Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2298940_0001.png
Finansiel Analyse af Femern Bælt-forbindelsen, november 2020
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0002.png
1. Status for Femern Bælt-projektet
I Danmark blev Femern Bælt-projektet besluttet i 2015, da Folketinget vedtog anlægs- og
driftsloven og dermed godkendte den danske del af byggeriet. I november 2019 blev anlægs-
fasen indledt med entreprenørkonsortiet Fehmarn Belt Contractors (FBC) etablering af ar-
bejdshavnen ved Rødbyhavn. Etableringen af arbejdshavnen er det første store og centrale
skridt i anlæggelsen af Femern Bælt-tunnelen og en forudsætning for at anlægge tunnelele-
mentfabrikken mv.
Næste store fase af byggeriet er sat i gang med aktivering af de store anlægskontrakter med
entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC) i henhold til den politiske aftale, som
forligskredsen bag Femern Bælt-projektet indgik den 23. april 2020.
1
Hele det planlagte byg-
geprogram på godt 26 mia. kr. (2015-priser) i de indgåede kontrakter med FLC sættes i ud-
gangspunktet i gang på dansk side primo 2021. Den faste forbindelse forudsættes på den
baggrund at åbne medio 2029, jf. den politiske aftale af 23. april 2020.
Klagerne mod den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-projektet blev som plan-
lagt behandlet i de mundtlige retsmøder ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig i peri-
oden 22. september
6. oktober 2020.
Forbundsforvaltningsdomstolen afsagde den 3. november 2020 dom i klagesagerne mod
den tyske myndighedsgodkendelse. Forbundsforvaltningsdomstolen afviste alle klager mod
myndighedsgodkendelsen. Dermed kan byggeriet igangsættes på tysk side.
Det forudsættes, at forbindelsen åbner for trafik medio 2029. Mulighederne for at optimere
tidsplanen vurderes løbende.
Femern A/S vurderer løbende projektets samlede tidsplan og økonomi i forhold til blandt
andet konsekvenserne af Corona-pandemien.
I marts 2020 meddelte Europa-Kommissionen, at den har truffet afgørelse i sagen om god-
kendelse af statsgarantimodellen for Femern Bælt-projektet. Denne afgørelse er implemen-
teret i nærværende finansielle analyse.
1
Jf. pressemeddelelse fra Transport- og Boligministeriet den 24. april 2020. Link: https://trm.dk/nyheder/2020/an-
laegsarbejdet-paa-tunnelen-under-femern-baelt-saettes-i-gang/
Side 2/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0003.png
2. Implementering af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse
Den 13. december 2018 afsagde EU-retten domme i to sager anlagt af rederierne Scandlines
og Stena Line vedr. Europa-Kommissionens godkendelse af finansieringsmodellen for Fe-
mern Bælt-projektet fra 2015. EU-Retten konkluderede i sine domme, at Kommissionen
burde have indledt en formel undersøgelsesprocedure, før den godkendte statsstøtten til
Femern A/S.
2
Som konsekvens af dommene skulle Kommissionen træffe en ny afgørelse. Den 20. marts
2020 meddelte Kommissionen, at den havde truffet afgørelse i sagen om godkendelse af
statsstøtte vedrørende finansiering af Femern Bælt-forbindelsen.
3
Med afgørelsen blev en
justeret statsstøttemodel for projektet godkendt.
Den danske regering har i juni 2020 besluttet at anfægte dele af Kommissionens afgørelse
ved EU’s domstole.
Regeringen har oplyst, at man alene ønsker at anfægte den del af afgø-
relsen, hvorved Kommissionen fastslår, at Femern A/S udøver økonomisk aktivitet og der-
med er omfattet af statsstøttereglerne.
4
Regeringen anfægter ikke de dele af Kommissionens afgørelse, hvor Kommissionen konklu-
derer, at en række foranstaltninger
ikke
udgør statsstøtte, og hvor Kommissionen konklude-
rer, at støtten til Femern A/S erklæres for forenelig med det indre marked.
Søgsmålet vil ikke have opsættende virkning for godkendelsen, der vil være i kraft, så længe
sagen verserer.
Scandlines og Stena Line har indbragt Kommissionens afgørelse af 20. marts 2020 til EU-
Retten. Rederierne har endvidere indbragt EU-Rettens domme af 13. december 2018 til EU-
Domstolen vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt støtten til A/S Femern Landanlæg udgør
statsstøtte.
Femern A/S har analyseret indholdet og konsekvenserne af afgørelsen i samarbejde med
Kammeradvokaten og eksterne finansielle rådgivere. Kommissionens nye afgørelse giver
mulighed for at anvende statsgarantimodellen til finansiering af Femern Bælt-forbindelsen,
dog med betingelser for projektets finansiering, der i hovedtræk indebærer:
Jf. pressemeddelelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet den 18. december 2018. Link: https://trm.dk/nyhe-
der/2018/eu-rettens-domme-om-femern-baelt-projektet/
3
Jf. pressemeddelelse fra Europa-Kommissionen af 20. marts 2020: Statsstøtte: Kommissionen godkender Dansk of-
fentlig finansiering af den faste forbindelse over Femern Bælt. Link: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/de-
tail/en/IP_20_501
4
Jf. notat til Folketingets Transportudvalg fra transportministeren af 26. maj 2020: Anfægtelse af dele af Kommissio-
nens afgørelse i statsstøttesag SA.39078
Danmark
Finansiering af den faste forbindelse over Femern Bælt.
