Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 95
Offentligt
2311720_0001.png
Rådet for Bæredygtig Trafik
21. december 2020
Oplistning af infrastrukturprojeker til opgradering af jernbanen i Danmark
Listen er opdelt i projekter til færdiggørelse før 2030, som dermed kan anvendes til en udvidelse af
trafikken med henblik på at få såvel en stærkt forøget frekvens, som højere hastigheder, så jernbanen
bliver et attraktivt og effektivt transportmiddel, der kan medvirke til at gøre trafikken klimaneutral og
energieffektiv og at opfylde målsætningen om 70 % mindre CO2 udslip i 2030.
Herudover er en række projekter der formentlig først vil kunne være færdige efter 2030 og frem mod 2045,
hvor trafikken skal være helt klimaneutral. Disse projekter skal analyseres og projekteres op mod 2030.
Endnu ikke besluttede
er projekter der har været analyseret og/eller hvor der foreligger beslutningsoplæg.
Nye projekter
er projekter der tidligere har været foreslået, men hvor der ikke har været taget stilling samt
helt nye projekter.
_______________________________________________________________________________________
Før 2030
Nye jernbaner
Endnu ikke besluttede:
Ny bane Hovedgård
Hasselager
Nye projekter:
Lunderskov-Padborg (250 km/t)
Odense-Svendborg (150 km/t bør være op til 160
km/t)
Hastighedsopgradering af lokalbanerne:
Østbanen (140 km/t)
Lollandsbanen Nykøbing Falster
Nakskov (160
km/t)
Odsherredsbanen Holbæk-Nykøbing Sjælland (op
til 160 km/t)
Øvrige lokalbaner (op til 120 km/t)
Nye dobbeltspor
Endnu ikke besluttede:
Tinglev-Padborg
Køge-Køge Nord
Lindholm-Hjørring
Hjørring-Hirtshals
Odense-Hjallese
Holstebro-Struer
Hastighedsopgraderinger
Endnu ikke besluttede:
Fredericia-Aarhus (200 km/t bør være 250 km/t)
Langå-Hobro (200 km/t bør være 250 km/t)
Hastighedsopgradering af regionalbanerne:
Aalborg–Frederikshavn (160 km/t bør være 200
km/t)
Vejle–Struer (160 km/ bør være op til 200 km/t)
Langå–Struer (160 km/ bør være op til 200 km/t)
Bramming
Tønder (120 km/t bør være op til 160
km/t)
Esbjerg
Holstebro (140 km/t)
Skanderborg
Skjern (140 km/t bør være op til
160 km/t)
Sønderborg
Tinglev (120 km/t bør være op til
160 km/t)
Struer
Thisted (110 km/t bør være op til 140
km/t)
Kystbanen (160 km/t)
Kapacitetsforbedringer i øvrigt
Endnu ikke besluttede:
Kapacitetsudvidelser ved Ringsted station
Udbygning til 4 spor Københavns Lufthavn
station-Kalvebod
Nye projekter:
Flere transversaler på de dobbeltsporede
strækninger for mere fleksibel trafikafvikling
Flere krydsningsstationer på de enkeltsporede
baner for mere fleksibel trafikafvikling
Elektrificering
Endnu ikke besluttede:
Aalborg-Frederikshavn/Hirtshals
Vejle-Herning-Holstebro-Struer
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Henvendelse af 21/12-20 vedrørende forslag til indhold i Infrastrukturplanen, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2311720_0002.png
Nye stationer og større ombygninger
Endnu ikke besluttede:
Udvidelse af Københavns Lufthavn station
Udbygning af Ørestad station
Øresundperroner på Ny Ellebjerg station
Aarhus H ombygning
København H kapacitetsudvidelse
Udbygning af Københavns Lufthavnsstation
Glostrup perroner for regionaltog
Nye projekter:
Flere nye stationer på Østjyske længdebane:
Vejle Nord, Hovedgård, Hasselager, Åby,
Brabrand, Laurbjerg og Fårup,
Darup og Hastrup på Lille Syd.
Erritsø og Seest i trekantområdet.
Ålykke ved Odense.
