Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2305954_0001.png
EN EGHOLM-MOTORVEJ BØR OPGIVES! 87 argumenter:
Kilder - se
http://kilder.tjeklige.dk
FORÆLDEDE FORUDSÆTNINGER
1. En Limfjordsforbindelse via Egholm vest om Aalborg er et forældet projekt, der ikke vil aflaste
Limfjordstunnelen tilstrækkeligt.
2. I de sidste 40 år har Aalborg udviklet sig drastisk mod øst med AAU, regionssygehus,
containerhavn, store virksomheder og fragtcentraler.
3. Aalborgs "trafikale midte" i øst-vest aksen ligger i dag ved Limfjordstunnelen, altså hvor E45
krydser fjorden. Ikke ved Limfjordsbroen.
4. Bygger man i vest, forsømmer man en nødvendig udbygning i øst. Der er næppe penge til begge
dele.
5. Det kommende Regionssygehus, som bygges i Aalborg Øst, kan ikke undvære en sikker trafikal
til ambulancer nord fra.
6. I området øst for den østlige linje (Aalborg Ø) bor der i dag lige så mange som i Hobro. Vest for
den vestlige linje bor meget få.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
UTILSTRÆKKELIG AFLASTNING
7. Hvis det kun var fjerntrafik, der skulle krydse Limfjorden, ville modellen med en vestlig motorvej
aflaste ca. 50 %. Men det er det ikke.
8. I VVM 2003 stod, at hele 92 % af trafikken, som passerer Limfjordstunnelen, har mål og/eller
udspring i Aalborg kommune.
9. Derfor kommer der kun en lille aflastning, hvis en vestlig rute bygges, og trafik mellem E45 syd
og E39 nord flytter over på denne rute.
10. En vestlig forbindelse vil faktisk kun aflaste den nuværende Limfjordstunnel med 17 %, jfr.
Landstrafikmodellen (kørsel fra 2014).
11. Trafikken i Limfjordstunnelen stiger ca. 2,5 % årligt. Efter ca. 7 år med bygning af vestlig
motorvej er stigningen over 17,5 %.
ET EKSTRA RØR NÆR DEN NUVÆRENDE TUNNEL ER LØSNINGEN
12. Blot et enkelt ekstra rør, hvor retningen skifter, kan udvide Limfjordstunnelens kapacitet i
myldretiden med 33-100 %.
13. Da der er myldretid sydpå om morgenen og nordpå om eftermiddagen, kan man få op mod
100 % ny kapacitet ved at ændre retningen i rør nr. 3.
14. En 3. kørebane på E45 ved Aalborg er påkrævet uanset hvad (pga. den store trafikmængde). En
del af denne er bygget siden VVM 2011.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
15. En 4. kørebane fra Bouet og sydpå til Nørre Uttrup er påkrævet uanset hvad, og den vil fjerne
den egentlige årsag til køerne om morgenen.
UHENSIGTSMÆSSIGE OMKØRSLER
16. Når kapacitetsproblemerne ved Limfjordstunnelen ikke løses tilfredsstillende, vil trafik presses
til omkørsel via Egholm.
17. Omkørslen via Egholm går ofte via gader og veje i Aalborg, Vestbyen og Hasseris, der slet ikke
har kapacitet til denne trafik i myldretiden.
18. Omkørslen via Egholm mellem E39 og Aalborg Øst vil gå via Aalborg Syd (Dall Villaby). Hele 28
km. frem for 14 km!
19. Omkørslen via Egholm for trafik, der blot skal mellem E45 nord og syd, vil gå via Høvejen - en
landevej med kun 2 spor og rundkørsler.
20. Omkørselstrafik skaber mere CO2, mere larm, mere luftforurening, mere vejslid, mere
trængsel og mere spildt trafikanttid.
21. Når Limfjordstunnelen skal hovedrenoveres om 10-20 år, er en kortere omkørsel end den via
Egholm under alle omstændigheder påkrævet.
FORDELENE ER FÅ
22. Kun villabyen Hasseris og kun få virksomheder ligger så langt mod vest, at en Egholm-motorvej
kan give en gavnlig genvej mod nord.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
23. Til og fra lufthavnen opnås en genvej på 5-10 min, men kun for de bilister, der ankommer syd
fra. Det er højst 800 om dagen.
24. Det skal siges, at Jammerbugt kommune opnår en markant genvej via Egholm og helt sydpå,
men her bor kun 38.000.
25. Ud af de 38.000 indbyggere arbejder en del i Aalborg. Skal Egholm-vejen bruges her, vil det
være en omvej i forhold til broen.
26. Kun ca. 5.000 bilister opnår en markant genvej. Samtidig efterlades 80-100.000 bilister ved
Limfjordstunnelen med et uløst problem.
27. En Egholm-motorvej ligger dobbelt så langt fra centrum (Nytorv), som den nuværende tunnel.
28. Det passer derfor ikke, at Aalborg Centrum vil aflastes væsentligt af en Egholmforbindelse.
Vejdirektoratet anslår også kun 16 %.
