Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 89
Offentligt
2307980_0001.png
Udbygning af
strækningen
Ålbæk-Skagen
Resumé af
VVM-undersøgelsen
December 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0002.png
Den politiske aftale bag
VVM-undersøgelsen
Vejdirektoratet har nu afsluttet VVM-undersøgelsen for en udbygning
af rute 40 mellem Ålbæk og Skagen.
Som led i finansloven for 2019 besluttede den davæ-
rende regering (V, LA og K) og DF at gennemføre en
VVM-undersøgelse af en udbygning af strækningen
Ålbæk-Skagen til 2+1 vej. Det er resultatet af denne
undersøgelse, som præsenteres her.
På baggrund af VVM-redegørelsen gennemføres nu
en afsluttende offentlig høring af projektet.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende dine
bemærkninger og kommentarer til VVM-undersøgel-
sen i høringsperioden, som løber fra 22. december
2020 til 2. marts 2021
Efter den offentlige høring udarbejder Vejdirektoratet
en indstilling om projektet til transportministeren. Ind-
stillingen kan danne grundlag for en politisk beslut-
ning om projektet.
Læs mere online
På www.vd.dk/vvm-skagen kan du læse
mere om projektet og VVM-undersøgelsen.
Her findes også mere detaljerede informati-
oner om de undersøgte miljøforhold, areal-
behov og trafikale konsekvenser. Desuden
findes links til alle de faglige baggrundsrap-
porter om projektet.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0003.png
Grenen
Højen
Nordby
Skagen
Skagen
Klitplantage
40
Hulsig
Råbjerg Mile
Bunken
Klitplantage
597
Undersøgelse af 2+1 vej
Ålbæk
Ålbæk
Klitplantage
Eksisterende 2+1 vej
3
40
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
Trafikken på ruten i dag
Trafikkens omfang og sammensætning på strækningen varierer meget over året. Om
sommeren er trafikken mere end dobbelt så stor som udenfor ferieperioderne. Den store
variation i trafikken er en udfordring, når der skal designes en god og trafiksikker udbyg-
ning af vejen.
På et gennemsnitligt hverdagsdøgn kører der mellem
5.500 og 6.500 køretøjer i døgnet på rute 40 til Ska-
gen. Rute 40 er den eneste forbindelse til Skagen, og
trafikken er præget af pendling til og fra Skagen samt
erhvervstrafik med varebiler og tunge lastbiler.
I sommermånederne og især i juli stiger trafikken pga.
turister og gæster til området. Der er registreret en
julidøgntrafik på mere end 13.000 køretøjer i døgnet.
Blandingen af pendlingstrafik, erhvervstrafik og fe-
rietrafik medfører til tider dårlig fremkommelighed og
trafikfarlige situationer. Når der er nedsat fremkom-
melighed, giver det gener for bl.a. udrykningskøre-
tøjer og erhvervstrafikken, herunder den betydelige
trafik til Skagen Havn.
I langt størstedelen af året er der god kapacitet på vej-
strækningen, og fremkommelighedsproblemer opstår
primært i forbindelse med trafikuheld eller når trak-
torer og langsomkørende arbejdsredskaber benytter
strækningen. Den generelt gode fremkommelighed af-
spejler sig også i hastighedsmålinger fra Vejdirektora-
tets tællestation, som viser at gennemsnitshastighe-
den udenfor sommerperioden ligger på 84 km/t.
Trods en generel tendens til stigende trafik på stats-
vejene forventes den gennemsnitlige trafik til Skagen
ikke at stige, da et faldende befolkningstal modsva-
rer den generelle stigning. Til gengæld forventes som-
mertrafikken fortsat at stige med 1 pct. om året.
4
Der er en betydelig cykeltrafik til og fra Skagen i som-
merperioden og i forbindelse med helligdage. Langt
størstedelen er fritids- og turisttrafik, men også
pendlingstrafik på cykel og knallert. Stort set al cy-
kel- og knallerttrafik benytter i dag en rekreativ cy-
kelsti i eget trace fra Hulsig til Skagen. Knallertkørsel
på denne stiforbindelse er dog ikke tilladt.
Udbygning af rute 40 til 2+1 vej forventes ikke at med-
føre mere trafik på strækningen, og den bredere vej vil
betyde, at der i alt vil være otte strækninger, hvor tra-
fikanter kan overhale uden at være afhængig af ophold
i den modkørende trafik. Mellem overhalingsstræknin-
gerne vil der være strækninger med ét spor i hver ret-
ning og et midterareal med plads til venstresvingspor
og støttepunkter for krydsende bløde trafikanter.
Etableringen af overhalingsspor og svingbaner vil
både forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerhe-
den på strækningen.
En videreførelse af den nuværende cykelsti over Hul-
sig Hede vil skabe en mere direkte og sikker forbin-
delse for cykeltrafik og give knallerttrafikken et lov-
ligt alternativ til den rekreative cykelsti. Samtidig vil
cykelstien langs rute 40 forbedre forholdene for cy-
keltrafik i vinterperioden og i de mørke timer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0005.png
Historisk vej
Historisk vej
Vejen mellem Ålbæk Skagen var oprin-
Vejen mellem Ålbæk ogog Skagen var oprin-
deligt blot hjulspor, som ofte var svært
deligt blot et et hjulspor, som ofte var svært
fremkommelig
grund af
af sandfygning eller
fremkommelig på
som følge
sandfygning eller
opkørte hjulspor. I begyndelsen 1930’erne
opkørte hjulspor. I begyndelsen af af 1930’erne
blev der etableret egentlig vej på stræk-
blev der etableret enen egentlig vej på stræk-
ningen, siden er den den oprindelige vej
ningen, ogog siden da eroprindelige vej ble-
blevet forstærket og udbygget flere om-
vet forstærket og udbygget i flere
i
omgange.
gange. Senest i en ca. fem km lang stræk-
Senest i 2006 blev2006 blev en ca. 5 km lang
strækning over Hulsig Hede udbygget til
ning over Hulsig Hede udbygget til 2+1 vej.
2+1-vej.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0006.png
Udbygning af strækningen
til 2+1 vej
Løsningsforslagene omfatter udbygning af den eksisterende vej til
2+1 spor fordelt på to strækninger.
VVM-undersøgelsen dækker en strækning på i alt ca.
