Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2311982_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
15. december 2020
Elisabeth Krog
[email protected]
+45 7244 3538
20/10495-6
1/4
Indstilling
VVM-undersøgelse for udbygning af E45 Nordjyske Motorvej mellem Aarhus N og
Randers N
Som led i finansloven for 2018 besluttede regeringen (V, LA og K) og DF at gennemføre en VVM-undersø-
gelse for en udbygning af E45 Nordjyske Motorvej mellem Aarhus N - Randers N. Samtidig blev det besluttet
at gennemføre to andre VVM-undersøgelser for udbygning af E45, henholdsvis strækningen mellem Aarhus
S - Aarhus N og strækningen mellem Vejle - Skanderborg. Strækningen mellem Skanderborg - Aarhus S er
for nyligt udbygget til 6 spor.
På den baggrund har Vejdirektoratet gennemført en VVM-undersøgelse, der beskriver og vurderer, hvordan
motorvejsstrækningen Aarhus N - Randers N kan udbygges under bedst mulig hensyntagen til miljøet og de
øvrige omgivelser, ligesom undersøgelsen også rummer detaljerede studier af støjudbredelsen, arealbehov,
trafikale konsekvenser, anlægsøkonomi og samfundsøkonomiske beregninger.
VVM-undersøgelsen for udbygning af E45 på strækningen Aarhus N - Randers N er afrapporteret digitalt på
hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-e45randers,
hvor projektet er beskrevet sammen med digitale temakort og vi-
sualiseringer. VVM-undersøgelsen og bemærkninger i den afsluttende høringsfase danner grundlag for en
politisk beslutning om projektet.
VVM-undersøgelsen
VVM-undersøgelsen er gennemført i perioden fra sommeren 2018 til efteråret 2020.
I VVM-undersøgelsen er der skitseret en udbygning af motorvejen fra 2 til 3 spor i hver retning inkl. nødspor.
Der er også undersøgt mindre tiltag til at fremme kapaciteten på strækningen på den korte bane (0+ alterna-
tiv), og muligheden for udbygning af den kollektive trafik. Følgende 0+ alternativer er undersøgt: forbedring
af tilslutningsanlæg, kørsel i nødspor i myldretiden og parallelspor mellem tilslutningsanlæg.
Endvidere er der undersøgt to tilvalg; den ene en stor fauna- og krondyrspassage ved Alstrup Møllebæk, der
har betydning for biodiversiteten og dyrenes mulighed for spredning på tværs af motorvejen; den anden et
tilvalg for klimasikring af motorvejen i området ved Gudenåen.
Vejdirektoratet har gennemført VVM-undersøgelsen i samarbejde med Randers, Favrskov og Aarhus kom-
muner, Region Midtjylland samt Miljøstyrelsen, som har deltaget i et teknikerudvalg, der løbende har drøftet
og koordineret undersøgelsen.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Høringssvar og Vejdirektorats indstilling på baggrund af VVM-undersøgelser af en udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellem hhv. Randers N – Aarhus N, Aarhus S – Aarhus N og Vejle og Skanderborg, fra transportministeren
2311982_0002.png
Offentlige høringer
VVM-undersøgelsen blev sat i gang medio 2018 med en indledende offentlig idé- og forslagsfase, hvor Vej-
direktoratet afholdte to fysiske borgermøder og modtog 110 bemærkninger med synspunkter om projektet og
forslag til indholdet i den videre undersøgelse.
Den afsluttende offentlige høring af VVM-undersøgelsen forløb i perioden d. 12. juni 2020 frem til d. 2. okto-
ber 2020. Der var planlagt 2 borgermøder, som en del af den afsluttende offentlige høring, men på grund af
corona blev de erstattet med ét virtuelt borgermøde d. 14. september 2020 i stedet for, og det var muligt at
stille spørgsmål via en chat-funktion. Mere end 100 personer deltog i det virtuelle borgermøde.
I den afsluttende høringsperiode indkom der i alt 234 høringssvar. Langt størstedelen af høringssvarene,
186, var fra private borgere eller grupper af borgere. Dertil kommer 25 høringssvar fra virksomheder, 13 fra
interesseorganisationer/-foreninger og 10 høringssvar fra myndigheder.
Størstedelen af de indkomne høringssvar fra kommunerne og rigtig mange borgere og organisationer ønsker
mere støjafskærmning på strækningen, og har i høringssvar opfordret til at undersøge for yderligere tiltag til
støjdæmpning. Det beskrives, at trafikken og støjen har været markant stigende gennem flere år. Flere pe-
ger på behov for også at støjafskærme ved rekreative områder langs motorvejen. De mange høringssvar
vedrørende støj er ikke imod en udbygning af motorvejen, snarere tværtimod, men de ønsker der gøres
mere for at reducere støjen.
Høringssvar fra kommuner, regionen, virksomhederne og interesseorganisationer anbefaler en udbygning af
motorvejen. Det anbefales i mange høringssvar, at der vælges en udbygning af motorvejen til 3 spor og ikke
det foreslåede 0+ alternativ med forbedring af tre tilslutningsanlæg. Det peges endvidere på, at der vedtages
en fuld udbygning af hele E45 (alle 3 VVM-strækninger), således hele strækningen fra Vejle til Randers N
bliver til en motorvej med 3 spor + nødspor i hver retning. Kommuner, virksomheder og interesseorganisati-
oner opfordrer også til, at Vejdirektoratet indstiller til, at strækningen Aarhus S - Randers N ses som et sam-
let samfundsøkonomisk rentabelt projekt.
Også spørgsmål om natur og miljø har fyldt en del i høringsbemærkningerne.
