Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
12. oktober 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 11
Vil ministeren kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regn-
skabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelserne, jf. TRU alm. del - bilag 10?
Spørger henviser til, at de forekommende oplysninger i henvendelserne er hentet i Er-
hvervsstyrelsens CVR-register på Virk.dk. Spørger henviser endvidere til mail af 28. maj
2020 i TRU alm. del – bilag 10, hvor borgeren tilkendegiver at ligge inde med yderligere
oplysninger, som kan underbygge de pågældende forhold påpeget i bilaget.
a) Hvorledes forholder ministeren sig til, at der tilsyneladende jævnligt sker overtrædelse
af taxilovens § 41, stk. 3, hvor det er fastsat, at der senest 2 måneder efter udstedelse af
tilladelse skal oplyses registreringsnummer på den pågældende vogn, der er opnået tilla-
delse til, hvormed det formodes, at pågældende vogn enten ikke er på gaden eller ikke
eksisterer med sandsynlig fare for, at tilladelsen handles til højest bydende?
b) Hvorledes forholder ministeren sig til, at der aflægges årsrapporter- og regnskaber
med udelukkende nuller fra vognmænd, der har opnået tilladelse til taxikørsel?
c) Hvorledes forholder ministeren sig til, at tilladelser til 0-emissionsbiler tilsyneladende
konverteres til konventionel drift, som det beskrives i mail af 11. august 2020 i TRU alm.
del – bilag 10, hvilket rejser spørgsmål om, hvorvidt vundne tilladelser til 0-emissionstaxi-
er kan konverteres til konventionelle taxier efter d. 31. december 2020, hvor antallet af
tilladelser ikke længere er begrænset?
d) Hvorledes forholder ministeren sig til, at der forekommer tilfælde, hvor vogne er på ga-
den inden en tilladelse er vundet, som det bl.a. beskrives i mail af 5. september 2020 og
mail af 16. juni 2020, jf. TRU alm. del – bilag 10?
e) Hvorledes forholder ministeren sig til, at der tilsyneladende er personer, som er invol-
veret i videresalg af tilladelser i større omfang, jf. TRU alm. del – bilag 10?
f) Hvorledes forholder ministeren sig til, at man nemt kan få den opfattelse, at der anven-
des dækadresser ved oplysning om tilladelsesindehaver, jf. mail af 14. august 2020 i
TRU alm. del – bilag 10?
g) Hvorledes forholder ministeren sig til, at der i nogle tilfælde forekommer flere ID-numre
til samme tilladelse/vogn henholdsvis flere tilladelser til et færre antal vogne, jf. mail af 2.
september 2020 i TRU alm. del – bilag 10?
h) Hvorledes forholder ministeren sig til, at det forekommer sandsynligt, at en indehaver
af to tilladelser/vogne ingen ansatte har, og dermed må betyde, at indehaveren selv kører
begge vogne?
i) Hvorledes forholder ministeren sig til, at der i henvendelserne forekommer en række
udsagn om Færdselsstyrelsens kontrol af, om betingelserne for tilladelserne til taxikørsel
overholdes, jf. mail af 20. august 2020 og 28. august 2020 i TRU alm. del – bilag 10?
1/2