11,3 km fordelt på to delstrækninger: Hirtshalsvej - Hul-
sig og Hulsig Hede nord til Flagbakkevej i Skagen. De
to delstrækninger forløber henholdsvis syd og nord for
den allerede udbyggede strækning over Hulsig Hede.
På de to projektstrækninger er der i dag en to-spo-
ret landevej. På den sydlige delstrækning er der en
dobbeltrettet cykelsti, mens der på den nordlige del-
strækning ikke er cykelsti.
Den generelle hastighedsgrænse på de to delstræk-
ninger er 80 km/t, mens der på den nuværende 2+1
strækning over Hulsig Hede er en hastighedsgrænse
på 90 km/t.
Særligt på den sydlige delstrækning er der flere side-
veje, en indkørsel til en stor campingplads samt flere
indkørsler til ejendomme mm.
Formålet med udbygningen af de to strækninger er
dels at skabe bedre fremkommelighed for trafikken på
rute 40 og dels at højne trafiksikkerheden på stræknin-
gen samt forbedre forholdene for trafik fra sidevejene.
Hvad er VVM?
VVM er en forkortelse for Vurdering af
Virkningerne på Miljøet
VVM-undersøgelsen skal tilvejebringe til-
strækkelig viden til, at politikere og borgere
kan vurdere projektets virkninger på miljøet
og sammenligne forskellige løsningsforslag.
VVM-undersøgelsen skal desuden sikre,
at vejprojektet bliver bedst muligt tilpasset
omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes
unødvendigt.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0007.png
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0008.png
Udbygning afvejen
Vejen foreslås udbygget på hele strækningen til en bredde, der tilla-
der tre kørespor. Størstedelen af strækningen vil være afmærket som
2+1 vej, men på delstrækninger vil det ekstra spor blive anvendt til
svingbane og støttepunkter for krydsende fodgængere og cyklister.
Når vejen er udbygget, vil der være fem nye overha-
lingsstrækninger med 2+1 vej. Desuden forlænges
den nuværende overhalingsstrækning i den nordlige
del af Hulsig Hede. Når vejen er fuld udbygget, vil der
i alt være fire overhalingsstrækninger i hver retning
mellem Ålbæk og Skagen.
På strækningerne mellem overhalingsstrækningerne
bliver det midterste spor på vejen brugt til svingbaner
for venstresvingende trafik og til helleanlæg. Dette vil
give fodgængere, cyklister og ridende et sikkert støt-
tepunkt, når de skal krydse vejen.
Vejen udbygges med et tværprofil for 2+1 vej uden
midteautoværn, og vil have en bredde på 15,05 m.
På den sydlige strækning vil projektet indebære, at
flere sideveje til sommerhusområdet øst for lande-
vejen lukkes. Vest for vejen lukkes flere indkørsler
til ejendomme, sådan at de i stedet for vejbetjenes
fra Hirtshalsvej. Sideveje og indkørsler lukkes for at
skabe plads til overhalingsstrækninger med 2+1 vej.
Tilslutninger på disse strækninger er ikke foreneligt
med hensynet til trafiksikkerhed og fremkommelighed.
På både den sydlige og den nordlige delstrækning
nedlægges et par mindre P-pladser, og der ændres på
indkørslerne til flere rastepladser og parkeringspladser.
80
80
Udbygningen sker på vestsiden af den nuværende vej
på den sydlige delstrækning. På den nordlige delstræk-
ning udbygges på østsiden af den nuværende vej.
På den sydlige delstrækning ombygges krydset ved
Råbjergvej og på den nordlige strækning ombygges
krydset ved Flagbakkevej.
Kørespor
3,75 m
Kørespor eller
svingbane
3,25 m
15,05 m
Kørespor
3,75 m
Overhalingsstrækning med 2+1 spor.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0009.png
Højen
Skagen
Klitplantage
Hulsig
Råbjerg Mile
Bunken
Klitplantage
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
Vejkryds og vejadgange
Som følge af udbygningen til 2+1 vej foreslås flere vejkryds opgraderet.
Der er ni kryds på strækningen, som ombygges. Eksisterende tilslutnin-
ger på den fremtidig 2+1 strækning lukkes som udgangspunkt.
Perlevej
Perlevej foreslås fremover også at fungere som ad-
gangsvej til alle ejendomme på Perlevej og Edderfug-
levej, så der kan blive plads til en overhalingsstræk-
ning fra Hirtshalsvej til umiddelbart syd for Perlevej.
Forholdene ved Perlevej forbedres med en ven-
stresvingsbane fra nord.
Rasteplads syd for Bunken Camping
I dag er der separate ind- og udkørsler fra rasteplad-
sen. For at skabe plads til en overhalingsstrækning
med 2+1 vej samles ind- og udkørsel i den nordlige
ende af rastepladsen.
Ved indkørslen til rastepladsen etableres et venstre-
svingsspor med heller, sådan at venstresvingende
biler fra Skagen kan afvente plads i trafikken til at
svinge ind på rastepladsen uden at blokere for den
gennemkørende trafik på Ålbækvej.
Sommerhusene nord for Perlevej
Adgang til sommerhusene på strækningen Perlevej-
Råbjergvej kan kun ske direkte fra Ålbækvej. Derfor
etableres en strækning med ét kørespor i hver retning
og et spor midt på vejen til svingbaner fra nord samt
støttepunkter for krydsende fodgængere og cyklister.
Bunken Camping
Råbjergvej
Af hensyn til trafiksikkerheden og for at skabe bedre
kapacitet i krydset ombygges krydset fra et 4-benet
kryds til et T-kryds. Det betyder, at det ikke længere
vil være muligt at benytte den nuværende parkerings-
mulighed langs cykelstien på østsiden af vejen.
Der etableres en dobbeltrettet cykelstikrydsning på
Ålbækvej på den nordlige side af krydset, sådan at
det bliver lettere og mere sikkert at krydse rute 40
som fodgænger eller cyklist.
De eksisterende to adgange til Bunken Camping sam-
les til én i den sydligste adgangsvej. Samtidig bliver der
etableret en separat cykelsti, sådan at cykeltrafikken
ikke skal blandes med biltrafikken til campingpladsen.
Tilslutningen til rute 40, Ålbækvej, ændres så den bli-
ver mere vinkelret. Vejen til campingpladsen udvides
til to spor, og adgangen opgraderes med en parke-
ringsbane mod indgangen, så det er muligt at vente
på adgang til campingpladsen.