Ringkøbing Syd og Frøjk i Vestjylland samt
Vester Sottrup ved Sønderborg
Bedre skifteforhold mellem tog og bus
2. etape Aarhus Letbane
Delvis dobbeltspor på dele af Grenåbanen og
Odderbanen
2. etape Odense Letbane
Letbanenet i hovedstadsområdet
(1. etaper:
Gladsaxe-Nørrebro-Nørreport,
Gladsaxe-Avedøre
og Glostrup-Ny Ellebjerg)
Nærumbanen som letbane til Lyngby station via
tilslutning til Ring 3 letbanen
Nærbane Aalborg-Aalborg Østhavn
Nye stationer mv.
Nye projekter:
Bedre skifteforhold mellem tog og bus
Særligt for godstrafikken før 2030
Udbygning af jernbanen
Nye projekter:
Godsshunt ved Aarhus
Godsshunt ved Hjørring
Godsshunt ved Lemvig
Udfletning ude af niveau ved Snoghøj og Taulov
Ny vestlig indkørsel til Høje Taastrup
kombiterminal
De store byer før 2030
Nye baner og større ombygninger
Endnu ikke besluttede:
Hastighedsopgradering af S-banen
(120 km/t)
Perronflytning Herlev station
Nyt vendespor ved Carlsberg
Ombygning af Hillerød og vendespor Favrholm
Dobbeltspor helt ind til Farum station
Flere vendespor i Hellerup og Holte
Flere transversaler for mere fleksibel
trafikafvikling
Nye terminaler
Nye projekter:
Ny kombiterminal ved Køge
Ny kombiterminal ved Aarhus
Diverse nye miniterminaler og sidespor
____________________________________________________________
Efter 2030
Nye jernbaner
Endnu ikke besluttede:
Ny bro/tunnel over Vejle Fjord
Ny bane Aarhus - Galten - Silkeborg
Direkte bane eller letbane mellem Billund og
Vejle
Nye projekter:
Ny Lillebæltsforbindelse Kauslunde-
Fredericia/Taulov
Ny bane Aarhus-Randers inkl. tunnel under
Aarhus
Ny jernbane København-Malmö inkl. ny
tunnelstation ved København H og tunnel under
København
Nye dobbeltspor
Nye projekter:
Esbjerg-Varde
Hjallese-Ringe
Kapacitetsforbedringer i øvrigt
Nye projekter:
Udbygning til 4 spor samt udretning og
hastighedsopgradering Fredericia-Børkop
Flere transversaler på de dobbeltsporede
strækninger for mere fleksibel trafikafvikling
Flere krydsningsstationer på de enkeltsporede
baner for mere fleksibel trafikafvikling
Shuntforbindelse syd om Langå for hurtigere tog
Aarhus-Viborg-Struer.
Shuntforbindelse nord om Vemb for hurtigere tog
Lemvig - Holstebro.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Henvendelse af 21/12-20 vedrørende forslag til indhold i Infrastrukturplanen, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
2311720_0003.png
Elektrificering
Nye projekter:
Odense-Svendborg
Lollandsbanen Nykøbing Falster
Nakskov
Odsherredsbanen Holbæk-Nykøbing Sjælland
Skanderborg–Herning
Langå-Struer
Frederikshavn-Skagen
Aalborg-Aalborg Østhavn
Nye stationer mv.
Nye projekter:
Diverse nye eller genåbnede stationer
Bedre skifteforhold mellem tog og bus
De store byer efter 2030
Nye baner og større ombygninger
Endnu ikke besluttede:
S-tog til Roskilde
(ombygning af bane)
Ny S-banetunnel
Overhalingsspor Hellerup-Holte
Flere vendespor i Ballerup, Frederikssund og Køge
Nye projekter:
S-banen hastighedsopgradering til 140 - 160 km/t
for nye S-tog
Evt. ny S-bane Farum-Hillerød
Letbanenet i hovedstadsområdet:
Yderligere
etaper
Aarhus Letbane:
Yderligere etaper
Opgradering af Aalborg Plusbus til letbane
Yderligere letbanebyer
Særligt for godstrafikken efter 2030
Udbygning af jernbanen
Nye projekter:
3. spor Taastrup-Glostrup for godstog
3 spor Glostrup-Vigerslev for godstog
Nye terminaler
Nye projekter:
Diverse nye miniterminaler og sidespor