Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2307012_0001.png
EN EGHOLM-MOTORVEJ BØR OPGIVES! 87 gode grunde:
FORÆLDEDE FORUDSÆTNINGER
1. En Limfjordsforbindelse via Egholm vest om Aalborg er et forældet projekt, der ikke vil aflaste Limfjordstunnelen
tilstrækkeligt.
Hvis byen var rund, ville det være logisk at tænke symmetrisk og tilføje den manglende vej i vest.
Men byen er snarere oval, som figuren viser, hvor de to nuværende forbindelser er indtegnet med rødt. Se også
punkt 2.
.
2. I de sidste 40 år har Aalborg udviklet sig drastisk mod øst med AAU, regionssygehus, containerhavn, store
virksomheder og fragtcentraler
Industri er markeret med rødt på dette kort:
3. Aalborgs "trafikale midte" i øst-vest aksen ligger i dag ved Limfjordstunnelen, altså hvor E45 krydser fjorden. Ikke
ved Limfjordsbroen.
4. Bygger man i vest, forsømmer man en nødvendig udbygning i øst. Der er næppe penge til begge dele.
5. Det kommende Regionssygehus, som bygges i Aalborg Øst, kan ikke undvære en sikker trafikal forbindelse til
ambulancer nord fra.
Hvis en ambulance skal fra Frederikshavnsmotorvejen til regionssygehuset i morgenmyldretiden, og der er prop i
Limfjordstunnelen, kan resultatet blive en tur på over 25 km via Egholm
6. I området øst for den østlige linje (Aalborg Ø) bor der i dag lige så mange som i Hobro. Vest for den vestlige linje
bor meget få.
Vest for den vestlige linje ligger et område med flade marker, landsbyen Nørholm, Klitgaards Fiskerleje og Limfjorden
(Nibe Bredning).
Det er ikke lige så vigtigt med en motorvej her som mod øst, hvor Aalborg udvikler sig.
UTILSTRÆKKELIG AFLASTNING
7. Hvis det kun var fjerntrafik, der skulle krydse Limfjorden, ville modellen med en vestlig motorvej aflaste ca. 50 %.
Men det er det ikke.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0002.png
Betragter man alene fjerntrafikken, kan motorvejen vest om virke logisk som aflastning. Men fjerntrafikken udgør
kun 8 %.
8. I VVM 2003 stod, at hele 92 % af trafikken, som passerer Limfjordstunnelen, har mål og/eller udspring i Aalborg
kommune.
9. Derfor kommer der kun en lille aflastning, hvis en vestlig rute bygges, og trafik mellem E45 syd og E39 nord flytter
over på denne rute.
10. En vestlig forbindelse vil faktisk kun aflaste den nuværende Limfjordstunnel med 17 %, jfr. Landstrafikmodellen
(kørsel fra 2014).
11. Trafikken i Limfjordstunnelen stiger ca. 2,5 % årligt. Efter ca. 7 år med bygning af vestlig motorvej er stigningen
over 17,5 %.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0003.png
Man får således slet ikke løst problemet:
Kilde: Anker Lohmann-Hansen, http://en-3-limfjordsforbindelse.dk > Ny, udbygget version > side 22.
ET EKSTRA RØR NÆR DEN NUVÆRENDE TUNNEL ER LØSNINGEN.
12. Blot et enkelt ekstra rør, hvor retningen skifter, kan udvide Limfjordstunnelens kapacitet i myldretiden med 33-
100 %.
13. Da der er myldretid sydpå om morgenen og nordpå om eftermiddagen, kan man få op mod 100 % ny kapacitet
ved at ændre retningen i rør nr. 3.
http://docs.denbedstevej.dk/Limfjordsforbindelsen-Helhedsl%C3%B8sning.pdf
14. En 3. kørebane på E45 ved Aalborg er påkrævet uanset hvad (pga. den store trafikmængde). En del af denne er
bygget siden VVM 2011.
Fra tunnelen til Humlebakken (sydgående) + hele den nye udfletning i Aalborg Syd (ved Egnsplanvej) er der allerede
udvidet til 3 spor.
15. En 4. kørebane fra Bouet og sydpå til Nørre Uttrup er påkrævet uanset hvad, og den vil fjerne den egentlige årsag
til køerne om morgenen.
http://anker.tjeklige.dk/bilag-b/bilag-b.pdf Side 4
UHENSIGTSMÆSSIGE OMKØRSLER
16. Når kapacitetsproblemerne ved Limfjordstunnelen ikke løses tilfredsstillende, vil trafik presses til omkørsel via
Egholm.