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/379/2202099/index.htm
2
Side 3/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0004.png
Garantiperioden, i hvilken statsgarantien kan anvendes, begrænses til planlægnings- og
anlægsfasen af Femern-forbindelsen (kyst til kyst) samt maksimalt 16 driftsår efter åbning
Der indføres et loft over, hvor stor en del af anlægsgælden der kan finansieres med stats-
garantier på 69,3 mia. kr. (løbende priser)
Femern A/S forpligtes til at betale en årlig garantiprovision på 2 pct. for statsgaranterede
lån eller statslån
Beregningerne af den maksimale statsstøtte til projektet er baseret på en række forudsæt-
ninger, som Kommissionen har lagt til grund for sin afgørelse.
5
Femern A/S har efter dialog med Transport- og Boligministeriet implementeret den justerede
statsgarantimodel i selskabets finansielle beregninger, bestående af fire hovedelementer,
som danner grundlag for en opdateret beregning af projektets tilbagebetalingstid:
6
1) Adskillelse mellem kyst til kyst-projektet og danske landanlæg
Hidtil har kyst til kyst-projektet og de danske landanlæg finansielt set været betragtet samlet
med en samlet tilbagebetalingstid. Kommissionens statsstøtteafgørelse vedrører alene kyst
til kyst-projektet, idet statsgarantien til de danske landanlæg ikke anses for statsstøtte, jf. EU-
Rettens domme fra december 2018.
7
Det betyder, at der i afgørelsen skelnes mellem hånd-
teringen af gæld og garantier til henholdsvis Femern A/S og A/S Femern Landanlæg.
Den opdaterede finansielle analyse afspejler opdelingen i Kommissionens afgørelse, såle-
des at Femern A/S’ forpligtelse til at finansiere de danske landanlæg adskilles fra finansie-
ringen af kyst til kyst-projektet. Det betyder i praksis, at tilbagebetalingstiden opgøres separat
for de to projekter og ikke som hidtil samlet.
2) Anlægslovens budgetramme som grundlag for garantimodellen
I statsstøtteberegningerne er der taget udgangspunkt i den samlede økonomiske ramme for
kyst til kyst-forbindelsen på 55,1 mia. kr. (2015-prisniveau) i anlægsloven fra 2015.
De af Kommissionen anvendte forudsætninger vedrører alene grundlaget for statsstøtteafgørelsen. Den finansielle ana-
lyse implementerer de relevante betingelser for anvendelsen af statsgarantimodellen, som er indeholdt i Kommissionens
afgørelse.
6
Transportministeren har den 21. april 2020 fremsendt en instruks til Femern A/S vedr. implementeringen af Kommissio-
nens afgørelse.
7
Jf. pressemeddelelse fra Europa-Kommissionen af 20. marts 2020: Statsstøtte: Kommissionen godkender Dansk offent-
lig finansiering af den faste forbindelse over Femern Bælt. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/de-
tail/da/ip_20_501
5
Side 4/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0005.png
Statsgarantiperiodens længde er således knyttet til anvendelsen af anlægslovens fulde øko-
nomiske ramme, der som følge heraf er anvendt som basisforudsætning i de opdaterede
finansielle beregninger.
8
Femern A/S opstillede i 2016 på baggrund af endelige tilbud fra entreprenørerne på projek-
tets fire store tunnelkontrakter et anlægsbudget for kyst til kyst-forbindelsen på 52,6 mia. kr.
(2015-prisniveau).
9
Anlægsbudgettet indeholder reserver på 7,3 mia. kr. i overensstemmelse
med anbefalingerne fra revisionsvirksomheden
EY’s eksterne kvalitetssikring af projektets
risici og reserver.
Anlægsbudgettet på 52,6 mia. kr. udgør fortsat
Femern A/S’
styrings- og rapporteringsgrund-
lag. Femern A/S overvåger løbende udviklingen i projektets samlede risikobillede. Der har
hidtil ikke været konkrete tendenser i selskabets risikoregister, som har indikeret, at det kan
blive nødvendigt at udnytte den fulde økonomiske ramme i anlægsloven.
3) Betaling af garantiprovision på statsgaranterede lån
Den justerede garantimodel indeholder en betingelse om, at Femern A/S med virkning fra 1.
januar 2019 skal betale en garantiprovision på 2 pct. på al låntagning med statsstøtte i ga-
rantiperioden. Hidtil har garantiprovisionen været på 0,15 pct. Implementeringen af statsga-
rantimodellen er håndteret ved, at der i det interne såvel som det eksterne regnskab er hen-
sat midler til betalingen af garantiprovisionen.
4) Rapportering om anvendelse af statsgarantimodellen
Femern A/S vil løbende afrapportere om selskabets efterlevelse af statsstøtteafgørelsen med
henblik på at dokumentere, at der ikke sker ulovlig statsstøtte til anlæg og drift af Femern
Bælt-forbindelsen. Der vil som led heri blive udarbejdet en årlig opgørelse til Transport- og
Boligministeriet over selskabets cash flow, som efterfølgende vil tilgå Europa-Kommissionen,
jf. betingelserne i statsstøtteafgørelsen.
Den justerede statsgarantimodel indeholder en genberegningsmekanisme, der tager højde for et scenarie, hvor den
samlede økonomiske ramme i anlægsloven ikke udnyttes fuldt ud.
