Den 21. december 2020
Forslag til indhold i Infrastrukturplanen
Rådet for Bæredygtig Trafik fremsætter hermed vores ønsker til indhold i den Infra-
strukturplan frem til 2030, som skal indgås i starten af 2021.
Vi ønsker at der ses på mobiliteten som et hele, så enkeltprojekter ikke vurderes
alene. Vi skal radikalt have ændret sammensætningen af transporten væk fra bilerne
som den dominerende transportform og hen imod aktiv transport og kollektiv trans-
port.
Vi ser således ikke et én-til-én skift fra fossilbiler til elbiler som en holdbar løsning. Og
slet ikke hvis det alene betyder at biltrafikken stiger og elbilerne kun bliver en udvi-
delse af den samlede bilpark. Det vil hverken reducere klimabelastningen trængslen
eller ulykker samt støj og dækforurening.
Vi gør også opmærksom på at 38 % af husstandene i Danmark ikke har bil, i Region
Hovedstaden endog hele 52 % jf. Danmarks Statistik. Det betyder, at mange er af-
hængige af at såvel den kollektive trafik som cykelinfrastrukturen er velfungerende og
effektiv.
De nuværende samfundsøkonomiske analyseværktøjer favoriserer bilismen og under-
støtter kun små justeringer og ikke større forandringer i retning af en bæredygtig
transport. Vi har brug for et multimodalt mobilitetstilbud, hvor bæredygtighed og CO2
besparelser indgår som bærende principper. Modellerne må derfor nødvendigvis laves
om inden der træffes endelige beslutninger om ny infrastruktur.
Infrastrukturplanen skal efter vores mening understøtte en bæredygtig udvikling af
transporten såvel på korte som lange distancer efter disse principper:
Korte distancer, hvor biler (med eller uden el) vil få en meget lille rolle = kommunale
investeringer mod at få gjort byrum egnet for menneskers færden og ophold.
Mellemdistancer og pendling, hvor biler i stor udstrækning vil fungere som tilbringer-
transport til stationer ligesom cykler/elcykler. Kollektiv transport udbygges til langt
større kapacitet og driftssikkerhed.
Langdistance persontransport og godstransport samt transittransport, hvor jernbaner
på hovedkorridorerne vil spille en afgørende rolle, hovedkorridorer udbygges til et
jernbane-H efter princippet om nybygning ved siden af de eksisterende baner. Der er
brug for meget mere kapacitet.
1