Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2305675_0001.png
SAMLENOTAT
Dato 14. december 2020
J. nr. 2016-3402
D
Indhold
1. Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fælles regler, der sikrer basale luftfartsforbindelser ved udløbet
af den overgangsperiode, som er nævnt i aftalen om Det Forenede Kongerige
Storbritannien og Nordirlands udtræden af Den Europæiske Union og Det
Europæiske Atomenergifællesskab ..................................................................... 2
2. Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fælles regler til sikring af basal konnektivitet i gods- og
passagertransport ad vej ved udløbet af den overgangsperiode, som er nævnt i
aftalen om Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af
Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab ................... 9
3. Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om visse aspekter af luftfartssikkerhed med hensyn til udløbet af
overgangsperioden nævnt i aftalen om Det Forenede Kongerige Storbritannien
og Nordirlands udtræden af Unionen ............................................................... 15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0002.png
1. Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om fælles regler, der sikrer basale luftfartsforbindelser
ved udløbet af den overgangsperiode, som er nævnt i aftalen om Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Den
Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab
KOM(2020) 827 endelig
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 10. december 2020 et forslag, som skal sikre ba-
sale luftfartsforbindelser ved udløbet af den overgangsperiode i forbindelse
med Storbritanniens udtræden af EU. Reglerne finder anvendelse i det til-
fælde, at EU og Storbritannien ikke indgår en aftale om de fremtidige relatio-
ner inden overgangsperiodens udløb den 31. december 2020, dvs. i tilfælde af
en ”hård Brexit”.
I den situation er der ifølge Kommissionen ikke et juridisk grundlag for be-
flyvning mellem Storbritannien og EU. Forslaget sigter derfor mod, at der
kan opretholdes basale luftfartsforbindelser i en kortere overgangsperiode.
Forslaget lægger op til, at EU skal tildele luftfartsselskaber fra Storbritannien
rettigheder, der er begrænset til transport af passagerer og fragt mellem
Storbritannien og EU. Det forudsættes, at Storbritannien som minimum tilde-
ler EU-luftfartsselskaber samme rettigheder, og at Storbritannien sikrer be-
tingelser for fair konkurrence. Kommissionen skal overvåge udviklingen og
kan gribe ind med gennemførelsesretsakter i en undersøgelsesprocedure, hvis
den finder det nødvendigt.
Forslaget vurderes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser i dansk
ret, men det vil sikre opretholdelse af basale luftfartsforbindelser mellem
Storbritannien og EU, herunder Danmark, og det vil dermed have væsentlig
samfundsøkonomisk og erhvervsøkonomisk betydning.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løsning
i den særlige situation over for Storbritannien i tilfælde af et
”hårdt Brexit”.
Regeringen er samtidig af den holdning, at forslaget i en form, som foreslået
af Kommissionen, potentielt kan medføre en uønsket udvikling i form af, at
kompetencen til at fastsætte trafikrettigheder for luftfartsaftaler permanent
overgår til Unionen.
Kommissionen har udtrykt sig positivt over for muligheden eksplicit at angive
i forordningen, at forordningen ikke vil medføre forskydning af kompetence.
Side 2/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0003.png
2. Baggrund
Side 3/22
Kommissionen har den 10. december 2020 fremsat forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om fælles regler, der sikrer basale luftfartsfor-
bindelser ved udløbet af den overgangsperiode, som er nævnt i aftalen om Det
Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Den Europæi-
ske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktat om Den Europæiske Unions Funk-
tionsmåde (TEUF) artikel 100, stk. 2 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalifice-
ret flertal.
Forslaget er fremsat som led i en beredskabspakke, der skal anvendes i tilfælde
af, at Storbritannien og EU ikke indgår en samlet aftale om de fremtidige relati-
oner inden overgangsperiodens udløb den 31. december 2020, dvs. i tilfælde af
en ”hård Brexit”.
Flytrafikken mellem Storbritannien og de øvrige EU-lande er under overgangs-
perioden reguleret af forordning (EF) nr. 1008/2008 af 24. september 2008
om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester i Fællesskabet, der etablerer et
indre marked for luftfart.
Såfremt det ikke foreligger en aftale inden overgangsperiodens udløb, vil det
ifølge Kommissionen ikke være muligt at flyve mellem Storbritannien og EU
med de respektive luftfartsselskaber. Eftersom disse forbindelser i dag næsten
udelukkende betjenes af luftfartsselskaber fra EU og Storbritannien, vil der
blive tale om alvorlige forstyrrelser, hvilket vil være til skade for EU og de en-
kelte medlemslande.
Kommissionens forslag sigter derfor mod, at der kan opretholdes basale luft-
fartsforbindelser mellem Storbritannien og EU i en kortere overgangsperiode.
Det forudsættes, at Storbritannien tildeler EU-luftfartsselskaber samme ret-
tigheder, som EU vil tildele luftfartsselskaber fra Storbritannien, og at Storbri-
tannien sikrer betingelser for fair konkurrence.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagets formål er ifølge Kommissionen, at der, i tilfælde af at EU
og Storbritannien ikke indgår en aftale inden overgangsperiodens udløb, skal
kunne opretholdes basale luftfartsforbindelser mellem Storbritannien og EU i
en kortere overgangsperiode, indtil en luftfartsaftale mellem Storbritannien og
EU måtte blive gældende, dog senest frem til 30. juni 2021. Forordningen må
ikke foregribe forhandlingerne om indholdet af en evt. sådan fremtidig luft-
fartsaftale mellem Storbritannien og EU.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0004.png
Kommissionen foreslår på den baggrund, at luftfartsselskaber fra Storbritan-
nien skal sikres luftfartens såkaldte 1.-, 2.-, 3.- og 4.-frihedsrettigheder i EU:
1.