9
Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg, Femern A/S, februar 2016. Link:
https://femern.com/~/media/Documents/2016/DA/Finansiel-analyse-2016.pdf?la=de
8
Side 5/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0006.png
3. Gennemgang af finansielle parametre i den finansielle analyse
På baggrund af implementeringen af statsstøtteafgørelsen samt i lyset af projektets finan-
sielle udvikling har Femern A/S foretaget en gennemgang af de væsentlige økonomiske pa-
rametre. De vigtigste basisforudsætninger i projektøkonomien fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Basisforudsætninger og tilbagebetalingstid for kyst til kyst-forbindelsen (2015-priser)
Hidtidige forudsætninger
Anlægsomkostninger
-
Heraf reserveramme
52,6 mia. kr.
7,3 mia. kr.
55 år
3,0 pct. realrente
Nuværende forudsætninger
55,1 mia. kr.
7,3 + 2,5 mia. kr.
16 år (kyst til kyst)
Danmarks Konvergensprogram
+ garantiprovision
Garantiprovision + udbytte efter
gældfrihed
10 pct. / 5,0 mia. kr.
Periode med statsgaranti
Finansieringsomkostninger
Betalinger til A/S Femern Landan-
læg
EU-støtte i anlægsfasen
Trafikindtægter
Trafikprognose
Udbytte
10 pct. / 5,0 mia. kr.
Opdateret trafikprognose fra
2014, 25 pct. takstreduktion
på Storebælt
400 mio. kr. p.a.
478 mio. kr. p.a.
Ultimo 2028
27 år
9 år
1
36 år
Opdateret trafikprognose fra
2014, 25 pct. takstreduktion på
Storebælt
400 mio. kr. p.a.
478 mio. kr. p.a.
Medio 2029
28 år
8 år
28 år
Jernbanebetaling
Drift, vedligehold og reinvesteringer
Åbningstidspunkt
Tilbagebetalingstid kyst til kyst
Tilbagebetalingstid landanlæg
Tilbagebetalingstid samlet
Note 1: Det har hidtil beregningsteknisk været forudsat, at landanlæg tilbagebetales via udbyttebetaling fra Femern A/S
efter afvikling af gælden i kyst til kyst-projektet. På baggrund af statsstøttegodkendelsen sker tilbagebetalingen parallelt.
4. Anlægsomkostninger og reserveramme
Anlægsbudgettet for Femern Bælt-projektet udgøres af en række større og mindre kontrakter
samt udgifter til projektforberedelse mv., jf. tabel 2 nedenfor. Anlægsbudgettet, der er opgjort
til 52,6 mia. kr. (2015-priser), indeholder reserver på 7,3 mia. kr. i overensstemmelse med
anbefalingerne fra EY’s eksterne kvalitetssikring af projektets risici og reserver.
Den samlede
økonomiske ramme i anlægsloven er 55,1 mia. kr. (2015-priser).
Side 6/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0007.png
Tabel 2: Anlægsbudget og reserver for kyst til kyst-forbindelsen
Hovedaktivitetsområder
FLC-kontrakter (tunnel samt portal & ramper)
FBC-kontrakt (arbejdshavn og udgravning)
Elektriske & mekaniske installationer samt jernbane
Øvrige kontrakter og projektforberedelse mv.
Reserver
Anlægsbudget
Ekstra reserve, jf. anlægsloven
Samlet økonomisk ramme i anlægsloven
Anm.: Medio 2020 udgør den ikke-disponerede del af reserverammen på 7,3 mia. kr. ca. 80 pct.
Mia. kr. (2015-prisniveau)
25,2
4,2
5,6
10,2
7,3
1)
52,6
+2,5
55,1
De fire store tunnelkontrakter, der udgør hovedparten af anlægsomkostningerne, blev ind-
gået i 2016 som fastpriskontrakter med entreprenørkonsortierne Femern Link Contractors
(FLC) og Fehmarn Belt Contractors (FBC). Igangsættelsen af arbejdet under kontrakterne,
der følger af de politiske aftaler af 26. marts 2019 og 23. april 2020, er hidtil sket i overens-
stemmelse med de forudsætninger, der er lagt til grund i anlægsbudgettet.
Igangsættelse af tunnelkontrakterne giver en høj grad af sikkerhed og kontraktuel klarhed for
såvel Femern A/S som entreprenørerne. Det fulde byggeprogram vil blive gennemført på et
robust og gennemarbejdet styringsgrundlag. Eventuelle tvister samt ændringer i entreprenø-
rernes arbejder som følge af danske og tyske myndighedskrav mv. håndteres på normal vis
via fastlagte procedurer i kontraktgrundlaget.
En anden hovedpost i anlægsbudgettet udgøres af kontrakterne for tunnelens elektriske og
mekaniske installationer samt jernbanen. Udbuddet af hovedkontrakten for elektriske og me-
kaniske installationer og kontrakten vedr. hovedtransformerstationen øst for Rødbyhavn for-
beredes med henblik på endelig kontraktindgåelse i 2022.
Femern A/S har i 2019 gennemført en analyse af markedet for installationer og har i den
forbindelse afholdt sonderende drøftelser med en række potentielle tilbudsgivere. På den
baggrund er det vurderingen, at de priser, som er lagt til grund i anlægsbudgettet, fortsat er
realistiske.