Buslommen vest for Ålbækvej reetableres på ydersi-
den af udbygningen. Der etableres ingen buslomme
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
øst for Ålbækvej, men bussen kan benytte adgangs-
vejen til campingpladsen som stoppested i nordgå-
ende retning. Der etableres et krydspunkt for stitrafi-
kanter til og fra campingpladsen.
og tilsluttes det eksisterende stinet ved stioverskæ-
ringen ved jernbanen nordøst for rasteanlægget, så-
dan at cyklister kan benytte Gl. Landevej på den sid-
ste strækning til Skagen.
Naturstyrelsens oprindelige parkeringsplads ved Gyvel-
stien på vestsiden af vejen nedlægges og reetableres
ca. 200 m længere mod syd, sådan at der bliver plads til
en overhalingsstrækning på ca. 1 km fra Flagbakkevej.
Der etableres et støttepunkt midt på Frederikshavns-
vej ved den nye parkeringsplads. Krydsningen forbin-
der det eksisterende stinet øst for jernbanen med sti-
net på vestsiden af landevejen.
Adgang til Vestre opsyn
Tilslutningen til Vestre Opsyn nord for Hulsig Hede er
placeret i overgangen mellem to overhalingsstræknin-
ger, sådan at der kan etableres et venstresvingspor
for trafik fra syd.
Den dobbeltrettede cykelsti over Hulsig Hede forlæn-
ges mod nord, og der etableres en stikrydsning for gå-
ende, cyklister og ridende fra Hulsigstien til området
ved Vestre Opsyn.
Vejen til Sandmilen
Flagbakkevej
Rute 40, Frederikshavnsvej, udbygges på østsiden.
Tilslutningen til parkeringspladsen er placeret i forbin-
delse med afslutningen af overhalingsstrækningen fra
syd, sådan at der kan etableres et venstresvingspor
for trafik fra nord.
Den dobbeltrettede cykelsti forløber på østsiden af
Frederikshavnsvej frem til rastepladsen ved Gl. Lan-
devej længere mod nord, og det vil være muligt at
cykle til Sandmilen fra denne.
Som en del at arbejdet med projektet er flere forskel-
lige udformninger af krydset ved Flagbakkevej under-
søgt. Et signalreguleret kryds eller en to-sporet rund-
kørsel vurderes som de bedste løsninger.
Udformes krydset som et signalreguleret kryds, vil
der ske mindre udvidelser af det eksisterende asfal-
terede areal, og der etables nye heller med plads til
signalstandere mm. I løsningen etableres der ikke nye
cykelstier ved krydset.
Hvis krydset ombygges til en rundkørsel vil centrum af
rundkørslen, for ikke at afkorte afstanden til krydsnin-
gen med jernbanen til Skagen og indkørslen til natur-
historisk museum yderligere, skulle placeres nord-vest
for eksisterende Frederikshavnsvej centerlinje. Ved en
rundkørsel skal rute 40, Frederikshavnsvej, flyttes lidt
mod nord på det sidste stykke hen til rundkørslen, og
der skal etableres nye heller som støttepunkter for kryd-
sende fodgængere og cyklister nordøst for rundkørslen.
Rasteplads ved Gl. Landevej og
ny P-plads, Gyvelstien
Den sydlige tilslutning til rasteanlægget ændres og
opgraderes med svingbane fra nord. Den nordlige til-
slutning til rastepladsen nedlægges.
Der etableres en dobbeltrettet cykelsti på østsiden af
Frederikshavnsvej. Denne føres øst om rasteanlægget
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
Raste- og parkeringspladser
På strækningen er der i dag flere større og mindre raste- og parkeringsplad-
ser. For at forbedre trafiksikkerhed og fremkommeligheden er det nødven-
digt at nedlægge et par parkeringspladser, flytte én og ændre på andre. Der
vurderes fortsat at være tilstrækkelig parkeringskapacitet på strækningen.
P-mulighed ved Råbjergvej nedlægges
Der findes i dag en mulighed for parkering for et min-
dre antal biler i rabatten på østsiden af den dob-
beltrettede cykelsti ved Råbjergvej. Tilkørselsfor-
holdene til parkeringsmuligheden er ikke gode, og
biltrafikken blandes med cykeltrafikken, hvilket kan
give farlige situationer. Derfor nedlægges denne par-
keringsmulighed.
Naturstyrelsens P-plads Hulsig Hede nord
Denne lille parkeringsplads vest for vejen nedlægges.
Parkering kan i stedet for ske på Naturstyrelsens P-plads
ved Vestre Opsyn ca. 300 m længere mod nord.
P-plads ved Sandmilevejen
P-pladsen bevares, og der etableres svingbane for
trafikken fra nord.
Rasteanlæg syd for Bunken Camping
Her findes i dag et stort rasteanlæg, som benyttes
som rasteplads og overnatningssted for turister med
campingvogne og autocampere. Pladsen bevares,
men ind- og udkørsel samles i ét punkt i den nordlige
ende af pladsen, sådan at det på strækningen syd
for pladsen bliver muligt at etablere en overhalings-
strækning med 2+1 vej.
Rasteplads ved Gyvelstien/Gl. Landevej.
Rastepladsen på østsiden af vejen bevares, men til-
og frakørsel samles i ét punkt. I den nordlig ende af
rastepladsen etableres en vendemulighed dimensio-
neret til tunge køretøjer.
Naturstyrelsens P-plads ved Gyvelstien
P-plads ved Bunken Camping
Parkeringspladsen bevares, men ind-og udkørsel fra
pladsen vil fremover ske ved en sydlig indkørsel, sam-
men med trafikken til Bunken Camping.
Den nuværende parkeringsplads på vestsiden af vejen
nedlægges og flyttes. Den erstattes af en ny ca. 200 m
længere mod syd. Ved at samle ind- og udkørsel fra
både rastepladsen og Naturstyrelsens P-plads vil der
blive plads til en overhalingsstrækning med 2+1 vej fra
Flagbakkevej og ca. 1 km mod syd.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0013.png
Ny
Skagen
Klitplantage
40
Hulsig Hede
Hulsig
Råbjerg Mile
Bunken
Klitplantage
40
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
Andre løsninger
Opgaven er at undersøge en udbygning af den nuværende vej, og
mulighederne for alternative løsninger af forskellige indretninger af
vejarealet, udformning af kryds og adgange til vejen samt mulige
miljømæssigt begrundede afværgeforanstaltninger.
