NOTAT
Dato
J. nr.
9. december 2020
2020-274
Oprettelse af en
”task force”
vedrørende Svendborgbanen
Den 2. november 2020 var transportministeren vært for et dialogmøde om
Svendborgbanen sammen med Banedanmark og Arriva i deres egenskab af
henholdsvis infrastrukturforvalter og kommende operatør på strækningen. In-
viteret til mødet var transportordførerne, de fire borgmestre i Odense, Svend-
borg, Faaborg-Midtfyn og Nyborg samt pendlerrepræsentanten for Svendborg-
banen.
På mødet blev det foreslået at oprette en task force, hvor Banedanmark, Arriva,
DSB, andre relevante trafikaktører og berørte kommuner skal samarbejde og
holde hinanden ajour om relevante emner i trafikafviklingen på Svendborgba-
nen samt de tilstødende baner og busruter. Derudover blev der på mødet lagt
vægt på, at task forcen gennem en fælles kommunikationsindsats skal højne
passagernes opfattelse af Svendborgbanen og over tid få flere rejsende i den
kollektive trafik.
Baggrund
Dialogmødet kom i stand, fordi der det seneste år har været opmærksomhed i
fynske medier og blandt fynske politikere på forsinkelsen af Signalprogrammet
på Svendborgbanen samt på Svendborgbanens punktlighed.
Der er politisk enighed om, at udskydelserne af Signalprogrammet på Svend-
borgbanen kunne have været kommunikeret klarere i videst muligt omfang til
fynboerne, der i 2016 fik stillet noget i udsigt, som de aldrig fik grundet den ef-
terfølgende reviderede udrulningsplan for Signalprogrammet.
Dette er det ene
af kritikpunkterne, der har været rejst om Svendborgbanen den seneste tid.
Det andet kritikpunkt handler om Svendborgbanens drift. Der er således en ud-
bredt opfattelse blandt især pendlerne på Svendborgbanen af, at punktligheden
er ringe. En stor del af de driftsforstyrrelser og den irregularitet, der er på
Svendborgbanen, skyldes fejl i de gamle signaler. Derfor har der i forbindelse
med klagerne over punktligheden været fokus på Signalprogrammets forsin-
kelse.