Kyst til kyst-projektet rummer også en række mindre kontrakter, der indgås løbende i takt
med projektets udvikling. Femern A/S har de senere år gennemført et omfattende bygge-
modningsprogram i produktionsområdet ved Rødbyhavn. Byggemodningsopgaverne, der er
Side 7/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0008.png
udbudt i en række separate, mindre fagentrepriser, er gennemført i overensstemmelse med
forudsætningerne i anlægsbudgettet.
Femern A/S vil i de kommende år løbende udbyde et antal mindre kontrakter, som under-
støtter gennemførelsen af de store anlægskontrakter. De økonomiske forudsætninger for de
resterende udbud af mindre kontrakter er uændret.
Der er afsat beløb i reserven på 7,3 mia. kr. til håndtering af den tyske godkendelsesproces
samt til imødegåelse af risikoen for uforudsete begivenheder relateret til forberedelsen og
gennemførelsen af anlægsfasen.
Efter 1. halvår 2020 er hovedparten af reserven fortsat disponibel, herunder med en ufordelt
andel. Projektets overordnede risikobillede evalueres løbende i takt med projektets udvikling.
5. Finansieringsomkostninger
Der har i de finansielle beregninger hidtil været anvendt en forudsætning om en finansie-
ringsomkostning på 3 pct. i realrente for alle år, indtil Femern Bælt-forbindelsen er tilbagebe-
talt. De faktiske finansieringsomkostninger er væsentligt lavere.
Danmarks Konvergensprogram er regeringens (Finansministeriets) årlige økonomiske rap-
portering til EU, der blandt andet indeholder en fremskrivning af den 10-årige danske stats-
obligationsrente.
10
Ved at lægge konvergensprogrammet til grund anvendes den danske
stats officielle renteskøn som grundlag for beregningen af selskabets finansieringsomkost-
ninger.
I konvergensprogrammet for 2019 forudsættes den 10-årige nominelle statsobligationsrente
at stige fra -0,3 pct. i 2020 til 4,5 pct. i 2040 og er herefter konstant. Det svarer til en realrente
på ca. 1,5 pct. i gennemsnit frem til 2057, hvor gælden i Femern A/S forudsættes afviklet,
det vil sige 28 år efter åbningen af Femern Bælt-tunnelen.
Beregningen af de samlede finansieringsomkostninger for kyst til kyst-projektet er foretaget
med udgangspunkt i rentefremskrivningen i konvergensprogrammet år for år i perioden 2020-
2057, betalingen af garantiprovision og markedstillæg samt forventninger til den kommende
inflation.
Realrente
Størstedelen af den samlede låntagning til projektet vil foregå under anlægsbyggeriets udfø-
relse i perioden 2020-2029, hvor renten ifølge Danmarks Konvergensprogram forudses at
være lav. Anvendelsen af Konvergensprogrammets mere nuancerede renteforudsætning er
10
Danmarks Konvergensprogram blev i seneste fulde version i 2019 fremlagt af Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Side 8/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0009.png
en væsentlig årsag til, at det samlede Femern Bælt-projekt inkl. de danske landanlæg er
tilbagebetalt 28 år efter åbningen.
Femern A/S foretager løbende renteafdækning af den fremtidige låntagning til finansiering af
projektet. Sammen med Sund & Bælt undersøges de konkrete muligheder for at finansiere
den fremtidige låntagning til en favorabel rente, eksempelvis gennem brug af finansielle in-
strumenter. Der er indledt en dialog med Finansministeriet og Nationalbanken med henblik
på at afdække de nærmere muligheder og vilkår herfor. For at illustrere de potentielle effekter
ved finansiering af den fremtidige låntagning på det aktuelt lave renteniveau er der foretaget
en følsomhedsberegning heraf, jf. afsnit 10 nedenfor.
Garantiprovision
A/S Femern Landanlæg oplyser, at betalingen af garantiprovision til selskabet fra 1. januar
2019 betyder, at de danske landanlæg under de nuværende forudsætninger vil være tilba-
gebetalt 8 år efter åbning af tunnelen, det vil sige i 2037.
Når de danske landanlæg er tilbagebetalt, vil der skulle tages stilling til håndteringen af pro-
venuet fra garantiprovisionen, der vil skulle betales af Femern A/S på låntagning med stats-
garanti frem til garantiperiodens udløb. Der vil til den tid være en række handlemuligheder,
som vil skulle undersøges og vurderes nærmere, herunder muligheden for, at Femern A/S
optager lån uden statsgaranti, når tilbagebetalingen af de danske landanlæg er afsluttet.
Efter garantiperiodens ophør forudsættes det, at der vil skulle betales et tillæg for optagelse
af lån uden statsgaranti, som afspejler renteniveauet på det frie kapitalmarked. Markedstil-
læggets størrelse er forbundet med usikkerhed og vil afhænge af projektets kreditvurdering,
generelle markedsforhold mv. Af forsigtighedshensyn er det forudsat, at dette tillæg vil ud-
gøre 2 pct. i hele tilbagebetalingsperioden, det vil sige helt frem til 2057.
Samlet set må forudsætningerne vedrørende Femern Bælt-projektets finansieringsomkost-
ninger, herunder den anvendte renteforudsætning, anses for at være baseret på et forsigtigt
grundlag. Således antages renten i Konvergensprogrammet på sigt at stige til et niveau, der
er væsentligt højere end de senere års realiserede renter. Hertil forekommer forudsætningen
om betaling af et markedstillæg på 2 pct. at være baseret på et konservativt skøn.
