Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2311983_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
15. december 2020
René Juhl Hollen
[email protected]
20/15956-1
1/3
Indstilling
VVM-undersøgelse for udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellem Aarhus S og
Aarhus N
Som led i finansloven for 2018 har regeringen (V, LA og K) og DF besluttet at igangsætte en VVM-undersø-
gelse af udbygning af E45 Østjysk Motorvej mellem Aarhus S og Aarhus N. Samtidig gennemføres der VVM-
undersøgelser for udbygning af strækningen mellem Vejle og Skanderborg S og strækningen mellem Aarhus
N og Randers N. Strækningen mellem Skanderborg S og Aarhus S er udbygget til 6 spor.
På den baggrund har Vejdirektoratet gennemført en VVM-undersøgelse, der beskriver og vurderer de trafi-
kale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser af en udbygning af motorvejen. I VVM-undersøgelsen ind-
går forslag til en udbygning af motorvejen til 6 spor fra motorvejskryds Aarhus Syd til motorvejskryds Aarhus
Nord.
VVM-undersøgelsen for udbygning af E45 på strækningen Aarhus S
Aarhus N er afrapporteret digitalt på
hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-e45aarhus,
hvor projektet er beskrevet sammen med digitale temakort og vi-
sualiseringer. VVM-undersøgelsen og bemærkninger i den afsluttende høringsfase danner grundlag for en
politisk beslutning om projektet.
VVM-undersøgelsen
VVM-undersøgelsen er gennemført i perioden fra sommeren 2018 til efteråret 2020.
I VVM-undersøgelsen er der skitseret en udbygning af motorvejen fra 2 til 3 spor i hver retning inkl. nødspor.
Da projektet er en udbygning af den eksisterende motorvej, er der ikke vurderet alternative linjeføringer. Der
er undersøgt et mindre kapacitetsfremmende forslag (0+) med kørsel i nødsporet i myldretiden. Udover pro-
jektforslaget er der undersøgt 2 tilvalg, der forbedrer trafikafviklingen på Torshøjvej. Tilvalgene skal ses i
sammenhæng med Aarhus Kommunes kommende sydlige ringvej, Bering
Beder vejen, der tilsluttes motor-
vejen ved de to tilslutningsanlæg.
Vejdirektoratet har gennemført VVM-undersøgelsen i samarbejde med Skanderborg, Aarhus og Favrskov
kommuner, Region Midtjylland samt Miljøstyrelsen, som har været repræsenteret i et teknikerudvalg, der har
drøftet og koordineret undersøgelsen.
Offentlige høringer
I forbindelse med VVM-processen blev der afholdt en offentlig idé- og forslagsfase fra den 24. september
2018 til den 22. oktober 2018. Der blev afholdt borgermøde i Sabro den 2. oktober. Vejdirektoratet har mod-
taget i alt 15 bemærkninger i idé- og forslagsfasen.
Vejdirektoratet
Niels Bohrs Vej 30
Postboks 8125
9220 Aalborg Øst
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Høringssvar og Vejdirektorats indstilling på baggrund af VVM-undersøgelser af en udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellem hhv. Randers N – Aarhus N, Aarhus S – Aarhus N og Vejle og Skanderborg, fra transportministeren
2311983_0002.png
Der er modtaget 178 høringssvar primært omhandlende støj men også andre emner, som alle er behandlet i
høringsnotatet, og som er offentliggjort på projektets hjemmeside. Høringsnotatet er offentliggjort på projek-
tes hjemmeside
www.vd.dk/vvm-e45aarhus.
Ændringer i forbindelse med indkomne høringssvar
I forbindelse med høringen har der været meget fokus på den foreslåede støjafskærmning i projektet. Det
har givet anledning til, at Vejdirektoratet har revurderet de til- og fravalgte støjskærme i det offentliggjorte
projekt. Vejdirektoratet har i den forbindelse fundet, at en samlet støjskærm ved Ormslev Stationsby og
Skibby vil have en god effekt i forhold til udgiften. Tilsvarende vil den tidligere foreslåede støjskærm ved
Mundelstrup have en endnu bedre effekt i forhold til udgiften hvis den forlænges. Vejdirektoratet har derfor
justeret projektet med følgende støjafskærmning:
-
-
Støjskærm på ca. 1,6 km ved Ormslev Stationsby og Skibby.