2.
3.
4.
Overflyvning uden landing
Landing for tekniske formål
Transport af passagerer på direkte ruter fra Storbritannien til EU
Transport af passagerer på direkte ruter fra EU til Storbritannien.
Side 4/22
Der tillades nogen operationel fleksibilitet i form af fx leasing og deling af flyko-
der (code-sharing).
Det forudsættes, at Storbritannien som minimum tildeler EU-luftfartsselskaber
samme rettigheder, som luftfartsselskaber fra Storbritannien tildeles i medfør
af forslaget. Kommissionen skal overvåge dette og kan gribe ind med gennem-
førelsesretsakter i en undersøgelsesprocedure, herunder i form af begrænsnin-
ger i kapaciteten, hvis den ikke finder, at der sker ligebehandling.
Det forudsættes ligeledes, at Storbritannien sikrer betingelser for fair konkur-
rence inden for konkurrencelovgivning, statsstøtte, beskyttelse af arbejdsta-
gere, passagerrettigheder, miljøbeskyttelse samt flyve- og luftfartssikkerhed, og
at der ikke sker diskriminerende behandling af EU-selskaber. Også dette skal
Kommissionen overvåge, og også her kan den gribe ind med gennemførelses-
retsakter i en undersøgelsesprocedure, herunder i form af begrænsninger i ka-
paciteten, hvis den ikke finder, at betingelserne er opfyldt.
Det pålægges medlemslandene ikke at forhandle eller indgå bilaterale luftfarts-
aftaler eller arrangementer med Storbritannien om spørgsmål, der vedrører
luftfart mellem Storbritannien og EU, ligesom medlemslandene ikke på anden
måde må tildele luftfartsselskaber fra Storbritannien andre rettigheder end
dem, der omfattes af forordningen.
Endelig skal hvert enkelt medlemsland behandle konkrete ansøgninger fra luft-
fartsselskaber fra Storbritannien om trafikprogrammer m.m. for beflyvning af
ruter mellem Storbritannien og det pågældende medlemsland i henhold til for-
ordningens bestemmelser. Medlemslandet skal samarbejde med Storbritanni-
ens luftfartsmyndigheder i det nødvendige omfang for gennemførelse af forord-
ningen, og medlemslandet skal give Kommissionen alle relevante oplysninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Eu-
ropa-Parlamentet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Side 5/22
Kommissionen anfører, at forslaget komplementerer den nævnte forordning
(EF) nr. 1008/2008 om det indre marked for luftfart, idet basale luftfartsfor-
bindelser opretholdes til trods for, at forordningen ophører med at gælde for
Storbritannien. Luftfartsforbindelserne sikres opretholdt for trafik mellem
Storbritannien og alle punkter i EU på lige fod, hvilket vil forhindre forvridnin-
ger på det indre marked. Kommissionen er derfor af den opfattelse, at opret-
holdelse af luftfartsforbindelser skal sikres på unionsniveau, da de enkelte
medlemslande ikke hver især kan opnå det samme resultat.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løsning i
form af et midlertidigt regelsæt for markedsadgang for flytrafikken mellem EU
og Storbritannien i den særlige situation over for Storbritannien i tilfælde af et
”hårdt Brexit”.
Da der er tale om en særlig situation over for Storbritannien, og da forslaget
kun er af midlertidig karakter i tilfælde af et
”hårdt Brexit”, samt da et tilsva-
rende resultat vil være svært at opnå på niveau af medlemslandene, anser rege-
ringen, at Kommissionens tilgang overholder nærhedsprincippet. Regeringen
bemærker dog, at det bør sikres, at kompetencen til forhandling af luftfartsafta-
ler med tredjelande ikke forskydes permanent.
6. Gældende dansk ret
Frem til og med 31. december 2020, er flytrafikken mellem Storbritannien og
de øvrige EU-lande, herunder Danmark, reguleret af forordning (EF) nr.
1008/2008 af 24. september 2008 om fælles regler for driften af lufttrafiktje-
nester i Fællesskabet, der etablerer et indre marked for luftfart.
I tilfælde af, at Storbritannien må træde ud af EU uden en aftale vil luftfartslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret ved lov nr.
731 af 8. juni 2018 om ændring af lov om luftfart, derefter være gældende.
Endvidere vil forordning (EF) nr. 847/2004 af 29. april 2004 om forhandling
og gennemførelse af luftfartsaftaler mellem medlemslandene og tredjelande
fortsat være gældende.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i dansk
ret.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0006.png
Økonomiske konsekvenser
Side 6/22
En vedtagelse af forslaget vil sikre opretholdelse af basale luftfartsforbindelser
mellem Storbritannien og EU, herunder Danmark. Forordningen vil have bety-
delige positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser,
idet flytrafikken mellem Danmark og Storbritannien før udbruddet af COVID-
19 udgjorde ca. 11 pct. af den samlede udenrigsflytrafik til og fra Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport den 10. decem-
ber 2020 med frist for høringssvar den 14. december 2020.
Der er modtaget følgende høringssvar:
Dansk Erhverv
Reguleringen foreslås ud fra et udgangspunkt om at have regler der sikrer at
person- og godstransport kan fortsætte også, hvis der ikke indgås en aftale.