Se kort ved bilag 2.
17. Omkørslen via Egholm går ofte via gader og veje i Aalborg, Vestbyen og Hasseris, der slet ikke har kapacitet til
denne trafik i myldretiden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0004.png
18. Omkørslen via Egholm mellem E39 og Aalborg Øst vil gå via Aalborg Syd (Dall Villaby). Hele 28 km. frem for 14
km!
Se kort ved punkt 17
19. Omkørslen via Egholm for trafik, der blot skal mellem E45 nord og syd, vil gå via Høvejen - en landevej med kun 2
spor og rundkørsler.
Se kort ved punkt 17
20. Omkørselstrafik skaber mere CO2, mere larm, mere luftforurening, mere vejslid, mere trængsel og mere spildt
trafikanttid.
21. Når Limfjordstunnelen skal hovedrenoveres om 10-20 år, er en kortere omkørsel end den via Egholm under alle
omstændigheder påkrævet.
FORDELENE ER FÅ
22. Kun villabyen Hasseris og kun få virksomheder ligger så langt mod vest, at en Egholm-motorvej kan give en
gavnlig genvej mod nord.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0005.png
Kilde: Konsolidering af trafikberegningerne for en 3. Limfjordsforbindelse, 2014. Bemærk hvor lille del af Aalborg, en
vestlig motorvej vil servicere.
23. Til og fra lufthavnen opnås en genvej på 5-10 min, men kun for de bilister, der ankommer syd fra eller kører syd
på. Det er højst 800 om dagen.
Antallet af biler på Ny Lufthavnsvej (den eneste vej til lufthavnen) var ca. 1700 pr. dag før Corona, se kortet under
punkt 26. En stor del af disse skal mod Aalborg eller mod Aalborg Øst. Dette kan også lade sig gøre via Egholm, men
det er en omvej.
24. Det skal siges, at Jammerbugt kommune opnår en markant genvej via Egholm og helt sydpå, men her bor kun
38.000.
En stor del af arealet i Jammerbugt kommune er naturområder. Jammerbugt kommune er blandt de tyndest
befolkede landdistrikter i Danmark, se
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=30696
25. Ud af de 38.000 indbyggere arbejder en del i Aalborg. Skal Egholm-vejen bruges her, vil det være en omvej i
forhold til broen.
Se kort i næste punkt.
26. Kun ca. 5.000 bilister opnår en markant genvej. Samtidig efterlades 80-100.000 bilister ved Limfjordstunnelen
med et uløst problem.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0006.png
De 5000 kan estimeres ud fra kortet oven for.
De fleste biler, der kører over Egholm, stammer fra E39. For dem er genvejen vest om Aalborg kun på ca. 1 km.
(derfor er det ikke en markant genvej)
Kortet er fra Konsolidering af trafikberegningerne for en 3. Limfjordsforbindelse, 2014
27. En Egholm-motorvej ligger dobbelt så langt fra centrum (Nytorv), som den nuværende tunnel.
Kan også ses på kortet under punkt 26. Nytorv ligger lidt til højre for Limfjordsbroen.
28. Det passer derfor ikke, at Aalborg Centrum vil aflastes væsentligt af en Egholmforbindelse. Vejdirektoratet anslår
også kun 16 %.
Se kilden for punkt 10.
29. Aflastningen bliver nul, hvis lokaltrafik, der tidligere kørte omvejen via tunnelen, indtager den nye, frie plads på
Limfjordsbroen.
Det gør den sandsynligvis, fordi behovet herfor er stort. Trafikmængden er bestemt af, hvad der kan komme
igennem lysreguleringerne for enden af broen.
Den vil derfor være ret konstant uanset behovet, hvilket fremgår af denne figur fra VVM 2011:
TRAFIKUHELD VIL FORTSAT VÆRE ET PROBLEM
30. VVM 2011 har slet ikke medtaget omkostninger og afledte omkostninger (tidsspilde) ved de mange trafikuheld i
Limfjordstunnelen.
31. Hvis Egholm-motorvejen bygges, vil der næppe også være råd til at løse de problemer, der forårsager uheldene
(ombygning af tilkørsel).
32. Der vil fortsat ske mange uheld inde i Limfjordstunnelen, så længe langsom trafik fra Aalborg ankommer i
overhalingsbanen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0007.png
33. Der vil fortsat ske mange uheld inde i tunnelen, når kørsel fra Aalborg C til Nørresundby C kræver to
vognbaneskift inde i tunnelen.