Indretning af vejarealet
Det overordnede formål med projektet er at skabe
bedre fremkommelighed og forbedret trafiksikkerhed
på strækningen. Dette kan opnås ved at skabe sikre
overhalingsmuligheder og ved at skabe bedre forhold
i kryds samt ved ud- og indkørsel på strækningen. På
den nordlige strækning er der en særlig problemstil-
ling i forhold til cyklisters- og knallertkørers brug af
kørebanen.
Når vejen er fuld udbygget, vil der være i alt otte
overhalingsstrækninger med 2+1 vej. Ved planlæg-
ningen af overhalingsstrækningerne er det tilstræbt
at skabe en sikker overhalingsmulighed, når man kø-
rer ind på strækningen både fra syd og nord. For at
undgå for lange strækninger med overhalingsforbud
er 2+1 strækninger placeret skiftevis med overha-
lingsmulighed mod nord og syd.
I projektet undersøges forskellige placeringer af over-
halingsstrækningerne. Den fremlagte løsning giver
mulighed for overhaling straks man kommer ind på
strækningen, både fra syd og nord.
lister har svært ved at komme på tværs fra Gl. Ska-
gen til området ved Gl. Landevej. Desuden ligger jern-
banen tæt på krydset, og der kan opstå kø tilbage til
jernbaneoverskæringen.
Der er undersøgt tre forskellige udformninger af kryd-
set ved Flagbakkevej.
Signalregulering af krydset. Et trafikstyret sig-
nalanlæg i krydset vil forbedre forholdende for
trafik fra Flagbakkevej og skabe en mere sikker
krydsningsmulighed for cyklister.
To-sporet rundkørsel. En rundkørsel ved Flagbak-
kevej vil forbedre trafiksikkerhed og fremkomme-
lighed for trafik fra Flagbakkevej. Dog vil den også
give gennemkørende trafikanter på rute 40 en
forsinkelse.
Højresvingsshunt fra Flagbakkevej NV. Et separat
højresvingsspor på Flagbakkevej fra Gl. Skagen/
Højen vil forbedre fremkommeligheden for de
trafikanter, der skal fra Gl. Skagen mod syd af rute
40. Øvrige udfordringer i krydset løses ikke ved
denne løsning.
Krydsudformning ved Flagbakkevej
I perioder med meget trafik udgør krydset ved Flag-
bakkevej en udfordring. Trafik fra sideveje har svært
ved at kommer ud på rute 40 og både cyklister og bi-
Ud fra en samlet vurdering anbefaler Vejdirektoratet en
løsning med signalregulering af krydset ved Flagbakkevej.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0015.png
Visualisering af løsning med rundkørsel ved Flagbakkevej.
Set fra Frederikshavnsvej mod Skagen.
Cykelsti langs rute 40
I dag slutter den dobbeltrettede cykelsti i den nord-
lige ende af Hulsig Hede, og herfra må cyklister og
knallertkører benytte kørebanen videre mod Skagen.
Som alternativ kan cyklister benytte lokalveje og en
rekreativ natursti tættere på Kattegat. Knallertkørsel
er dog forbudt på naturstien.
Frederikshavn Kommune har i en tidligere fase af pro-
jektet foreslået, at cykelstien langs rute 40 udgår af
projektet for at opnå en besparelse i anlægsbudgettet.
Det vurderes, at anlægsbudgettet kan reduceres med
ca. 3,5 mio. kr. ved at udelade den planlagte forlæn-
gelse af den eksisterende dobbeltrettede cykelsti.
Opsætning af støjskærm på denne strækning vil med-
føre en væsentlig reduktion i støjbelastningen af som-
merhusene i de første rækker mod vejen.
Omkostningerne til opsætning af en fire meter høj
støjskærm på strækningen er ca. 21 mio. kr. Den sam-
fundsmæssige værdi af støjreduktionen som følge
af støjskærmene står ikke mål med anlægsomkost-
ningen. På baggrund af den høje omkostning er støj-
skærmen derfor kun medtaget som et muligt tilvalg til
vejprojektet.
Desuden er effekten af en støjskærm ved Bunken
Camping belyst. Her vil en ca. 350 m lang støjskærm
kunne give en vis støjdæmpning af de dele af cam-
pingpladsen, som ligger tættest på rute 40. Omkost-
ningen er skønnet til ca. 5 mio. kr.
Campingpladsen betragtes som erhvervsvirksomhed,
og der er ikke præcedens for opsætning af støjskærme
ved virksomheder. Med denne baggrund er støjskær-
men ved campingpladsen ikke medtaget i projektet.
Opsætning af støjskærme
I den indledende offentlige høring af projektet var der
stor fokus på støjgener fra trafikken på rute 40. På
den baggrund er der i VVM-undersøgelsen omfat-
tet et muligt tilvalg, hvor der opsættes støjskærme på
en ca. 1,4 km lang strækning ved sommerhusområdet
umiddelbart nord for rundkørslen ved Hirtshalsvej.
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
Anlæg af vejen
Når rute 40 udbygges til 2+1 vej, skal arbejdet udføres, så det
generer naboer, miljøet og trafikanterne så lidt som muligt. Her er
en beskrivelse af, hvordan vejen udbygges, og hvordan trafikken
afvikles under anlægsarbejdet.
Anlægsarbejdet forventes at kunne udføres i løbet
af 1�½ år, dette er under forudsætning af, at der fore-
kommer anlægsarbejder på hele strækningen.
Trafikafvikling i anlægsfasen
I denne fase foretages afgravning af råjord, eksiste-
rende rørunderføringer forlænges og eksisterende
grøfter opfyldes. Efterfølgende opbygges den nye
vejkasse.
I næste fase er det nødvendigt at foretage yderligere
indsnævring af trafikken for at give plads til skæring
og fræsning i den eksisterende asfaltbelægning. Al-
ternativt vil dette arbejde kunne udføres som natar-
bejde med signalreguleret trafik og indsnævring til
trafik i én retning.
I sidste fase udlægges asfaltbelægning på hele
strækningen og der laves afstribning.