Reglerne er ensidige fra EU’s side, men er betinget
af, at UK indfører lignende
regulering. Hvis UK ikke gør det, vil Kommissionen have kompetence til at
træffe de fornødne forholdsregler så der ikke sker konkurrenceforvridning til
fordel for UK-vognmænd, fly og busser eller erhvervsliv i øvrigt.
Reguleringen er i sit indhold meget lignende den eksisterende overgangslovgiv-
ning som erhvervslivet allerede har indstillet sig på.
Dansk Erhverv er enig både i udgangspunktet om at handel og transport gene-
res mindst muligt i forbindelse med Brexit og vi kan også tilsluttes os at der må
være muligheder for at skride ind fra EU's side, hvis der sker konkurrencefor-
vridning.
Dansk Erhverv kan på den baggrund støtte Kommissionens forslag.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
ES er enig I, at der skal være flyforbindelser mellem EU og UK, og at
det skal være på en proportionalitetsmæssig fair måde uden diskrimi-
nering.
Det noteres, at intet EU land må indgå bilaterale luftfartsaftaler med
UK.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0007.png
ES antager, at dette også omfatter bilaterale aftaler om ”carbotage flyv-
ning, både scheduled og non-scheduled. Det kan måske blive verifice-
ret?
Artikel 3, stk. 4 forstår ES således, at et medlemsland kan lave en bila-
teral aftale med et UK ambulanceflyselskab. Der savnes aftale den mod-
satte vej, at UK kan lave en bilateral aftale med et medlemslands am-
bulanceflyselskab.
Artikel 9 omfatter ansøgningsfrister. Det vurderes lige ved implemente-
ring af disse regler vanskeligt at overholde 30 dags reglen og samtidig
kunne flyve i januar måned. Vil en form for dispensation eller ”granfa-
ther” ordning kunne bruges
for januar?
Side 7/22
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe om Brexit. Forslaget er
generelt blevet godt modtaget blandt medlemslandene. Medlemslandene er
som udgangspunkt enige om, at der er behov for en form for EU-løsning ift. at
sikre, at der kan ske en vis fortsat flyvning til og fra Storbritannien.
Forslaget har dog også mødt kritik, idet hovedparten af medlemslandene i ud-
gangspunktet er bekymrede for, at forslaget kan give mulighed for en perma-
nent overdragelse af kompetence til forhandlinger om trafikrettigheder med
tredjelande fra medlemslandene til EU.
Disse medlemslande har under forhandlingerne ytret et ønske om, at der i for-
ordningsforslaget indsættes en artikel og betragtning, hvoraf det eksplicit frem-
går, at Unionens kompetenceovertagelse er midlertidig, isoleret til den aktuelle
forordning og uden præjudicerende virkning. Konkret har en lang række med-
lemslande henvist til de skriftlige forsikringer om kompetencefordeling, som
blev vedtaget i den første beredskabsforordning på luftfartens område i forbin-
delse med håndteringen af et ’no deal’-scenarie
i 2019 (Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EU) nr. 2019/502 af 25. marts 2019 om fælles regler, der
sikrer basale luftfartsforbindelser i lyset af Det Forenede Kongerige Storbritan-
nien og Nordirlands udtræden af Unionen).
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles løsning i
den særlige situation over for Storbritannien i tilfælde af et
”hårdt Brexit”, og
regeringen støtter derfor de foreslåede foranstaltninger om at tildele Storbri-
tannien 1.–4. frihedsrettigheder for trafikken mellem EU og Storbritannien.
Løsningen på den særlige situation bør dog ikke indebære, at kompetencen til
forhandlinger om trafikrettigheder med tredjelande
generelt
overgår fra med-
lemslandene til EU. Der bør fortsat være tale om, at medlemslandene på visse
betingelser kan forhandle og indgå bilaterale luftfartsaftaler med tredjelande,
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0008.png
og at Rådet skal give Kommissionen konkret mandat til at forhandle med rele-
vante tredjelande om samlede luftfartsaftaler i fremtidige aftaler.
Regeringen tager udgangspunkt i, at luftfartspolitik i EU er undergivet delt
kompetence i medfør af Traktaten (TEUF) artikel 4.2.g. EU har hidtil ikke udø-
vet sin kompetence på området for trafikrettigheder (markedsadgang) for den
civile flytrafik mellem EU og tredjelande, og medlemslandene har derfor i med-
før af TEUF artikel 2.2. kunnet udøve deres kompetence til selvstændigt at for-
handle om trafikrettigheder med tredjelande, dog under iagttagelse af bestem-
melserne i rådsforordning (EF) nr. 847/2004 om forhandling og gennemfø-
relse af luftfartsaftaler mellem medlemslandene og tredjelande.
Hvis trafikrettighederne mellem Storbritannien og EU skal fastsættes af Kom-
missionen, må det vurderes, at der
uanset forordningens begrænsede levetid
er mulighed for, at EU-domstolen vil finde, at kompetencen til at fastsætte
trafikrettigheder mellem EU og tredjelande dermed generelt er overdraget til
EU, og medlemslandene derfor permanent vil miste deres mulighed for selv-
stændigt at forhandle med tredjelande om trafikrettigheder.