Forlængelse af støjskærm ved Mundelstrup og Fårup med ca. 700 m
De to ændringer af støjafskærmningen medfører, at totalbevillingen forøges med ca. 50 mio. kr., hvilket ikke
har væsentlig betydning for den beregnede samfundsøkonomi.
Indstilling
Ud fra en samlet afvejning af trafikale, tekniske, natur- og miljømæssige samt samfundsøkonomiske vurde-
ringer indstiller Vejdirektoratet, at:
Projektforslaget i VVM-undersøgelsen lægges til grund for en beslutning om at udbygge motorvejen
mellem Aarhus S og Aarhus N (ca. 20 km) fra 2 til 3 spor i hver retning inkl. nødspor og inklusiv de
nye støjafskærmninger ved Ormslev stationsby, Skibby og Mundelstrup.
Vejdirektoratet indstiller desuden, at der tages stilling til, hvorvidt tilvalgene ved Hørning og Hasselager V
ønskes inkluderet i projektet.
Anlægsoverslag og samfundsøkonomi for projektforslaget
I nedenstående tabeller fremgår anlægsoverslag samt de samfundsøkonomiske effekter af henholdsvis en
fuld udbygning af strækningen samt af forslag om kørsel i nødsporet. Den fulde udbygning inkluderer hele
strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N (ca. 20 km) som offentliggjort tidligere samt ekstra støjafskærm
ved Ormslev Stationsby, Skibby samt Mundelstrup.
Anlægsoverslag
Udbygning på hele strækningen
Kørsel i nødspor i myldretiden*
Tilvalg ved Hasselager V
Tilvalg ved Hørning
Tabel 1. Anlægsoverslag i mio. kr., prisniveau FFL-20 (indeks 116,46).
* Væsentligt reduceret støjafskærmning i forhold til udbygning af hele motorvejen. Kørsel i nødsporet forbedrer ikke fremkommelighe-
den på strækningen i samme omfang som projektforslaget på grund af reduceret ombygning af f.eks. motorvejskryds Aarhus Nord.
Samlet bevilling
2.175
662,3
99,0
12,6
Samfundsøkonomi
Nettonutidsværdi
Intern rente
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Høringssvar og Vejdirektorats indstilling på baggrund af VVM-undersøgelser af en udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellem hhv. Randers N – Aarhus N, Aarhus S – Aarhus N og Vejle og Skanderborg, fra transportministeren
2311983_0003.png
Udbygning på hele strækningen
Kørsel i nødspor i myldretiden
2.017
614
6,4 %
5,8 %
Tabel 2. Samfundsøkonomi for projektforslag og 0+ i mio. kr., prisniveau FFL-20 (indeks 116,46).
De tre VVM-undersøgelser fra Vejle til Randers
Vejdirektoratet har undersøgt de samfundsøkonomiske effekter af en udbygning af strækningen forbi Aarhus
i kombination med de to andre projekter for udbygning af E45. Resultatet af de samfundsøkonomiske bereg-
ninger for forskellige kombinationsmuligheder fremgår af tabel 3.
Samfundsøkonomi
Vejle
Skanderborg + Aarhus S
Aarhus N
Aarhus S
Aarhus N + Aarhus N
Randers
N
Vejle-Skanderborg + Aarhus S-aarhus N
+ Aarhus N-Randers N
Nettonutidsværdi
2.066
1.396
1.449
Intern rente
4,8 %
4,6 %
4,3 %
Tabel 3. Samfundsøkonomi for kombinerede udbygninger af E45, prisniveau FFL-20 (indeks 116,46)
3