Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UFO Alm.del Bilag 87
Offentligt
2342335_0001.png
UDVALGSSEKRETARIATET
NOTAT
OM LOVFORSLAG UDEN HØRING INDEN FREMSÆTTELSE OG OM
DISPENSATION FRA 30-DAGESREGLEN
2019-20
25. februar 2021
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen anmodede i 2018 Folketingssekretariatet om
at foretage en registrering af regeringslovforslag, som ikke har været i høring
før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været dispenseret fra 30-
dagesreglen i forretningsordenen.
Udvalgets anmodning udsprang af et forslag herom fra Antorini-Skaarup-
arbejdsgruppen i betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for
Folketinget af 23. maj 2018, jf. bilag 1.
Udvalget har anmodet Folketingssekretariatet om at sende en årlig redegørelse
herom til udvalget (i september).
Nærværende notat dækker folketingsåret 2019-20.
2. Konklusion
Opgørelsen for folketingsåret 2019-20 viser, at 157 af regeringens lovforslag
var i høring inden fremsættelsen. 47 regeringslovforslag var ikke i høring inden
fremsættelsen. Det svarer til, at 77 pct. af regeringens lovforslag blev sendt i
høring inden fremsættelsen. Til sammenligning blev 97 pct. af regeringens
lovforslag sendt i høring inden fremsættelsen i folketingsåret 2018-19.
I folketingsåret 2019-20 er der registreret 39 lovforslag med dispensation fra
30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1. Til sammenligning blev der i folketingsåret
2018-19 givet 8 dispensationer.
Det har på grund af covid-19 været nødvendigt at hastebehandle flere
lovforslag end sædvanligt. Det har haft en indflydelse på antallet af lovforslag,
der ikke har været sendt i høring, og på antallet af lovforslag, der krævede
dispensation fra 30-dagesreglen.
3. Lovforslag, som ikke har været i høring inden fremsættelsen
Opgørelsen over, hvor mange lovforslag der ikke har været sendt i høring inden
fremsættelsen, eller som krævede dispensation fra 30-dagesreglen, omfatter
kun lovforslag fra regeringen. I opgørelsen indgår ikke lovforslag, der efter
Ref. 19-000209
Udvalgssekretariatet
1/4
UFO, Alm.del - 2020-21 - Bilag 87: Notat om høring over lovforslag inden fremsættelse og dispensation fra forretningsordenens 30-dagesregel i folketingsåret 2019-20.
2342335_0002.png
praksis ikke sendes i høring. Det drejer sig bl.a. om finanslovsforslagene og
forslag om udgiftslofter og tillægsbevilling, forslag til lov om indfødsrets
meddelelse, lovforslag om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster,
visse lovforslag om Grønlands selvstyre m.v.
1
I folketingsåret 2019-20 blev der samlet set fremsat 214 lovforslag, hvoraf 213
lovforslag var fremsat af regeringen. Når der tages højde for, at enkelte
lovforslag efter fast praksis ikke sendes i høring, indgår der i opgørelsen over
folketingsåret 204 lovforslag.
Antal lovforslag fra
regeringen i
folketingsåret 2019-
20
204
Høring inden
fremsættelse
Ingen høring inden
fremsættelse
157
47
Det har på grund af covid-19 været nødvendigt at hastebehandle flere
lovforslag end sædvanligt, hvilket har haft en indflydelse på antallet af
lovforslag, der ikke har været sendt i høring.
4. Lovforslag med dispensation fra 30-dagesreglen
I folketingsåret 2019-20 er der registreret 39 lovforslag med dispensation fra
30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1.
2
Af disse var 36 af forslagene
hastelovgivning som følge af covid-19.
Det har på grund af covid-19 været nødvendigt at hastebehandle flere
lovforslag end sædvanligt, hvilket har haft en indflydelse på antallet af
lovforslag, hvor det har været nødvendigt at dispensere fra forretningsordenens
regler.
5. Forudsætninger og kriterier for registreringen
Opgørelsen over lovforslag, der ikke var i høring inden fremsættelsen omfatter
også lovforslag, der er sendt i høring samtidig med fremsættelsen.
