Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 77
Offentligt
UDKAST
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler
(Brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative drivmidler)
§1
I lov nr. 1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter nr. 2 som nyt nr.:
»3) Enhver tankstation, hvor der kan tankes fossile brændstoffer, alternative drivmidler eller
fossile brændstoffer og alternative drivmidler, undtagen LNG.«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
2.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »infrastruktur«: »etableret den 18. november 2016 eller derefter«,
og efter »drivmidler« indsættes: »og om forhold vedrørende brugerinformation om fossile
brændstoffer og alternative drivmidler, herunder krav om videregivelse af data om solgte
køretøjer og priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler, jf. dog stk. 2«.
I
§ 2
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Transportministeren kan for infrastruktur etableret før den 18. november 2016 til
transmission af drivmidler fastsætte regler vedrørende ad hoc-opladning, priser for opladning
og brugerinformation.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
4.
I
§ 2
indsættes efter stk. 2, der bliver stk. 3, som nye stykker:
»Stk. 4.
Transportministeren kan bemyndige myndigheder under Transport- og
Boligministeriet til at udøve ministerens beføjelser i medfør af denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf.
Stk. 5.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørelser
truffet i henhold til denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at afgørelserne
skal påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne ikke kan påklages.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 6-8.
3.
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af lovens anvendelsesområde
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
2.1.3. Lovforslagets indhold
2.2. Brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative drivmidler
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
2.2.3. Lovforslagets indhold
2.3. Infrastruktur etableret før gennemførelsesfristen for AFI-direktivet
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
2.3.3. Lovforslagets indhold
2.4. Delegation og klageadgang
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
2.4.3. Lovforslagets indhold
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer
Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med ændring af lov om
infrastruktur for alternative drivmidler er at gennemføre dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af
infrastruktur for alternative brændstoffer, EU-Tidende 2014, nr. L 307, side 1, (herefter AFI-
direktivet) i dansk lovgivning. Med lovforslaget indføres der hjemmel til, at transportministeren kan
fastsætte regler om forhold vedrørende brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative
drivmidler, herunder om offentliggørelse af brugerinformation og krav om videregivelse af
oplysninger om solgte køretøjer i Danmark og priser for drivmidler til brug for beregning og
sammenligning af gennemsnitlige priser for fossile brændstoffer og alternative drivmidler i udvalgte
bilsegmenter.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Enkel og let gennemskuelig forbrugerinformation på tankstationer og ved ladestandere om
gennemsnitlige priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler kan være med til at gøre
brændstofpriserne mere gennemsigtige og befordre en udvikling, hvor flere forbrugere i fremtiden
vil anskaffe grønne biler. En sådan forbrugerinformation på tankstationer og ved ladestandere vil
dermed kunne bidrage til en diversificering af energikilderne i transportsektoren og til en reduktion
af CO2 og luftforurenende partikler.
Med lovforslaget indføres der endvidere hjemmel til, at transportministeren ved bekendtgørelse kan
delegere sine beføjelser efter loven til myndigheder under Transport- og Boligministeriet, ligesom
ministeren kan fastsætte regler om klageadgang.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af lovens anvendelsesområde
2.1.1. Gældende ret
Lov nr. 1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler (herefter AFI-loven)
finder anvendelse for offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske køretøjer, offentligt
tilgængelige tankstationer og optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til søfartøjer, jf.
lovens § 1. Lovens anvendelsesområde er fastlagt med udgangspunkt i AFI-direktivets artikel 2 og
artikel 4-6, om henholdsvis definitioner, elektricitetsforsyning til transport, brintforsyning til
vejtransport og naturgasforsyning til transport, jf. de almindelige bemærkningers afsnit 3.1.2. til
AFI-loven, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 27 som fremsat. Med undtagelse af AFI-direktivets
artikel 2 omhandler de nævnte artikler medlemsstaternes forpligtelse til at gøre de forskellige
drivmidler tilgængelige på medlemsstaternes område.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
En offentligt tilgængelig tankstation er i bemærkningerne til AFI-lovens § 1, nr. 2, defineret som en
optankningsfacilitet, hvor et alternativt brændstof kan tankes via et fast eller mobilt anlæg, en
offshorefacilitet eller et andet system. Der er ikke hjemmel i AFI-loven til at fastsætte regler om
forhold, der vedrører tankstationer, hvor der alene kan tankes fossile brændstoffer såsom benzin og
diesel. Loven indeholder endvidere ikke hjemmel til at fastsætte regler om forhold, der vedrører
ikke-offentligt tilgængelige tankstationer.
For at efterleve AFI-direktivets bestemmelser om brugerinformation er det Transport- og
Boligministeriets vurdering, at visse regler om brugerinformation, der udstedes i medfør af AFI-
loven, både skal finde anvendelse for tankstationer, hvor der kan tankes fossile brændstoffer såvel
som for tankstationer, hvor der kan tankes alternative drivmidler. Det er endvidere Transport- og
Boligministeriets vurdering, at de angivne regler om brugerinformation i direktivet både finder
anvendelse for offentligt tilgængelige og ikke-offentligt tankstationer.
Det er på denne baggrund Transport- og Boligministeriets opfattelse, at AFI-lovens
anvendelsesområde bør udvides således, at loven finder anvendelse for såvel offentligt tilgængelige
som ikke-offentligt tilgængelige tankstationer, hvor der kan tankes enten fossile brændstoffer,
alternative drivmidler eller fossile brændstoffer og alternative drivmidler.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Det bemærkes, at loven i dag administreres i overensstemmelse med direktivet. Der er således
indgået en aftale med erhvervet om, at § 8 i bekendtgørelse nr. 57 af 25. januar 2018 om krav til
tekniske specifikationer m.v. for offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler og
motorkøretøjsmanualer på frivillig basis fra den 12. oktober 2018 anvendes på tankstationer, hvor
der udelukkende kan tankes benzin og diesel. Bekendtgørelsens § 8 bestemmer bl.a., at der på alle
tankstationer, hvor et alternativt brændstof kan tankes, fra den dato, hvor brændstofferne bringes i
omsætning, på klar og synlig måde på de tilsvarende pumper og dyser skal være anbragt en
mærkning med ét eller flere symboler, som angiver, hvilke typer brændstof der kan tankes.
2.1.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås i et nyt § 1, nr. 3, at loven finder anvendelse for enhver tankstation, hvor der kan tankes
fossile brændstoffer, alternative drivmidler eller fossile brændstoffer og alternative drivmidler,
undtagen LNG. LNG er naturgas eller biogas i flydende form.
Ved enhver tankstation, hvor der kan tankes fossile brændstoffer, alternative drivmidler eller fossile
brændstoffer og alternative drivmidler, undtagen LNG, forstås der i lovforslaget i overensstemmelse
med AFI-direktivets artikel 2, nr. 8, en optankningsfacilitet, hvor ethvert brændstof, med undtagelse
af LNG, kan tankes via et fast eller mobilt anlæg. Bestemmelsen i AFI-direktivets artikel 2, nr. 8,
omfatter ikke optankning af LNG. Den foreslåede bestemmelse omfatter både offentligt
tilgængelige tankstationer og ikke-offentligt tilgængelige tankstationer.
Definitionen af enhver tankstation, hvor der kan tankes fossile brændstoffer eller alternative
drivmidler, adskiller sig derfor fra definitionen af offentligt tilgængelige tankstationer i AFI-lovens
§ 1, nr. 2, idet offentligt tilgængelige tankstationer efter bemærkningerne til bestemmelsen alene
omfatter optankningsfaciliteter, hvor et alternativt brændstof kan tankes via et fast eller mobilt
anlæg, en offshorefacilitet eller et andet system, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 27 som
fremsat.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 3, vil i modsætning til bestemmelsen i AFI-lovens § 1, nr. 2,
endvidere omfatte tankstationer, der ikke er offentligt tilgængelige, og som dermed giver en
eksklusiv adgang til visse brugere.
Med forslaget til § 1, nr. 3, vil offentligt tilgængelige tankstationer, hvor der kan tankes alternative
drivmidler, dermed både kunne være omfattet af AFI-lovens § 1, nr. 2, og den foreslåede § 1, nr. 3.
2.2. Brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative drivmidler
2.2.1. Gældende ret
AFI-loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af AFI-direktivet.
Lovens § 2 giver bl.a.
transportministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om gennemførelse eller anvendelse af
internationale konventioner og EU-regler om forhold vedrørende infrastruktur til transmission af
alternative drivmidler, regler om tilsyn og kontrol med overholdelsen af forskrifter udstedt i medfør
af loven samt regler om fastsættelse af straf.