Se illustrationen i punkt 32
34. Der vil fortsat ske mange uheld inde i tunnelen, når trafikmængden ligger tæt på kapacitetsgrænsen.
35. En omkørsel via Egholm ved uheld i Limfjordstunnelen vil medføre stærk trafik på tværs af centrum. Alt blokeres.
Omkørslerne vil svare til situationen i myldretiden, hvor tunnelen er overfyldt. Se kort i punkt 13.
36. En østlig løsning med ombygget tilkørsel og et ekstra rør, der både aflaster og kan være nødvej ved uheld, vil løse
problemerne bedre.
37. Hvis der sker uheld på motorvejsstrækningen langs Aalborg, kan Egholm-linjen være løsningen. Men
Ådalsmotorvejen kan også bruges.
Ådalsmotorvejen markeret med prikker. På den nordlige del kan omkørslen splittes mellem Nyhavnsgade og Østre
Alle, der begge har 2x2 spor.
NATUR
38. Der ligger en hel stribe flotte naturområder/rekreative områder langs linjeføringen for en evt. vestlig motorvej
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0008.png
39. Egholm er i sig selv er enestående - det er meget sjældent, at en storby har et landområde med påfaldende
stilhed så tæt på byen.
40. Egholm har hvert år ca. 100.000 besøgende (jævnfør Aalborg kommunes hjemmeside). En Superligakamp på
Stadion trækker ca. 7.000.
Foto fra en af dagene i sommers, da færgen var gratis.
41. På Egholm planlægges en meget stor, privat betalt naturpark (Egholmpark.dk), der ikke kan tåle en motorvej
tværs igennem.
www.egholmpark.dk
42. Attraktioner på Egholm så som Egholmfærgen, Restaurant Kronborg og Egholm-trolden vil miste betydning, hvis
en motorvej dominerer området.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0009.png
43. De åbne, stille landskaber mod vest giver Aalborg et særligt dna uden klaustrofobi ligesom København, og de gør
Hasseris til et liebhaverkvarter.
Aalborg kommer til at lige en
”burger
på højkant” klemt mellem to motorveje, hvis Egholm-motorvejen bygges. Ikke
kønt at se på, når man betragter et kort og overvejer at flytte til byen.
44. Den meget besøgte Lindholm Fjordpark vil maltrakteres, hvis der bygges en motorvejsbro ved den rekreative stis
højdepunkt: Verdens Ende.
Verdens Ende.
Lindholm Fjordpark ligger til højre i kortet ved landingen i Nørresundby
45. En vestlig motorvej vil gå igennem levesteder for meget sjældne og truede dyrearter bl.a. lysbuget knortegås,
strandtudse og flagermus.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0010.png
Kilde: https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2020-11/9095-RAD-NATU-RAP-0010.pdf
46. En vestlig motorvej vil blive placeret oven på vigtige drikkevandsressourcer i Hasseris Enge og Lindholm. Det kan
blive kritisk.
Kilde: Aalborg Kommunes hjemmeside.
47. Der skal graves grus op overalt i Nordjylland for at få nok til det store projekt. Der ødelægger natur i hele
landsdelen.
PROBLEMATISK UNDERGRUND
48. Området vest for Aalborg ligger så lavt, at det ikke egner sig særlig godt til byudvikling. Oversvømmelse er en
risiko.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0011.png
Kilde: Kystplanlægger.dk.
Hasseris Enge ligger kun 1-2 meter over havets overflade i hele området nord for Ny Nibevej.
49. Området vest for Aalborg er så fugtigt i jordbunden, at der er risiko for uventede prisstigninger på vejanlægget.
Avisartikler fra Nordjyske 22/2 og 23/2 2019 om et andet vejprojekt ved Aalborg, som også lå i et meget lavtliggende
område. Prisforøgelsen på 51 % kan måske også skyldes andre ting, men det er en stor prisstigning!
50. Østeraadalens nedre løb er så sumpet, at Egholmsmotorvejens første km. (bl.a. en dalbro) koster næsten 1 mia.
kr.