Hvis dele af et lovforslag først er sendt i høring samtidig med fremsættelsen,
mens resten af lovforslaget var i høring inden fremsættelsen, er lovforslaget
Lovforslag nr. L 1-3 (finanslovsforslag og lov om udgiftslofter), L 41
(indfødsret), L 99 (tillægsbevillingslov), L 180 (indfødsret), L 206
(finanslovsforslag) og L 209 og L 210 (forslag om udgiftslofter).
2
Lovforslag nr. L 38, L 46, L 126, L 133, L 134, L 135, L 140, L 141, L 142, L
143, L 144, L 145, L 153, L 154, 157, L 158, L 161, L 168, L 169, L 171, L
172, L 175, L 181, L 190, L 191, L 198, L 199, L 200, L 201, L 202, L 203, L
204, L 205, L 207, L 208, L 211, L 212, L 213 og L 214.
1
2/4
UFO, Alm.del - 2020-21 - Bilag 87: Notat om høring over lovforslag inden fremsættelse og dispensation fra forretningsordenens 30-dagesregel i folketingsåret 2019-20.
2342335_0003.png
registreret som, at det har været i høring inden fremsættelsen. På samme måde
er lovforslag, hvor dele af det har været i høring inden fremsættelsen, mens
andre dele ikke har været sendt i høring hverken inden eller samtidig med
fremsættelsen, registreret som, at det har været i høring.
Lovforslag, der har været i høring inden fremsættelsen, er registreret sådan,
uanset hvor mange dage høringen har varet.
Lovforslag, som er genfremsættelser af tidligere fremsatte lovforslag, tæller
med i statistikken over lovforslag, der har været i høring, hvis de blev sendt i
høring under den oprindelige fremsættelse, selv om de ikke har været i høring
igen inden genfremsættelsen
3
.
6. Tidligere forelæggelser for UFO om dette emne
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2017-18, jf. UFO alm. del
bilag 43 (folketingsåret 2018-19,
1. samling)
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2018-19, jf. UFO alm. del
bilag 13 (folketingsåret 2018-19,
2. samling)
3
Lovforslag nr. L 9, L 10, L 11, L 12 og L 104.
3/4
UFO, Alm.del - 2020-21 - Bilag 87: Notat om høring over lovforslag inden fremsættelse og dispensation fra forretningsordenens 30-dagesregel i folketingsåret 2019-20.
Bilag 1
Uddrag fra Betænkning og indstilling afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 23. maj 2018
Betænkning og indstilling
om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af
forskellige arbejdsformer og forretningsgange m.v.)
B 147
folketingsåret 2017-18
”2.3.
Ændringer med hensyn til tilrettelæggelsen af lovgivningsarbejdet
2.3.1. Forslag om registrering af regeringsforslag, som ikke har været sendt i
høring inden fremsættelse, og lovforslag, hvorved der er blevet dispenseret fra
30-dagesreglen, jf. forretningsordenens § 13
2.3.1.1. Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens forslag
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen foreslog, at der er foretages registrering dels
af regeringsforslag, som ikke inden fremsættelsen for Folketinget har været
sendt i høring, dels af lovforslag, for hvilke der er blevet dispenseret fra
bestemmelsen i forretningsordenens § 13 om, at der skal gå mindst 30 dage
fra fremsættelsen af et lovforslag til dets 3. behandling. Arbejdsgruppen
foreslog endvidere, at der ved afslutningen af hvert folketingsår (i september)
omdeles et bilag herom i Udvalget for Forretningsordenen med henblik på
drøftelse i udvalget, hvori høringsparters vurdering af lovbehandlingsprocessen
også kan indgå.
2.3.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig forslaget fra Antorini-Skaarup-
arbejdsgruppen om at foretage en registrering af lovforslag, som ikke har været
i høring før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været dispenseret
fra 30-dagesreglen. Udvalget henstiller til Folketingssekretariatet fremover at
foretage en sådan registrering og sende en årlig redegørelse herom til
udvalget.”
4/4