Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2308218_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygningen af E20 Amagermo-
torvejen
12. november 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vurdering af anlægsprojektet
Konklusion: ingen vægtige forhold
2
3
3
4
5
8
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
3.10
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstade
Centrale forudsætninger og antagelser
Vejtekniske løsninger
Brotekniske løsninger
Afvandingstekniske løsninger
Fremmede ledninger
Geoteknik
Miljømæssige foranstaltninger
Trafikafvikling
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
9
9
9
9
10
10
10
10
11
11
11
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Anlægsbudgettet
Vurdering af anlægsoverslagene
Stikprøvegennemgang
Risikoprocessen og projektets risici
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
13
14
15
17
18
5
5.1
5.2
5.3
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Trafikale beregninger
Samfundsøkonomiske analyse
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
20
20
21
22
6
Materiale og kvalitetssikringsmøder
24
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets ved-
tagelse af store anlægsprojekter på Transport- og Boligministeriets område
er det fast praksis, at der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres en
ekstern kvalitetssikring i fase 1 (forundersøgelse) og fase 2 (VVM-undersø-
gelse) af projekter med en forventet totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt
16 af 24. oktober 2006.
Det fremgår af Aftale om Finansloven for 2019 af 30. november 2018, at der
skal gennemføres en forundersøgelse af mulighederne for udbygning af Ama-
germotorvejen.
Det er besluttet af Transport- og Boligministeriet at gennemføre kvalitetssik-
ring af forundersøgelsens to udbygningsløsninger for E20 Amagermotorve-
jen. Denne kvalitetssikring er gennemført i oktober og november 2020. Nær-
værende rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger
med fokus på Vejdirektoratets projektgrundlag, anlægsoverslag, risikoanaly-
ser og trafikale beregninger for de to udbygningsløsninger. Læsning af rap-
porten forudsætter forudgående kendskab til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret Re-
visionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med NIRAS A/S (NIRAS).
Morten Thorball
Partner
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0004.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen. Anlægsprojektet og de vurderinger, der ligger til grund for
den samlede konklusion for den eksterne kvalitetssikring beskrives overord-
net. Kapitlet har således til formål at give en kort introduktion til projektet,
der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og resultatet af kvalitets-
sikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderinger og dermed også den
samlede konklusion er uddybet i de følgende kapitler.
Den overordnede konklusion er, at Deloitte på baggrund af den eksterne kva-
litetssikring ikke er bekendt med vægtige forhold, der taler imod at frem-
lægge projektet til politisk behandling.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at materialets samlede omfang og
kvalitet reflekterer, at der er tale om en forundersøgelse. Det vurderes såle-
des, at flere elementer vil skulle undersøges nærmere eller uddybes i en se-
nere VVM-undersøgelse.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Amagermotorvejen mellem motorvejskryds Avedøre, udfletningen mellem
Øresundsmotorvejen og Centrumforbindelsen på Amager er en ca. 10 km
lang 6-sporet motorvej. Strækningen er en af Danmarks mest belastede mo-
torvejsstrækninger med en hverdagsdøgntrafik i 2018 på 120.000-130.000
biler pr. døgn. Den omfattende trafik begrænser fremkommeligheden, og
medfører at motorvejen er meget følsom over for uheld og andre trafikale
hændelser.
Det fremgår af Aftale om Finansloven for 2019 af 30. november 2018, at der
skal gennemføres en forundersøgelse af mulighederne for udbygning af Ama-
germotorvejen.
Figur 1. Berørt strækning
Kilde: Vejdirektoratet, vejteknisk beskrivelse 2020.
Formålet med udvidelsen er at afhjælpe de kapacitetsmæssige udfordringer,
der eksisterer på strækningen, hvor der i dag opleves trængsel i myldretiden.
Især opleves der betydelige kapacitetsproblemer ved tilslutningsanlæggene
og på det tilstødende vejnet, herunder Avedøre Havnevej og Gl. Køge Lan-
devej.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
De udarbejdede anlægsoverslag for projektstrækningen omfatter de anlægs-
relaterede udgifter, der er medtaget i Vejdirektoratets dokumentation af pro-
jektet og forudsætninger for anlægsøkonomien, herunder:
Vejbefæstelse og belægningsarbejder
Omlægning af berørte veje
Støjværn og miljøforanstaltninger
Konstruktionsarbejder
Afvanding
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslagene også udgifter
til projektering, tilsyn og administration (PTA).
I nedenstående tabeller fremgår anlægsøkonomien for udbygningsløsning 1
og udbygningsløsning 2 i form af fysikoverslagene. De angivne tal er opgjort
på baggrund af de opdaterede anlægsoverslag fremsendt d. 04-11-2020.
Tabel 1. Anlægsoverslag for udbygningsløsning 1
(mio. kr. indeks K3 2019 110,31) *
Fysikoverslag
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealerhvervelser
PTA (18%)
Basisoverslag total
Korrektionstillæg (40%)
Indledende anlægsoverslag
FFL 2021
* Afrundede beløb.
130,0
51,7
52,1
16,2
0,5
55,0
305,6
122,3
427,9
438,7
Tabel 2. Anlægsoverslag for udbygningsløsning 2
(mio. kr. indeks K3 2019 110,31) *
Fysikoverslag
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealerhvervelser
PTA (18%)
Basisoverslag total
Korrektionstillæg (40%)
Indledende anlægsoverslag
FFL 2021
* Afrundede beløb.
412,5
254,3
50,0
224,3
34,3
214,1
1189,4
475,8
1665,2
1707,2
Vejdirektoratet har identificeret en række forhold, der potentielt kan fordyre
eller billiggøre projektet. De potentielle økonomiske konsekvenser er opgjort
via projektets risikoanalyser.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Tabel 3 indeholder en oversigt over den samlede vægtede risikoværdi for
udbygningsløsning 1 og en oplistning af løsningens væsentligste risici. Den
foreliggende risikoanalyse indeholder 13 risici og har en samlet vægtet risi-
koværdi på 58,1 mio. kr.
Tabel 3. Oversigt over projektets væsentligste risici for udbygningsløsning 1
(mio. kr.)