På strækningen skal der i alt etableres ni svingbaner
og midterheller. Her vil det vil være nødvendigt at etab-
lere en midlertidig belægning forbi arbejdsområdet for
at opretholde et kørespor i begge retninger. Alternativt
skal der etableres signalreguleret regulering af trafik-
ken, så der visse steder kun vil være ét farbart kørespor.
Rute 40 er på dele af strækningen den eneste vejfor-
bindelse til og fra Skagen. Derfor er det nødvendig at
planlægge anlægsarbejdet sådan, at det hele tiden
vil være muligt at afvikle trafikken på vejen. På nuvæ-
rende tidspunkt er trafikafviklingen alene skitseret på
et overordnet niveau.
Den nuværende kapacitet vil i væsentlighed blive op-
retholdt under hele anlægsperioden - dog med redu-
ceret hastighed forbi de igangværende arbejdsområ-
der. Arbejdet forventes opdelt i faser, hvor der flyttes
rundt på trafikken for at få plads til udbygningen.
For at give plads til sideudvidelsen indsnævres køre-
banen, så der sikres plads til afspærring mellem trafik
og arbejdsstedet. Hastigheden reduceres til 50 km/t.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0017.png
Vejens opbygning
Jorden klargøres
Først skal jorden gøres klar til anlægget ved
enten at grave jord væk eller tilføre jord.
Sideløbende bliver der etableret afvandings-
system med dræn og afvandingsledninger,
så regnvandet kan ledes væk fra vejene.
Bundsikring
Herefter kommer et lag sand og fint grus til
bundsikring. Laget er 35-75 centimeter tykt
afhængigt af jorden.
Bundsikringslaget holder vejkassen tør.
Det forhindrer bl.a., at der suges vand op fra
den underliggende jord, der kan give
vandskader og ødelægge vejen.
Stabilgrus
Over bundsikringslaget ligger et stabilt gruslag,
der består af grus, sand og sten.
For at der ikke opstår hulrum, bruger man
sten af varierende størrelse.
Det stabile gruslag er omkring 20 centimeter
tykt. Dets vigtigste opgave er at fordele trykket
på vejen.
Bærelagene
Herefter kommer bærelagene, der består
af sten, grus og et olieprodukt (bitumen),
som binder de tørre materialer sammen.
Bærelagene er med til at sikre, at vejen
kan holde til den tunge vejtrafik.
Slidlaget
Det øverste lag asfalt er slidlaget, som normalt
fremstilles af sten, sand og bitumen. Det er
vejkassens tyndeste lag på 3 til 4 centimeter.
Slidlaget skal have en vis ruhed, så bilerne står
fast på vejen. Det skal også være jævnt for at
sikre en god kørekomfort og mindske støj-
udbreddelsen. Endelig forsegler slidlaget
vejkassen, så de nederste lag ikke nedbrydes.
Detaljer
26
2
Til slut sørger forskellige entreprenører bl.a. for:
afstribning på vejen
kantpæle
autoværn og skilte langs vejen
evt. støjskærme
evt. belysning
beplantning og græs på
vejskråningerne
26
2
26
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0018.png
Trafiksikkerhed
Trafiksikkerheden på strækningen ligner i vid udstrækning situationen på andre
sammenlignelige landevejsstrækninger. Typisk sker uheld i kryds, ved indkørsel
til ejendomme, ved overhaling eller som soloulykker.
Der er i perioden fra januar 2015 til årsskiftet 2019/20
registreret i alt 18 trafikulykker på strækningen.
Etape Syd
Personskadeulykker
Materielskadeulykker
I alt
4
6
10
Eksist. 2+1
0
0
0
Etape Nord
1
7
8
I alt
5
13
18
Registrerede ulykker på strækningen 2015-2019.
Udbygningen af strækningen forventes at medføre
en reduktion i antallet af trafikulykker, dels fordi for-
holdene ved overhalinger gøres mere sikre, dels fordi
forholdene i vejkryds og indkørsler til ejendomme og
rastepladser gøres mere trafiksikre. Samlet set for-
ventes det gennemsnitlige antal af ulykker pr. år, at
blive reduceret med ca. en tredjedel.
Tabellen til højre viser en alt andet lige beregning,
hvor den nuværende hastighedsgrænse fastholdes,
samt en beregning hvor hastighedsgrænsen sættes
op til 90 km/t på de delstrækninger, hvor vejen er ud-
formet med overhalingsspor (2+1 strækninger).
Etape Syd
Basis 2040
Scenarie
2+1 og 80 km/t
Scenarie
2+1 og 90 km/t
1,75
1,14
1,18
Etape Nord
1,21
0,67
0,71
I alt
2,96
1,81
1,89
Forventet antal ulykker i år 2040
(sum af person- og materielskadeulykker).
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0019.png
Læs mere på hjemmesiden om de forventede
trafiksikkerhedsmæssige effekter i notatet
”Trafiksikkerhedsberegninger VVM for 2+1
Ålbæk-Skagen”.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0020.png
Miljø
Udbygning af rute 40 på de to strækninger henholdsvis syd og nord for Hulsig
Hede vil medføre påvirkninger af miljøet. For at modvirke nogle af påvirknin-
gerne vil der blandt andet blive anlagt erstatningsnatur og afledning af vejvand
vil blive forbedret.
Generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede,
da der er tale om en meget begrænset udbygning af
den eksisterende vej. Der er især tale om påvirkning
af beskyttede naturarealer og fredskov, der skal af-
værges ved at anlægge erstatningsnatur og -skov.
spredte bebyggelser vest for vejen og sommerhus-
området øst for vejen.
På den nordlige delstrækning er landskabet kende-
tegnet ved den markante overgang mellem åbent
klitlandskab og Skagen Klitplantage, hvilket under-
streges af vejforløbet, hvor svinget skaber en visuel
opdeling af de to landskabsrum.
