Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 243, UFU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2449301_0001.png
ELEVER OG STUDERENDES PERSPEKTIVER PÅ
SELVEJE OG UDDANNELSESSTYRING
Foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget
og Uddannelses- og forskningsudvalget
23. september 2021
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0002.png
FØR
NU
Facility-management chef
Økonomichef
Uddannelsesdirektør
HR-chef
Ressourcedirektør
Kommunikationschef
Gymnasiedirektør
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0003.png
UDFORDRINGER
Konkurrence om eleverne
Mangel på pædagogisk ledelse
Elev- og studenterdemokrati
Faglig stolthed
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0004.png
KONKURRENCE
Elevfordelingsaftale og nyt taxametersystem er positivt
Incitamentsstrukturerne er forkerte
For store kvalitetsforskelle mellem institutionerne
Aktivitets-/undervisningstilskud anvendes i for høj grad på strategiske indsatser,
markedsføring mv.
Mangel på gennemsigtighed om institutionernes økonomi
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0005.png
PÆDAGOGISK LEDELSE
For stort fokus på driftsopgaven
Få ledere i uddannelsessektor har pædagogisk baggrund
Godt med aftagerrepræsentanter samt repræsentanter for A- og B-siden i
bestyrelser, men uddannelsesopgaven skal dominere
For lidt prestige om den pædagogiske ledelsesopgave
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0006.png
ELEV- OG STUDENTERDEMOKRATI
Svært at etablere stærke decentrale elevråd
Elev-
og studenterdemokrati vokser, når ”der er en dør at banke på”
Elev- og studenterrepræsentanter er ofte ikke repræsentative på institutioner
med flere uddannelsestyper og er ikke klædt godt nok på til opgaven
Eksempel fra Københavns Professionshøjskole: 2 studerende i
institutionsbestyrelsen som repræsentanter for 21.000 studerende på 22
uddannelser
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0007.png
National kvalitetsstandard for uddannelserne
Større elev- og studenterdemokratisk
indflydelse og krav om opkvalificering af elev-
og studenterrepræsentanter i bestyrelser
Større pædagogisk ledelse frem for ledelse
ud fra driftsøkonomiske betragtninger
FORSLAG
At der politisk afsøges muligheder for
en ny eller revideret styringsmodel for
ungdomsuddannelser og
professionshøjskoler, som baseres på:
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0008.png
FORSLAG
At der politisk afsøges muligheder for
en ny eller revideret styringsmodel for
ungdomsuddannelser og
professionshøjskoler, som baseres på:
At lokale, pædagogiske ledere er sikret
større økonomisk og ledelsesmæssigt
råderum
At beslutningskraft i hovedregel flyttes
længere ud i styringskæden, geografisk som
ledelsesmæssigt
At der politisk sikres at undervisningstillæg
anvendes på undervisning
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Henvendelse af 15/7-21 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Lærerstuderendes Landskreds samt Danske Studerendes Fællesråd om foretræde vedr. selveje og institutionsstyring
2449301_0009.png
SPØRGSMÅL?