Regler om brugerinformation om alternative drivmidler er reguleret ved AFI-direktivet. Reglerne
om brugerinformation om alternative drivmidler er ligeledes reguleret ved Kommissionens
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
gennemførelsesforordning (EU) 2018/732 om en fælles metode til sammenligning af enhedspriser
for alternative brændstoffer i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/94/EU.
AFI-direktivets artikel 7, stk. 1, forpligter medlemsstaterne til at sikre,
at relevant,
sammenhængende og klar information gøres tilgængelig for de motorkøretøjer, der regelmæssigt
kan tankes med de enkelte brændstoffer, der bringes i omsætning, eller genoplades ved
ladestandere. Informationen skal i medfør af direktivet gøres tilgængelig i motorkøretøjsmanualer,
på tankstationer, ved ladestandere, i motorkøretøjer og hos motorkøretøjsforhandlere. Dette krav
finder anvendelse på motorkøretøjer og motorkøretøjsmanualer, der bringes i omsætning efter 18.
november 2016.
AFI-direktivets artikel 7, stk. 1, er implementeret i bekendtgørelse nr. 259 af 5. april 2018 om
brugerinformation hos motorkøretøjsforhandlere om alternative brændstoffer. Bekendtgørelsens § 2,
stk. 1, fastsætter således, at motorkøretøjsforhandlere, der fremviser nye motorkøretøjer til salg, der
kan anvende alternative brændstoffer, skal sikre tilgængelig brugerinformation om, hvilke
alternative brændstoffer de pågældende motorkøretøjer kan anvende. Brugerinformationen skal
placeres på et synligt sted, og informationen skal være i form af symboler, der er udformet i
henhold til DS/EN
16942:2016.
Færdselsstyrelsen
fører tilsyn med overholdelsen af
bekendtgørelsens regler,
jf. bekendtgørelsens § 3.
AFI-direktivets artikel 7, stk. 2, fastsætter, at
den information, der er omhandlet i direktivets artikel
7, stk. 1, baseres på mærkningsbestemmelserne vedrørende brændstoffets overensstemmelse i
henhold til de europæiske standardiseringsorganisationers standarder om fastsættelse af tekniske
specifikationer for brændstoffer. Såfremt disse standarder omfatter et grafisk udtryk, herunder et
farvekodesystem, skal det grafiske udtryk være enkelt og letforståeligt og placeres på en klart synlig
måde på de tilsvarende pumper og deres dyser på alle tankstationer fra den dato, hvor
brændstofferne bringes i omsætning samt på eller i umiddelbar nærhed af alle brændstofbeholderes
tankdæksel på de motorkøretøjer, der er anbefalet til og kompatible med det pågældende brændstof,
og i motorkøretøjsmanualer, når sådanne motorkøretøjer bringes i omsætning efter den 18.
november 2016.
Direktivets artikel 7, stk. 2, er implementeret i bekendtgørelse nr. 57 af 25. januar 2018 om krav til
tekniske specifikationer m.v. for offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler og
motorkøretøjsmanualer og bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr.
Bekendtgørelse
om krav til tekniske specifikationer m.v. for offentligt tilgængelig infrastruktur for
alternative drivmidler og motorkøretøjsmanualer
fastsætter
tekniske
specifikationer og krav om
brugerinformation for offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske køretøjer og tankstationer,
optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til søfartøjer, og motorkøretøjsmanualer, der
knytter sig til køretøjer, der kan anvende alternative drivmidler, jf. bekendtgørelsens § 1.
Bekendtgørelsens § 8 fastsætter, at der på
alle tankstationer, fra den dato, hvor brændstofferne
bringes i omsætning, på pumper og dyser skal være anbragt en klar og synlig mærkning med ét eller
flere symboler, der angiver, hvilke typer brændstof der kan tankes. Symbolerne skal være udformet
i henhold til standarden DS/EN 16942. Endvidere fastsætter bekendtgørelsens § 9, at der på
offentligt tilgængelige ladestandere på klar og synlig måde skal være angivet, hvilken type
stikforbindelser ladestanderen er udstyret med. Bekendtgørelsens § 10 fastsætter, at alle
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
motorkøretøjsmanualer skal indeholde symboler, der angiver, hvilke brændstoftyper køretøjet kan
anvende. Symbolerne skal være udformet i henhold til standarden DS/EN 16942.
Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr fastsætter bestemmelser om
brugerinformation på
brændstofbeholderes tankdæksel på motorkøretøjer. Det følger således af
§ 1,
stk. 1, jf. bilag 1, pkt. 7.02.001, (5), at der på indregistrerede køretøjer, der kan anvende alternative
brændstoffer, og som bringes i omsætning efter bekendtgørelsens ikrafttræden, på eller i umiddelbar
nærhed af alle brændstofbeholderes tankdæksler skal anbringes en mærkning med et eller flere
symboler, som angiver, hvilke typer brændstof køretøjet kan anvende. Symbolerne skal være
udformet i henhold til DS/EN 16942.
AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, fastsætter, at såfremt brændstofpriser angives på en tankstation, skal
en sammenligning af de relevante enhedspriser, når det er relevant, og navnlig for naturgas og brint,
angives til orientering. Angivelse af disse oplysninger må ikke vildlede eller forvirre brugeren. Det
fremgår endvidere, at Kommissionen er tillagt beføjelse til ved gennemførelsesretsakter at vedtage
en fælles metode til sammenligning af enhedspriserne på alternative brændstoffer for at øge
forbrugerens bevidsthed og gøre brændstofpriserne gennemsigtige på konsekvent vis i hele
Unionen.
I juni 2018 trådte Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/732 af 17. maj 2018 i kraft.
Gennemførelsesforordningen fastsætter en fælles metode til sammenligning af enhedspriserne for
alternative brændstoffer i overensstemmelse med AFI-direktivet.
Metoden fastlægger, hvordan priserne på benzin og diesel og alternative drivmidler af hensyn til
sammenligneligheden udtrykkes som et beløb i den relevante valuta pr. 100 km. Beregningen er
baseret på følgende faktorer:
a) Brændstofforbrug for det pågældende køretøj pr. 100 km som anført i køretøjets
typegodkendelsesattest, jf. artikel 188 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF,
senere erstattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858.
b) Hvis relevant, brændstofforbrugsværdier pr. 100 km bestemt af medlemsstaterne for
biobrændstofblandinger med benzin eller diesel.
c) Markedspriser pr. enhed for de respektive brændstoffer, udtrykt i den relevante valuta for de
enheder, der anvendes i den berørte medlemsstat, jf. direktiv 98/6/EF (konventionelle
enheder).
Prisen på brændstof for de konventionelle enheder, der tages i betragtning, skal være den
gennemsnitlige pris i højst det seneste kalenderkvartal inden tidspunktet for beregningen.
Gennemførelsesforordningen har virkning fra den 7. december 2020, jf. artikel 1 i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2020/858 af 18. juni 2020 om ændring af
gennemførelsesforordning (EU) 2018/732, for så vidt angår udsættelse af fristen for anvendelse.
Der findes foreløbigt ingen national regulering, der implementerer AFI-direktivets artikel 7, stk. 3.
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
Som følge af AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/732 skal tankstationer stille information om priserne på fossile brændstoffer og alternative
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
drivmidler til rådighed for forbrugere. Denne brugerinformation skal gøre det muligt for
forbrugerne at sammenligne de løbende udgifter til fossile brændstoffer og alternative drivmidler
for udvalgte biler, der anvender forskellige brændstoffer eller drivmidler, i DKK pr. 100 km.
Brugerinformationen om priserne på drivmidler skal opdateres og offentliggøres hvert
kalenderkvartal, så forbrugeren præsenteres for priser, der tilnærmelsesvis afspejler en eventuel
udvikling i markedsprisen. Da det ikke vil være muligt at vise en gennemsnitlig pris for alle biler,
skal bilerne inddeles i bilsegmenter. Priserne for fossile brændstoffer og alternative drivmidler skal
derfor vises for udvalgte bilsegmenter, der består af biler, der anvender et af de brændstoffer eller
drivmidler, der er tilgængelige på det danske marked.
Det vurderes, at forskrifter om brugerinformation ligger inden for bemyndigelsen i AFI-lovens § 2,
stk. 1, så længe det drejer sig om brugerinformation om infrastruktur til
transmission af alternative
drivmidler,
jf. herved transport-, bygnings- og boligministerens svar af 17. november 2017 på
Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål 2 til L 27.
Det prissammenligningskilt, som AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, og gennemførelsesforordning
(EU) 2018/732 omhandler, er imidlertid ikke brugerinformation, der relaterer sig til den egentlige
infrastruktur til
transmission
af alternative drivmidler, ligesom prissammenligningsskiltet heller
ikke udelukkende omfatter alternative drivmidler. Prissammenligningsskiltet er derimod en
brugerinformation, der skal anvendes til at evaluere det relative prisforhold mellem fossile
brændstoffer og alternative drivmidler for udvalgte bilsegmenter.