Der er kommet flere opfordrin-
ger, bl.a. fra kommuner, om at tilvalget med en ny fauna- og krondyrspassage etableres som en del af pro-
jektet.
Flere høringssvar fra myndigheder, organisationer og ikke mindst borgere opfordrer til politisk beslutning om
udbygning af E45 primært med baggrund i ønske om snarlig etablering af støjafskærmning på strækningen.
Et sammenfattende høringsnotat og en oversigt over de indkomne høringssvar findes på projektets hjemme-
side (www.vd.dk/vvm-e45randers).
Justering af projektforslaget på baggrund af høringen
I forbindelse med den afsluttende høring har der været meget fokus på den foreslåede støjafskærmning i
VVM-projektet. Det har givet anledning til, at Vejdirektoratet har revurderet alle de til- og fravalgte støj-
skærme i det offentliggjorte projekt. Vejdirektoratet har i den forbindelse fundet, at en samlet støjskærm ved
Langskov vil have en god effekt. Tilsvarende vil den tidligere foreslåede støjskærm ved Vorup have en
endnu bedre effekt hvis den forlænges. Vejdirektoratet har derfor justeret projektet med følgende støjaf-
skærmning:
Støjskærm på ca. 1.500 m ved Langskov
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Høringssvar og Vejdirektorats indstilling på baggrund af VVM-undersøgelser af en udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellem hhv. Randers N – Aarhus N, Aarhus S – Aarhus N og Vejle og Skanderborg, fra transportministeren
2311982_0003.png
Forlængelse af støjskærm ved Vorup med ca. 200 m
Totalbevillingen for de ekstra støjskærme øges med ca. 35 mio. kr.
Indstilling
Det undersøgte projektforslag har ikke en beregnet, positiv samfundsøkonomi. Vejdirektoratets gennemførte
VVM-undersøgelse peger på en række trafikale, støjmæssige og andre fordele ved at udbygge E45 fra Aar-
hus N - Randers N til 3 spor i hver retning.
Hvis man ønsker en fuld udbygning af strækningen, så indstiller Vejdirektoratet følgende:
Projektforslaget i VVM-undersøgelsen lægges til grund for en beslutning om at udbygge motorvejen
mellem Aarhus N - Randers N (ca. 32 km) fra 2 til 3 spor i hver retning inkl. nødspor og inklusiv støj-
skærm ved Langskov og forlænget skærm ved Vorup
Såfremt der ikke kan findes finansiering til den fulde udbygning på kort sigt kan det overvejes at udbygge de
tre tilslutningsanlæg (TSA 39, 40 og 43) ved Randers, som en første etape for en senere fuld udbygning af
strækningen. Herved fås en løsning, der vil forbedre de aktuelle kapacitetsforhold i de pågældende tilslut-
ningsanlæg, men løsningen indeholder ikke støjafskærmning og vil ikke forbedre fremkommeligheden på
den frie strækning af motorvejen, ud over lige omkring tilslutningsanlæggene.
Vejdirektoratet indstiller,at der tages stilling til, om tilvalg med en ny fauna- og krondyrspassage ved Alstrup
Møllebæk, og tilvalg om klimasikring af motorvejen i området ved Gudenåen, skal være en del af hovedpro-
jektet.
Anlægsoverslag og samfundsøkonomi for projektforslaget og E45 i kombination
Udbygning af motorvejen mellem Aarhus N - Randers N (ca. 32 km) fra 2 til 3 spor i hver retning inkl. nød-
spor og ekstra støjskærme ved Vorup og Langskov.
Anlægsoverslag
Hovedprojektforslag
Udbygning af hele strækningen Aarhus N-Randers N
0+ alternativ*
Tre tilslutningsanlæg ved Randers
Tilvalg
Fauna- og krondyrspassage ved Alstrup Møllebæk
Klimasikring af motorvej i området ved Gudenåen
Tabel 1. Anlægsoverslag i mio. kr., prisniveau FFL-20 (indeks 116,46).
* Ingen støjafskærmning i forhold til udbygning af hele motorvejen. Forbedring af 3 tilslutningsanlæg forbedrer ikke fremkommeligheden
på strækningen i samme omfang som projektforslaget.
Samlet bevilling
Mio. kr.
3.106
231
39
86
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Høringssvar og Vejdirektorats indstilling på baggrund af VVM-undersøgelser af en udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellem hhv. Randers N – Aarhus N, Aarhus S – Aarhus N og Vejle og Skanderborg, fra transportministeren
2311982_0004.png
Samfundsøkonomi
Hovedprojektforslag
Udbygning af Aarhus N - Randers N
0+ alternativ
Tre tilslutningsanlæg ved Randers
Nettonutidsværdi
Mio. kr.
Intern rente
%
-618
3,1
637
16,9
Tabel 2. Samfundsøkonomi for projektforslag og 0+, nettonutidsværdi og intern rente, prisniveau FFL-20 (indeks 116,46).
Samfundsøkonomi for de tre VVM-undersøgelser på E45 fra Vejle til Randers i kombination
Samfundsøkonomi
Udbygning E45 midt og nord
(Aarhus S - Aarhus N og Aarhus N - Randers N)
Fuld udbygning af E45 på alle 3 VVM-strækninger
(Vejle - Skanderborg, Aarhus S - Aarhus N og Aarhus N
- Randers N
1.449
4,3
1.396
4,6
Nettonutidsværdi
Mio. kr.
Intern rente
%
Tabel 3. Samfundsøkonomi for kombinerede udbygninger af E45, prisniveau FFL-20 (indeks 116,46).
4