Henset til behovet for en fælles løsning af den særlige situation over for Storbri-
tannien i tilfælde af et
”hårdt Brexit”,
kan regeringen støtte en midlertidig over-
dragelse af kompetence til fastsættelse af trafikrettigheder fra medlemslandene
til EU. Det er dog væsentligt for regeringen, at forslaget indeholder utvetydige
og juridisk vægtige forsikringer om, at denne midlertidige kompetenceoverdra-
gelse på ingen måde danner præcedens i forhold til kompetencefordelingen
mellem EU og medlemslandene for fastsættelse af trafikrettigheder generelt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0009.png
2. Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om fælles regler til sikring af basal konnektivitet i
gods- og passagertransport ad vej ved udløbet af den overgangsperi-
ode, som er nævnt i aftalen om Det Forenede Kongerige Storbritan-
nien og Nordirlands udtræden af Den Europæiske Union og Det Eu-
ropæiske Atomenergifællesskab
KOM(2020) 826 endelig.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 10. december 2020 et forslag om fælles regler til
sikring af basal konnektivitet i gods- og passagertransport ad vej, som skal
anvendes i det tilfælde, at der ikke indgås en aftale mellem Storbritannien og
EU inden den 31. december 2020, hvor den nuværende overgangsperiode ud-
løber.
Såfremt der ikke indgås en aftale inden udløbet af overgangsperioden, vil
vognmænd fra Storbritannien miste adgangen til at udføre vejgodstransport
og buskørsel i EU, ligesom vognmænd fra EU vil miste adgangen til at udføre
vejgodstransport og buskørsel mellem EU og Storbritannien.
I så fald vil vognmændene fra Storbritannien og EU kun have adgang til at
udføre vejgodstransport gennem det multilaterale kvotesystem under CEMT
og buskørsel under Interbus-aftalen. Interbus-aftalen omfatter pt. alene lejlig-
hedsvis kørsel og ikke rutekørsel, idet protokollen herom ikke er trådt i kraft
endnu og ikke forventes at gøre det inden udløbet af overgangsperioden. Det
er Kommissionens vurdering, at CEMT-kvoterne på ingen måde er tilstrække-
lige til at sikre den nuværende transport mellem Storbritannien og EU.
Formålet med forslaget er derfor at etablere en midlertidig ordning for vej-
godstransport og passagertransport i bus mellem EU og Storbritannien, som
skal sikre, at den nuværende bilaterale internationale transport mellem EU
landene og Storbritannien opretholdes. Forordningen vil senest udløbe den
30. juni 2021. Det er en forudsætning, at Storbritannien etablerer et tilsva-
rende system for EU vognmænd, der giver dem ret til at udføre transport mel-
lem Storbritannien of EU.
Regeringen er som udgangspunkt positivt indstillet over for, at der i tilfælde
af, at der ikke indgås en aftale inden overgangsperioden udløber, vedtages en
midlertidig ordning, som sikrer, at den internationale bilaterale vejtransport
mellem EU og Storbritannien vil kunne fortsætte.
Side 9/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0010.png
2. Baggrund
Side 10/22
Kommissionen har den 10. december 2020 fremsat forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om fælles regler til sikring af basal konnektivitet
i gods- og passagertransport ad vej ved udløbet af den overgangsperiode, som
er nævnt i aftalen om Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirlands
udtræden af Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i TEUF artikel 91, stk. 1, og vil blive be-
handlet efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet
træffer sin afgørelse til forslaget med kvalificeret flertal.
International vejgodstransport er indenfor EU reguleret i forordning (EF) nr.
1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskør-
sel. International buskørsel er indenfor EU reguleret i forordning (EF) nr.
1073/2009 om fælles regler for adgang til det internationale marked for bus-
kørsel og om ændring af forordning (EF) nr. 561/2006.
Det følger af forordningerne, at virksomheder, som overholder kravene om ad-
gang til erhvervet via en fællesskabstilladelse, har ret til at udføre international
vejgodstransport eller buskørsel og cabotagekørsel inden for EU.
Kommissionen angiver som begrundelse for forslaget, at såfremt der ikke inden
overgangsperiodens udløb den 31. december 2020 indgås en aftale mellem
Storbritannien og EU, vil det betyde, at fællesskabstilladelser udstedt af Stor-
britannien vil blive ugyldige, og at indehaveren af disse tilladelser derfor mister
adgangen til det indre marked for gods- og buskørsel. Tilsvarende vil virksom-
heder med en fællesskabstilladelse udstedt i et EU-medlemsland miste adgan-
gen til markedet i Storbritannien.
Det vil i Kommissionens optik medføre en række skadelige virkninger og alvor-
lige forstyrrelser, hvis der i tilfælde af, at der ikke er indgået en aftale, ikke ved-
tages en midlertidig ordning, som den i forslaget.
Kommissionen anfører, at vejgodstransport mellem EU og Storbritannien uden
en aftale eller den foreslåede midlertidige ordning, alene vil kunne gennemfø-
res på baggrund af de såkaldte CEMT-tilladelser, der udstedes i det særlige
multilaterale kvotesystem under CEMT (European Conference of Ministers of
Transport), og at buskørsel alene vil kunne ske på baggrund af Interbus-afta-
len.
43 lande deltager i CEMT, herunder Danmark og Storbritannien. Da vejgods-
transport er liberaliseret inden for EU, anvendes tilladelserne i dag til transport
til og fra tredjelande. Interbus-aftalen omfatter alene lejlighedsvis kørsel. Afta-
leparterne er EU, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Nordmakedonien, Moldova,
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0011.png
Montenegro, Tyrkiet og Ukraine. Storbritannien tilslutter sig aftalen den 1. ja-
nuar 2021. En protokol omfattende rutekørsel er udarbejdet men endnu ikke
trådt i kraft.