Det er på denne baggrund Transport- og Boligministeriets vurdering, at bestemmelsen om
brugerinformation i artikel 7, stk. 3, ikke omhandler infrastruktur til
transmission
af
alternative
drivmidler.
Det er på ovenstående baggrund Transport- og Boligministeriets vurdering, at
bemyndigelsesbestemmelsen i AFI-lovens § 2, stk. 1, ikke kan anvendes til at fastsætte regler om
den brugerinformation og det prissammenligningsværktøj, som AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, og
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/732 omhandler. Det er herunder Transport-
og Boligministeriets vurdering, at der ikke i AFI-loven er tilstrækkelig hjemmel til at udstede
forskrifter, der indeholder en forpligtelse for fysiske og juridiske personer til at videregive data om
priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler, oplysninger om solgte biler i Danmark i
forskellige bilsegmenter samt at skilte med gennemsnitspriser baseret på
prissammenligningsværktøjet og opdatere skiltet hvert kalenderkvartal.
Det er endvidere Transport- og Boligministeriets vurdering, at implementeringen af AFI-direktivets
artikel 7, stk. 3, ikke kan ske med naturlig hjemmel i anden gældende lovgivning.
På baggrund heraf er det Transport- og Boligministeriets vurdering, at der i AFI-loven er behov for
at indføre hjemmel til at pålægge ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler samt operatører af offentligt tilgængelige ladestandere krav om at skilte med,
og hvert kalenderkvartal opdatere, den brugerinformation, som følger af AFI-direktivet og
gennemførelsesforordning (EU) 2018/732. Ligeledes er det Transport- og Boligministeriets
vurdering, at der i AFI-loven er behov for at indføre hjemmel til at pålægge danske bilimportører,
ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler samt
operatører af ladestandere krav om videregivelse af oplysninger om solgte biler og enhedspriser på
fossile brændstoffer og alternative drivmidler.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, finder anvendelse for tankstationer som defineret i direktivets
artikel 2, nr. 8, når der angives brændstofpriser på tankstationen. Efter artikel 7, stk. 3, skal skiltning
finde sted, når det er relevant. Det er dermed op til den enkelte medlemsstat at fastlægge, hvilke
konkrete tankstationer der bør omfattes af kravet om skiltning.
Det er Transport- og Boligministeriets opfattelse, at kravet om skiltning i Danmark skal finde
anvendelse for offentligt tilgængelig infrastruktur, da kravet om brugerinformation bl.a. har til
formål at gøre priserne på fossile brændstoffer og alternative drivmidler mere gennemsigtige for
forbrugerne. Forbrugerne vil normalt ikke anvende tankstationer, der ikke er offentligt tilgængelige,
og disse tankstationer bør derfor ikke omfattes af ordningen.
Det er samtidig Transport- og Boligministeriets opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt at have
et bredere anvendelsesområde for, hvilken infrastruktur til transmission af drivmidler der skal
omfattes af kravene i Danmark. Det er således hensigten, at både offentligt tilgængelige
tankstationer og offentligt tilgængelige ladestandere kan blive omfattet af kravet om skiltning.
Med henblik på at undgå at skabe konkurrenceforvridende forhold for drivmidler og diskriminere
mellem ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og ejere og operatører af
infrastruktur til transmission af alternative drivmidler vurderes det, at ordningen i Danmark skal
gælde alle typer offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler til vejtransport.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at det er særligt relevant, at offentligt tilgængelige
ladestandere også omfattes af ordningen med henblik på at understøtte en gennemsigtig
prisoplysning på el, som drivmiddel, på det danske marked. Inddrages offentligt tilgængelige
ladestandere i ordningen, vil dette ligeledes understøtte efterlevelsen af AFI-direktivets artikel 4,
stk. 10, om let og klart sammenlignelige priser for opladning ved offentligt tilgængelige
ladestandere.
For at undgå at pålægge mindre virksomheder unødige økonomiske og administrative byrder er det
dog Transport- og Boligministeriets opfattelse, at mindre offentligt tilgængelige tankstationer og
offentligt tilgængelige ladestandere med få standere på samme adresse ikke skal pålægges krav om
skiltning.
Gennemførelsesforordning (EU) 2018/732 af 17. maj 2018 fastlægger en metode for, hvordan
beregningerne, der danner grundlag for sammenligningen af priserne på de forskellige drivmidler,
skal foretages.
Priserne på de fossile brændstoffer og alternative drivmidler skal indgå i en gennemsnitsberegning,
der for hvert relevant drivmiddel skal afspejle et nationalt prisgennemsnit. Data om solgte biler skal
bl.a. danne baggrund for, hvilke bilsegmenter der skal præsenteres på prissammenligningsværktøjet.
Samtidig skal data om bilernes brændstofforbrug indgå i beregningen af gennemsnitspriserne på
drivmidlerne pr. 100 km. Data om priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler skal
ligeledes indgå i denne prisberegning. For at gennemsnitspriserne på de forskellige brændstoffer og
drivmidler kan beregnes og sammenholdes, vil der derfor være behov for at indsamle data om solgte
biler i Danmark og data om priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler.
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
De relevante data er ikke på nuværende tidspunkt offentligt tilgængelige. Det vil derfor ikke
umiddelbart være muligt for de enkelte ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer
og alternative drivmidler samt operatører af ladestandere at gennemføre disse beregninger, idet de
ikke har adgang til alle de nødvendige data. Det er derfor Transport- og Boligministeriets opfattelse,
at det vil være hensigtsmæssigt, at beregningen af de gennemsnitlige priser på brændstofferne og
drivmidlerne for udvalgte bilsegmenter foretages af en offentlig myndighed. Herved undgås det
samtidig at pålægge de private virksomheder en større økonomisk og administrativ byrde.
Det er på ovenstående baggrund Transport- og Boligministeriets vurdering, at videregivelse af data
fra den private sektor er en forudsætning for at foretage beregningerne bag
prissammenligningsværktøjet. De relevante data om solgte biler og priser på fossile brændstoffer og
alternative drivmidler vil kunne indhentes fra danske bilimportører, ejere af infrastruktur til
transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler samt operatører af ladestandere.
Det er derfor Transport- og Boligministeriets vurdering, at der i AFI-loven er behov for at indføre
hjemmel til at fastsætte regler om krav om videregivelse af data fra fysiske og juridiske personer.
Data om priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler skal videregives hvert
kalenderkvartal, mens data om solgte biler i Danmark skal videregives hvert kalenderår.
Den myndighed, der bemyndiges dertil, vil indsamle data og gennemføre beregningen via en digital
løsning. Det er hensigten, at resultatet af beregningen offentliggøres digitalt af myndigheden som en
oversigt, hvor sammenligningen af gennemsnitspriserne pr. 100 km for fossile brændstoffer og
alternative drivmidler er opgjort for udvalgte bilsegmenter, der baseres på stikprøver af personbiler,
der er sammenlignelige, herunder i forhold til vægt og effekt, men som anvender forskellige
drivmidler.
Det er ikke reguleret i AFI-direktivet eller gennemførelsesforordningen, hvilken
segmenteringsmetode der bør anvendes. Det er således op til de enkelte medlemsstater at fastsætte
en hensigtsmæssig segmenteringsmetode.
Via en digital løsning kan ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative
drivmidler og operatører af ladestandere tilgå prissammenligningsskiltet og printe skiltet som et
fysisk skilt eller fremvise skiltet digitalt på en elektronisk skærm.
Prissammenligningsværktøjet skal således fremvise en oversigt over de gennemsnitlige priser
(baseret på det seneste kalenderkvartal) for benzin, diesel, gas, brint og el pr. 100 km for udvalgte
bilsegmenter.
2.2.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der i AFI-lovens § 2, stk. 1, indføres bemyndigelse til, at transportministeren kan
fastsætte regler om forhold vedrørende brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative
drivmidler, herunder krav om videregivelse af data om solgte køretøjer og priser på drivmidler. Det
er hensigten, at bemyndigelsesbestemmelsen skal anvendes til administrativ implementering af
AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, gennemførelsesforordning (EU) 2018/732 samt til at kunne
gennemføre andre fremtidige retsakter vedrørende brugerinformation om fossile brændstoffer og
alternative drivmidler, således at der sikres konformitet med EU-retten.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Det er hensigten, at de nærmere regler om forhold vedrørende brugerinformationen om fossile
brændstoffer og alternative drivmidler fastsættes på bekendtgørelsesniveau med henblik på at sikre
korrekt administrativ implementering af AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, og
gennemførelsesforordning (EU) 2018/732.