Mennesker og landskab
Landskabet på den sydlige strækning kendeteg-
nes ved et stærkt kulturpræg med åbne marker med
Mennesker og samfund
Landskab og visuelle forhold
Arkæologi og kulturarv
Friluftsliv
Erhverv og socioøkonomi
Sundhed
Støj og vibrationer
Luft og klima
Lys
Natur
• Plante- og dyreliv
på land og vand
• Natura 2000
konsekvensvurdering
• Biodiversitet
Vand og jord
• Grundvand
• Overfladevand
• Forurenet jord
• Råstoffer og affald
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0021.png
Miljø- og naturundersøgelser
Der er foretaget en kortlægning af eksiste-
rende forhold i en undersøgelseskorridor
omkring rute 40, både ud fra eksisterende
viden og feltundersøgelser af naturen. Kort-
lægningen har været forelagt Frederikshavn
Kommune til kommentering, og er efterføl-
gende blevet justeret.
Da der er tale om en arealmæssig lille ud-
bygning af rute 40, som forbedrer overha-
lingsmulighederne, vurderes påvirkningerne
fra udbygningsprojektet at have en mindre
påvirkning på miljøet.
Miljøkonsekvensvurderingerne viser, at pro-
jektet kan gennemføres uden væsentlige
negative miljøpåvirkninger, såfremt de fore-
slåede afværgeforanstaltninger indarbejdes.
Miljøet vil blive tilgodeset yderligere, hvis det
tilvælges at placere en støjskærm på den
sydlige strækning langs sommerhusene.
Vejudbygningen skaber et bredere vejrum med læn-
gere udsyn fremad, hvilket ikke vil påvirke den eksi-
sterende landskabskarakter. Rydning af bevoksnin-
ger/skov vil medføre de tydeligste påvirkninger, indtil
eventuel genbeplantning er vokset op.
Området langs med vejen rummer mange forskellige
rekreative forhold i form af vandreruter, ridestier, cy-
kelruter og mountainbikeruter samt friluftsfacilite-
ter som campingpladser og bålpladser mv. Området
er også et populært sommerhusområde med kystlin-
jer ud til Skagerrak (mod vest), og Kattegat (mod øst),
hvor der findes flere blå flag strande
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
Naturforholdene langs vejen mellem Ålbæk og Ska-
gen er præget af det åbne landskab mod syd og de to
store klitplantager med Hulsig Hede i midten. Klitplan-
tagerne består af fredsskov, og langs med vejen er
der få beskyttede naturområder.
Mod syd inddrages en mindre del af et moseområde
og en smal bræmme af fredskov. På den nordlige
strækning inddrages to mindre områder af et hede-
og engareal samt en smal bræmme fredskov på det
meste af strækningens østlige side.
De natur- og skovarealer der bruges til udbygning af
vejen, og de arealer der bruges som arbejdspladser
med videre erstattes ved udlægning af ny natur og
ny skov.
Natur og biodiversitet
Natura 2000-områder
Natura 2000-områder er et netværk af beskyttede
naturområder i EU. Områderne skal bevare og be-
skytte naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er
sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene.
Natura 2000-området N2 Råbjerg Mile og Hulsig
Hede er især udpeget for at beskytte de store mo-
saikagtige forekomster af klitnaturtyper, som i kraft
af deres store arealmæssige udstrækning eller de-
res høje naturkvalitet er af international betydning. De
er værdifulde, da der er tale om store sammenhæn-
gende klitområder i naturlig tilstand, dvs. med fri dy-
namik, naturlige vandstandsforhold og et veludviklet
og varieret plante- og dyreliv.
Området rummer også betydelige forekomster af
grårisklit og næringsfattige søer, herunder lobelie-
søer, samt flere andre naturtyper f.eks. slugter med
rigkærsvegetation og grønsværsklitter der er med til
at understrege områdets diversitet.
Dagsommerfuglen hedepletvinge findes spredt i om-
rådets klitlavninger, hvor der forekommer djævelsbid.
Råbjerg Mile og Hulsig Hede er vigtige områder for yng-
lende trane, rødrygget tornskade, hedelærke og natravn.
Projektet inddrager arealer med naturtyperne klit-
hede, grå/grøn klit og klitlavning habitatnatur, men
disse udgør så små arealer sammenlignet med hele
Natura 2000-området, at projektet ikke vil påvirke
muligheden for at opretholde eller opnå gunstig beva-
ringsstatus for de tre naturtyper.
Beskyttede arter
Der er foretaget feltundersøgelser, besigtigelser og
indhentet registreringer af beskyttede planter og dyr.
Registreringerne er foretaget i 2020, og der er udført
besigtigelser af beskyttede naturområder og artsre-
gistreringer, som omfatter de såkaldte bilag IV-arter,
fredede arter samt almindelige arter af planter og dyr.
Odder (på den sydlige strækning) og markfirben (på
den nordlige strækning) er de eneste bilag IV-arter,
der forekommer inden for projektområdet.
Den begrænsede udbygning påvirker ikke yngle- og
rastesteder for de to arter.
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0023.png
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0024.png
Støj
Udbygningsstrækningen forløber gennem
åbent terræn med forholdsvist få naboer.
Den sydlige del af strækningen forløber forbi et som-
merhusområde og enkelte helårsboliger. Den nordlige
udbygningsstrækning forløber gennem Skagen Klit-
plantage uden nærliggende boliger og sommerhuse.
De trafikale undersøgelser viser, at en udbygning af
Ålbækvej/Frederikshavnsvej vil give en bedre frem-
kommelighed og deraf en smule højere gennemsnits-
hastighed for trafikken. Udbygningen vurderes ikke at
give anledning til øget trafik. Udbygningen vurderes
at medføre en øget støjudsendelse på ca. 1 dB, hvilket
betragtes som en marginal ændring, der i praksis ikke
er hørbar. Den ændrede støjpåvirkning vurderes pri-
mært at skyldes den øgede gennemsnitshastighed.
Støjen er beregnet ved helårsboliger og sommer-
huse langs udbygningsstrækningen i henholdsvis re-
ference- og udbygningssitutationen. Herudover er
der foretaget beregning af tilvalg af støjskærm ved
sommerhusområdet strækkende sig langs den østlige
side af Ålbækvej fra rundkørslen ved Hirtshalsvej og
mod nord.
Reference (2040)
Udbygning (2040)
Tilvalg støjskærm
Antal støjbelastede boliger og
sommerhuse i referencesituationen
og udbygning (2040)
Helårshuse
over 58 dB
1
1
1
Sommerhuse
over 53 dB
86
97
43
Ved tilvalg af en 4 m høj og ca. 1.400 m lang støj-
skærm på den sydlige strækning ved sommerhusom-
rådet, vurderes ca. 53 sommerhuse at få nedbragt
støjen væsentligt med 3-6 dB, mens ca. 11 sommer-
huse vil få nedbragt støjen markant med over 6 dB.