Kommissionen anfører, at omfanget af vejgodstransport mellem Storbritannien
og medlemslandene i 2019 udgjorde ca. 51 millioner tons, heraf ca. heraf ca. 29
millioner ton fra EU til Storbritannien og ca. 22 millioner ton fra Storbritan-
nien til EU. Det er Kommissionens vurdering, at der på ingen måde er et til-
strækkeligt antal CEMT-tilladelser til at sikre den nuværende transport mellem
EU og Storbritannien ligesom Interbus-aftalen ikke er tilstrækkelig i og med
den alene gælder for lejlighedsvis kørsel og ikke også rutekørsel.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Danmark har en basiskvote på 90 tilladel-
ser, der for 2021 udmønter sig i 1.010 CEMT-tilladelser. Færdselsstyrelsen ud-
steder ca. 25 tilladelser om året. Storbritannien har i 2021 1.668 tilladelser til
rådighed.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre, at der etableres en midlertidig ordning for vej-
transport, hvor virksomheder fra Storbritannien og EU sikres basale mulighe-
der for at udføre international bilateral vejgodstransport og buskørsel mellem
Storbritannien og EU. Det vil med forslaget derfor ikke være muligt at udføre
cabotagekørsel i henholdsvis EU og Storbritannien
eller for virksomheder
etableret i Storbritannien
kørsel mellem to EU medlemslande. Kommissio-
nen foreslår, at den midlertidige ordning skal udløbe senest den 30. juni 2021.
De centrale betingelser for forslaget er, at de rettigheder, der tildeles virksom-
heder fra Storbritannien, skal være i overensstemmelse med EU-reglerne for
vejtransport, og at Storbritannien tildeler tilsvarende rettigheder og faktiske
muligheder til virksomheder fra EU til at udføre vejtransport til og fra Storbri-
tannien.
Af forslaget fremgår det, at hvis Kommissionen finder, at dette ikke er tilfældet,
kan Kommissionen gennem delegerede retsakter suspendere forordningen eller
vedtage passende kompenserende foranstaltninger med henblik på at genetab-
lere ”balancen” mellem rettigheder og forpligtelser for vognmænd fra hhv.
Storbritannien og EU.
Forslaget fastsætter en mekanisme til at sikre lige konkurrencevilkår mellem
virksomheder fra EU og virksomheder fra Storbritannien. Sikring af lige kon-
kurrencevilkår kræver, at Storbritannien, også efter udtrædelsen, fortsætter
med at anvende tilstrækkeligt høje og sammenlignelige standarder inden for
vejgodstransport. Det gælder bl.a. til sikring af fair konkurrence, forbud mod
uberettigede statstilskud, beskyttelse af arbejdstagerne og sikring af et højt ni-
veau af færdselssikkerhed og uddannelse af chauffører.
Side 11/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0012.png
Kommissionen får med forslaget til opgave at overvåge konkurrencevilkårene
mellem virksomheder fra Storbritannien og EU, og Kommissionen bemyndiges
i forslaget til at træffe de foranstaltninger, ved hjælp af delegerede retsakter,
der er nødvendige for at sikre, at konkurrencevilkårene til enhver tid er lige.
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at vognmænd fra Storbritannien, så
længe den midlertidige forordning er gældende fortsat skal være underlagt og
følge en række EU-regler på det tekniske og sociale område.
I henhold til forslaget skal Kommissionen konsultere nationale eksperter fra
medlemslandene, inden den vedtager de ovenfor omtalte delegerede retsakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Eu-
ropa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at tiltag på EU-plan er absolut nødvendige,
og at resultatet ikke kan opnås gennem tiltag på nationalt plan.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en fælles midlerti-
dig løsning til at sikre en basal konnektivitet mellem EU og Storbritannien, i til-
fælde af at der ikke opnås en aftale inden udløbet af overgangsperioden.
Da der er tale om en særlig situation, og da forslaget etablerer en midlertidig
ordning, der udløber senest 30. juni 2020, er regeringen enig med Kommissio-
nen i, at et tilsvarende resultat vil være svært at opnå på nationalt plan, hvorfor
regeringen anser, at Kommissionens tilgang overholder nærhedsprincippet.
Regeringen bemærker dog, at det bør sikres, at der ikke sker en kompetencefor-
skydning mellem EU og medlemslandene.
6. Gældende dansk ret
Vejgodstransport
Adgangen til at udføre vejgodstransport i EU er reguleret i forordning (EF) nr.
1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskør-
sel, som fastsætter reglerne for international vejgodstransport og cabotagekør-
sel. Reglerne om vognmandstilladelse er fastsat i forordning (EF) nr.1071/2009
om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet. Der er
derudover fastsat regler om vognmandstilladelser i Danmark i godskørselslo-
ven.
Side 12/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0013.png
Danmark er en del af det særlige multilaterale kvotesystem under CEMT (Euro-
pean Conference of Ministers of Transport). 43 lande deltager i CEMT, herun-
der Danmark og Storbritannien. Da vejgodstransport er liberaliseret inden for
EU, anvendes tilladelserne til transport til og fra tredjelande.
Passagertransport ad vej
Adgangen til at udføre buskørsel i EU er reguleret i forordning (EF) nr.
1073/2009 om fælles regler for adgang til det internationale marked for bus-
kørsel og om ændring af forordning (EF) nr. 561/2006, som fastsætter reglerne
for international buskørsel og cabotagekørsel. Reglerne om bl.a. busvogn-
mandstilladelse er fastsat i forordning (EF) nr. 1071/2009 om fælles regler om
betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet. Der er derudover fastsat reg-
ler om vognmandstilladelser i Danmark i buskørselsloven.
Danmark er som en del af EU aftalepart i Interbus-aftalen, der dog alene vedrø-
rer lejlighedsvis buskørsel og endnu ikke omfatter rutekørsel.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil sikre opretholdelsen af transport af varer og per-
soner ad vej mellem Storbritannien og EU, herunder Danmark. Forordningen
vil derfor have betydelige positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport den 10. decem-
ber 2020 med frist for høringssvar den 14. december 2020.