Kompetencen til at fastsætte de nærmere regler om brugerinformation i § 2, stk. 1, og
administrationen af ordningen påtænkes delegeret til Færdselsstyrelsen.
Det er hensigten at udnytte den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvilke ejere af
infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler (tankstationer) og
operatører af ladestandere der er forpligtet til at skilte med brugerinformationen. Det forventes, at
hovedparten af dansk infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler
til vejtransport vil blive omfattet af forpligtelserne, herunder enhver tankstation som defineret i den
foreslåede § 1, nr. 3, og offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske køretøjer som defineret i
AFI-lovens § 1, nr. 1. Det er dog hensigten, at det alene vil være offentligt tilgængelige
tankstationer og offentligt tilgængelige ladestandere, der vil blive omfattet af kravet om skiltning.
Ligeledes er det hensigten, at mindre offentligt tilgængelige tankstationer, semi-offentlige
ladestandere og offentligt tilgængelige ladestandere med få standere på samme adresse ikke
pålægges krav om skiltning.
Det er hensigten, at
der vil blive fastsat regler om, hvordan priserne på de enkelte drivmidler
opgøres, herunder vil der blive fastsat regler om, hvilke omregningsfaktorer der bør anvendes. Det
forventes, at
der fastsættes regler om, at en myndighed hvert kalenderkvartal kan indhente data om
enhedspriser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler samt hvert kalenderår at indhente data
om solgte biler i Danmark. Oplysningerne skal videregives af private virksomheder. Private
virksomheder vil dermed blive pålagt krav om videregivelse af oplysninger.
Det er hensigten, at den myndighed, der bemyndiges dertil, vil indsamle data og gennemføre
beregningen via en digital løsning. Det er således hensigten at fastsætte regler om, at den data, der
indhentes fra danske bilimportører, ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler og operatører af ladestandere, skal indgå i en database og anvendes som
faktorer i den beregningsmodel, der ligger bag
prissammenligningsværktøjet. Det forventes dog, at
data om solgte biler i Danmark som udgangspunkt
indkøbes for at minimere de økonomiske og
administrative omkostninger forbundet med lovforslaget for danske bilimportører.
De videregivne
data om priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler vil blive behandlet og slettet efter
de gældende regler på området.
Det forventes endvidere, at der fastsættes nærmere regler om forhold vedrørende
prissammenligningsværktøjet, herunder bl.a. specificering af beregningsmodellen bag
prissammenligningsværktøjet, placering af prissammenligningsskiltet og
prissammenligningsskiltets indhold og fysiske format.
Den konkrete fælles metode til sammenligning af enhedspriser for fossile brændstoffer og
alternative drivmidler og beregningsmodellen bag prissammenligningsværktøjet findes i bilagene til
gennemførelsesforordning (EU) 2018/32 og i
Programme Support Actions’
(PSA)
(”FCP4Consumers”)
anbefalinger.
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Den første faktor i beregningsmodellen vedrører køretøjsforbrug (Vehicle
Consumption)
og baseres
på køretøjernes brændstofforbrug (WLTP-forbrug) (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test
Procedure) med afsæt i de forskellige typer fossile brændstoffer og alternative drivmidler, der findes
på det danske marked. Den anden faktor i beregningsmodellen vedrører prisen på de sammenholdte
drivmiddeltyper. På baggrund af de to beregningsfaktorer udregnes gennemsnitsprisen udtrykt i
DKK pr. 100 km (FPC-priser) (DKK/100 km) og offentliggøres for de drivmiddeltyper, der er
tilgængelige i Danmark i udvalgte bilsegmenter.
Det er hensigten, at de tekniske specifikationer for beregningerne, herunder bl.a.
segmenteringsmetode, antal segmenter og opgørelse af priser, fastsættes på bekendtgørelsesniveau.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen fastlægger segmenteringsmetoden og opgør bilsegmenterne.
Endvidere indebærer den foreslåede lovændring, at transportministeren kan fastsætte regler om, at
ejerne af den offentligt tilgængelige infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler, der omfattes af kravet, skal offentliggøre de beregnede priser udtrykt i DKK
pr. 100 km (FPC-priser) hvert kalenderkvartal. Den foreslåede bemyndigelse indebærer endvidere,
at transportministeren kan fastsætte regler om, at operatører af offentligt tilgængelige ladestandere,
der omfattes af kravet, skal offentliggøre et prissammenligningsskilt.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen hvert kalenderkvartal offentliggør de beregnede FPC-priser
via en digital løsning, og at ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler samt operatører af offentligt tilgængelige ladestandere kan tilgå disse data via
en onlineplatform. Det er hensigten, at ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer
og alternative drivmidler samt operatører af offentligt tilgængelige ladestandere umiddelbart
herefter kan tilgå onlineplatformen med et login og få adgang til de beregnede FPC-priser i PDF-
format.
Ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler beslutter selv,
hvilket fysisk format de ønsker at offentliggøre de beregnede FPC-priser i, men
prissammenligningsskiltet skal som minimum være i A4-størrelse. Den fysiske skiltning kan
således være en plakat, et klistermærke eller vises på en digital skærm. Det påtænkes således at give
metodefrihed med hensyn til det fysiske format for offentliggørelse.
For at understøtte en proportionel forbrugerinformationsordning og begrænse de administrative
byrder, der pålægges de virksomheder, der omfattes af ordningen, er det hensigten, at
prissammenligningsskiltet ikke skal være så omfattende for de offentligt tilgængelige ladestandere
samt for nogle af de offentligt tilgængelige tankstationer, der omfattes af ordningen. Det forventes
således, at kravet om skiltning kan opfyldes for samtlige offentligt tilgængelige ladestandere og for
en andel af de offentligt tilgængelige tankstationer, der omfattes af ordningen, ved at opsætte et
permanent klistermærke, der henviser til en digital AFI-onlineplatform. Det permanente
klistermærke skal således ikke nedtages og opdateres med et nyt hvert kalenderkvartal.
Det forventes, at det er de mindste, målt på antal standere, af de offentligt tilgængelige
tankstationer, der er omfattet af ordningen, som kan nøjes med at opsætte det permanente
klistermærke. Det er hensigten, at de nærmere forhold vedrørende det permanente klistermærke
fastsættes på bekendtgørelsesniveau.
Det er hensigten på bekendtgørelsesniveau at fastsætte regler om tilsyn og kontrol med hjemmel i
AFI-lovens § 2, stk. 2. Det forventes endvidere, at der i medfør af AFI-lovens § 2, stk. 3 og 4, vil
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
blive fastsat regler om påbud ved manglende overholdelse af reglerne samt straf af bøde for
overtrædelse af reglerne. Da hovedparten af offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission af
fossile brændstoffer og alternative drivmidler i Danmark er ejet af selskaber eller lignende, vil der
kunne være behov for at pålægge selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar i medfør af lovens
§ 2, stk. 5.
2.3. Infrastruktur etableret før gennemførelsesfristen for AFI-direktivet
2.3.1. Gældende ret
Det følger af bemærkningerne til AFI-lovens § 1, at regler udstedt i medfør af loven ikke vil finde
anvendelse for allerede opført infrastruktur, men alene vil fastlægge krav til senere opførte
offentligt tilgængelige ladestandere og tankstationer eller optankningsfaciliteter fra land til
søfartøjer, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 27 som fremsat.
2.3.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at visse af AFI-direktivets bestemmelser, som
gennemføres i dansk ret ved regler udstedt i medfør af AFI-loven, gælder for såvel nyopført som
eksisterende infrastruktur til transmission af drivmidler. Det drejer sig om visse af AFI-direktivets
bestemmelser om ad hoc-opladning, priser for opladning og brugerinformation.
Det er på denne baggrund Transport- og Boligministeriets vurdering, at der i medfør af AFI-loven
også bør kunne udstedes regler, der gælder for infrastruktur etableret inden AFI-reglernes
ikrafttræden.
Det bemærkes, at loven i dag administreres i overensstemmelse med direktivet, og det følger derfor
af bekendtgørelse nr. 57 af 25. januar 2018 om krav til tekniske specifikationer m.v. for offentligt
tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler og motorkøretøjsmanualer som ændret ved
bekendtgørelse nr. 473 af 8. maj 2018, at visse af bekendtgørelsens bestemmelser finder anvendelse
for både eksisterende og ny infrastruktur.
2.3.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at det i AFI-lovens § 2, stk. 1, tilføjes, at infrastruktur til transmission af alternative
drivmidler skal være etableret den 18. november 2016 eller derefter for at blive omfattet af
bemyndigelsesbestemmelsen, jf. dog stk. 2.
