 8 i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser tilrettelægge den
enkelte uddannelse således, at den studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at
gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Dette indebærer, at en del af uddannelsen skal
tilrettelægges sådan, at en studerende, der ønsker at gennemføre forløbet gennem et udlandsophold,
ved hjemkomst vil kunne fortsætte uddannelsen på samme trin, som studerende på samme årgang er
nået til. Der kan f.eks. være tale om ét eller flere valgfrie uddannelsesmoduler eller praktikophold.
Med henblik på at understøtte, at uddannelsesinstitutionerne fortsat vil have mulighed for at indgå
aftaler om udveksling af studerende med uddannelsesinstitutioner i udlandet, foreslås det med § 1,
nr. 3, at der indsættes en ny
§ 22, stk. 1, nr. 3,
i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, hvorefter
uddannelses-
og forskningsministeren fastsætter regler
om uddannelseselementer med et undervisningssprog, der afviger fra uddannelsens udbudssprog, og
omfanget heraf.
Det er hensigten med det foreslåede, at der fastsættes bestemmelser, der gør det muligt at udbyde
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, hvor dele af den enkelte uddannelse kan
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0018.png
18
gennemføres på et andet undervisningssprog end det godkendte udbudssprog. Forslaget vil herunder
muliggøre engelsksprogede elementer i uddannelser, der er godkendt med dansk som udbudssprog.
Det foreslås i denne forbindelse endvidere, at der skal kunne fastsættes regler om, i hvilket omfang
fremmedsproglige elementer kan indgå i uddannelsen (opgjort i ECTS-point). Det er hensigten, at der
i den forbindelse tages højde for, at de enkelte uddannelsesudbud bevarer deres sproglige identitet,
hvilket vil indebære, at størstedelen af undervisningen skal foregå på det sprog, som udbuddet er
godkendt til. Bemyndigelsen vil blive udmøntet efter dialog med institutionerne.
Fastlæggelsen af de konkrete rammer for brugen af fremmedsprog på dansksprogede udbud skal
endvidere ske under hensyntagen til, at der ikke skabes systemiske barrierer for studerende fra
erhvervsuddannelserne,
som
ønsker
optagelse
en
erhvervsakademi-
eller
professionsbacheloruddannelse. Det forudsættes derfor, at der i forbindelse med overvejelser om,
hvilke uddannelsesudbud der hensigtsmæssigt vil kunne udbydes med engelsksprogede elementer,
vil indgå en vurdering af efterspørgsel og behov for engelsksprogede uddannelseselementer, og at der
dermed også fortsat skal være mulighed for at opretholde en praksis, som understøtter, at personer,
der ikke har engelsk på B-niveau i den adgangsgivende eksamen, også har mulighed for at få adgang
til visse videregående uddannelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.2.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2022 og har virkning for uddannelser, der
udbydes fra og med studieåret 2022-23, jf. dog stk. 2.
Det foreslåede indebærer – sammenholdt med den foreslåede § 7 c, stk. 1, 2 og 3, jf. dette lovforslags
§ 1, nr. 2 – at erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fra og med det
ordinære sommeroptag 2022 kun kan udbydes på dansk, medmindre uddannelsesudbuddet fremgår
af bilag 1, eller uddannelses- og forskningsministeren har godkendt, at uddannelsen kan udbydes på
et andet sprog end dansk.
Det
foreslås
i
stk.
2,
at
godkendelsen
af
erhvervsakademiuddannelser
og
professionsbacheloruddannelser, der er udbudt på et andet sprog et dansk, og som ikke fremgår af
bilag 1, jf. § 7 c, stk. 2, bortfalder, jf. dog stk. 3.
De omhandlede uddannelsesinstitutioner vil blive underrettet særskilt om bortfaldet af
godkendelserne.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0019.png
19
Det foreslås i
stk. 3,
at studerende, der den 1. januar 2022 er optaget på en erhvervsakademiuddannelse
eller professionsbacheloruddannelse, der er udbudt på et andet sprog end dansk, og som ikke fremgår
af bilag 1, har ret til at færdiggøre uddannelsen i henhold til reglerne for uddannelsen og på det sprog,
som uddannelsen blev udbudt på, da den studerende blev optaget på uddannelsen.
Det foreslåede indebærer, at studerende, der den 1. januar 2022 er optaget på en
erhvervsakademiuddannelse eller en professionsbacheloruddannelse, der er udbudt på engelsk eller
et andet sprog, der ikke er dansk, kan fortsætte deres uddannelsesforløb i henhold til reglerne for
uddannelsen.
Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, der ændres med dette
lovforslag, gælder ikke for Færøerne og Grønland og indeholder ikke en hjemmel til at sætte loven i
kraft for Færøerne og Grønland.
Derfor skal denne lov heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0020.png
20
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 10. december
2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 363 af 9.
marts 2021, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
til kapitel 2 affattes således:
Kapitel 2
Varighed og struktur
§ 7 b.
---
2.
Efter § 7 b indsættes i
kapitel 2:
Ȥ 7 c.
Erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser omfattet af
denne lov udbydes på dansk, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Uddannelsesudbud, der fremgår af bilag
1, kan udbydes på engelsk.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren
kan i særlige tilfælde godkende, at et udbud af
en
erhvervsakademiuddannelse
eller
professionsbacheloruddannelse, der ikke er
omfattet af stk. 2, kan være på et andet sprog end
dansk.«
§ 22.
Uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter regler om uddannelserne, herunder
om:
1)
Lønnet og ulønnet praktik.
2)
Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling.
3.
I
§ 22, stk. 1,
indsættes efter nr. 2 som nyt
nummer:
»Kapitel 2
Varighed, struktur og sprog«
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Regulering af udbuds- og undervisningssprog på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2432489_0021.png
21
»3)
Uddannelseselementer
med
et
undervisningssprog,
der
afviger
fra
uddannelsens udbudssprog, og omfanget heraf.«
3) – 9) ---
Nr. 3-9 bliver herefter nr. 4-10.