Risiko
Total
Mængderegulering og tillægsarbejder
Bygværker
Avedøre Havnevej
ændret krav
til frihøjde
Afvandingsprojektet ændres
Ikke planlagt støjværn
Vægtet risikoværdi udbyg-
ningsløsning 1
58,1
51,0
8,6
2,7
-5,5
Tabel 4 indeholder en oversigt over den samlede vægtede risikoværdi for
udbygningsløsning 2 og en oplistning af løsningens væsentligste risici. Den
foreliggende risikoanalyse indeholder 21 risici og har en samlet vægtet risi-
koværdi på 214,2 mio. kr.
Tabel 4. Oversigt over projektets væsentligste risici for udbygningsløsning 2
(mio. kr.)
Risiko
Total
Mængderegulering og tillægsarbejder
Ikke planlagt støjværn
Bygværker
risiko for yderligere omkostninger
til fundering
Store claims
Afvandingsprojektet ændres
Udgifter til belysning
Usikkerhed på arealerhvervelser
Usikkerhed på omfang og udgift til ledningsar-
bejder
Vægtet risikoværdi udbyg-
ningsløsning 2
214,2
192,8
8,2
4,2
3,6
2,9
2,3
-2,1
-2,1
2.3
Vurdering af anlægsprojektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og an-
befalinger fra hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse med kva-
litetssikringen.
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater for projektet og den forelagte supplerende information fra Vejdirekto-
ratet vedrørende de tekniske løsninger for vej, bro og afvanding kan opsum-
meres i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på et niveau og afklaringsstade, som det kan forventes ved
en forundersøgelse. På denne baggrund er det den eksterne kvali-
tetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstrækkelig af-
dækket, realistiske og konsistente under hensyn til, at der er tale om
en forundersøgelse.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser. Den eksterne kvalitetssikring noterer, at en række anlægs-
elementer ikke er vurderet i den tekniske løsningsbeskrivelse grun-
det, at det er tale om en forundersøgelse. En nærmere specifikation
af disse, vil kunne påvirke anlægsoverslaget.
Der fremgår ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udle-
verede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte løsninger i for-
hold til broer der hører til projektet, vurderes at være realistiske og
tilstrækkelige.
Samlet kan den eksterne kvalitetssikring vurdere, at de afvandings-
tekniske løsninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljømæssige foranstaltninger og vurderer, at disse
er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener er søgt begrænset i et rime-
ligt omfang i anlægsperioden.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
Anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, gennemgangen af
særligt risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af priser og mæng-
der på tværs af anlægsbudgettets poster, projektets risikoanalyser og risiko-
proces såvel som de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet
kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Ændring i K1 korrektionstillægget accepteres på baggrund af den ud-
dybende forklaring givet af Vejdirektoratet.
Satserne for PTA accepteres og vurderes ikke at afvige fra andre PTA-
satser brugt i lignende projekter.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til mindre opdaterin-
ger af anlægsoverslagene. Dette skyldes identifikation af afrundings-
fejl i anlægsbudgetterne på sammenlagt 1,3 mio. kr. samt mang-
lende dokumentation af en opjustering af udgifterne til bygværker,
grundet den geografiske placering af projektet. Vejdirektoratet har
derfor valgt at rette afrundingsfejlene og opdatere anlægsoversla-
gene med de oprindeligt estimerede omkostninger til bygværker. Den
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
eksterne kvalitetssikring har forholdt sig til de opdaterede anlægs-
overslag, og har ikke yderligere kommentarer hertil.
Kvalitetssikringen noterer, at en række anlægselementer ikke er vur-
deret i den tekniske løsningsbeskrivelse med baggrund i, at der er
tale om en forundersøgelse. En nærmere specifikation af disse, vil
kunne påvirke anlægsoverslagene.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden,
at den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske
fordelingsudfald, er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i
forhold til beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdi udgør 58,1 mio. kr. for udbygningsløsning 1
og 214,2 mio. kr. for udbygningsløsning 2, mens risikoreserven be-
stående af K1 korrektionstillægget i anlægsoverslagene udgør 93,6
mio. kr. for udbygningsløsning 1 og 365,3 mio. kr. for udbygnings-
løsning 2, hvilket efterlader en reserve på henholdsvis 35,5 og 151,1
mio. kr.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige.
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
De nyeste versioner af OTM-modellen og TERESA er blevet anvendt
og den eksterne kvalitetssikring vurderer, at disse er blevet anvendt
på korrekt vis.
Der er blevet beregnet trafikgevinster og foretaget følsomhedsanaly-
ser heraf, hvilket vurderes at være gjort korrekt. Hertil har den eks-
terne kvalitetssikring foreslået at udvide følsomhedsanalysen, så den
håndterer både positive og negative trafikgevinster.
Beregningen af de eksterne effekter viser, at trafikemissionerne er
faldende frem mod 2030. Her har den eksterne kvalitetssikring op-
fordret Vejdirektoratet til at undersøge den forventede udvikling i an-
delen af el-biler sammenholdt med den forventede udvikling i antallet
af biler generelt. Dette undersøger Vejdirektoratet nærmere inden
færdiggørelse af forundersøgelsen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
Finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til yderligere
spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikrings side.
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsniveau
passende til projektets nuværende stade. Derfor har den eksterne
kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafik-
modelberegninger udgør et validt og realistisk grundlag, for belysning af de
trafikale konsekvenser af de enkelte udbygningsforslag i forundersøgelsen.
Det bemærkes, at den trafikale analyse er i overensstemmelse med sædvan-
lig praksis, og baserer sig på nuværende forhold og besluttede projekter. Der
er derfor ikke medtaget konsekvenserne af nye, større projekter f.eks. Hol-
mene.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
Deloitte har gennemført en ekstern kvalitetssikring af forundersøgelsen for
udbygningen af E20 Amagermotorvejen for Transport- og Boligministeriet. På
baggrund af den eksterne kvalitetssikring er Deloitte ikke blevet bekendt med
vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med
projektet i form af en VVM. Dette vurderes på baggrund af det af Vejdirekto-
ratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder anlægsbudgettet, risikovurde-
ringen og tidsplanen. Den eksterne kvalitetssikring har omfattet de i akt 16
af 24. oktober 2006 om ny anlægsbudgettering oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyn-
dighedens projekt i overensstemmelse med Transport- og Boligministeriets
opgavebeskrivelse, for ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på ni-
veau 1 (Forundersøgelse). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke fo-
retaget egne undersøgelser.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
3
Teknisk løsning
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den tekniske løs-
ning for udbygningen af E20 Amagermotorvejen. Vurderingen er gennemført
ved, at den eksterne kvalitetssikring gennem kritisk stillingtagen har forholdt
sig til, om:
De valgte/påtænkte løsninger er realistiske.
De foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets
nuværende stade.
Løsningerne er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgetterne og i
de risikoanalyser, der hører til projektet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af de til forundersøgelsen hørende
tekniske beskrivelser og tegningsgrundlag samt interview med og supple-
rende oplysninger fra Vejdirektoratet.
3.1
Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring er foretaget på det foreliggende grundlag, og
alle vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der ikke fremadrettet
sker ændringer i projektgrundlaget, der har betydning for beslutningsgrund-
lagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overordnet set
er på niveau og afklaringsstade, som det kan forventes ved en forundersø-
gelse.
3.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I projektets forudsætningsnotat har Vejdirektoratet defineret en række for-
hold og tekniske forudsætninger, der har været nødvendige for udarbejdelsen
af anlægsoverslagene samt de opstillede udbygningsløsninger for E20 Ama-
germotorvejen.
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med den samlede gennemgang
af forundersøgelsen forholdt sig til, om forudsætningerne vurderes realisti-
ske, og om samtlige relevante forudsætninger er bearbejdet i de tekniske
beskrivelser. Den eksterne kvalitetssikring, har ikke fundet væsentlige mang-
ler eller usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og antagelser.
Den eksterne kvalitetssikring noterer, at en række anlægselementer ikke er
vurderet i den tekniske løsningsbeskrivelse med baggrund i, at det er tale om
en forundersøgelse. Dette drejer sig f.eks. om regnvandsbassiner samt til-
stødende vej og bane udenfor broanlæg. En nærmere specifikation af disse,
vil kunne påvirke anlægsoverslagene.
3.3
Vejtekniske løsninger
Vejdirektoratet har forelagt to vejtekniske udbygningsløsninger, der hver
for sig vurderes at være gennemarbejdede i forhold til det rådgivningsmæs-
sige opdrag. Den eksterne kvalitetssikring har under granskningen af de
tekniske dokumenter kommenteret, at skillerabatten for udbygningsløsning
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
2 har en bredde på 3,75 meter, hvilket i kombination med etablering af
brosøjler i skillerabatten ikke giver en tilfredsstillende mulighed for en se-
nere forøgelse af antallet af gennemgående kørespor. Vejdirektoratet har
uddybet over for den eksterne kvalitetssikring, at den fremlagte løsning
suppleres med reducering af bredden på de hurtige kørespor. Den eksterne
kvalitetssikring vurderer, at dette vil være en brugbar løsning. Vejdirekto-
ratet har beskrevet, at jordarbejder ved regnvandsbassiner og afmærk-
ningsmateriel til trafikledelsesanlæg ikke er medtaget grundet at der er tale
om forundersøgelse. Den eksterne kvalitetssikring gerne påpege vigtighe-
den af, at medtage disse forhold i en efterfølgende VVM-undersøgelse.
3.4
Brotekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til Vejdirektoratets bro-
tekniske løsning for udbygningsløsning 1, hvor kørsel i nødsporet giver an-
ledning til manglende frihøjde på OF Avedøre Havnevej. Den eksterne kva-
litetssikring anerkender Vejdirektoratets forklaring om, at dette skal under-
søges nærmere i en efterfølgende VVM-undersøgelse, hvor der foretages
detailopmålinger.
3.5
Afvandingstekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de afvandingstekniske løsninger
er beskrevet på et niveau svarende til de respektive behov ved de to ud-
bygningsløsninger. Dog bemærker den eksterne kvalitetssikring, at der ikke
er udarbejdet beskrivelse af regnvandsbassiner, hvilket giver en vis usik-
kerhed i forhold til pladsforholdene og økonomien. Vejdirektoratet har op-
lyst, at forundersøgelsen ikke har projekteret regnvandsbassiner, og at
disse medtages i en efterfølgende VVM-undersøgelse. Den eksterne kvali-
tetssikring anerkender Vejdirektoratets forklaring.
Ligeledes har den eksterne kvalitetssikring stillet spørgsmål til Vejdirektora-
tets projektering af klimasikring i forhold til nedbør. Vejdirektoratet har ud-
dybet, at der i en efterfølgende VVM-undersøgelse vil ske yderligere stilling-
tagen til klimasikring. Den eksterne kvalitetssikring anerkender dette argu-
ment, og vil gerne fremhæve vigtigheden af klimasikring, da problemer med
skybrud tidligere har ramt dele af Amagermotorvejen. Ligeledes vil en stil-
lingsstagen til mængder for eksterne afvandingsledninger være vigtig, da
disse forhold potentielt kan have en effekt på anlægsoverslagenes størrelse.
3.6
Fremmede ledninger
På baggrund af det forelagte materiale har den eksterne kvalitetssikring også
stillet spørgsmål til håndteringen af de tunge ledningsanlæg i området. F.eks.
forekommer der en ledning på 400kV samt behov for flytning af fjernvarme-
transmissionsledninger. Vejdirektoratet har på granskningsmøderne med den
eksterne kvalitetssikring uddybet en plan for håndteringen af disse poster i
projektets senere faser. Den eksterne kvalitetssikring har derfor ikke yderli-
gere kommentarer hertil.
3.7
Geoteknik
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til de geotekniske under-
søgelser, særligt blødbundsmængder og udsætningsprocenter i relation til
vejrlig og ekstreme vejrsituationer. Vejdirektoratet har forklaret baggrunden
for de foretage antagelser. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at rappor-
ten
”Orienterende
Geotekniske Forhold” lever op til, hvad der normalt kræves
på dette niveau.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
3.8
Miljømæssige foranstaltninger
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til flere fagområder i mil-
jørapporten, f.eks. omkring en opdatering af udpegningsgrundlaget for Na-
tura 2000-område nr. 143, så det svarer til den nyeste basisanalyse for pe-
rioden 2022-2027. Den eksterne kvalitetssikring har også stillet spørgsmål
til, hvor meget beskyttet natur der inddrages for hver udbygningsløsning.
Den eksterne kvalitetssikring har også vurderet og kommenteret på, at gen-
nemsigtigheden i den miljømæssige løsning kunne forbedres. Vejdirektoratet
har imødekommet dette ved at ændre kortene, som viser den miljømæssige
påvirkning af de to udbygningsløsninger.
