Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UFO Alm.del Bilag 74
Offentligt
2327911_0001.png
Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Bemærkninger til henvendelse fra Jørn Vestergaard
Vi er blevet bedt om at kommentere professor emeritus i strafferet Jørn Vester-
gaards brev af 29. januar 2021 til Folketingets Retsudvalg og Underudvalget un-
der Udvalget for Forretningsordenen samt mail af samme dato fra Thomas Tjae-
randsen, DR Nyheder.
Jørn Vestergaard har i brevet til Folketingets Retsudvalg og Underudvalget under
Udvalget for Forretningsordenen henvist til, at Rigsretten i sagen vedrørende
Erik Ninn-Hansen ved en kendelse, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen i 1994 på
side 442, besluttede, at to forhold (tiltaltes handlinger i relation til Folketingets
Ombudsmand og påstået vildledning af Folketinget) ikke kunne bringes i anven-
delse som
strafforhøjende eller strafskærpende omstændigheder
(vores
fremhævning).
I mailen fra Thomas Tjaerandsen er en artikel af Jesper Tynell, der citerer Jørn
Vestergaard for følgende udsagn: ”Det
kan ikke tillægges betydning som skær-
pende omstændighed, at der efter folketingets opfattelse er løjet for Folketinget,
fordi folketinget selv har besluttet, at det skal der ikke rejses tiltale for.”
Brevet fra Jørn Vestergaard og mailen fra Thomas Tjaerandsen giver os anledning
til følgende bemærkninger:
Af Rigsrettens kendelse af 13. april 1994, Ugeskrift for Retsvæsen 1994.442 R,
som vi var bekendt med og inddrog i vores vurdering af 6. januar 2021, fremgår,
at forsvarerne fremsatte begæring om, at der forud for vidneafhøringerne blev
truffet afgørelse vedrørende følgende påstand:
UFO, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Bemærkninger fra advokat Anne Birgitte Gammeljord og advokat Jon Lauritzen vedrørende professor Jørgen Vestergaards betragtninger.
2327911_0002.png
”De
i tiltalebeslutningen og anklageskriftet udeladte to forhold (tiltaltes hand-
linger i relation til Folketingets Ombudsmand og påstået vildledning af Folke-
tinget) kan ikke bringes i anvendelse som strafforhøjende eller strafskærpende
omstændigheder.”
I Rigsrettens kendelse blev det udtalt, at ”Såfremt
tiltalte findes skyldig i det for-
hold, for hvilket der er rejst tiltale, ville det stride mod princippet i disse bestem-
melser at tillægge det forhold, for hvilke tiltale er undladt, betydning ved straf-
udmålingen som skærpende omstændigheder.”
Rigsretten gav således Erik Ninn-Hansens forsvarere ret i, at tiltaltes påståede
vildledning af Folketingets Ombudsmand og Folketinget ikke kunne tillægges be-
tydning ved strafudmålingen.
Det hedder herefter videre i kendelsen, at
”Der
er herved ikke taget stilling
til, i hvilket omfang bevisførelsen vedrørende tiltaltes handlinger
over for Folketingets Ombudsmand og over for Folketinget kan have
betydning for bedømmelsen af skyldsspørgsmålet i det forhold, for
hvilket der er rejst tiltale, herunder for bedømmelsen af spørgsmålet
om forsæt eller grov uagtsomhed.”
(vores fremhævning).
I vores vurdering af 6. januar 2021 under punktet ”Oplysninger til Folketinget
(forhold 2)” er det anført:
”Vi
har overvejet, om disse forhold kunne begrunde et særskilt ansvar efter mi-
nisteransvarlighedslovens § 5, stk. 2, uafhængigt af lovens § 5, stk. 1, jf. ovenfor
vedrørende forhold 1. Vi har fundet, at forhold 2 har en nær sammenhæng med
vurderingen af instruksen og den ulovlige administration og som følge heraf, at
de urigtige oplysninger og misvisende oplysninger efter vores vurdering bør
indgå som skærpende omstændigheder
til belysning af forhold 1
på samme
vis, som det skete i Rigsrettens dom fra 22. juni 1995.”
(vores fremhævning).
I forbindelse med anklagernes procedure for Rigsretten 16. maj 1995 (gengivet i
bind 3 i Rigsretssag nr. 5) om bl.a. bedømmelsen af spørgsmålet om
forsæt,
ind-
gik blandt andre omstændigheder, at der var afgivet ”urigtige
oplysninger til
Retsudvalget, til enkelte folketingsmedlemmer og til Folketingets ombudsmand”
(vores fremhævning).
I Erik Ninn-Hansen sagen gjorde anklagerne gældende, at der var handlet med
”den
højeste grad af forsæt.”
Side 2
UFO, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Bemærkninger fra advokat Anne Birgitte Gammeljord og advokat Jon Lauritzen vedrørende professor Jørgen Vestergaards betragtninger.
2327911_0003.png
I det foreliggende udkast til forslag til folketingsbeslutning vedrørende tidligere
minister Inger Støjberg er forholdet om urigtige og misvisende oplysninger til
Folketinget ikke udeladt, men det er korrekt, at der ikke er foreslået rejst særskilt
tiltale for overtrædelse af § 5, stk. 2.
Som udkastet er formuleret, udgør forholdet om urigtige og misvisende oplysnin-
ger ikke et selvstændigt forhold, men kan tjene som skærpende omstændighed
for bedømmelsen af skyldforholdet, herunder for bedømmelsen af forsæt.
Rigsretslovens § 30 har følgende ordlyd:
”Anklageskriftet
skal indeholde en nøjagtig betegnelse af tiltalte og en angivelse
af de handlinger, for hvilke han drages til ansvar, samt af de omstændigheder,
som vil have indflydelse på straffen. Nedlægges der påstand på erstatning, skal
den udformes således, at tiltalte kan forberede sit forsvar. Endelig anføres de
lovbestemmelser, hvorpå anklageren støtter sin påstand.”
Forslaget opfylder derfor efter vores vurdering kravene i Rigsretslovens § 30.
Jørn Vestergaards indlæg giver os derfor ikke anledning til at ændre i vores vur-
dering af 6. januar 2021 og i vores efterfølgende supplerende rådgivning til Un-
derudvalget under Udvalget for Forretningsorden.
København, den 30. januar 2021
Jon Lauritzen
Advokat (H), partner
DLA Piper Denmark
Anne Birgitte Gammeljord
Advokat (H), partner
Rovsing & Gammeljord
Side 3