Den foreslåede ændring medfører, at
den infrastruktur til transmission af alternative drivmidler, som
transportministeren kan fastsætte regler om, skal være etableret efter fristen for gennemførelse af
AFI-direktivet i dansk ret.
Det følger af AFI-direktivets artikel 11, stk. 1, at medlemsstaterne sætter
de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet senest den
18. november 2016.
Det foreslås i et nyt § 2, stk. 2, at transportministeren for infrastruktur etableret før den 18.
november 2016 til transmission af drivmidler kan fastsætte regler vedrørende ad hoc-opladning,
priser for opladning og brugerinformation.
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Med den foreslåede § 2, stk. 1, vil udgangspunktet fortsat være, at regler udstedt i medfør af AFI-
loven alene vil finde anvendelse for infrastruktur, der er etableret efter gennemførelsesfristen for
AFI-direktivet. Med den foreslåede § 2, stk. 2, vil dette udgangspunkt dog kunne fraviges i regler
udstedt i medfør af loven, når reglerne omhandler ad hoc-opladning, priser for opladning og
brugerinformation. I sådanne regler vil det kunne fastsættes, at reglerne også vil finde anvendelse
for eksisterende infrastruktur.
2.4. Delegation og klageadgang
2.4.1. Gældende ret
Det følger af § 9 i bekendtgørelse nr. 1520 af 13. december 2019 om Færdselsstyrelsens opgaver,
beføjelser og klageadgang (herefter Færdselsstyrelsens delegationsbekendtgørelse), at
transportministerens beføjelser i AFI-lovens § 2 udøves af Færdselsstyrelsen. Det følger endvidere
af bekendtgørelsens § 11, at medmindre andet følger af bestemmelserne i §§ 12-18, kan
Færdselsstyrelsens afgørelser påklages til transportministeren.
2.4.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
Det er Transport- og Boligministeriets opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt, at der i loven
indsættes en udtrykkelig hjemmel til delegation af transportministerens beføjelser efter loven til en
underliggende myndighed. Delegation vil herefter ske ved bekendtgørelse.
Det er endvidere Transport- og Boligministeriets opfattelse, at der skal indsættes en bestemmelse
om klageadgang, herunder om afskæring af klageadgang.
2.4.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at transportministeren kan bemyndige myndigheder under Transport- og
Boligministeriet til at udøve ministerens beføjelser i medfør af loven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf.
Det er hensigten, at transportministerens beføjelser efter AFI-loven fortsat vil blive delegeret til
Færdselsstyrelsen i Færdselsstyrelsens delegationsbekendtgørelse.
Det foreslås endvidere, at transportministeren bemyndiges til at fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser truffet i henhold til loven eller forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at
afgørelserne skal påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne ikke kan påklages.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets bestemmelser om prissammenligningsværktøjet indeholder
bemyndigelsesbestemmelser, der indebærer offentlige økonomiske konsekvenser, ligesom
forskrifter udstedt i medfør af lovforslaget vil være forbundet med offentlige administrative
konsekvenser.
Som følge af lovforslaget vurderes det, at en digital løsning skal udvikles. Den digitale løsning skal
understøtte relevant dataindsamling fra relevante bilimportører. Ligeledes skal den digitale løsning
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
understøtte indsamling af data om priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler fra ejere
af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler og operatører af
ladestandere. Det vurderes, at udviklingen af den digitale løsning vil være forbundet med offentlige
implementeringsomkostninger på under 1 million kr., mens de løbende driftsomkostninger som
udgangspunkt vil være 20 pct. af investeringen.
Den efterfølgende udmøntning af lovforslagets bestemmelser vil indebære administrativ
sagsbehandling og indeholde en tilsynsforpligtelse, der vil medføre økonomiske konsekvenser for
det offentlige. De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser forbundet med
administration, herunder til sagsbehandling og opfyldelse af tilsynsforpligtelsen, forventes at være
omkring 1,2 millioner kr.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning forventes at blive fulgt.
Princip 1 (Regler skal være enkle og klare): Den påtænkte digitale løsning vurderes at følge
princippet om enkle og klare regler. Det er hensigten, at ejere af infrastruktur til transmission af
drivmidler på den digitale platform skal kunne tilgå information og vejledningsmateriale om
efterlevelseskrav i medfør af lovændringen og forskrifter udstedt i medfør heraf.
Princip 2 (Lovgivningen skal understøtte digital kommunikation med borgere og virksomheder):
Den foreslåede lovændring understøtter digital kommunikation med borgere og virksomheder. Den
digitale løsning understøtter, at ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler og operatører af ladestandere kan indberette relevante priser på brændstoffer
og drivmidler. Den digitale løsning giver virksomhederne mulighed for at tilgå det
prissammenligningsværktøj, der skal udstilles på tankstationer og andre optankningsfaciliteter i
fysisk format.
Det er hensigten, at den digitale platform (forankret ved Færdselsstyrelsen) skal understøtte det
fysiske prissammenligningsværktøj med yderligere information om bl.a. beregningsmetoden bag
prissammenligningsværktøjet og vejledningsmateriale om krav om placering m.v.
Princip 3 (Lovgivningen skal muliggøre automatisk sagsbehandling hvis muligt):
Den foreslåede lovændring muliggør automatisk sagsbehandling. Det er hensigten, at ejere af
infrastruktur til transmission af fossile
brændstoffer
og alternative drivmidler samt operatører af
ladestandere kan videregive relevant data via en digital løsning og via API, der giver mulighed for
dataoverførsel.
Princip 4 (Data og begreber skal så vidt muligt genbruges på tværs af myndigheder): Ikke relevant.
Princip 5 (Tryg og sikker datahåndtering): Den digitale løsning følger ISO-standard på dette område
samt den gældende databeskyttelseslovgivning.
Princip 6 (Anvendelse af eksisterende offentlig infrastruktur): Ikke relevant.
Princip 7 (Snyd og fejl bør forhindres): Ikke relevant.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
For så vidt angår lovforslagets bestemmelser om brugerinformation, vil lovforslaget medføre
administrative omkostninger for erhvervslivet.
De administrative omkostninger vedrører de omkostninger, danske bilimportører, ejere af
infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler samt operatører af
ladestandere har ved at opfylde kravet om videregivelse af oplysninger om henholdsvis solgte biler
(hvert kalenderår) og priser på fossile brændstoffer og alternative drivmidler (hvert
kalenderkvartal). Det offentlige stiller en digital dataindberetningsplatform til rådighed, hvor et API
(softwaregrænseflade) udstilles, så det som udgangspunkt er muligt for erhvervet at indberette data
automatiseret. Det forventes således, at der ikke vil være behov for manuel indtastning. Såfremt
virksomhederne ikke ønsker at anvende det udstillede API, vil det også være muligt at indberette
digitalt, men via manuel indtastning.
Herudover relaterer de administrative omkostninger for virksomhederne (ejere af infrastruktur til
transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler) sig til omkostninger forbundet med at
stille brugerinformationen (prissammenligningsværktøjet) til rådighed for tredjeparter (brugere af
infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler), herunder bl.a. til
anskaffelse af materialer og drift, og sikre opdateret fysisk brugerinformation hvert kalenderkvartal.
Samlet set skønnes de administrative omstillingsomkostninger og løbende administrative
konsekvenser, forbundet med efterlevelse af ordningens minimumskrav, at være mindre end 4 mio.
kr.
Flere af principperne for agil erhvervsrettet regulering er relevante for lovforslagets bestemmelser
om brugerinformation, og der tages højde for principperne i udformningen af lovforslaget og i den
efterfølgende udmøntning af en ny digital erhvervsrettet it-løsning.
Agilitet er indtænkt i den it-arkitektur, der påtænkes at blive anvendt, herunder iterationer ved
implementering. Det forventes endvidere, at den digitale løsning skal udvikles med modulopbygget
arkitektur, hvor komponenterne er uafhængige af hinanden og kan udskiftes separat. Arkitekturen
tilgodeser således fremtidig digital udvikling og er tilpasningsdygtig.
Udviklingen af den nye digitale erhvervsrettede løsning følger den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2016-2020, og der er i forbindelse med it-udviklingen fokus på at sikre en
brugervenlig og fremsynet digital løsning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets bestemmelser om brugerinformation har ikke administrative konsekvenser for
borgerne, men forventes at få positive konsekvenser for borgerne som følge af forbedret
brugerinformation.
