Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UFO Alm.del Bilag 64
Offentligt
2322845_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
20. januar 2021
2020-8389
Hastelovforslag om smitteforebyggelse af smitte med covid-
19 når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte
Formål
Lovforslaget har til formål at forebygge smittespredning af covid-19 i boliger,
som arbejdsgiver har stillet til rådighed for arbejdstagere, herunder tilrejsende
arbejdskraft.
Med lovforslaget vil arbejdsgiverne skulle sikre, at de boliger, som stilles til
rådighed opfylder en række krav, og arbejdsgiverne vil skulle udarbejde en plan
for smitteforebyggelse ved indkvartering af de ansatte. Arbejdstilsynet vil få til
opgave at føre tilsyn med planen på arbejdspladsen. På denne baggrund kan
Arbejdstilsynet rette henvendelse til bopælskommunen, der med lovforslaget
vil få hjemmel til at foretage tilsyn af boligen med henblik på at sikre
Sundhedsstyrelsens retningslinjer er overholdt ved indkvarteringen. Det vil
bl.a. være afstandskrav og instruktion om rengøring.
Indhold
Lovforslaget indeholder to dele. Den første del vil vedrøre krav til boligens
indretning og Arbejdstilsynets tilsyn på arbejdspladsen med den plan,
arbejdsgiveren vil skulle udarbejde for smitteforebyggelse ved indkvartering.
Planen vil bl.a. skulle indeholde boligens kvadratmeter og antallet af ansatte,
der bor der.
Hvis planen ikke er udarbejdet eller den er mangelfuld, vil Arbejdstilsynet
kunne påbyde arbejdsgiveren at udbedre manglerne ved planen. Derudover vil
Arbejdstilsynet kunne kontakte bopælskommunen med henblik på at få
foretaget en besigtigelse af boligen.
Den anden del af lovforslaget vedrører således en hjemmel til kommunerne til
at føre tilsyn med de boliger, der er stillet til rådighed af arbejdsgiveren, for at
sikre, at de i loven fastsatte minimumskriterier til bl.a. afstand. Med
lovforslaget vil kommunen som hovedregel varsle tilsynet 2 dage før tilsynet,
men der vil også være sager, hvor tilsynet foretages uden varsel. Efter
Retssikkerhedslovens regler skal der normalt varsles 14 dage før tilsynet, men
det vil forspilde det smitteforebyggende formål med tilsynet.
UFO, Alm.del - 2020-21 - Bilag 64: Brev fra statsministeren til Folketingets formand vedr. ønske om hastebehandlinger.
2322845_0002.png
Side 2/2
Kommunen vil få hjemmel til at påbyde arbejdsgiveren at bringe
boligforholdene i overensstemmelse med de fastsatte minimumskriterier, der
vil være baseret på Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og vil også få hjemmel til
at påbyde, at arbejdsgiveren genhuser de ansatte, hvis de påbudte
foranstaltninger ikke umiddelbart kan gennemføres, og det findes nødvendigt.
Hvorvidt der udstedes påbud vil skulle vurderes efter
proportionalitetsprincippet, lovens formål og henset til at loven ophører den
30. juni 2021.
Loven vil gælde frem til og med 30. juni 2021.
Økonomi
Samlet set skønnes der at være administrative udgifter til Arbejdstilsynet på 1,3
mio. kr. i 2021 og det skønnes samlet
set, at de kommunaløkonomiske
konsekvenser vedrørende underretninger fra Arbejdstilsynet vil udgøre 5,5
mio. kr. i 2021. De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med KL.
Proces
På baggrund af ordførerkontakt er der konstateret bred opbakning til
hastebehandlingen.
Boligministeren forventer at fremsætte lovforslaget den 26. januar 2021 med
ønske om 1. behandling samme dag, og at forslaget færdigbehandles den 2.
februar 2021.
Det forventes at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Hastelovsprocessen er nødvendig for at begrænse spredningen af smitte med
covid-19 blandt de indkvarterede ansatte, herunder tilrejsende arbejdskraft.
Lovforslaget forventes stadfæstet straks efter dets vedtagelse.