Der er modtaget følgende høringssvar:
Dansk Erhverv
Reguleringen foreslås ud fra et udgangspunkt om at have regler der sikrer at
person- og godstransport kan fortsætte også, hvis der ikke indgås en aftale.
Reglerne er ensidige fra EU’s side, men er betinget
af, at UK indfører lignende
Side 13/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0014.png
regulering. Hvis UK ikke gør det, vil Kommissionen have kompetence til at
træffe de fornødne forholdsregler så der ikke sker konkurrenceforvridning til
fordel for UK-vognmænd, fly og busser eller erhvervsliv i øvrigt.
Reguleringen er i sit indhold meget lignende den eksisterende overgangslovgiv-
ning som erhvervslivet allerede har indstillet sig på.
Dansk Erhverv er enig både i udgangspunktet om at handel og transport gene-
res mindst muligt i forbindelse med Brexit og vi kan også tilsluttes os at der må
være muligheder for at skride ind fra EU's side, hvis der sker konkurrencefor-
vridning.
Dansk Erhverv kan på den baggrund støtte Kommissionens forslag.
ITD
ITD støtter overordnet forslaget om at indføre endnu en nødplan på vejtrans-
portområdet i tilfælde af, at parterne ikke når at indgå en aftale inden over-
gangsperiodens udløb.
ITD medgiver, at det er usikkert, om det samlede antal CEMT-tilladelser på
EU-plan kan dække efterspørgslen, hvilket vil få betydning for varehandlen
mellem EU og UK. Derudover må det forventes, at kendskabet til CEMT-reg-
lerne og procedurerne herfor er forholdsvis begrænset, hvorfor tid til oplæring
må påregnes. Ligeledes er der sagsbehandlingstid på at få tilladelser udstedt,
hvilket kan giver udfordringer særligt i den første periode efter 1. januar 2021.
Det bemærkes her, at man fra dansk side endnu ikke udsteder CEMT-tilladel-
ser til kørsel i UK, da behovet herfor er usikkert, eftersom forhandlinger stadig
er i gang.
På denne baggrund og set i lyset af den korte periode, der er til 1. januar 2021,
synes Kommissionens forslag som et reelt (midlertidigt) alternativ, indtil en
mere permanent løsning kan findes.
I forhold til de enkelte bestemmelser har ITD følgende bemærkninger.
Art. 1:
ITD støtter omfanget samt tiltagets midlertidige karakter.
Art. 2:
Efter art. 2(2) omfatter reglerne transporter med start eller destination
”in
the
territory of the Union”.
Efter art. 2(10) anses ”territory
of the Union”
som
værende ”Member
States to which the Treaty on European Union and the
Side 14/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0015.png
Treaty on the Functioning of the European Union apply and under the condi-
tions laid down in those Treaties”.
Omvendt anses en "Union
road haulage
operator"
som værende en vognmand med en fællesskabstilladelse i overens-
stemmelse med art. 4 i forordning 1072/2009, hvilket også kan forstås som en
EØS-vognmand med en fællesskabstilladelse, jf. EØS-aftalen. ITD savner klar-
hed for anvendelsen af reglerne i forhold til EØS, hvilket er interessant for dan-
ske transportør i forhold til det forventede regelsæt fra UK’s side efter art. 7
Art. 3:
ITD støtter UK-transportørers adgang til markedet for international transport
under forudsætning af, at denne adgang gengældes i UK.
Art. 4:
ITD har ingen bemærkninger hertil.
Art. 5:
ITD støtter, at en fælles EU-tilgang tilstræbes. Såfremt dette ikke lader sig gøre,
bør medlemsstaterne dog kunne afsøge alternative løsninger, så længe dette
sker med respekt af fair konkurrence og det indre marked.
Art. 6:
ITD støtter, at adgangen for UK-transportører skal ske under iagttagelse af gæl-
dende EU-regler. ITD bemærker dog, at adgangen også bør ske under iagtta-
gelse af ændringer i medfør af vejpakken, som allerede er trådt i kraft inden 1.
januar 2021.
Art. 7
ITD støtter, at adgangen til markedet for UK-transportører afhænger af en til-
svarende adgang til markedet i UK for EU-transportører, og at der kan indføres
tiltag/suspendering, såfremt dette ikke er tilfældet.
Art. 8:
ITD støtter, at Kommissionen skal overvåge den fair konkurrence, og at der kan
indføres tiltag, såfremt den fair konkurrence ikke accepteres.
Art. 9:
ITD støtter, at forordning 1072/2009 også finder anvendelse i den medlems-
stat, hvor der læsses eller losses, således at begrænsningen i artikel 1, stk. 2 i
forordning 1072/2009 i pågældende tilfælde ikke finder anvendelse.
Side 15/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0016.png
Art. 10:
Side 16/22
ITD har ingen bemærkninger til artikel 10.
Art. 11:
ITD har ingen bemærkninger til delegation.
Art. 12:
ITD kan støtte at forordningen ikke finder anvendelse, hvis der indgås en aftale
mellem parterne. En sådan bør dog kommunikeres i rimelig tid, således at
transportvirksomhederne har tid til at indrette sig herefter særligt, hvis aftalen
indebærer væsentlige ændringer.