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0025.png
Visualisering af tilvalg
med støjskærm. Set fra
Nord mod Hirtshalsvej
Vejledende støjgrænser
Miljøstyrelsen har fastsat vejledende grænseværdier for
støj fra veje. De vejledende grænseværdier er grund-
laget for myndighedernes vurdering af støj. De vejle-
dende grænseværdier lægges også til grund, når det
skal afgrænses, hvilke områder der er støjbelastede.
Områdetype
Rekreative områder i det åbne land,
sommerhusområder, campingpladser ol.
Boligområder, børnehaver, vuggestuer,
skoler, undervisningsbygninger, pleje-
hjem, hospitaler ol. Desuden kolonihaver,
udendørs opholdsarealer og bydelsparker.
Hoteller, kontorer mv.
Støjniveau (Lden)
53 dB
Klima
Udvidelse af rute 40 mellem Ålbæk og Ska-
gen forventes ikke at medføre en stigning i
antallet af biler på strækningen. Tværtimod
vil det over tid forventes, at der - uafhængigt
af vejudbygningen - kommer en mindre be-
lastning af klimaet fra CO
2
, da krav til maksi-
mal udledning af CO
2
fra nye biler betyder, at
fremtidens bilpark bliver mere miljøvenlig.
På regionalt plan er der er tale om et lille
anlægsprojekt, og udledningen af CO2
vil
som følge af udbygningen samlet set være
beskeden. Påvirkningen af luftkvaliteten og
klimaet i driftsfasen vurderes derfor at være
uden betydning.
58 dB
63 dB
I Danmark beregnes støj fra veje som et årsgennemsnit
(Lden) bestående af de gennemsnitlige støjniveauer
i dag-, aften- og natperioden, hvor støjen i aften- og
natperioden tillægges henholdsvis 5 dB og 10 dB for
bedre at tage højde for, at støjen om natten, generelt
opfattes som højere.
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
Vand på og ved vejen
Vejvand fra rute 40 ledes i dag primært ud i grøfter, inden det
udledes til vandløb.
I fremtiden vil afvanding af vejen også primært ske
via grøfter. Vejvand, der udledes via grøfter, kan jf.
gældende lovgivning betragtes som renset og med
et forsinket udløb, så der ikke er behov for yderligere
foranstaltninger inden udledning til vandløb.
På den nordlige strækning er der en række eksiste-
rende drikkevandsboringer tæt på vejen, som for-
ventes at blive sløjfet som en del af ændret vand-
forsyningsstrategi for området. Dermed vurderes
vejprojektet ikke at påvirke drikkevandsressourcerne
i området.
De eksisterende grøfter genbruges, hvor der ikke sker
en vejudvidelse. Ved vejudvidelser erstattes den eksi-
sterende grøft med en ny grøft langs med landevejen.
Afvandingssystemet dimensioneres for en landevej
uden cykelsti på den sydlige strækning. På den nordlige
strækning dimensioneres for en landevej med cykelsti.
Der dimensioneres også, så det er muligt at udlede
vand til de samme vandløb som i dag. Derudover skal
der tages hensyn til, at grundvandet står højt og tæt
på terræn i området.
I dag løber flere vandløb i de eksisterende vejgrøfter,
og ved vejudvidelsen vil nogle af disse vandløb blive
adskilt fra vejgrøfterne. Adskillelsen sker som ud-
gangspunkt i nye vandløb parallelt med vejgrøfterne.
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0027.png
27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0028.png
Areal
Udbygningen af den eksisterende rute 40 mellem Ålbæk og Skagen
kræver mere areal.
En udbygning fra to til tre spor kræver mere areal.
Det er både permanente arealer til selve vejudvidel-
sen og midlertidige arbejdsarealer, som kun skal bru-
ges i anlægsfasen.
Anlægsprojektets gennemførelse kan medføre, at
ejendomme blive pålagt servitutter, vejbyggelinjer, og
der kan ske ændring i adgangsforholdene.
Arealer og rettigheder erhverves gennem ekspropri-
ation af en uvildig kommission - Ekspropriationskom-
missionen.
Arbejdsarealer
Udover de arealer, der skal bruges permanent til ud-
bygningen, vil der være behov for midlertidigt at
bruge arealer under anlægsarbejdet.
Normalt benyttes et op til 10 m bredt areal langs hele
udbygningsstrækningen som arbejdsareal, men for at
tage mest muligt hensyn til et Natura 2000-område re-
duceres arbejdsarealerne. Det betyder, at på udvalgte
strækninger indskrænkes arbejdsarealet til 5 m, mens
entreprenøren på andre strækninger skal arbejde in-
den for det fremtidige vejskel.
Desuden etableres der hovedarbejdspladser på ek-
sisterende P-pladser, rastepladser samt på en mark
længst mod syd i projektområdet.
Arbejdsarealerne bruges midlertidigt i typisk 2-4 år,
hvorefter de leveres tilbage til ejerne. Der betales for
brugen af arealerne.
Antal ejendomme eller hektar (ha)
Permanent areal
Midlertidige arbejdsarealer
Ejendomme berørt af udbygningen i
forskelligt omfang (fra kun at blive på-
lagt servitut om bygge- linje til at blive
eksproprieret i sin helhed)
Projektforslag
Ca. 10-15 ha
Ca. 10-15 ha
Ca. 35
Visualisering af løsning med
støjskærm ved Flagbakkevej.
Set fra Nordøst.
28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0029.png
29
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0030.png
Økonomi
Der er udarbejdet et anlægsoverslag for at udvide rute 40 fra Ålbæk
til Skagen til 2+1 vej. De samfundsøkonomiske effekter for de forskel-
lige udbygninger er også beskrevet.
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i
henhold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbudget-
tering”, og der er på baggrund af de beregnede an-
lægsoverslag gennemført en granskning af anlægs-
overslag, en risikovurdering og en beregning af de
samfundsøkonomiske effekter ved projektforslaget
og alternativer.
Anlægsoverslaget på 200,4 mio. kr. omfatter en ud-
bygning af de to delstrækninger og de nødvendige
ændringer af lokalveje og overkørsler til ejendomme,
etablering af det ”manglende” stykke cykelsti samt
etablering af signalregulering i krydset ved Flagbak-
kevej i Skagen.