51. Tunnelen fra Aalborg mod Egholm skal udgraves i eller tæt på et gammelt asbest-depot fra Aalborg Eternit
Fabrik.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0012.png
STØJ
52. Med en vestlig motorvej får byen to støjkorridorer frem for blot en enkelt. Støj kan medføre for tidlige dødsfald.
Kortet til højre stammer fra VVM 2011 side 81. Kortet til venstre er konstrueret ved at sammensætte figuren på side
77 og 81, da VVM ikke havde et retvisende kort med til illustrationen af støjsituationen med en vestlig motorvej. Her
skal støjen fra den nuværende motorvej jo ikke skæres væk som på figuren side 77. Den vil stadig eksistere (men vil
dog være ca. 1 dB mindre på grund af aflastningen).
Jeg har foretaget en vis manipulation af kortet til venstre, idet den grønne zone ved Egholm-motorvejen er
udvidet længere mod øst. Denne ændring har jeg lavet, fordi jeg har vurderet, at figuren i VVM 2011 side 77 ikke i
tilstrækkelig grad medtager effekten af den fremherskende vestenvind i Aalborg eller af, at støj forplanter sig
lettere langs med vand end over land.
Gul farve indikerer mellem 58 og 63 dB, grøn mellem 53 og 58 dB støj ved måling kort efter åbningen.
53. En vestlig motorvej vil skabe ekstra støj via den fremherskende vestenvind ind over byen, især i Hasseris.
54. Støj forplanter sig lettere langs vand. Fra lavbroen på Egholm vil støj ofte nå fritidsområdet i Aalborg Vestby.
55. Støjberegningen for anlægget forholder sig kun til åbningsåret. Stiger trafikken til det dobbelte, øges støjen med
3 dB.
56. 25 % ekstra trafik på E45 skaber 1 dB mere støj, som kan dæmpes med nye støjværn. Alternativet er 53-60 dB fra
en ekstra motorvej.
57. Støj undervurderes generelt ved nye vejprojekter, se videoen taalelige-motorveje.tjeklige.dk
http://taalelige-motorveje.tjeklige.dk
det anbefales at se denne video!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0013.png
MILJØ OG CO2
58. Produktion af grus, asfalt, beton og jern, transport af dette samt selve entreprenørarbejdet koster meget på
CO2-kontoen.
59. De tidligere nævnte omkørsler koster som nævnt en del CO2. Især når omkørslerne foregår med
motorvejshastighed.
Se kort ved punkt 17.
60. En Egholm-forbindelse forbruger mange mia. kr., der kunne prioriteres til transportformer, som belaster mindre
med CO2.
Eksempelvis en PlusBus nord-syd via egen bro over Limfjorden (evt. som 1-sporet underetage på den påtænkte
fodgænger- og cykelbro fra Musikkens hus til den nye Nørresundby-bydel Stigsborg Brygge)
Eller eksempelvis nye togstationer i Sulsted, Vestbjerg og Tylstrup.
61. Generelt må gælde, at udbygning af vejnettet får flere til at anskaffe og benytte privatbil, hvilket giver mere CO2.
ANLÆGSPRIS KAN SPRÆNGE BUDGETTET.
62. Når udvidelsen af E45 ved Skanderborg kostede 0,5 mia., er 6,2 mia. for en lige så lang strækning ved Aalborg
urimeligt meget.
63. Når udvidelsen af E20 hen over Fyn kostede 2,4 mia. for 24 km., er 6,2 mia. for 20 km. ved Aalborg urimeligt
meget.
64. Prisberegningen på 6,2 mia. for en vestlig motorvej stammer helt tilbage fra 2011 og kan endda være forældet.
65. Udvidelse med ekstra kørespor samt støjdæmpning af E45 må anses for nødvendig uanset valg af linjeføring.
Dette koster ca. 1 mia.
66. Der skal også sættes 0,5-1 mia. af til hovedrenovering af Limfjordstunnelens fundament.
67. Hvis man alligevel bliver nødt til at bygge et ekstra rør kort efter en Egholm-motorvej, stiger anlægsprisen med 3-
4 mia. kr.
68. Starter men i vest, bliver den samlede pris let ca. 11-14 mia. kr.! Starter man i øst, er det væsentligt billigere,
samlet set.
DET ØSTLIGE ALTERNATIV ER 6-8 MIA. BILLIGERE
69. En øst-forbindelse (alternativet) med kun et rør og slank udfletning syd for fjorden kan ifølge eksperter bygges
for 3-4 mia.
Vejdirektoratets forslag med hele 12 kørebaner under fjorden til venstre.
