Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
2301365_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
9. december 2020
2020-274
Oprettelse af en
”task force”
vedrørende Svendborgbanen
Den 2. november 2020 var transportministeren vært for et dialogmøde om
Svendborgbanen sammen med Banedanmark og Arriva i deres egenskab af
henholdsvis infrastrukturforvalter og kommende operatør på strækningen. In-
viteret til mødet var transportordførerne, de fire borgmestre i Odense, Svend-
borg, Faaborg-Midtfyn og Nyborg samt pendlerrepræsentanten for Svendborg-
banen.
På mødet blev det foreslået at oprette en task force, hvor Banedanmark, Arriva,
DSB, andre relevante trafikaktører og berørte kommuner skal samarbejde og
holde hinanden ajour om relevante emner i trafikafviklingen på Svendborgba-
nen samt de tilstødende baner og busruter. Derudover blev der på mødet lagt
vægt på, at task forcen gennem en fælles kommunikationsindsats skal højne
passagernes opfattelse af Svendborgbanen og over tid få flere rejsende i den
kollektive trafik.
Baggrund
Dialogmødet kom i stand, fordi der det seneste år har været opmærksomhed i
fynske medier og blandt fynske politikere på forsinkelsen af Signalprogrammet
på Svendborgbanen samt på Svendborgbanens punktlighed.
Der er politisk enighed om, at udskydelserne af Signalprogrammet på Svend-
borgbanen kunne have været kommunikeret klarere i videst muligt omfang til
fynboerne, der i 2016 fik stillet noget i udsigt, som de aldrig fik grundet den ef-
terfølgende reviderede udrulningsplan for Signalprogrammet.
Dette er det ene
af kritikpunkterne, der har været rejst om Svendborgbanen den seneste tid.
Det andet kritikpunkt handler om Svendborgbanens drift. Der er således en ud-
bredt opfattelse blandt især pendlerne på Svendborgbanen af, at punktligheden
er ringe. En stor del af de driftsforstyrrelser og den irregularitet, der er på
Svendborgbanen, skyldes fejl i de gamle signaler. Derfor har der i forbindelse
med klagerne over punktligheden været fokus på Signalprogrammets forsin-
kelse.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Orientering om oprettelse af task force til Svendborgbanen, fra transportministeren
2301365_0002.png
Side 2/2
Dette til trods har både kunde- og operatørpunktligheden på Svendborgbanen i
årene 2016-2020
ligget over kravene i DSB’s kontraktmål og højere end lands-
gennemsnittet
for DSB’s fjern-
og regionaltog. Foruden eventuelle konkrete
forbedringstiltag for driften på Svendborgbanen ligger der derfor en opgave i at
sikre en bedre kommunikation til strækningens pendlere og til de omkringlig-
gende kommuner.
Formål og udformning af task force
Task forcen skal fungere som et samarbejdsforum, hvor Arriva, Banedanmark,
FynBus, andre relevante trafikaktører samt repræsentanter fra Odense, Svend-
borg, Faaborg-Midtfyn og Nyborg Kommune arbejder på løbende at forbedre
rejsemulighederne for de fynske passagerer. Aktørerne mødes og drøfter emner
af fælles relevans, herunder punktlighed, signalprogram, køreplaner, nye for-
bedringstiltag og lignende.
Transport- og Boligministeriet inddrages i relevant omfang i disse drøftelser i
sin egenskab af indkøber af offentlig servicetrafik på jernbanen.
Task forcen mødes en gang i kvartalet. Senest en uge før mødet fremsender Ar-
riva en agenda til mødedeltagerne. Agendaen kan indeholde følgende punkter
(kan tilpasses):
-
Siden sidst (Arriva, BDK, Fynbus)
o
status på kundetilfredshed (Arriva)
o
nye lanceringer (Arriva, Fynbus)
o
eventuelle hændelser
o
status på operatør- og kundepunktlighed på Svendborgbanen
(BDK)
Fremdrift på igangværende forbedringstiltag (Arriva, BDK, Fynbus)
o
Eksempler: planlagte nye produkter, forbedrede baneforhold,
ændrede køreplaner, kundereaktioner
Forslag om nye forbedringer til igangsætning
-
-
Referat af mødet sendes efterfølgende til mødedeltagerne samt til Transport-
og Boligministeriet.
Arriva sættes i spidsen for at oprette task forcen.
Tidsplan
Arbejdet med at oprette en task force afsluttes inden 1. januar 2021.
Økonomi
Der afsættes ikke særskilte midler til en task force.