Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2259469_0001.png
Transportudvalget
Transportministeriet
Anmodning om foretræde for Transportudvalget:
Muligheder for fælles håndtering af fremkommeligheden på- og omkring Vejlefjordbroen
Til Transportudvalget
Vejlefjordbroen har længe været Danmarks mest trafikerede vejstrækning vest for
hovedstaden, og trængselsudfordringerne er velkendte. Med en hverdagsdøgntrafik på
over 96.000 køretøjer er kapacitetsgrænsen for længst overskredet, og der er ifølge
Vejdirektoratet kritisk trængsel på strækningen. Med en kommende motorvejsudvidelse
af E45 samt en varslet markant naturlig trafiktilvækst forventes trafikken i 2030 at stige
til over 112.000 køretøjer.
Udsigterne er dybt bekymrende. Ikke kun for Vejle by, der oplever en stribe
konsekvenser som følge af den stigende trafik. Men også for de titusindvis af borgere og
virksomheder
det danske vækstsamfund som helhed
der forsinkes og rammes på
økonomien som følger af den utilstrækkelige infrastruktur.
7. oktober 2020
Side: 1/2
Kontaktperson:
Tinus Elsig
Mobiltlf 92 43 28 68.:
E-post: [email protected]:
Derfor har Vejle Kommune i 2018 udviklet og igangsat to fremkommelighedsprojekter,
der vil skabe robusthed i E45 omkring Vejle, og som samtidigt vil sikre Vejle mod at
blive en kronisk trafikprop. Det er samtidigt projekter, der er økonomisk små i national
infrastruktursammenhæng, men som vil have en stor gavnlig effekt på den nationale fremkommelighed.
Vejle Kommune ønsker at forelægge sagen og de mulige løsninger for Transportudvalget med henblik på en
drøftelse af mulighederne for en fælles håndtering af den trafikale flaskehals, som Vejlefjordbroen udgør for
den nationale trafik.
Vejle Kommune foreslår små greb med national effekt
Vejle Kommune vil samarbejde med staten om at sikre sammenhængen før sammenbruddet indtræffer.
Derfor opfordrer Vejle Kommune folketinget til at prioritere infrastrukturmidlerne der, hvor de giver mest
mulig værdi for pengene. Det står således klart, at ingen af de nuværende større infrastrukturprojekter, for
hvilke der er foretaget ministerielle analyser og VVM-undersøgelser, vil være i stand til at aflaste E45 i
tilstrækkelig grad. Tidligere på året stod det således også klart, at en Midtjysk Motorvej uanset linjeføring
ikke vil være i stand til at aflaste E45 i tilstrækkeligt omfang.
For at sikre robustheden i den vigtige transportkorridor arbejder Vejle Kommune derfor for at sikre en
udvidet havnerute igennem Vejle by og Ring 3 nord om Vejle by.
Borgmesterens Kontor
Skolegade 1 · 7100 Vejle · Tlf.: 76 81 00 00
[email protected] · www.vejle.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Henvendelse af 7/10-20 vedrørende fremkonmeligheden på og omkring Vejlefjordbroen, fra Vejle Kommune
2259469_0002.png
Side: 2/2
Havneruten igennem Vejle by
Når der sker uheld og hændelser på Vejlefjordbroen medfører det kødannelser, hvor trafikken ledes ad andre
veje gennem Vejle. I dag betyder det, at det lokale by-vejnet ofte skal aftage en trafikstigning på op til 400-
500% flere køretøjer end der normalt kører på vejene. Ofte er konsekvenserne timelange forsinkelser for
bilister, lastbiler og busser, men også driften af den kritiske infrastruktur som Vejle Sygehus rammes hårdt.
Med en udvidet havnerute fra to til i alt fire spor vil Vejle Kommune i fremtiden kunne øge kapaciteten
betragteligt og dermed sikre en mere smidig trafikafvikling i hændelsessituationen. Samtidigt skal brug af
nye ITS-systemer og dynamisk skiltning og signalregulering sikre, at havneruten hurtigt kan omstilles til at
tilgodese afviklingen af motorvejstrafikken.
Vejle Kommune er allerede i gang med opgraderingen af havneruten, der vil være afgørende med til at sikre
den ønskede effekt af den forestående motorvejsudvidelse, sikre Vejle by og sygehus, og understøtte den
trafikale robusthed, der er så afgørende for Danmarks borgere og erhvervsliv.
Ring 3 uden om Vejle by
Mens udvidelsen af havneruten er en afgørende ventil til trafikafvikling i hændelsessituationen arbejder
Vejle Kommune i dag på Ring 3 nord om Vejle by for at sikre, at den vestgående trafik ikke unødigt sendes
over Vejlefjordbroen og bidrager til flaskehals-situationen.
I et nationalt fremkommelighedsperspektiv vil Ring 3 således bidrage til at sikre en smidig trafikafvikling på
E45 ved at lede billister uden ærinde på Vejlefjordbroen og i Vejle midtby uden om byen. Ringvejen er
blandt andet baseret på en bro over Grejsdalen, og vil udgøre en afgørende forbindelse nord om Vejle til
afvikling af den vestgående trafik.
Vejle Kommune er allerede i gang med at opføre den første del af ringvejen og gennemfører i øjeblikket den
første af projektets etaper, Uhre-etapen.
Lad os sammen sikre sammenhængen
Vejle Kommune er stærkt optagede af vores fælles trafikale infrastruktur, som vi alle er så afhængige af. Og
vi ønsker at samarbejde med staten om at sikre de bedste løsninger for de lokale, de regionale og de nationale
hensyn. Vejle Kommune har arbejdet med problematikken og de mulige løsninger i flere år, og vi er godt i
gang.
Derfor håber vi, at Transportudvalget vil tage imod vores anmodning om foretræde, så vi kan præsentere
udfordringerne og de mulige løsninger, herunder drøfte hvordan vi i fællesskab
kommune og stat
bidrager til at opnå det fælles mål om en robust national infrastruktur.
Venlig hilsen
Jens Ejner Christensen
Borgmester
Niels Nybye Ågesen
Kommunaldirektør