Til højre Anker Lohmann-Hansens forslag med smallere udfletning og evt. kun 1 ekstra tunnelspor langs den
punkterede linje
i alt 9 kørebaner. Dette vil betyde mindre ekspropriation og færre anlægsomkostninger.
Kilde: www.en-3-limfjordsforbindelse.dk
afs ittet ”hvad ka
a ko kret gøre”.
70. Bygger man den vestlige Limfjordsforbindelse først, vil der være behov for at bygge den østlige få år efter.
Kilde: www.en-3-limfjordsforbindelse.dk
afsnittet Introduktionsskrift side 8.
71. Bygger man den østlige Limfjordsforbindelse først, vil der ikke være behov for at bygge den vestlige få år efter.
Kilde: www.en-3-limfjordsforbindelse.dk
afsnittet Introduktionsskrift side 8.
72. En østlig model inklusive udvidelse/støjdæmning af E45 og reparation af Limfjordstunnelen vil formentlig koste
4,5-6 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0014.png
Se punkt 68.
DEMOKRATI OG VVM
73. Det er et stort demokratisk problem, at politikerne modsætter sig også at opdatere VVM-beregningerne for en
østlig løsning.
74. VVM fra 2011 underdriver værdien af det østlige alternativ ved ikke at medtage en (planlagt) tilkørsel fra E45 til
City Syd.
Kort fra Aalborg Kommune. C1 er den stikvej til Aalborg City syd, som kommunen påtænkte at bygge, såfremt den
østlige linjeføring blev valgt. Denne vil kunne fjerne en del spildt trafikanttid på Hobrovej ved Skalborg.
75. VVM fra 2011 overdriver prisen på det østlige alternativ ved at påstå, at hele 12 kørespor er påkrævet ved
Limfjordstunnelen.
Illustration fra VVM 2011- et overdimensioneret projekt. Til sammenligning er der kun 8 kørespor i Elb-tunnelen.
76. Hvis man kun retter fokus på den vestlige motorvej, overser man lavt hængende frugter ved udbygning af
nuværende motorvej.
Se www.en-3-limfjordsforbindelse.dk > Hvad kan man konkret gøre
77. En østlig forbindelse kan f.eks. i modsætning til en vestlig opdeles i etaper på en meningsfuld måde.
78. Beslutningsprocessen har på mange områder været ulovlig. Der er bl.a. manglende lovhjemmel for VVM 2011 og
brud på EU lovgivning.
Se http://kto.tjeklige.dk
79. Der ligger en uafsluttet sag med klage til ombudsmanden over, at VVM kun opdateres for det vestlige alternativ.
Se http://kto.tjeklige.dk
80. Vedtages en anlægslov for en vestlig forbindelse, kan projektet imødese retssager, der kan forsinke byggeriet i
årevis.
Læs mere via https://borgerbevaegelsen.dk/
KOMMUNENS OG REGIONENS ROLLE
81. Det er uacceptabelt, at Region Nordjylland bruger offentlige midler på kampagnen for den vestlige linjeføring
(3Limfjordsforbindelse.nu).
http://3limfjordsforbindelse.nu
82. Det er et stort demokratisk problem, at Aalborg Kommune afsætter 600 mio. som gave til staten, såfremt den
vestlige linjeføring bygges.
https://www.youtube.com/watch?v=J7p3JTwyrvQ
83. Det er uhørt, at kommunen lokker virksomheder ind i en alliance omkring et trafikalt projekt via fordele på
beskæftigelsesområdet.
https://aalborgalliancen.dk/
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2307012_0015.png
84. Det er uhørt, at kommunen ansætter personer til at opfordre virksomheder til at tilmelde sig alliancen (hvem tør
da sige nej?)
85. Det er ikke acceptabelt, at Aalborg Alliancen på Christiansborg præsenteres som et udtryk for nordjysk enighed
om linjeføringen.
BYENS MENTALE TILSTAND
86. I befolkningen er der jfr. opinionsundersøgelser i 2014 og 2019 markant flertal for alternativet, altså ekstra rør
(østlig løsning)
http://docs.denbedstevej.dk/Meningsmåling%20ny%20Limfjordsforbindelse%20-%20Maj%202014.pdf
http://denbedstevej.dk/2019/
87. Hvis byggeriet påbegyndes, vil placering og omfang gå op for flere. Der kan opstå et uhelbredeligt sår i byens
sammenhold.
Med venlig hilsen
Anders Wested
Trafikalt Folkeparti
Lindegården 38
9400 Nørresundby
Tlf. 20489503
[email protected]