Da det var uklart for den eksterne kvalitetssikring, hvordan støjskærme med-
regnes og anvendes i projektet, har den eksterne kvalitetssikring stillet
spørgsmål herom. Vejdirektoratet har forklaret, at støjskærmene indgår i
projektet med henblik på at reducere antallet af støjbelastede boliger, og at
støjskærmene vil være støjabsorberende. Den eksterne kvalitetssikring vur-
derer den uddybende forklaring som fyldestgørende.
Den eksterne kvalitetssikring har bemærket, at støjberegningerne er udført
med samme køretøjshastigheder for basisløsningen, udbygningsløsning 1 og
udbygningsløsning 2. Dette vurderes som en passende tilgang ved en forun-
dersøgelse. Hvis projektet videreføres og gennemgår en VVM-undersøgelse,
er den eksterne kvalitetssikring og Vejdirektoratet enige om, at der bør gen-
nemføres en mere detaljeret analyse af støjberegningerne.
3.9
Trafikafvikling
Af Vejdirektoratets materiale fremgår det, at anlægsarbejdet for udbygnings-
løsning 1 forventes at vare 7-8 måneder, mens det for udbygningsløsning 2
forventes at vare 3 år. Ligeledes vil udbygningsløsning 2 medføre en lukning
af Gl. Køge Landevej i 2-3 måneder. Den eksterne kvalitetssikring vurderer,
at der må forventes trafikgener for motorvejstrafikanterne samt lukkede
overføringer af nogle måneders varighed for krydsende trafik. Vejdirektoratet
har oplyst, af disse forhold skal undersøges nærmere i en efterfølgende VVM-
undersøgelse.
3.10
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater, samt de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet ved-
rørende de tekniske løsninger for vej, bro, afvanding og miljø kan opsumme-
res i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på niveau og afklaringsstade, som det kan forventes ved
en forundersøgelse. På denne baggrund er det den eksterne kvali-
tetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstrækkelig af-
dækket, realistiske og konsistente under hensyn til, at der er tale om
en forundersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser. Den eksterne kvalitetssikring noterer, at en række anlægs-
elementer ikke er vurderet i den tekniske løsningsbeskrivelse grun-
det, at det er tale om en forundersøgelse. En nærmere specifikation
af disse, vil kunne påvirke anlægsoverslaget.
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Der fremgår ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udle-
verede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte løsninger i for-
hold til broer, der hører til projektet, vurderes at være realistiske og
tilstrækkelige.
Samlet kan den eksterne kvalitetssikring vurdere, at de afvandings-
tekniske løsninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljømæssige foranstaltninger, og vurderer at disse
er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener i anlægsperioden er søgt be-
grænset i et rimeligt omfang.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
4
Anlægsbudgettet
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og mængde-
forudsætninger er retvisende og dokumenterede. Vurderingen er gennemført
ved:
Gennemgang af det samlede prisgrundlag, herunder anvendelsen af erfa-
ringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerhed.
Uddybende gennemgang af områder, der efter den eksterne kvalitetssik-
rings opfattelse er særligt risikobetonede.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder.
Vurdering af projektets risikoanalyser, herunder sammenligning af pro-
jektets risikoværdi med størrelsen af korrektionstillægget.
I forbindelse med kvalitetssikringen er den tilhørende dokumentation i form
af prisreferencer, mængdedefinitioner og underliggende tekniske beskrivel-
ser blevet gennemgået. Gennemgangen af den forelagte dokumentation er
suppleret af granskningsmøder med Vejdirektoratet. Kvalitetssikringsproces-
sen har givet anledning til mindre opdateringer af anlægsoverslagene. Dette
skyldes identifikation af afrundingsfejl i anlægsbudgetterne samt manglende
dokumentation af en opjustering af udgifterne til bygværker grundet den
geografiske placering af projektet. Vejdirektoratet har derfor valgt at rette
afrundingsfejlene og opdatere anlægsoverslagene med de oprindeligt estime-
rede omkostninger til bygværker.
Den eksterne kvalitetssikring har forholdt sig til de opdaterede anlægsover-
slag, og har sammenholdt dem med den tekniske beskrivelse af skitsepro-
jektet. Her beskrives det, at der ikke tages stilling til f.eks. færdselsregule-
rende foranstaltninger for lokalveje og stier samt omkørselsruter og jernba-
netrafikale foranstaltninger. Den eksterne kvalitetssikring vil gerne påpege
vigtigheden af, at disse forhold undersøges nærmere i en efterfølgende VVM-
undersøgelse, da de kan påvirke anlægsoverslagene.
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0015.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
4.1
Vurdering af anlægsoverslagene
Anlægsoverslagene for de to udbygningsløsninger fremgår af tabel 5 og 6
nedenfor.
Tabel 5. Anlægsoverslag for udbygningsløsning 1
(mio. kr. indeks K3 2019 110,31) *
Fysikoverslag
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealerhvervelser
PTA (18%)
Basisoverslag total
Korrektionstillæg (40%)
Indledende anlægsoverslag
FFL 2021
* Afrundede beløb.
130,0
51,7
52,1
16,2
0,5
55,0
305,6
122,3
427,9
438,7
Tabel 6. Anlægsoverslag for udbygningsløsning 2
(mio. kr. indeks K3 2019 110,31) *
Fysikoverslag
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealerhvervelser
PTA (18%)
Basisoverslag total
Korrektionstillæg (40%)
Indledende anlægsoverslag
FFL 2021
* Afrundede beløb.
412,5
254,3
50,0
224,3
34,3
214,1
1189,4
475,8
1665,2
1707,2
Anlægsoverslagene er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssy-
stem på baggrund af Swecos angivne mængder og enhedspriser fra Vejdi-
rektoratets prisbibliotek.
Enhedspriser
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering skal der ved udarbej-
delse af anlægsoverslagene i videst muligt omfang anvendes erfaringsbase-
rede enhedspriser. Hvis disse ikke foreligger, tillader principperne for ny an-
lægsbudgettering at anvende en ad hoc-baseret prissætning, hvilket blandt
andet kan være priser baseret på ekspertskøn. Den eksterne kvalitetssikring
har undersøgt Vejdirektoratets grundlag for anvendelsen af erfaringsbase-
rede priser, herunder hvilke referenceprojekter der er anvendt til fastsættel-
sen af projektets enhedspriser.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Den eksterne kvalitetssikring har fået forelagt prisgrundlaget og vurderer, at
dette er retvisende og baseret på sammenlignelige projekter, samt at over-
førslen af enhedspriser fra prisgrundlaget til anlægsoverslagene er sket kor-
rekt.
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslagene. Der er fundet enkelte eksempler på anven-
delse af sumposter. De mest omfangsrige sumposter, for eksempel udgifter
til arkæologi, er imidlertid ledsaget af bagvedliggende dokumentation og pris-
nedbrydning. Samlet set er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eks-
terne kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Mængdeangivelser
Den eksterne kvalitetssikring har fundet en række poster, hvor mængder an-
gives uden reference til bagvedliggende beregningsark eller anden kildeangi-
velse. Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til de manglende
referencer, og Vejdirektoratet har efterfølgende fremlagt tilfredsstillende be-
grundelse og dokumentation for disse mængdeangivelser. Den eksterne kva-
litetssikring anbefaler, at alle mængdeangivelser i fremtidige projekter så vidt
muligt ledsages af en reference eller kildeangivelse, for at sikre komplet spor-
barhed og gennemsigtighed i anlægsoverslagene.
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration (PTA)
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt grundlaget for de samlede om-
kostninger til PTA på 55,0 mio. kr. for udbygningsløsning 1 og 214,1 mio. kr.
for udbygningsløsning 2, svarende til ca. 18 procent af det samlede anlægs-
overslag. PTA består af omkostninger til løn og anlægsrelateret drift såvel
som fordelingsomkostninger.
Vejdirektoratet har oplyst, at satsen er baseret på erfaringer fra en stor
mængde sammenlignelige projekter. Den eksterne kvalitetssikring anerken-
der grundlaget og metoden til fastlæggelse af satsen.
Korrektionstillæg K1
Den eksterne kvalitetssikring har identificeret et nedjusteret korrektionstil-
læg (K1) fra 50% til 40%. Den eksterne kvalitetssikring har stillet uddybende
spørgsmål til grundlaget for nedjusteringen. Vejdirektoratet har efter aftale
med Transport- og Boligministeriet nedjusteret korrektionstillæggets stør-
relse. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at dette ikke afviger fra praksis
ved lignende projekter.
4.2
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af et
udvalg af poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslaget, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
Anlægsbudgettet
Resultaterne af den eksterne kvalitetssikrings stikprøvegennemgang af et ud-
snit af poster fra anlægsoverslagene er præsenteret i tabel 7 nedenfor. Det
skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster
end angivet i tabellen. De poster, der er angivet i tabellen, er udelukkende
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0017.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
udtryk for de poster, der har givet anledning til spørgsmål fra den eksterne
kvalitetssikring.
Tabel 7. Poster fra stikprøvegennemgang
anlægsbudgetterne
Post
Andel af
fysikoversla-
get
Samlet vurde-
Bemærkninger
ring
Gyldig - Justeret
på baggrund af
EKS
Ankerbudgettets totaler stem-
mer ikke overens med totalerne
i risikoanalyserne. Dette skyldes
afrundinger. Vejdirektoratet til-
retter efterfølgende.
Vejdirektoratet har efter aftale
med Transport- og Boligministe-
riet nedjusteret korrektionstil-
læggets størrelse.
Bortskaffelsen af forurenet jord
fremgår ikke særskilt i anlægs-
overslagene, men udgifter hertil
er medregnet. Vejdirektoratet
har fremlagt dokumentation
herfor.
Vejdirektoratet uddyber, at de
ikke har fastlagt en præciseret
pris endnu, da der stadig mang-
ler informationer omkring auto-
værnenes stivhed og styrke.
Prisen for muldafrømning 30
cm. er korrekt. Den oversky-
dende jord fra muldafrømning
kan ikke genbruges i jordvolde
og skal derfor bortskaffes.
Posten er en kombination af
flere underposter og er derfor
blevet slået sammen i anlægs-
overslagene. Vejdirektoratet
kan dokumentere dette til fulde.
Vejdirektoratet har fastsat en-
hedsprisen til 45 kr. pr. m2,
selvom 52 kr. var forslået. For-
laget blev forkastet, da enheds-
prisen på 52 kr. ikke kunne do-
kumenteres tilstrækkeligt.
Den eksterne kvalitetssikring
har gransket dokumentations-
grundlaget for opjustering af
udgifterne til bygværker grun-
det den geografiske placering af
projektet. Dokumentations-
grundlaget har ikke kunne ret-
færdiggøre en opskrivning af
udgifterne. Derfor beholdes de
oprindeligt estimerede omkost-
ninger hertil.
Summeringsposter
0-0,1%
Justering af K1 kor-
rektionstillæg
40%
Gyldig
Bortskaffelse af foru-
renet jord
NA
Gyldig
Autoværn, skråninger
0,4-0,7%
Gyldig
Muldafrømning 30 cm
0-0,1%
Gyldig
Opbrydning af
ubundne lag
0,7-0,8%
Gyldig
Stabilgrus
0,7%
Gyldig
Bygværker
17-21%
Gyldig - Justeret
på baggrund af
EKS
Som det fremgår af tabel 7, har den eksterne kvalitetssikring identificeret 2
poster, som vurderes at være gyldige på baggrund af Vejdirektoratets opda-
tering og fremsendelse af justerede anlægsoverslag. Den eksterne kvalitets-
sikring har ikke yderligere bemærkninger til stikprøvegennemgangen.
Risikoanalyser
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets risikoanalyser. Resultaterne af den eksterne kvalitetssik-
rings stikprøvegennemgang er præsenteret i tabel 8 nedenfor. Det bemær-
kes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster end angivet
i tabellen.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0018.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Tabel 8. Poster fra stikprøvegennemgang
risikoanalyserne
Post
Andel af
fysikoverslaget
Samlet
Bemærkninger
vurdering
Vejdirektoratet har givet uddybende
forklaring til støjskærmenes indvirk-
ning i begge risikoanalyser. Vejdirek-
toratet kan dokumentere grundlaget
for risikovurderingen for støjskær-
mene i begge udbygningsløsninger.
Vejdirektoratet har uddybet grundla-
get for hvordan bygværker er indreg-
net i risikoanalyserne. Den eksterne
kvalitetssikring vurderer, at bygvær-
ker er indregnet i overensstemmelse
med principperne i ny anlægsbudget-
tering.
Vejdirektoratet har uddybet denne ri-
siko. Den eksterne kvalitetssikring
godkender forklaringen og har derfor
ikke yderligere bemærkninger til
denne post.
Støjskærme
8-23%
Gyldig
Bygværker
17-21%
Gyldig
Afvandingsprojektet
ændres
1-4%
Gyldig
På baggrund af stikprøvegennemgangen af risikoanalyserne er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at risikoanalyserne er baseret på velover-
vejede antagelser og valide vurderinger. Risikoanalyserne vurderes således
at være robuste.
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Vejdirektoratets håndtering af og ar-
bejde med projektets risici. Den eksterne kvalitetssikring er baseret på risi-
koanalyserne med udskriftdato d. 27. september 2020.
Risikoprocessen
Vejdirektoratet har oplyst den eksterne kvalitetssikring, at der er afholdt en
risikoworkshop, hvor både projektledelsen samt fageksperter fra Vejdirekto-
ratet og Sweco har deltaget og bidraget. De anvendte risikoniveauer i form
af både sandsynlighed og økonomisk konsekvens er fastlagt på den afholdte
workshop.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at denne fremgangsmåde
svarer til Vejdirektoratets sædvanlige fremgangsmåde for identifikation af ri-
sici, og at den er i fuld overensstemmelse med principperne for ny anlægs-
budgettering.
Projektets væsentligste risici
Da risikoanalyserne anvendes som et væsentligt værktøj i forbindelse med
løbende revurdering af den samlede anlægsøkonomi for projektet, bør risiko-
analyserne også indeholde både positive og negative risikoværdier. Tabel 9
og tabel 10 indeholder en opsummering af udbygningsløsningernes væsent-
ligste risici. De foreliggende risikoanalyser indeholder samlet set 13 risici for
udbygningsløsning 1 og 21 risici for udbygningsløsning 2 med vægtede risi-
koværdier på henholdsvis 58,1 mio. kr. og 214,2 mio. kr.
Tabel 9. Oversigt over projektets væsentligste risici for udbygningsløsning 1
(mio. kr.)
Risiko
Total
Mængderegulering og tillægsarbejder
Vægtet risikoværdi udbyg-
ningsløsning 1
58,1
51,0
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0019.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Bygværker
Avedøre Havnevej
ændret krav
til frihøjde
Afvandingsprojektet ændres
Ikke planlagt støjværn
Risikoreserve - d.d. (K1)
Balance (reserve)
8,6
2,7
-5,5
93,6
35,5
Tabel 10. Oversigt over projektets væsentligste risici for udbygningsløsning
2 (mio. kr.)
Risiko
Total
Mængderegulering og tillægsarbejder
Ikke planlagt støjværn
Bygværker
risiko for yderligere omkostninger
til fundering
Store claims
Afvandingsprojektet ændres
Udgifter til belysning
Usikkerhed på arealerhvervelser
Usikkerhed på omfang og udgift til ledningsar-
bejder
Risikoreserve - d.d. (K1)
Balance (reserve)
Vægtet risikoværdi udbyg-
ningsløsning 2
214,2
192,8
8,2
4,2
3,6
2,9
2,3
-2,1
-2,1
365,3
151,1
Som det fremgår af tabellen, så overstiger projektets allokerede risikoreserve
K1 risikomiddelværdierne, der følger af projektets risikoanalyser. Dette indi-
kerer umiddelbart en tilfredsstillende økonomisk robusthed overfor de iden-
tificerede projektrisici.
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, den uddybende
gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af
priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets poster, projektets risiko-
analyser og risikoproces såvel som de forelagte supplerende informationer
fra Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Ændring i K1 korrektionstillægget accepteres på baggrund af den ud-
dybende forklaring givet af Vejdirektoratet.
Satserne for PTA accepteres og vurderes ikke at afvige fra andre PTA-
satser brugt i lignende projekter.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til mindre opdaterin-
ger af anlægsoverslagene. Dette skyldes identifikation af afrundings-
fejl i anlægsbudgetterne på sammenlagt 1,3 mio. kr. samt mang-
lende dokumentation af en opjustering af udgifterne til bygværker,
grundet den geografiske placering af projektet. Vejdirektoratet har
derfor valgt at rette afrundingsfejlene og opdatere anlægsoversla-
gene med de oprindeligt estimerede omkostninger til bygværker. Den
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
eksterne kvalitetssikring har forholdt sig til de opdaterede anlægs-
overslag, og har ikke yderligere kommentarer hertil.
Kvalitetssikringen noterer at en række anlægselementer ikke er vur-
deret i den tekniske løsningsbeskrivelse med baggrund i, at det er
tale om en forundersøgelse. En nærmere specifikation af disse, vil
kunne påvirke anlægsoverslagene.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden,
at den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske
fordelingsudfald, er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i
forhold til beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdi udgør 58,1 mio. kr. for udbygningsløsning 1
og 214,2 mio. kr. for udbygningsløsning 2, mens risikoreserven be-
stående af K1 korrektionstillægget i anlægsoverslagene udgør 93,6
mio. kr. for udbygningsløsning 1 og 365,3 mio. kr. for udbygnings-
løsning 2, hvilket efterlader en reserve på henholdsvis 35,5 og 151,1
mio. kr.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
5
Trafikale effekter og sam-
fundsøkonomi
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af udbygningen af E20
Amagermotorvejen er blevet gennemgået, gransket og vurderet i forbindelse
med kvalitetssikringen af udbygningsløsning 1 og 2.
De trafikale effekter udgør en hovedkilde til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, der kan forventes af anvendelsen af E20 Amagermotorvejen. De
trafikale effekter er beregnet i OTM-modellen version 7.1. De samfundsøko-
nomiske konsekvensberegninger er baseret på Transportministeriets Regne-
arksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse (TERESA), version 5.08.
5.1
Trafikale beregninger
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse.
Det bemærkes, at den trafikale analyse er i overensstemmelse med sædvan-
lig praksis, og baserer sig på nuværende forhold og besluttede projekter. Der
er derfor ikke medtaget konsekvenserne af nye, større projekter f.eks. Hol-
mene.
Den eksterne kvalitetssikring har spurgt ind til en dybere metodebeskrivelse
for trafikberegningerne, herunder en mere gennemskuelig oversigt over
hvilke trafiktal, der indgår som grundlag. Vejdirektoratet har givet udtryk for,
at de eksisterende tekster kan tilpasses, så metodikken fremgår mere klart.
Den eksterne kvalitetssikring anser denne løsning som værende passende.
Der er i præsentationen af OTM-resultaterne angivet trafikmængder, som talt
trafik i 2019 (dvs. fysiske tællinger), som sammenlignes med modeltal fra
2030. Den eksterne kvalitetssikring forslår, at der i præsentation af OTM-
beregningerne ikke henvises til andet end modelberegninger, da dette kan
lede til uhensigtsmæssige sammenligninger. Vejdirektoratet tager dette til
efterretning og vil tage stilling til dette inden færdiggørelsen af forundersø-
gelsen.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er udført en følsomhedsbe-
regning af effekten på nettonutidsværdi (NNV) og den interne rente (IRR),
hvis stigningen i trafikantgevinsterne fordobles (fri rejsetid og forsinkelsestid)
fra 2030 til 2040. Stigningen vil da være 20% hhv. 40%, fremfor de forud-
satte 10% hhv. 20%. Den eksterne kvalitetssikring har gjort Vejdirektoratet
opmærksom på, at trafikmodelberegningernes generelle usikkerhedsniveau
er 10-25%, og derfor bør det også overvejes at foretage en følsomhedsvur-
dering med en halvering af trafikantgevinsterne. Vejdirektoratet oplyser, at
man efterfølgende har foretaget en ekstra følsomhedsberegning.
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til beregningen af de eks-
terne effekter, hvor der medtages en forventning om, at trafikkens emissio-
ner falder pga. teknisk udvikling og en øget andel af el-biler. Den eksterne
kvalitetssikring har spurgt ind til, hvilken andel el-bilerne udgør i beregnin-
gerne for 2030. Her har Vejdirektoratet oplyst, at de vil undersøge dette
nærmere inden forundersøgelsens færdiggørelse. På dette grundlag har den
eksterne kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
5.2
Samfundsøkonomiske analyse
I Danmark danner Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøko-
nomisk Analyse (TERESA) for transportområdet udgangspunkt for konse-
kvensvurderinger af infrastrukturprojekter. Modellen sikrer et ensartet
grundlag for at vurdere og sammenligne de forventede konsekvenser af in-
vesteringer på trafikale områder af samfundsmæssig interesse.
Den samfundsøkonomiske analyse af projektet er gennemgået for udbyg-
ningsløsning 1 og 2 og de dertilhørende scenarier.
Som led i den eksterne kvalitetssikring, er følgende forhold blevet vurderet:
Om omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transport- og Boligministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for
samfundsøkonomiske beregninger.
Om de opstillede alternativer er relevante og realistiske.
Om tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, samt eventuelle konse-
kvenser ved udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet.
Om niveauerne for omkostninger og gevinster er plausible.
Vurderingerne er gennemført på baggrund af de forelagte dokumenter ved-
rørende samfundsøkonomi, herunder output fra OTM-modellen samt TERESA.
Økonomiske forudsætninger
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en vurdering af de økonomiske
forudsætninger, herunder kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoaf-
giftsfaktor og kalkulationsperiode.
De anvendte forudsætninger og enhedspriser er baseret på Transportøkono-
miske Enhedspriser. Der er anvendt enhedspriser for 2019 i 2019-prisniveau,
så prisniveauet svarer til prisniveauet for anlægsoverslagene. Kalkulations-
perioden er som standard sat til 50 år. Kalkulationsrenten andrager 4 pct. for
kalkulationsperioden 0-35 år og 3 pct. herefter.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til 10 pct.
og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28, som er i overensstemmelse med
den aktuelle version 1.95 af Transportøkonomiske Enhedspriser.
Anlægsperioden er angivet til 2027-2029 med åbning i 2030. Den eksterne
kvalitetssikring har undersøgt fordelingen af anlægsomkostningerne i an-
lægsperioden. Dette har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
Der er ikke medtaget uheldseffekter og gener for trafikanter i anlægsperio-
den. Uheldseffekterne er udeladt da det fra Vejdirektoratets side ikke har
været muligt at estimere troværdige uheldseffekter. Det er af Vejdirektoratet
vurderet at uheldseffekterne ville indgå med positive og negative fortegn og
derfor ende på omkring 0. Gener for trafikanter i anlægsperioden er der ikke
blevet taget stilling til endnu, men dette vil blive taget stilling til i en efterføl-
gende VVM-undersøgelse. Den eksterne kvalitetssikring vurderer at dette
ikke strider imod normal praksis, men vil gerne understrege vigtigheden af
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
denne post, da projektet må kunne forventes at skabe væsentlige gener for
trafikanterne på E20 Amagermotorvejen i anlægsperioden.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forud-
sætninger for de samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
Cost-benefit-forholdet
Formålet med den samfundsøkonomiske analyse er at muliggøre en politisk
prioritering mellem de forskellige alternativer samt mellem de mange andre
investeringsforslag vedrørende den offentlige sektor. Derfor skal cost-bene-
fit-forholdet, udtrykt som nettonutidsværdi (NNV) og intern rente (IRR) også
afspejle den investeringsbeslutning eller det anlægsprojekt, der beskrives i
det enkelte alternativ.
Tids- og kørselsgevinsterne for udbygningsløsningerne er opgjort på grundlag
af trafikmodelberegningerne med Landstrafikmodellen. Den eksterne kvali-
tetssikring anerkender den af Vejdirektoratet valgte fremgangsmåde.
De opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger vurderes samlet at udgøre
et retvisende og anvendeligt grundlag, til beregning af udbygningsløsninger-
nes brugergevinster. Den eksterne kvalitetssikring har desuden gennemgået
metoden og forudsætningerne for opregningen og fremskrivningen af bru-
gergevinsterne og vurderer, at tilgangen er korrekt og resulterer i en plausi-
bel udvikling.
De eksterne effekter medtager ændringer i kategorierne støj, luftforurening
og klima (CO
2
) forbundet med udbygningsløsningerne i forhold til basissce-
nariet. Ændringerne er beregnet med Vejdirektoratets ENVI-model og en 3D
støj-model på baggrund af de gennemførte trafikmodelberegninger. Omkost-
ningerne er prissat i henhold til Transportøkonomiske Enhedspriser. Den eks-
terne kvalitetssikring finder afgrænsningen af de eksterne effekter passende
i forhold til projektets nuværende stade og finder tilgangen til estimering af
effekterne korrekt. Dog opfordrer den eksterne kvalitetssikring til undersø-
gelse af centrale forudsætninger for beregningerne, herunder udvikling i tra-
fikemissioner.
5.3
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
De nyeste versioner af OTM-modellen og TERESA er blevet anvendt,
og den eksterne kvalitetssikring vurderer, at disse er blevet anvendt
på korrekt vis.
Der er blevet beregnet trafikgevinster og foretaget følsomhedsanaly-
ser heraf, hvilket vurderes at være gjort korrekt. Hertil har den eks-
terne kvalitetssikring foreslået at udvide følsomhedsanalysen, så den
håndterer både positive og negative trafikgevinster.
Beregningen af de eksterne effekter viser, at trafikemissionerne er
faldende frem mod 2030. Her har den eksterne kvalitetssikring op-
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
fordret Vejdirektoratet til at undersøge den forventede udvikling i an-
delen af el-biler sammenholdt med den forventede udvikling i antallet
af biler generelt. Dette undersøger Vejdirektoratet nærmere inden
færdiggørelse af forundersøgelsen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til yderligere
spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsniveau
passende til projektets nuværende stade. Derfor har den eksterne
kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafik-
modelberegninger udgør et validt og realistisk grundlag, for belysning af de
trafikale konsekvenser af de enkelte udbygningsløsninger i forundersøgelsen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
6
Materiale og kvalitetssikrings-
møder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående møder
og materiale.
Afholdte møder
Følgende møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssikring af
udbygningen af E20 Amagermotorvejen:
1. Opstartsmøde med deltagere fra Transport- og Boligministeriet, Vejdirek-
toratet, NIRAS og Deloitte afholdt d. 07-10-2020.
2. Gennemgang af anlægsoverslagene, med deltagelse af Vejdirektoratet og
Deloitte afholdt d. 19-10-2020.
3. Indledende granskningsmøde, inklusive gennemgang af issuelog, med
deltagelse af Vejdirektoratet, Sweco, Cowi, NIRAS og Deloitte afholdt d.
26-10-2020.
4. Opfølgende og afsluttende granskningsmøde, inklusive gennemgang af is-
suelog, med deltagelse af Vejdirektoratet, NIRAS og Deloitte afholdt d.
04-11-2020.
5. Afsluttende møde med deltagelse af Transport- og Boligministeriet, Vejdi-
rektoratet, NIRAS og Deloitte afholdt d. 12-11-2020.
Foruden ovennævnte møder har den eksterne kvalitetssikring løbende været
i dialog med Vejdirektoratet i forbindelse med indhentning af supplerende
dokumentation og afklaring af mindre udeståender og spørgsmål.
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Kopi til orientering af Vejdirektoratets rapport om forundersøgelse for udbygning af E20 Amagermotorvejen samt ekstern kvalitetssikring heraf, fra transportministeren
2308218_0026.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygningen af E20 Amagermotorvejen
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået, som del af den eksterne kvalitetssikring.
Dokumentnavn
Redegørelse
Kommissorium Udbygning af E20 Amagermotorvejen fra 6 til 8 spor
Overordnet opgavebeskrivelse for eksterne kvalitetssikring af forundersøgelse for ud-
bygning af E20 Amagermotorvejen
Statusnotat oktober 2020 - Udbygning af Amagermotorvejen
Tekst til sammenfattende rapport
E20 Amagermotorvejen
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag for udbygningsløsning 1 - E20 Amagermotorvejen (opdaterede)
Anlægsoverslag for udbygningsløsning 2 - E20 Amagermotorvejen (opdaterede)
Anlægsoverslag for udbygningsløsning 1 - E20 Amagermotorvejen (oprindelig)
Anlægsoverslag for udbygningsløsning 2 - E20 Amagermotorvejen (oprindelig)
Forudsætninger for beregninger af anlægsoverslag - E20 Amagermotorvejen
Referat af granskningsmøde - E20 Amagermotorvejen
Areal- lednings- og arkæologibudget - E20 Amagermotorvejen
Mængder udbygningsløsning 1 - E20 Amagermotorvejen
Mængder udbygningsløsning 2 - E20 Amagermotorvejen
Miljø
Forudsætningsnotat for areal, ledninger og arkæologi - E20 Amagermotorvejen
Miljørapport - E20 Amagermotorvejen
Natur- og miljøkortlægningsrapport - E20 Amagermotorvejen
Risikoanalyse
Risikoanalyse for udbygningsløsning 1 - E20 Amagermotorvejen
Risikoanalyse for udbygningsløsning 2 - E20 Amagermotorvejen
Trafik og vej
Trafikalt grundlag - E20 Amagermotorvejen
Trafikledelse - E20 Amagermotorvejen
Trafiksikkerhedsrevision - E20 Amagermotorvejen
Eksisterende vejanlæg - E20 Amagermotorvejen
Forudsætningsnotat for skitseprojektering - E20 Amagermotorvejen
Geotekniske forhold - E20 Amagermotorvejen
Teknisk beskrivelse af skitseprojekt - E20 Amagermotorvejen
Oversigtsplan med udbygningsløsning 1 - E20 Amagermotorvejen
Oversigtsplan med udbygningsløsning 2 - E20 Amagermotorvejen
Samfundsøkonomiske analyse
Trafikal analyse og samfundsøkonomi - E20 Amagermotorvejen
Effektberegninger_2030
TERESA Amagermotorvejen
29-10-2020
03-11-2020
03-11-2020
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
02-10-2020
21-10-2020
02-10-2020
16-10-2020
02-10-2020
02-10-2020
02-10-2020
06-10-2020
06-10-2020
Trafik
Trafik
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
02-10-2020
02-10-2020
Risikoanalyse
Risikoanalyse
02-10-2020
06-10-2020
06-10-2020
Miljø
Miljø
Miljø
04-11-2020
04-11-2020
02-10-2020
02-10-2020
02-10-2020
02-10-2020
21-10-2020
21-10-2020
21-10-2020
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
02-10-2020
02-10-2020
02-10-2020
28-10-2020
Redegørelse
Redegørelse
Redegørelse
Redegørelse
Dato
Beskrivelse
25