29. Aflastningen bliver nul, hvis lokaltrafik, der tidligere kørte omvejen via tunnelen, indtager den
nye, frie plads på Limfjordsbroen.
TRAFIKUHELD VIL FORTSAT VÆRE ET PROBLEM
30. VVM 2011 har slet ikke medtaget omkostninger og afledte omkostninger (tidsspilde) ved de
mange trafikuheld i Limfjordstunnelen.
31. Hvis Egholm-motorvejen bygges, vil der næppe også være råd til at løse de problemer, der
forårsager uheldene (ombygning af tilkørsel).
32. Der vil fortsat ske mange uheld inde i Limfjordstunnelen, så længe langsom trafik fra Aalborg
ankommer i overhalingsbanen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
33. Der vil fortsat ske mange uheld inde i tunnelen, når kørsel fra Aalborg C til Nørresundby C
kræver to vognbaneskift inde i tunnelen.
34. Der vil fortsat ske mange uheld inde i tunnelen, når trafikmængden ligger tæt på
kapacitetsgrænsen.
35. En omkørsel via Egholm ved uheld i Limfjordstunnelen vil medføre stærk trafik på tværs af
centrum. Alt blokeres.
36. En østlig løsning med ombygget tilkørsel og et ekstra rør, der både aflaster og kan være nødvej
ved uheld, vil løse problemerne bedre.
37. Hvis der sker uheld på motorvejsstrækningen langs Aalborg, kan Egholm-linjen være løsningen.
Men Ådalsmotorvejen kan også bruges.
NATUR
38. Der ligger en hel stribe flotte naturområder/rekreative områder langs linjeføringen for en evt.
vestlig motorvej
39. Egholm er i sig selv er enestående - det er meget sjældent, at en storby har et landområde
med påfaldende stilhed så tæt på byen.
40. Egholm har hvert år ca. 100.000 besøgende (jævnfør Aalborg kommunes hjemmeside). En
Superligakamp på Stadion trækker ca. 7.000.
41. På Egholm planlægges en meget stor, privat betalt naturpark (Egholmpark.dk), der ikke kan
tåle en motorvej tværs igennem.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
42. Attraktioner på Egholm så som Egholmfærgen, Restaurant Kronborg og Egholm-trolden vil
miste betydning, hvis en motorvej dominerer området.
43. De åbne, stille landskaber mod vest giver Aalborg et særligt dna uden klaustrofobi ligesom
København, og de gør Hasseris til et liebhaverkvarter.
44. Den meget besøgte Lindholm Fjordpark vil maltrakteres, hvis der bygges en motorvejsbro ved
den rekreative stis højdepunkt: Verdens Ende.
45. En vestlig motorvej vil gå igennem levesteder for meget sjældne og truede dyrearter bl.a.
lysbuget knortegås, strandtudse og flagermus.
46. En vestlig motorvej vil blive placeret oven på vigtige drikkevandsressourcer i Hasseris Enge og
Lindholm. Det kan blive kritisk.
47. Der skal graves grus op overalt i Nordjylland for at få nok til det store projekt. Der ødelægger
natur i hele landsdelen.
PROBLEMATISK UNDERGRUND
48. Området vest for Aalborg ligger så lavt, at det ikke egner sig særlig godt til byudvikling.
Oversvømmelse er en risiko.
49. Området vest for Aalborg er så fugtigt i jordbunden, at der er risiko for uventede prisstigninger
på vejanlægget.
50. Østeraadalens nedre løb er så sumpet, at Egholmsmotorvejens første km. (bl.a. en dalbro)
koster næsten 1 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
51. Tunnelen fra Aalborg mod Egholm skal udgraves i eller tæt på et gammelt asbest-depot fra
Aalborg Eternit Fabrik.
STØJ
52. Med en vestlig motorvej får byen to støjkorridorer frem for blot en enkelt. Støj kan medføre
for tidlige dødsfald.
53. En vestlig motorvej vil skabe ekstra støj via den fremherskende vestenvind ind over byen, især
i Hasseris.
54. Støj forplanter sig lettere langs vand. Fra lavbroen på Egholm vil støj ofte nå fritidsområdet i
Aalborg Vestby.
55. Støjberegningen for anlægget forholder sig kun til åbningsåret. Stiger trafikken til det
dobbelte, øges støjen med 3 dB.
56. 25 % ekstra trafik på E45 skaber 1 dB mere støj, som kan dæmpes med nye støjværn.
Alternativet er 53-60 dB fra en ekstra motorvej.
57. Støj undervurderes generelt ved nye vejprojekter, se videoen taalelige-motorveje.tjeklige.dk
MILJØ OG CO2
58. Produktion af grus, asfalt, beton og jern, transport af dette samt selve entreprenørarbejdet
koster meget på CO2-kontoen.