Anlægsomkostningen til udbygning af strækningen lig-
ger på ca. 17,9 mio. kr. pr. km., hvilket sammenlignet med
andre udbygningsprojekter er en relativ lav km-pris.
Anlægsbudget
Udbygning på hele strækningen
Tilvalg Støjskærme
Besparelse ved udeladelse
af cykelsti
Rundkørsel ved Flagbakkevej
Minimal ombygning kryds
Flagbakkevej
200,4
+ 21,0
- 3,4
+ 2,0
- 5,6
Anlægsoverslag i mio. kr., prisniveau FFL-21 inkl alle reserver.
30
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0031.png
Samfundsøkonomi
Inden der tages beslutning om enten at anlægge en
ny eller udbygge en eksisterende vej gennemføres
der en samfundsøkonomisk analyse af projektet. Et
projekt vurderes som rentabelt, hvis det har en positiv
nettonutidsværdi og en intern rente, der er højere end
den såkaldte diskonteringsrente på omkring 3,8 pct.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så mange
omkostninger og effekter knyttet til projektet som mu-
ligt - i kroner og øre, så effekterne bliver sammenligne-
lige. I beregningerne indgår blandt andet brugereffek-
ter i form af rejsetidsgevinster, anlægsomkostninger
og gener i anlægsperioden. Derudover beregnes ef-
fekter af ændringer i uheld, støj og emissioner.
Der er gennemført samfundsøkonomiske beregninger
for projektforslaget i en løsning hvor den eksisterende
hastighedsgrænse på 80 km/t fastholdes og i en løs-
ning hvor hastighedsgrænsen sættes op til 90 km/t på
2+1 strækningerne.
Desuden er der foretaget samfundsøkonomiske be-
regning for en løsning, hvor krydset ved Flagbakkevej
anlægges som en rundkørsel i stedet for et signalre-
guleret kryds, samt for en løsning hvor forlængelsen
af den nuværende dobbeltrettede cykelsti udelades.
Der er ikke beregnet samfundsøkonomiske gevinster
på løsningen med højresvingsshunt i krydset ved Flag-
bakkevej, da denne løsning ikke vurderes at løse de
trafikale udfordringer i krydset på tilfredsstillende vis.
Projektforslag
Nettonutidsværdi
2021, Mio. kr.
2+1-vej med
cykelsti og
signalanlæg
80 km/t
- 52 mio. kr.
2,8
-
2+1-vej med
cykelsti og
rundkørsel
80 km/t
-54 mio. kr.
2,8
-
Alternativer
2+1-vej med
signalanlæg
uden cykelsti
80 km/t
- 55 mio. kr.
2,7
-
2+1-vej med
cykelsti, signal-
anlæg og
støjskærm
80 km/t
- 75 mio. kr.
2,5
-
2+1-vej med
cykelsti og
signalanlæg
90 km/t
70 mio. kr.
5,0
0,44
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente. procent
Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone
Resultat af samfundsøkonomisk beregning.
31
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0032.png
Det videre forløb
VVM-undersøgelsen er færdig, og de undersøgelser
og vurderinger der er foretaget, danner grundlag for,
at politikere og borgere kan vurdere forskellige forslag
til udbygningen af rute 40 mellem Ålbæk og Skagen.
Resultaterne fra undersøgelsen præsenteres på pro-
jektets hjemmeside, hvor der er adgang til den sam-
lede miljøkonsekvensrapport, og kort der f.eks. viser,
hvordan en udvidelse kommer til at se ud, samt hvor
meget areal der skal bruges til de forskellige løsninger.
Idéfase høring
VVM-undersøgelse
Afsluttende høring
Politisk beslutning
Idéfase/indledende høring
I forbindelse med den indledende høring, har Vejdirek-
toratet afholdt et borgermøde og modtog i den forbin-
delse i alt 21 idéer og forslag til VVM-undersøgelsen.
VVM-undersøgelsen
Afsluttende høring
VVM-undersøgelsen er nu afsluttet.
Detailprojektering
Ekspropriation
Anlæg
Færdig vej
VVM-undersøgelsen er nu offentliggjort, og du har
mulighed for at sende et høringssvar på
www.vd.dk/vvm-skagen
Der afholdes et borgermøde, hvor Vejdirektoratet vil
præsentere resultatet af VVM-undersøgelsen. Bor-
germødet bliver formentlig et virtuelt møde, og det
annonceres i den lokale ugeavis og på projektets
hjemmeside.
32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0033.png
Tidsplan for VVM-undersøgelsen
Medio 2019
Indledende høring
Idéfase:
• borgermøde
• indkaldelse af
idéer og forslag
Sommer 2019-
efterår 2020
VVM-undersøgelse
Feltundersøgelser og
øvrige analyser udført
Vinter 2020/21
Høring
Offentliggørelse af
VVM-undersøgelse
Afsluttende høring:
• borgermøde
• mulighed for at
indsende høringssvar
Forår 2021
Vejdirektoratets
høringsnotat og
indstilling (anbefaling)
fremsendes til Trans-
portministeren
Politisk beslutning
om projektet
Læs mere online
Indstilling og politisk beslutning
Når den offentlige høring er afsluttet, behandler Vej-
direktoratet høringssvarene, som resumeres og of-
fentliggøres i et høringsnotat. Herefter udarbejdes en
indstilling til transportministeren med henblik på en
politisk drøftelse og stillingtagen.
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre projektet
udarbejdes en anlægslov for projektet. Hvis anlægslo-
ven vedtages, og der er bevilget penge, kan projektet
gennemføres på ca. 3-3�½ år. Heraf skal der bruges
ca. 1�½ -2 år til udbud, detailprojektering, besigtigelse
og ekspropriation og ca. 1�½ år på anlægsarbejdet.
På www.vd.dk/vvm-skagen kan du læse
mere om projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede information
om de undersøgte miljøforhold, arealbehov
og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du mulighed for at
sende bemærkninger og kommentarer til
VVM- undersøgelsen i høringsperioden fra
22. december 2020 til 2. marts 2021.
33
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Resumé af VVM-redegørelsen for udbygning af rute 40 Ålbæk-Skagen til 2+1 vej, fra transportministeren
2307980_0034.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk