20. januar 2021
Til Folketingets Udvalg for Forretningsorden
Ministerier og styrelser har lukket helt for aktindsigt i minksagen
Oluf Jørgensen,
Jurist, offentlighedsrådgiver,
Forskningschef emeritus Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
De politiske bestræbelser på at få undersøgt beslutningsprocessen i minksagen har den paradoksale
konsekvens, at journalister og medier er helt afskåret fra aktindsigt i sagen. Dokumenter, der
normalt er omfattet af aktindsigt, er mørkelagt i strid med lovgivningen. Det betyder, at vigtige
oplysninger først kommer frem med lang forsinkelse
–
eller slet ikke.
Minksagen skal undersøges af en granskningskommission
Behovet for undersøgelse skyldes især, at der ikke var lovhjemmel til generel minkaflivning, da
regeringen traf beslutning. Folketingets Udvalg for Forretningsorden har kort før jul bestemt, at
beslutningsprocessen i minksagen skal undersøges ved en ny form for kommission, der kaldes
granskningskommission. Det fremgår af
udvalgets betænkning,
hvor kommissorium for
undersøgelsen fremgår af bilag.
Loven om undersøgelseskommissioner skal ændres for at sikre den nødvendige lovhjemmel.
Udvalget for Forretningsorden opfordrer regeringen til at fremsætte lovforslag, så det bliver muligt
at nedsætte en granskningskommission i løbet af april.
Granskningskommissioner skal være tættere forankret til Folketinget end
undersøgelseskommissioner, og til det formål skal etableres et granskningsudvalg under
Folketingets Udvalg for Forretningsorden. Hvis en kommission får oplysninger om forhold, der
ikke er omfattet af kommissoriet, men nærliggende at inddrage, kan kommissionen rette
henvendelse til Folketingets udvalg, der kan præcisere eller udvide undersøgelsen.
Granskningskommissioner skal tilstræbe at afslutte arbejdet inden for 1 år fra nedsættelsen.
Særregel om aktindsigt bør overvejes
Loven om undersøgelseskommissioner
bestemmer, at myndigheder skal have samtykke fra
kommissionen for at give aktindsigt efter offentlighedsloven i materiale, der indgår i en
undersøgelse (§ 31). Denne særregel gælder ikke for aktindsigt efter miljøoplysningsloven.
Hvis Folketinget beslutter, særreglen også skal gælde for materiale til en granskningskommission,
er det vigtigt at få præciseret, at en kommission kun kan sige nej til aktindsigt, når den konkret
vurderer, at aktindsigt sandsynligvis vil skade kommissionens undersøgelser væsentligt. En sådan
præcisering vil også være relevant i forbindelse med undersøgelseskommissioner.