ITD kan endvidere støtte, at aftalen er af midlertidig karakter, men skal opfor-
dre til at parterne har fokus på vigtigheden af, at få en permanent holdbar løs-
ning på plads. I denne forbindelse skal ITD opfordre til, at holde relevante par-
ter, herunder brancheforeninger, involveret i processen.
ITD har ingen bemærkninger til forslagene på luftfartsområdet.
I forhold til UK’s geografiske placering, skal ITD dog opfordre til, at man fra
EU’s og UK’s side er opmærksomme på at få alle transportformer til at flyde,
herunder også særligt søtransporten samt baneforbindelsen via tunnelen. Dette
både i forhold til at have det lovgivningsmæssige arbejde på plads (såsom
COM(2020) 782 final, vedrørende tunnelen), men også i forhold til at mindske
kø ved overgangene til og fra UK, som følge af told- og anden behandling af
godset.
ITD tager forbehold for yderligere bemærkninger i forhold til, at UK’s position
til forslaget endnu ikke foreligger samt den korte svarfrist, der dog er forståelig
i forhold til forslagets hastende karakter. For at branchen kan forberede sig
bedst muligt, er der brug for en hurtig afklaring i forhold til tilladelser.
ITD opfordrer myndighederne til at fortsætte informationsarbejdet på trans-
portområdet såvel som på andre relevante områder. Uanset hvilken tilladelse
der skal anvendes ved transporter til og fra EU, vil der være ændrede regler,
som erhvervslivet, herunder transportbranchen, skal forholde sig til. ITD står
gerne til rådighed i denne forbindelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe om Brexit. Medlemslan-
dene har generelt været positive overfor intentionen i forslaget om at sikre, at
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0017.png
den internationale bilaterale vejtransport mellem EU og Storbritannien efter
den 1. januar 2021 vil kunne forsætte.
Drøftelserne har hovedsageligt handlet om, hvorvidt det skal være muligt at ud-
føre cabotage. Kommissionen har anført, at virksomhederne allerede nu bør
være forberedt på en situation, hvor de ikke vil kunne udføre cabotage efter
overgangsperiodens udløb, og der derfor ikke er behov for at give mulighed for
dette i forslaget. Herudover anfører Kommissionen, støttet af Rådets Juridiske
Tjeneste, at
det vil være sværere at forsvare, at WTO’s princip om Most Favored
Nation ikke finder anvendelse, hvis cabotage inkluderes i anvendelsesområdet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for, at der i tilfælde af, at overgangsperio-
den udløber uden en aftale, vedtages en midlertidig ordning, der sikrer, at den
internationale bilaterale vejtransport mellem EU og Storbritannien vil kunne
fortsætte.
Regeringen er i den forbindelse opmærksom på, at Storbritannien ikke bør gi-
ves flere rettigheder, herunder fx mulighed for at udføre cabotage, end højest
nødvendigt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 17/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0018.png
3. Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om visse aspekter af luftfartssikkerhed med hensyn
til udløbet af overgangsperioden nævnt i aftalen om Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirlands udtræden af Unionen
KOM(2020) 828 endelig
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 10. december 2020 forslag vedrørende visse
aspekter af luftfartssikkerhed ved udløbet af den overgangsperiode, i forbin-
delse med Storbritanniens udtræden af EU.
Formålet med forslaget er at lave en kontrolleret overgangsmekanisme som
sikrer, at produkter eller designs, der inden udløbet af overgangsperioden, er
blevet certificeret af EASA eller af en design organisation certificeret af EASA,
fortsat kan anvendes i EU fly.
Forslaget får ikke betydning for certifikater udstedt af danske myndigheder,
og vurderes derfor ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Såfremt forslaget ikke vedtages, vurderes det at kunne få betydelige konse-
kvenser for den kommercielle lufttrafik i Danmark og resten af Europa.
2. Baggrund
Kommissionen har den 10. december 2020 fremsat forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om visse aspekter af luftfartssikkerhed ved udlø-
bet af overgangsperioden nævnt i aftalen Storbritanniens udtræden af Unionen.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100(2) og skal behandles ef-
ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer af-
gørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen angiver som baggrund for forslaget, at hvis der ikke opnås en
aftale ved overgangsperioden udløb, vil Storbritanniens udtræden af EU særligt
påvirke gyldigheden af certifikater, som EASA har udstedt på vegne af Storbri-
tannien eller af visse designorganisationer baseret i Storbritannien i medfør af
forordning (EU) nr. 2018/1139 samt gennemførelsesforordninger og delege-
rede retsakter udstedt med hjemmel i denne eller dennes forgænger, forord-
ning (EU) nr. 216/2008.
Indenfor luftfartssikkerhed har interessenterne i de fleste situationer kunnet
afhjælpe effekterne af overgangsperiodens udløb på certifikater og godkendel-
ser ved forskellige foranstaltninger. Det omfatter blandt andet at skifte til en
luftfartsmyndighed i EU eller foretage en tidlig ansøgning inden overgangsperi-
odens udløb til det europæiske luftfartssikkerhedsagentur, EASA, der udsteder
Side 18/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0019.png
tredjelandscertifikater. Dertil kommer, at artikel 41 i udtrædelsesaftalen giver
mulighed for at dele og apparater, som er udstedt et gyldigt overensstemmelses
certifikat
efter EU’s luftfartssikkerhedsregler, fortsat kan anvendes i EU efter
udløbet af overgangsperioden forudsat, at de er sat på markedet i EU eller Stor-
britannien inden overgangsperioden udløb.
Der er imidlertid nogle situationer, hvor det ikke er muligt for fysiske eller juri-
diske personer at afbøde konsekvenserne i EU.