59. De tidligere nævnte omkørsler koster som nævnt en del CO2. Især når omkørslerne foregår
med motorvejshastighed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
60. En Egholm-forbindelse forbruger mange mia. kr., der kunne prioriteres til transportformer,
som belaster mindre med CO2.
61. Generelt må gælde, at udbygning af vejnettet får flere til at anskaffe og benytte privatbil,
hvilket giver mere CO2.
ANLÆGSPRIS KAN SPRÆNGE BUDGETTET
62. Når udvidelsen af E45 ved Skanderborg kostede 0,5 mia., er 6,2 mia. for en lige så lang
strækning ved Aalborg urimeligt meget.
63. Når udvidelsen af E20 hen over Fyn kostede 2,4 mia. for 24 km., er 6,2 mia. for 20 km. ved
Aalborg urimeligt meget.
64. Prisberegningen på 6,2 mia. for en vestlig motorvej stammer helt tilbage fra 2011 og kan
endda være forældet.
65. Udvidelse med ekstra kørespor samt støjdæmpning af E45 må anses for nødvendig uanset valg
af linjeføring. Dette koster ca. 1 mia.
66. Der skal også sættes 0,5-1 mia. af til hovedrenovering af Limfjordstunnelens fundament.
67. Hvis man alligevel bliver nødt til at bygge et ekstra rør kort efter en Egholm-motorvej, stiger
anlægsprisen med 3-4 mia. kr.
68. Starter men i vest, bliver den samlede pris let ca. 11-14 mia. kr.! Starter man i øst, er det
væsentligt billigere, samlet set.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
DET ØSTLIGE ALTERNATIV ER 6-8 MIA. BILLIGERE
69. En øst-forbindelse (alternativet) med kun et rør og slank udfletning syd for fjorden kan ifølge
eksperter bygges for 3-4 mia.
70. Bygger man den vestlige Limfjordsforbindelse først, vil der være behov for at bygge den østlige
få år efter.
71. Bygger man den østlige Limfjordsforbindelse først, vil der ikke være behov for at bygge den
vestlige få år efter.
72. En østlig model inklusive udvidelse/støjdæmning af E45 og reparation af Limfjordstunnelen vil
formentlig koste 4,5-6 mia. kr.
DEMOKRATI OG VVM
73. Det er et stort demokratisk problem, at politikerne modsætter sig også at opdatere VVM-
beregningerne for en østlig løsning.
74. VVM fra 2011 underdriver værdien af det østlige alternativ ved ikke at medtage en (planlagt)
tilkørsel fra E45 til City Syd.
75. VVM fra 2011 overdriver prisen på det østlige alternativ ved at påstå, at hele 12 kørespor er
påkrævet ved Limfjordstunnelen.
76. Hvis man kun retter fokus på den vestlige motorvej, overser man lavt hængende frugter ved
udbygning af nuværende motorvej.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
77. En østlig forbindelse kan f.eks. i modsætning til en vestlig opdeles i etaper på en meningsfuld
måde.
78. Beslutningsprocessen har på mange områder været ulovlig. Der er bl.a. manglende lovhjemmel
for VVM 2011 og brud på EU lovgivning.
79. Der ligger en uafsluttet sag med klage til ombudsmanden over, at VVM kun opdateres for det
vestlige alternativ.
80. Vedtages en anlægslov for en vestlig forbindelse, kan projektet imødese retssager, der kan
forsinke byggeriet i årevis.
KOMMUNENS OG REGIONENS ROLLE
81. Det er uacceptabelt, at Region Nordjylland bruger offentlige midler på kampagnen for den
vestlige linjeføring (3Limfjordsforbindelse.nu).
82. Det er et stort demokratisk problem, at Aalborg Kommune afsætter 600 mio. som gave til
staten, såfremt den vestlige linjeføring bygges.
83. Det er uhørt, at kommunen lokker virksomheder ind i en alliance omkring et trafikalt projekt
via fordele på beskæftigelsesområdet.
84. Det er uhørt, at kommunen ansætter personer til at opfordre virksomheder til at tilmelde sig
alliancen (hvem tør da sige nej?)
85. Det er ikke acceptabelt, at Aalborg Alliancen på Christiansborg præsenteres som et udtryk for
nordjysk enighed om linjeføringen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Henvendelse af 14/12-20 vedrørende linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2305954_0011.png
BYENS MENTALE TILSTAND
86. I befolkningen er der jfr. opinionsundersøgelser i 2014 og 2019 markant flertal for alternativet,
altså ekstra rør (østlig løsning)
87. Hvis byggeriet påbegyndes, vil placering og omfang gå op for flere. Der kan opstå et
uhelbredeligt sår i byens sammenhold.
Kilder med kort, figurer og uddybning af de enkelte punkter - se http://kilder.tjeklige.dk
Med venlig hilsen
Anders Wested
Trafikalt Folkeparti
Lindegården 38
9400 Nørresundby
Tlf. 20489503
[email protected]