6. Miljømæssige konsekvenser
En harmoniseret forbrugerinformation om gennemsnitlige priser på fossile brændstoffer og
alternative drivmidler (prissammenligningsværktøjet) forventes at øge forbrugernes bevidsthed,
gøre brændstofpriserne mere gennemsigtige og befordre en udvikling, hvor flere forbrugere i
fremtiden indkøber køretøjer, der anvender alternative drivmidler. I samspil med markedskræfterne
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
forventes prissammenligningsværktøjet at bidrage til en grøn udvikling i Danmark. Det er således
forventningen, at forbrugerinformationen på lang sigt vil være forbundet med positive klima- og
miljømæssige eksternaliteter, der vurderes at være til gavn for både borgere og samfundet generelt.
7. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om brugerinformation om fossile brændstoffer
og alternative drivmidler har til formål at implementere AFI-direktivets artikel 7, stk. 3. Direktivet
er allerede delvis gennemført ved AFI-loven, men forudsætter yderligere reguleringstiltag for at
sikre fuld implementering. Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes til at
gennemføre andre fremtidige retsakter vedrørende brugerinformation om fossile brændstoffer og
alternative drivmidler.
Implementeringen gennemføres ved at indsætte en bemyndigelse i AFI-loven til, at
transportministeren kan fastsætte regler om brugerinformation om fossile brændstoffer og
alternative drivmidler. De konkrete regler vil efterfølgende skulle fastsættes i de relevante
bekendtgørelser på området, hvorfor den endelige implementering sker i forbindelse med udstedelse
af de pågældende bekendtgørelser.
Transport- og Boligministeriet vurderer, at den påtænkte ordning vil medføre, at den nationale
implementering går videre end minimumskravene i AFI-direktivets artikel 7, stk. 3. Denne
overimplementering relaterer sig til ordningens anvendelsesområde, der forventes at omfatte
samtlige typer infrastruktur til transmission af drivmidler til vejtransport (fossile og alternative).
Den påtænkte implementering vil dermed afvige fra de 5 principper for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering.
På baggrund af Transport- og Boligministeriets erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering vurderes
det ikke, at overimplementeringen vil medføre en betydelig økonomisk byrde for de private
virksomheder, der omfattes af ordningen. Ved at stille krav om et permanent skilt på offentligt
tilgængelige ladestandere sikres det eksempelvis, at merudgifterne som følge af
overimplementeringen for operatører af infrastruktur til opladning af elbiler begrænses.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været i høring fra den 8. november 2020 til den 5. januar 2021 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AUTIG (Automobilbranchens Handels- og Industriforening), Bilbranchen, Biogas Danmark,
Brintbranchen, Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Statistik,
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bil-Forhandler Union, Dansk Energi, Dansk Energinet, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri (DI) , Dansk Ledningsejerforum, Dansk
Parkeringsforening, Dansk Transport og Logistik
DTL, Dansk Vejforening, Datatilsynet, De
Danske Bilimportører, DI Transport, DPT, Drivkraft Danmark, DTU Transport,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet, ERFAgruppen-bilsyn, Erhvervsministeriet,
Erhvervsstyrelsen, FDEL, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere
FDM,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Foreningen Tekniske Konsulenter for Vejtransport,
HMN Naturgas I/S, ITD, Justitsministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landdistrikternes Fællesråd, Miljøministeriet, NOAH-Trafik,
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
2299955_0018.png
UDKAST
Rambøll, Rigsrevisionen, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, SEAS NVE,
Sikkerhedsstyrelsen, SLD, Statsministeriet, Teknisk Landsforbund, Teknologisk Institut,
Trafikforbundet og Ørsted A/S.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang /hvis nej, anfør
”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
Ingen.
stat, kommuner og regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang /hvis nej, anfør
”Ingen”)
De
økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser
forbundet med administration,
herunder til sagsbehandling og
opfyldelse af tilsynsforpligtelsen,
forventes at være omkring 1,2
millioner kr.
De
økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser
forbundet med administration,
herunder til sagsbehandling og
opfyldelse af tilsynsforpligtelsen,
forventes at være omkring 1,2
millioner kr.
Efterlevelseskonsekvenserne
består af de udgifter,
virksomhederne har i forbindelse
med den fysiske anskaffelse af
materialer og services til
prissammenligningsværktøjet.
De administrative
omstillingsomkostninger og
løbende administrative
konsekvenser forbundet med
efterlevelse af ordningens
minimumskrav skønnes samlet set
at være mindre end 4 mio. kr.
Ingen.
Implementeringskonsekvenser
Ingen.
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
Ingen.
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen.
Den foreslåede bemyndigelse Ingen.
til at fastsætte regler om
brugerinformation forventes
på lang sigt at være forbundet
med positive klima- og
miljømæssige eksternaliteter,
der vurderes at være til gavn
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
2299955_0019.png
UDKAST
for både borgere og
samfundet generelt.
Forholdet til EU-retten
Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om
brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative
drivmidler har til formål at implementere AFI-direktivets artikel 7,
stk. 3.
JA
x
NEJ
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
AFI-loven finder anvendelse for offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske køretøjer,
offentligt tilgængelige tankstationer og optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til
søfartøjer, jf. lovens § 1.
Lovens anvendelsesområde er fastlagt med udgangspunkt i AFI-direktivets artikel 2 og artikel 4-6
om henholdsvis definitioner, elektricitetsforsyning til transport, brintforsyning til vejtransport og
naturgasforsyning til transport. Med undtagelse af AFI-direktivets artikel 2 omhandler de nævnte
artikler medlemsstaternes forpligtelse til at gøre de forskellige drivmidler tilgængelige på
medlemsstaternes område.
Det foreslås i
§ 1, nr. 3,
at loven finder anvendelse for enhver tankstation, hvor der kan tankes
fossile brændstoffer, alternative drivmidler eller fossile brændstoffer og alternative drivmidler,
undtagen LNG.
En offentligt tilgængelig tankstation er i bemærkningerne til AFI-lovens § 1, nr. 2, defineret som en
optankningsfacilitet, hvor et alternativt brændstof kan tankes via et fast eller mobilt anlæg, en
offshorefacilitet eller et andet system. Der er ikke hjemmel i AFI-loven til at fastsætte regler om
forhold, der vedrører tankstationer, hvor der alene kan tankes fossile brændstoffer såsom benzin og
diesel. Der er heller ikke i AFI-loven hjemmel til at fastsætte regler om ikke-offentligt tilgængelige
tankstationer.
Ved enhver tankstation, hvor der kan tankes fossile brændstoffer, alternative drivmidler eller fossile
brændstoffer og alternative drivmidler, undtagen LNG, forstås der i lovforslaget i overensstemmelse
med AFI-direktivets artikel 2, nr. 8, en optankningsfacilitet, hvor ethvert brændstof, med undtagelse
af LNG, kan tankes via et fast eller mobilt anlæg. Den foreslåede bestemmelse omfatter både
offentligt tilgængelige tankstationer og ikke-offentligt tilgængelige tankstationer.
Definitionen af tankstationer, hvor der kan tankes fossile brændstoffer eller alternative drivmidler,
undtagen LNG, adskiller sig derfor fra definitionen af offentligt tilgængelige tankstationer i AFI-
lovens § 1, nr. 2, idet den foreslåede bestemmelse også omfatter tankstationer, hvor der alene kan
tankes fossile brændstoffer. Den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 3, vil i modsætning til
bestemmelsen i § 1, nr. 2, endvidere omfatte tankstationer, der ikke er offentligt tilgængelige, og
som dermed giver en eksklusiv adgang til visse brugere.
Med forslaget til § 1, nr. 3, vil offentligt tilgængelige tankstationer, hvor der kan tankes alternative
drivmidler, dermed både kunne være omfattet af AFI-lovens § 1, nr. 2, og den foreslåede § 1, nr. 3.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at visse af AFI-direktivets bestemmelser om
brugerinformation efter Transport- og Boligministeriets vurdering både finder anvendelse for
tankstationer, hvor der kan tankes fossile brændstoffer såvel som for tankstationer, hvor der kan
tankes alternative drivmidler. Det er endvidere Transport- og Boligministeriets vurdering, at de
angivne regler om brugerinformation i direktivet både finder anvendelse for offentligt tilgængelige
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
og ikke-offentligt tankstationer. Det følger f.eks. af AFI-direktivets artikel 7, stk. 2, litra a, at der på
alle tankstationer, fra den dato, hvor brændstofferne bringes i omsætning, på en klart synlig måde på
de tilsvarende pumper og dyser skal angives brugerinformation. Det følger endvidere af AFI-
direktivets artikel 7, stk. 3, at hvis der på en tankstation angives brændstofpriser, skal en
sammenligning af de relevante enhedspriser, når det er relevant, og navnlig for naturgas og brint,
angives til orientering. Det er således Transport- og Boligministeriets vurdering, at disse
bestemmelser både finder anvendelse for offentligt tilgængelige og ikke-offentligt tilgængelige
tankstationer, hvor der kan tankes alternative drivmidler, og for offentligt tilgængelige og ikke-
offentligt tilgængelige tankstationer, hvor der kan tankes fossile brændstoffer.
