Rådet for Bæredygtig Trafik
21. december 2020
Oplistning af infrastrukturprojeker til opgradering af jernbanen i Danmark
Listen er opdelt i projekter til færdiggørelse før 2030, som dermed kan anvendes til en udvidelse af
trafikken med henblik på at få såvel en stærkt forøget frekvens, som højere hastigheder, så jernbanen
bliver et attraktivt og effektivt transportmiddel, der kan medvirke til at gøre trafikken klimaneutral og
energieffektiv og at opfylde målsætningen om 70 % mindre CO2 udslip i 2030.
Herudover er en række projekter der formentlig først vil kunne være færdige efter 2030 og frem mod 2045,
hvor trafikken skal være helt klimaneutral. Disse projekter skal analyseres og projekteres op mod 2030.
Endnu ikke besluttede
er projekter der har været analyseret og/eller hvor der foreligger beslutningsoplæg.
Nye projekter
er projekter der tidligere har været foreslået, men hvor der ikke har været taget stilling samt
helt nye projekter.
_______________________________________________________________________________________
Før 2030
Nye jernbaner
Endnu ikke besluttede:
Ny bane Hovedgård
–
Hasselager
Nye projekter:
Lunderskov-Padborg (250 km/t)
Odense-Svendborg (150 km/t bør være op til 160
km/t)
Hastighedsopgradering af lokalbanerne:
Østbanen (140 km/t)
Lollandsbanen Nykøbing Falster
–
Nakskov (160
km/t)
Odsherredsbanen Holbæk-Nykøbing Sjælland (op
til 160 km/t)
Øvrige lokalbaner (op til 120 km/t)
Nye dobbeltspor
Endnu ikke besluttede:
Tinglev-Padborg
Køge-Køge Nord
Lindholm-Hjørring
Hjørring-Hirtshals
Odense-Hjallese
Holstebro-Struer
Hastighedsopgraderinger
Endnu ikke besluttede:
Fredericia-Aarhus (200 km/t bør være 250 km/t)
Langå-Hobro (200 km/t bør være 250 km/t)
Hastighedsopgradering af regionalbanerne:
Aalborg–Frederikshavn (160 km/t bør være 200
km/t)
Vejle–Struer (160 km/ bør være op til 200 km/t)
Langå–Struer (160 km/ bør være op til 200 km/t)
Bramming
–
Tønder (120 km/t bør være op til 160
km/t)
Esbjerg
–
Holstebro (140 km/t)
Skanderborg
–
Skjern (140 km/t bør være op til
160 km/t)
Sønderborg
–
Tinglev (120 km/t bør være op til
160 km/t)
Struer
–
Thisted (110 km/t bør være op til 140
km/t)
Kystbanen (160 km/t)
Kapacitetsforbedringer i øvrigt
Endnu ikke besluttede:
Kapacitetsudvidelser ved Ringsted station
Udbygning til 4 spor Københavns Lufthavn
station-Kalvebod
Nye projekter:
Flere transversaler på de dobbeltsporede
strækninger for mere fleksibel trafikafvikling
Flere krydsningsstationer på de enkeltsporede
baner for mere fleksibel trafikafvikling
Elektrificering
Endnu ikke besluttede:
Aalborg-Frederikshavn/Hirtshals
Vejle-Herning-Holstebro-Struer