Kommissionen foreslår derfor tiltag, der skal sikre fortsat gyldighed af certifi-
kater for bestemte aeronautiske produkter, dele, apparater og virksomheder.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er i sammenhæng med Kommissionens
forslag af 10. december 2020 om sikring af basale luftfartsforbindelser ifølge
Kommissionen at undgå en fuldstændig afbrydelse af lufttrafikken mellem EU
og Storbritannien i tilfælde af, at der ikke er indgået en aftale mellem Storbri-
tannien og EU inden overgangsperiodens udløb.
Formålet med forslaget er at lave en kontrolleret overgangsmekanisme som
sikrer, at produkter eller designs, der inden udløbet af overgangsperioden, er
blevet certificeret af EASA eller af en design organisation certificeret af EASA,
fortsat kan anvendes i EU fly.
Ved overgangsperiodens udløb vil Storbritannien overtage
ansvaret (som ’State
of design’) for visse aeronautiske produkter (’typecertifikater’)
og visse virk-
somheder (’organisation approvals’) i dets egenskab af det land, hvor de pågæl-
dende produkter fremstilles og virksomheder opererer, jf. Chicagokonventio-
nen (FN’s konvention om international civil luftfart). Dette medfører, at
Stor-
britannien skal opfylde en række krav i Chicagokonventionen. Dette ansvar op-
fyldes i dag af det europæiske luftfartssikkerhedsagentur, EASA på vegne af
EU’s medlemslande.
Derfor foreslås, at de designcertifikater, hvor Storbritannien vil overtage rollen
som ”State of Design”, og hvor EASA ikke umiddelbart kan udstede tredje-
landscertifikater, fortsat er gyldige. Det gælder dog kun for fly, der er registre-
ret i EU.
Certifikater og virksomheder, der er omfattet, er fortsat underlagt EU lovgiv-
ning, herunder særlig EASA tilsyn.
Forordningen vil finde anvendelse fra dagen efter overgangsperiodens udløb,
med mindre der indgås en aftale mellem EU og Storbritannien.
Side 19/22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0020.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 20/22
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Eu-
ropa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at da forslaget supplerer gældende EU-regler med be-
stemmelser, der letter disses anvendelse efter Storbritanniens udtræden af EU,
kan formålet med forslaget kun opnås gennem en retsakt på unionsniveau.
Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget omhandler forlængelse af gyldigheden for eksisterende certifikater og
godkendelser. Disse håndteres i dag udelukkende af EASA ud fra EU-lovgiv-
ning, og der findes derfor ikke dansk lovgivning på området.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Såfremt forslaget vedtages, vurderes det ikke at have væsentlige økonomiske
konsekvenser.
Såfremt forslaget ikke vedtages er det muligt, at den kommercielle lufttrafik i
Danmark og resten af Europa må reduceres betydeligt, og i nogle tilfælde helt
indstilles. Mange designs for EU-luftfartøjer ligger hos Storbritannien virksom-
heder. Det kan derfor være forbundet med væsentlige konsekvenser for den
danske luftfartsbranche, hvis forslaget ikke vedtages.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport den 10. decem-
ber 2020 med frist for høringssvar den 14. december 2020.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0021.png
Der er modtaget følgende høringssvar:
Side 21/22
Dansk Erhverv
Reguleringen foreslås ud fra et udgangspunkt om at have regler der sikrer at
person- og godstransport kan fortsætte også, hvis der ikke indgås en aftale.
Reglerne er ensidige fra EU’s side, men er betinget
af, at UK indfører lignende
regulering. Hvis UK ikke gør det, vil Kommissionen have kompetence til at
træffe de fornødne forholdsregler så der ikke sker konkurrenceforvridning til
fordel for UK-vognmænd, fly og busser eller erhvervsliv i øvrigt.
Reguleringen er i sit indhold meget lignende den eksisterende overgangslovgiv-
ning som erhvervslivet allerede har indstillet sig på.
Dansk Erhverv er enig både i udgangspunktet om at handel og transport gene-
res mindst muligt i forbindelse med Brexit og vi kan også tilsluttes os at der må
være muligheder for at skride ind fra EU's side, hvis der sker konkurrencefor-
vridning.
Dansk Erhverv kan på den baggrund støtte Kommissionens forslag.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Forslaget vurderes relevant, da det er meget vigtigt for EU operative-,
maintenance-, produktions- og designselskaber fortsat at kunne bruge
licenser m.m. for deres arbejder, som på nuværende tidspunkt er EU /
EASA godkendte, men som overgår til UK godkendelse pr. 1. januar
2021.
Det fremgår ikke umiddelbart, om det modsatte forhold skal være gæl-
dende for EU / EASA godkendelser i UK efter 1. januar 2021. Hvis det
ikke fremgår af teksten, bør det indføjes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe om Brexit.
Ingen medlemslande havde bemærkninger og det vurderes derfor, at EU-med-
lemslandene støtter forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget, som det foreligger, og finder, at det
adresserer et konkret problem, som det ikke har været muligt selv med retti-
dige foranstaltninger at afbøde.
Da den danske
og europæiske
luftfartsbranche er afhængig af det bagved-
liggende design af fly og flydele, vil det få betydelige konsekvenser for EU fly og
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Samlenotat vedrørende tre Brexit beredskabsforslag, fra transportministeren
2305675_0022.png
virksomheder, hvis ikke gyldigheden af de eksisterende designcertifikater kan
fortsætte. Regeringen finder det derfor væsentligt, at der findes en løsning, som
sikrer, at der ikke opstår forstyrrelser i luftfartsmarkeret i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt udvalget.
Side 22/22