Til nr. 2
De gældende regler om brugerinformation ved tankstationer, ladestandere og i
motorkøretøjsmanualer er fastsat i bekendtgørelse nr. 57 af 25. januar 2018 om krav til tekniske
specifikationer m.v. for offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler og
motorkøretøjsmanualer. Reglerne om brugerinformation hos motorkøretøjsforhandlere er fastsat i
bekendtgørelse nr. 259 af 5. april 2018 om brugerinformation hos motorkøretøjsforhandlere om
alternative brændstoffer. Reglerne om brugerinformation i motorkøretøjer, der kan anvende
alternative brændstoffer, er fastsat i bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr.
Det foreslås, at det i
§ 2, stk. 1,
tilføjes, at infrastruktur til transmission af alternative drivmidler skal
være etableret den 18. november 2016 eller derefter for at blive omfattet af
bemyndigelsesbestemmelsen, jf. dog stk. 2. Det foreslås endvidere, at der i § 2, stk. 1, indsættes
tilføjelsen
”og om forhold vedrørende brugerinformation om fossile
brændstoffer og alternative
drivmidler, herunder krav om videregivelse af data om solgte køretøjer og priser på drivmidler, jf.
dog stk. 2”,
således at
transportministeren kan fastsætte regler om gennemførelse eller anvendelse
af internationale konventioner og EU-regler om forhold vedrørende infrastruktur
etableret den 18.
november 2016 eller derefter
til transmission af alternative drivmidler og om forhold vedrørende
brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative drivmidler,
herunder krav om
videregivelse af data om solgte køretøjer og priser på drivmidler.
Den foreslåede ændring medfører, at
den infrastruktur til transmission af alternative drivmidler, som
transportministeren kan fastsætte regler om, skal være etableret efter fristen for gennemførelse af
AFI-direktivet i dansk ret.
Det følger af AFI-direktivets artikel 11, stk. 1, at medlemsstaterne sætter
de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet senest den
18. november 2016.
Det følger allerede i dag af bemærkningerne til AFI-lovens § 1, at regler udstedt i medfør af loven
ikke vil finde anvendelse for allerede opført infrastruktur, men alene vil fastlægge krav til senere
opførte offentligt tilgængelige ladestandere og tankstationer eller optankningsfaciliteter fra land til
søfartøjer, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 27 som fremsat.
Med foreslåede § 2, stk. 2, vil transportministeren dog kunne fastsætte regler vedrørende ad hoc-
opladning, priser for opladning og brugerinformation, der gælder for infrastruktur etableret før den
18. november 2016 til transmission af drivmidler. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den
foreslåede § 2, stk. 2.
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Med forslaget til ændring af § 2, stk. 1, får transportministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om forhold vedrørende brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative drivmidler,
herunder krav om videregivelse af data om solgte køretøjer og priser på drivmidler. Hensynet bag
den foreslåede ændring er at sikre, at transportministeren har den fornødne hjemmel til
administrativt at implementere AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, og Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/732, som ændret ved Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2020/858.
Den foreslåede
bemyndigelse vil endvidere kunne
anvendes til at gennemføre andre fremtidige retsakter vedrørende brugerinformation om fossile
brændstoffer og alternative drivmidler.
Som følge af AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/732 skal tankstationer stille information om priserne på fossile brændstoffer og alternative
drivmidler til rådighed for forbrugere. Denne brugerinformation skal gøre det muligt for
forbrugerne at sammenligne de løbende udgifter til fossile brændstoffer og alternative drivmidler
for udvalgte biler, der anvender forskellige brændstoffer eller drivmidler, i DKK pr. 100 km.
Brugerinformationen om priserne på drivmidler skal opdateres og offentliggøres hvert
kalenderkvartal, så forbrugeren præsenteres for priser, der tilnærmelsesvis afspejler en eventuel
udvikling i markedsprisen. Da det ikke vil være muligt at vise en gennemsnitlig pris for alle biler,
skal bilerne inddeles i bilsegmenter. Priserne for fossile brændstoffer og alternative drivmidler skal
derfor vises for udvalgte bilsegmenter, der består af biler, der anvender et af de brændstoffer eller
drivmidler, der er tilgængelige på det danske marked.
Formålet med brugerinformationen, der er fastsat i AFI-direktivets artikel 7, stk. 3, er at øge
forbrugerens bevidsthed og gøre brændstofpriserne mere gennemsigtige. Dette er med henblik på
bl.a.
at påvirke fremtidige indkøbsvalg og bidrage til en diversificering af energikilderne i
transportsektoren og til en reduktion af CO2 og andre forurenende emissioner.
Den foreslåede lovændring indebærer, at transportministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler
om krav og vilkår for gennemførelse og fysisk opsætning af brugerinformation som reguleret i AFI-
direktivets artikel 7, stk. 3, og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/732, regler om
beregningsmodellen bag prissammenligningsværktøjet samt regler om krav om videregivelse af
relevant data fra fysiske og juridiske personer og om offentliggørelse af brugerinformation.
Kompetencen til at fastsætte de nærmere regler om brugerinformation i § 2, stk. 1, og
administrationen af ordningen påtænkes delegeret til Færdselsstyrelsen.
Efter den foreslåede bemyndigelse kan der fastsættes regler om, hvilke tankstationer og
ladestandere der forpligtes til at skilte med brugerinformationen. Det følger af AFI-direktivets
artikel 7, stk. 3, at brugerinformation til sammenligning af priser på fossile brændstoffer og
alternative drivmidler skal udstilles på tankstationer som defineret i AFI-direktivets artikel 2, nr. 8,
når der angives brændstofpriser på tankstationen. Efter artikel 7, stk. 3, skal skiltning finde sted, når
det er relevant. Det er dermed op til den enkelte medlemsstat at fastlægge, hvilke konkrete
tankstationer der bør omfattes af kravet om skiltning.
Det forventes, at hovedparten af dansk infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler til vejtransport vil blive omfattet af forpligtelserne, herunder enhver
tankstation som defineret i den foreslåede § 1, nr. 3, og offentligt tilgængelige ladestandere til
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
elektriske køretøjer som defineret i AFI-lovens § 1, nr. 1. Det er således hensigten, at offentligt
tilgængelige ladestandere også kan blive omfattet af kravet om skiltning.
Det er hensigten, at der på bekendtgørelsesniveau vil blive fastsat kriterier til brug for udvælgelse af
de konkrete tankstationer og ladestandere, der omfattes af ordningen. Ligeledes er det hensigten, at
det på bekendtgørelsesniveau fastsættes, hvorvidt den type af prissammenligningskilt, der skal
vises, er et permanent klistermærke med henvisning til AFI-onlineplatformen eller det egentlige
prissammenligningskilt, der skal opdateres hvert kalenderkvartal.
Enhver tankstation som defineret i den foreslåede § 1, nr. 3, omfatter såvel offentligt tilgængelige
som ikke offentligt tilgængelige tankstationer. Kravet om brugerinformation har imidlertid bl.a. til
formål at gøre brændstofpriserne mere gennemskuelige for forbrugerne. Forbrugerne vil normalt
ikke anvende tankstationer, der ikke er offentligt tilgængelige, og det er derfor hensigten, at kravet
om skiltning alene skal finde anvendelse for offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission af
fossile brændstoffer og alternative drivmidler.
For at undgå at pålægge mindre virksomheder unødige økonomiske og administrative byrder er det
dog hensigten, at mindre offentligt tilgængelige tankstationer, semi-offentlige ladestandere og
offentligt tilgængelige ladestandere med få standere på samme adresse ikke pålægges krav om
skiltning. Det forventes, at tankstationer og offentligt tilgængelige ladestandere, der har to eller
færre standere på samme adresse, fritages fra kravet om fysisk skiltning.
Det er endvidere hensigten, at kravet om skiltning vil finde anvendelse for såvel nyopført som
eksisterende offentligt tilgængelig infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler, jf. herved den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2.
Den brugerinformation, som ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler skal skilte med, skal indeholde en sammenligning af de gennemsnitlige priser
på forskellige typer af fossile brændstoffer og alternative drivmidler over det seneste
kalenderkvartal opgjort i DKK pr. 100 km. Gennemførelsesforordning (EU) 2018/732 af 17. maj
2018 fastlægger en metode for, hvordan beregningerne, der danner grundlag for sammenligningen
af priserne på de forskellige drivmidler, skal foretages. Det er ikke reguleret i AFI-direktivet eller
gennemførelsesforordningen, hvordan enhedsprisen for det enkelte drivmiddel skal opgøres. Det er
således op til de enkelte medlemsstater at regulere opgørelsen af priserne for de enkelte drivmidler.
Det er hensigten, at
der vil blive fastsat regler om, hvordan enhedspriser for de enkelte drivmidler
opgøres. Det forventes, at
der fastsættes regler om, at en myndighed hvert kalenderkvartal kan
indhente data om priser for fossile brændstoffer og alternative drivmidler samt hvert kalenderår at
indhente data om solgte biler i Danmark. Private virksomheder vil dermed blive pålagt krav om
videregivelse af oplysninger. Det forventes dog, at data om solgte biler i Danmark som
udgangspunkt indkøbes for at minimere de økonomiske og administrative omkostninger forbundet
med lovforslaget for danske bilimportører.
Det er hensigten, at den myndighed, der bemyndiges dertil, vil indsamle data og gennemføre
beregningen via en digital løsning. Det er således hensigten at fastsætte regler om, at den data, der
indhentes fra danske bilimportører, ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler og operatører af ladestandere, skal indgå i en database og anvendes som
faktorer i den beregningsmodel, der ligger bag
prissammenligningsværktøjet.
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Det forventes endvidere, at der fastsættes nærmere regler om forhold vedrørende
prissammenligningsværktøjet, herunder indhold og placering af prissammenligningen samt
prissammenligningsværktøjets fysiske format.
Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at
fastsætte regler om beregningsmodellen bag prissammenligningskiltet, herunder bl.a.
segmenteringsmetode, hvilke bilsegmenter der skal indgå i beregningen, hvilke køretøjsteknologier
der inddrages (f.eks. mono-, bi-, og flex-fuel samt hybrider og mildhybrider), inddragelse af
biobrændstofforbrugsværdier og opgørelse af enhedspriser på fossile brændstoffer og alternative
drivmidler. Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen opgør bilsegmenterne og fastlægger
segmenteringsmetoden.
Endvidere indebærer den foreslåede ændring, at transportministeren kan fastsætte regler om, at
ejerne af den offentligt tilgængelige infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler, der omfattes af kravet, skal offentliggøre de beregnede priser udtrykt i DKK
pr. 100 km (FPC-priser) hvert kalenderkvartal. Den foreslåede bemyndigelse indebærer endvidere,
at transportministeren kan fastsætte regler om, at operatører af offentligt tilgængelige ladestandere,
der omfattes af kravet, skal offentliggøre et prissammenligningsskilt.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen hvert kalenderkvartal offentliggør de beregnede FPC-priser
via en digital løsning, og at ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og
alternative drivmidler samt operatører af ladestandere kan tilgå disse data via en onlineplatform. Det
er hensigten, at ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative
drivmidler samt operatører af offentligt tilgængelige ladestandere umiddelbart herefter kan tilgå
onlineplatformen med et login og få adgang til de beregnede FPC-priser i PDF-format.
Ejere af infrastruktur til transmission af fossile brændstoffer og alternative drivmidler beslutter,
hvilket fysisk format de ønsker at offentliggøre de beregnede FPC-priser i, men
prissammenligningsskiltet skal som minimum være i A4-størrelse. Det påtænkes at give
metodefrihed med hensyn til det fysiske format for offentliggørelse. Det fysiske skilt kan således
bl.a. være en plakat, et klistermærke eller vises på en digital skærm.
Det er hensigten, at prissammenligningsskiltet ikke skal være så omfattende for de offentligt
tilgængelige ladestandere, der omfattes af ordningen, samt for en andel af de offentligt tilgængelige
tankstationer, der omfattes af ordningen. Det forventes således, at kravet om skiltning kan opfyldes
for samtlige offentligt tilgængelige ladestandere og for en andel af de offentligt tilgængelige
tankstationer, der omfattes af ordningen, ved at opsætte et permanent klistermærke med henvisning
til den digitale AFI-onlineplatform, frem for at opsætte et fuldt prissammenligningskilt, der skal
opdateres hvert kalenderkvartal. Det er hensigten, at nærmere regler om det permanente
klistermærke vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Det er hensigten, at der på bekendtgørelsesniveau med hjemmel i AFI-lovens § 2, stk. 2, også
fastsættes regler om tilsyn og kontrol med overholdelse af reglerne, der udstedes i medfør af loven.
Til nr. 3
Det følger af bemærkningerne til AFI-lovens § 1, at regler udstedt i medfør af loven ikke vil finde
anvendelse for allerede opført infrastruktur, men alene vil fastlægge krav til senere opført offentligt
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
tilgængelige ladestandere og tankstationer eller optankningsfaciliteter fra land til søfartøjer, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 27 som fremsat.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2,
at transportministeren for infrastruktur etableret før den 18. november 2016
til transmission af drivmidler kan fastsætte regler vedrørende ad hoc-opladning, priser for opladning
og brugerinformation.
Den foreslåede ændring medfører, at
transportministeren kan fastsætte regler om ad hoc-opladning,
priser for opladning og brugerinformation, der får virkning for infrastruktur, der er etableret inden
fristen for gennemførelse af AFI-direktivet i dansk ret den 18. november 2016.
Det følger af AFI-
direktivets artikel 11, stk. 1, at medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative
bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet senest den 18. november 2016.
Med forslaget til ændring af § 2, stk. 1, vil udgangspunktet fortsat være, at regler udstedt i medfør af
AFI-loven alene vil finde anvendelse for infrastruktur, der er etableret efter gennemførelsesfristen
for AFI-direktivet den 18. november 2016. Med forslaget til § 2, stk. 2, vil dette udgangspunkt dog
kunne fraviges i regler udstedt i medfør af loven, når reglerne omhandler ad hoc-opladning, priser
for opladning og brugerinformation. I sådanne regler vil det således kunne fastsættes, at reglerne
også finder anvendelse for eksisterende infrastruktur. Regler om ad hoc-opladning, priser for
opladning og brugerinformation vil fortsat skulle fastsættes efter bemyndigelse i lovens § 2, stk. 1.
Baggrunden for bestemmelsen er, at det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at visse af
AFI-direktivets bestemmelser, som gennemføres i dansk ret ved regler udstedt i medfør af AFI-
loven, gælder for såvel nyopført som eksisterende infrastruktur til transmission af drivmidler. Det
drejer sig om visse af AFI-direktivets bestemmelser om ad hoc-opladning, priser for opladning og
brugerinformation. Der henvises bl.a. til AFI-direktivets artikel 4, stk. 9, artikel 4, stk. 10, og artikel
7, stk. 3, m.fl. I modsætning til en række af de øvrige bestemmelser i direktivet følger det således
ikke af de pågældende artikler, at de alene finder anvendelse for infrastruktur, der etableres efter en
bestemt dato.
Til nr. 4
Det følger af § 9 i bekendtgørelse nr. 1520 af 13. december 2019 om Færdselsstyrelsens opgaver,
beføjelser og klageadgang (Færdselsstyrelsens delegationsbekendtgørelse), at transportministerens
beføjelser i AFI-lovens § 2 udøves af Færdselsstyrelsen. Det følger endvidere af bekendtgørelsens §
11, at medmindre andet følger af bestemmelserne i §§ 12-18, kan Færdselsstyrelsens afgørelser
påklages til transportministeren.
Det foreslås i
§ 2, stk. 4,
at transportministeren kan bemyndige myndigheder under Transport- og
Boligministeriet til at udøve ministerens beføjelser i medfør af loven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf.
Transportministeren kan således både delegere sin kompetence til at træffe afgørelser i medfør af
denne lov og til at udstede forskrifter udstedt i medfør heraf.
Det forventes, at ministeren som hidtil vil delegere sine beføjelser til Færdselsstyrelsen i
Færdselsstyrelsens delegationsbekendtgørelse.
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Udkast til lovforslag om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven), fra transportministeren
UDKAST
Det foreslås i
§ 2, stk. 5,
at transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser truffet i medfør af loven eller forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at afgørelserne
skal påklages inden en bestemt frist, eller at afgørelserne ikke kan påklages.
Der vil herefter i bekendtgørelsesform kunne fastsættes regler om afskæring af klageadgang,
hvorefter afgørelser truffet i medfør af loven eller forskrifter udstedt i medfør af denne ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed. Transportministeren vil fastsætte eventuelle regler
om afskæring af klageadgang i Færdselsstyrelsens delegationsbekendtgørelse.
Bestemmelserne begrænser ikke den almindelige domstolsprøvelse af forvaltningsafgørelser efter
grundlovens § 63.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven kan ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland, fordi AFI-loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland, jf. lovens § 4.
26