6. Betalinger til A/S Femern Landanlæg
Det har hidtil været forudsat, at gælden i A/S Femern Landanlæg først ville blive afviklet via
betaling af udbytte fra Femern A/S
efter
kyst til kyst-projektet var tilbagebetalt, hvilket gav en
samlet tilbagebetalingstid på 36 år i den seneste finansielle analyse.
Idet gælden i A/S Femern Landanlæg med den justerede statsgarantimodel fremadrettet af-
vikles løbende via Femern A/S’ betaling af garantiprovision
vil det samlede projekt være til-
bagebetalt, når kyst til kyst-projektet er gældfrit 28 år efter åbningen. A/S Femern Landanlæg
oplyser, at finansieringen
af de danske landanlæg gennem Femern A/S’ løbende betaling af
Side 9/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0010.png
garantiprovision betyder, at anlægsgælden i A/S Femern Landanlæg vil være afviklet 8 år
efter tunnelens åbning. Forskellen mellem det hidtidige sekventielle og det nuværende pa-
rallelle gældsafviklingsforløb er illustreret i figur 1 nedenfor.
Figur 1: Gældsafviklingsforløb for Femern Bælt-tunnelen og danske landanlæg
Danske
landanlæg
Kyst til kyst-
projektet
Kyst til kyst-
projektet
Danske
landanlæg
Tid
Hidtidig gældsafvikling
Nuværende gældsafvikling
7. EU-støtte i anlægsfasen
Femern Bælt-forbindelsens kyst til kyst-del er
tildelt støtte fra EU’s Connecting Europe Faci-
lity (CEF) på 4,4 mia. kr. i indeværende støtteperiode, der løber til og med 2020. Såfremt
støtteperioden udvides til også at omfatte perioden 2021-2023, vil det markant forbedre mu-
ligheden for at udnytte hele den tildelte støtteramme på 4,4 mia. kr.
11
Det vil være muligt at
ansøge om yderligere EU-støtte i
EU’s
kommende budgetperiode.
Forberedelserne til ansøgning om EU-støtte for næste budgetperiode pågår. Ansøgningen
om støtte vil tage udgangspunkt i, at den samlede støtte til projektet skal være størst mulig.
Femern Bælt-projektet er i CEF II-forordningen fremhævet som et af relativt få prioriterede
projekter.
12
Grænseoverskridende projekter planlægges at kunne opnå en EU-støtteandel på
50 pct. af omkostningerne til jernbanerelaterede anlægsomkostninger (mod i dag max. 40
pct.) gennem CEF II-forordningen.
I de finansielle beregninger anvendes fortsat en antagelse om EU-støtte på 10 pct. af de
samlede anlægsomkostninger i kyst til kyst-projektet. Der er alene forudsat EU-støtte til an-
lægsbudgettet på 52,6 mia. kr. Såfremt anlægslovens budgetramme på 55,1 mia. kr. anven-
des, vil der også blive søgt om EU-støtte hertil. Det er forudsat, at der tilsvarende opnås 10
Der pågår dialog med EU-Kommissionen vedr. tilretning af EU-støtteaftalen, herunder om støtteperiodens længde.
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing the Connecting Europe Facility
and repealing Regulations (EU) No 1316/2013 and (EU) No 283/2014, Bruxelles, 13. marts 2019.
11
12
Side 10/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0011.png
pct. EU-støtte til anlægsrelaterede omkostninger for de danske landanlæg, således at det
samlede projekt opnår støtte på i alt 5,8 mia. kr., jf. tabel 3 nedenfor.
Tabel 3: Forudsat EU-støtte i anlægsfasen (2015-priser)
Kyst til kyst-forbindelsen
Danske landanlæg
Samlet forudsat EU-støtte i anlægsfasen
Note 1: Uoverensstemmelse mellem tal i tabellen skyldes afrunding.
10 pct.
10. pct.
10 pct.
5,0 mia. kr.
0,9 mia. kr.
5,8 mia. kr.
1)
Kyst til kyst-forbindelsen er foreløbig tildelt 4,4 mia. kr. (løbende priser) i indeværende støt-
teperiode. A/S Femern Landanlæg oplyser, at de danske landanlæg foreløbig er tildelt 0,9
mia. kr. i EU-støtte til anlægsrelaterede omkostninger. I alt er der dermed tildelt 5,3 mia. kr.
i EU-støtte. Hertil kommer, at kyst til kyst-forbindelsen tidligere har modtaget EU-støtte på
ca. 1,4 mia. kr. i projekteringsfasen og til forberedende anlægsaktiviteter. De danske land-
anlæg er tidligere blevet tildelt ca. 0,3 mia. kr. i støtte til projekteringsfasen.
8. Trafikindtægter
Den samlede Trafikprognose fra 2014 ligger til grund for beregningerne af Femern-projektets
trafikindtægter.
13
Trafikprognosens resultater er løbende opdateret, herunder som følge af
den besluttede takstreduktionen på 25 pct. frem mod 2023 på Storebæltsforbindelsen, jf.
finanslovsaftalen 2018 fra december 2017.
14
Konsulentvirksomheden COWI gennemførte i 2015 en ekstern kvalitetssikring af Trafikprog-
nosen for Transport- og Bygningsministeriet. COWI konkluderer, at trafikprognosen giver et
realistisk bud på vejtrafikken, at forudsætningerne er rimelige, og at modellerne er på niveau
med professionel praksis for trafikprognoser.
15
I forlængelse af hovedkonklusionen anførte
COWI:
”Der
er usikkerheder i prognoserne, blandt andet fordi udgangspunktet med trafik i 2011 er
baseret på et svært dokumenterbart datagrundlag for specielt den nuværende trafik over
Storebælt. Endelig er der elementer i prognosen, som forekommer undervurderet, primært i
relation til dynamiske effekter og nygenereret trafik.”
Jf. notatet Trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, Femern A/S, den 29. august 2018. Link:
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/654/svar/1507582/1932704.pdf
14
Jf. notatet Fakta om effekter for Storebæltsforbindelsen og Femern Bælt-forbindelsen, Transport- Bygnings- og Bolig-
ministeriet, 6. december 2017. Link: https://www.trm.dk/media/3028/faktaark-om-takstnedsaettelse-paa-storebaelt2.pdf
15
Ekstern kvalitetssikring af den opdaterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet, COWI, 12. november 2015. Link:
https://www.trm.dk/publikationer/2015/ekstern-kvalitetssikring-af-den-opdaterede-trafikprognose-af-femern-baelt-pro-
jektet/
13
Side 11/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0012.png
I forlængelse af COWI’s kvalitetssikring er der foretaget supplerende analyse af den interna-
tionale personbiltrafik på Storebælt med henblik på at kvalificere og styrke de trafikale tal bag
Femern-projektet. Den supplerende analyse er foretaget af de tyske trafikeksperter fra
Intraplan ved brug af anonymiseret mobildata.
Det er Intraplans vurdering, at resultaterne af metoden bekræfter og styrker resultaterne i
den samlede trafikprognose for Femern-projektet
16
. Femern A/S har bedt Intraplan om at
fortsætte arbejdet med at indsamle data og opdatere studierne af trafikstrømmene med hen-
blik på løbende at opdatere datagrundlaget.
Dynamiske effekter er typisk kun medtaget i trafikprognoser i meget begrænset omfang, idet
vurderingen heraf er forbundet med en vis usikkerhed, da det er vanskeligt at modellere i en
trafikmodel. Således udgør størstedelen af det beregnede trafikspring i Femern Bælt-trafik-
prognosen overflyttet trafik fra andre ruter. Det er imidlertid velkendt fra bl.a. Øresunds- og
Storebæltsforbindelsen, at faste forbindelser genererer ny trafik.
Intraplan har i 2019 udarbejdet en analyse af det potentielle omfang af nyskabt trafik på
Femern Bælt-forbindelsen som følge af dynamiske effekter. Analysen er baseret på en så-
kaldt gravitationsmodel, som søger at modellere de potentielle trafikale effekter af nye og
bedre forbindelser.
17
I analysen beregner Intraplan et niveau på ca. 20 pct. nyskabt personbilstrafik, som vil kunne
indfases over 5-10 år efter åbningen af Femern Bælt-forbindelsen. Der er foretaget en føl-
somhedsberegning, der viser effekten på tilbagebetalingstiden, såfremt Intraplans supple-
rende analyse indregnes i trafikindtægterne, jf. afsnit 10 nedenfor.
Konsekvenser af corona-pandemien og senere åbningsår
I 2020 har de ekstraordinære omstændigheder vedr. corona-pandemien påvirket trafikken
markant. Det tyske analysefirma Intraplan, der står bag trafikprognosen, har foretaget en
analyse af de potentielle effekter af corona-pandemien på den langsigtede trafikudvikling i
trafikprognosen. Intraplan fremhæver i sin vurdering, at økonomien, der er den væsentligste
drivkraft for den langsigtede trafikudvikling, ifølge flertallet af økonomer vil reetablere sig i
løbet af få år. Erfaringen fra tidligere økonomiske kriser bekræfter denne vurdering. Corona-
pandemien giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i de økonomiske
antagelser, der ligger til grund for trafikprognosen.
Med igangsættelsen af FLC-kontrakterne primo 2021 forventes Femern Bælt-forbindelsen at
åbne medio 2029. Intraplan har på vegne af Femern A/S vurderet de trafikale effekter af den
senere åbning. Den beregnede effekt i form af det senere åbningstidspunkt er marginal.
Study in addition to the traffic forecast for the FBFL about possible traffic diversion from Great Belt to Fehmarn, Intra-
plan Consult GMBH, marts 2019. Link: https://femern.com/da/News-and-press-search/2019/March/Trafik-rapport
17
Jf. notatet Supplerende analyse af potentielle dynamiske effekter, Femern A/S, den 1. november 2019. Link:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/67/2105183/index.htm
16
Side 12/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0013.png
Forudsætninger vedr. takster og jernbanebetaling
I de finansielle beregninger er der beregningsteknisk antaget en flad gennemsnitstakst sva-
rende til 545 kr. for personbiler og 2.319 kr. for lastbiler i 2020-priser. Der antages af forsig-
tighedshensyn således én fælles takst for alle personbiler uden nogen form for kommercielle
rabatordninger. Der er tidligere fremlagt beregninger på baggrund af en mere differentieret
takststruktur.
18
De endelige takster på Femern Bælt-forbindelsen fastsættes i henhold til an-
lægs- og driftsloven af transportministeren, hvilket forventes at ske op mod åbningen af for-
bindelsen.
På baggrund af trafikprognosens resultater vil forbindelsen med den beregningsteknisk for-
udsatte flade takststruktur generere ca. 2,8 mia. kr. (2015-priser) i vejtrafikindtægter i 2033,
som er første år med fuld indfasning af den beregnede trafikstigning via Femern Bælt. I de
efterfølgende år vil indtægterne stige i takt med den beregnede vækst i trafikken. Deraf føl-
ger, at vejindtægterne i 2054, som er sidste år hvor der antages vækst i vejtrafikken, vil ud-
gøre ca. 3,4 mia. kr. (2015-priser). Jernbanebetalingen forudsættes fortsat at udgøre 400
mio. kr. om året (2015-priser).
9. Drift, vedligehold og reinvesteringer
I den seneste finansielle analyse præsenterede Femern A/S et skøn for de samlede udgifter
til drift, vedligehold og reinvesteringer for kyst til kyst-forbindelsen på 468 mio. kr. (2015-
priser) om året, beregnet som et årligt gennemsnit over forbindelsens første 40 leveår.
19
Femern A/S samarbejder med de kompetente beredskabsmyndigheder i Danmark og Tysk-
land om fastlæggelse af det fremtidige brand- og redningsberedskab for Femern Bælt-for-
bindelsen. Af forsigtighedsgrunde blev der i 2017 afsat en ekstra driftsreserve på 10 mio. kr.
årligt til finansiering af beredskabsbehov i Danmark og Tyskland. De gennemsnitlige årlige
udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer fremgår af tabel 4 nedenfor.
Tabel 4: Gennemsnitlige årlige udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer (2015-priser)
Drift
Vedligehold
Reinvesteringer
Udisponeret budget
Total
249 mio. kr.
116 mio. kr.
88 mio. kr.
25 mio. kr.
478 mio. kr.
Jf. https://femern.com/da/News-and-press-search/2018/March/Differentierede-takster
Der vil også være udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer efter de første 40 leveår
disse udgifter vil ikke på-
virke tilbagebetalingstiden, men indgå i opgørelsen af det årlige overskud, som forbindelsen genererer, efter at gælden
er tilbagebetalt.
19
18
Side 13/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0014.png
Der vil i udbuddet af kontrakterne for tunnelens elektriske og mekaniske installationer blive
lagt betydelig vægt på tilbudsgivernes løsninger i forhold til holdbarheden og vedligeholdel-
sen af tunnelens installationer. Drift- og vedligeholdelsesbudgettet planlægges på den bag-
grund opdateret efter afslutningen af udbuddet af installationskontrakterne, hvis der er grund-
lag herfor.
Side 14/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0015.png
10. Følsomhedsberegninger
Der er foretaget et antal følsomhedsberegninger med henblik på at demonstrere konsekven-
serne af mulige ændringer i de centrale parametre, jf. tabel 5 nedenfor.
Tabel 5: Oversigt over følsomhedsberegninger
Nr.
1
Parameter
Alternative finansierings-
omkostninger
Ændring
Basis: Danmarks Konvergensprogram
+ 0,5 pct. point højere finansieringsomkostninger
- 0,5 pct. point lavere finansieringsomkostninger
Rentefremskrivning i Økonomisk Redegørelse, aug. 2020
Rentesikring af fremtidig låntagning
2
Jernbaneindtægter
Basis: Årlig jernbanebetaling på 400 mio. kr.
- 75 pct. jernbanebetaling i 2 år efter åbning
- 75 pct. jernbanebetaling i 4 år efter åbning
3
Fortsat færgedrift
Basis: Ophør af færgedrift efter åbning
2-timers drift (tidsbegrænset)
1-times drift (tidsbegrænset)
2-timers drift (permanent)
1-times drift (permanent)
4
Dynamiske trafikeffekter
Basis: Ingen dynamiske effekter
20 pct. nyskabt trafik som følge af dynamiske effekter
5
Ændret EU-støtte
Basis: 5,8 mia. kr.
-1 mia. kr.
+ 1 mia. kr.
+ 2 mia. kr.
+1 år
-1 år
-1�½ år
-3 år
+1 år
+1 år
+5 år
+8 år
+�½ år
+1 år
+4 år
-3 år
-6 år
-8 år
Effekt
Der henvises desuden til appendix 2.
1) Alternative finansieringsomkostninger
Projektets finansieringsomkostninger er beregnet på grundlag af rentefremskrivningen i Dan-
marks Konvergensprogram, forventninger til den kommende inflation samt betalingen af ga-
rantiprovision og markedstillæg. Renten, der udgør en væsentlig del af finansieringsomkost-
ningerne, har de senere år været meget lav. Omvendt er der i Konvergensprogrammet an-
taget forholdsvis store rentestigninger, der på længere sigt vil medføre et væsentligt højere
renteniveau sammenlignet med de senere års faktiske rente.
Side 15/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0016.png
Der er foretaget følsomhedsberegninger, der viser, at såfremt finansieringsomkostningerne
i gennemsnit bliver 0,5 procentpoint højere, vil det betyde en forlængelse af tilbagebetalings-
tiden med 4 år. Omvendt vil tilbagebetalingstiden blive forkortet med 3 år, såfremt finansie-
ringsomkostningerne bliver 0,5 procentpoint lavere end forudsat.
Den danske regerings rentefremskrivning opdateres jævnligt, herunder i forbindelse med
fremlæggelsen af regeringens økonomiske redegørelse (Finansministeriet). Der er foretaget
en følsomhedsberegning, der viser, at såfremt regeringens rentefremskrivning fra august
2020 lægges til grund, vil tilbagebetalingstiden kunne reduceres med 6 år.
20
De samlede finansieringsomkostninger ville potentielt kunne reduceres betydeligt, såfremt
den fremtidige låntagning til Femern Bælt-projektet hjemtages til et niveau svarende til den
aktuelt lave rente. Der er foretaget en beregning af de potentielle finansielle effekter heraf,
der viser, at såfremt de samlede finansieringsomkostninger (dvs. realrente plus 2 pct. garan-
tiprovision) for den fremtidige låntagning kan reduceres til 1 pct. p.a., vil tilbagebetalingstiden
kunne forkortes med 8 år.
2) Jernbaneindtægter
Det er antaget i de finansielle beregninger, at jernbanedelen af Femern Bælt-forbindelsen vil
generere indtægter svarende til 400 mio. kr. om året. Jernbaneindtægterne udgøres af jern-
baneoperatørernes betaling for benyttelsen af den faste forbindelse, hvorfor en eventuel se-
nere indfasning af jernbanetrafikken vil kunne påvirke indtægterne. Eksempelvis vil en for-
sinket ibrugtagning af godstogstransport i Femern Bælt-korridoren kunne medføre en mid-
lertidig reduceret jernbanebetaling i de første år efter åbningen af den faste forbindelse.
Der er udarbejdet en følsomhedsberegning, som viser, at et bortfald på 75 pct. af den forud-
satte jernbanebetaling i hhv. to og fire år vil medføre en forlængelse af tilbagebetalingstiden
for Femern-projektet på hhv. �½ og 1 år.
3) Fortsat færgedrift
Det er forudsat i trafikprognosen, at færgedriften Rødby-Puttgarden indstilles ved åbningen
af den faste forbindelse.
21
Rederiet Scandlines har tilkendegivet, at man agter at fortsætte sejladsen efter forbindelsens
åbning. På den baggrund er der tidligere udarbejdet og fremlagt følsomhedsberegninger på
konsekvenserne heraf.
22
Beregningerne er opdateret med udgangspunkt i de nuværende
forudsætninger i den finansielle analyse.
https://fm.dk/udgivelser/2020/august/oekonomisk-redegoerelse-august-2020/
Jf. besvarelse af TRU alm del, spørgsmål 58 fra 31. oktober 2014. Link: https://www.ft.dk/sam-
ling/20141/almdel/tru/spm/58/svar/1182584/1435973.pdf
22
Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg, Femern A/S, februar 2016. Link:
https://femern.com/~/media/Documents/2016/DA/Finansiel-analyse-2016.pdf?la=de
20
21
Side 16/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0017.png
Tidsbegrænset færgedrift
I den finansielle beregning af tidsbegrænset drift er det lagt til grund, at færgedriften fortsæt-
ter 6 år efter åbningen af den faste forbindelse. Beregningen viser, at en situation med tids-
begrænset, fortsat færgedrift i 2-timers drift døgnet rundt vil medføre en forlængelse af tilba-
gebetalingstiden på 1 år. En situation med tidsbegrænset fortsat færgedrift hver time døgnet
rundt vil ifølge beregningen medføre en forlængelse af tilbagebetalingstiden på ligeledes 1
år.
Permanent færgedrift
I den finansielle beregning af en permanent fortsat færgedrift er det lagt til grund, at færge-
driften medfører en reduktion af personbilstrafikken og lastbiltrafikken over den faste forbin-
delse hvert år i forbindelsens levetid. Beregningen viser, at en situation med permanent fort-
sat færgedrift i 2-timers drift døgnet rundt vil medføre en forlængelse af tilbagebetalingstiden
på 5 år. Beregningen viser, at permanent færgedrift med afgange hver time døgnet rundt, vil
medføre, at tilbagebetalingstiden øges med op til 8 år.
Beregningerne er blandt andet baseret på den forudsætning, at taksten for at benytte fær-
gerne nedsættes med 25 pct. i forhold til taksten for at benytte tunnelen, idet trafikberegnin-
gerne viser, at færgerne med identiske takster stort set ikke vil tiltrække nogen trafik. De
finansielle beregninger er derfor foretaget med udgangspunkt i, at der ikke indføres nogen
form for differentieret prisstruktur eller rabatordninger på Femern Bælt-forbindelsen.
4) Dynamiske trafikeffekter
Trafikprognosen indregner kun i begrænset omfang nyskabt trafik som følge af såkaldte dy-
namiske effekter. Intraplans supplerende analyse fra 2019 viser, at den faste forbindelse
over tid potentielt vil kunne generere omkring 20 pct. ekstra daglig personbilstrafik i forhold
til det beregnede niveau i Femern Bælt-trafikprognosen
23
. Såfremt resultatet fra Intraplans
analyse indregnes i trafikindtægterne, vil tilbagebetalingstiden for Femern-projektet med 20
pct. nyskabt trafik kunne forkortes med 3 år. I beregningen er det lagt til grund, at den ny-
skabte trafik indfases langsomt over 10 år.
5) Ændret EU-støtte
Antagelsen om omfanget af den EU-støtte, som projektet forventes at få, er blandt andet
baseret på de hidtidige støttetildelinger til projektet og lignende projekter samt på rammeud-
meldinger fra Europa-Kommissionen, men indeholder i sagens natur også et skønselement.
Såfremt kyst til kyst-forbindelsen tildeles 1 mia. kr. mindre i samlet støtte end forudsat, for-
længes tilbagebetalingstiden med 1 år. Omvendt vil tilbagebetalingstiden kunne forkortes
med 1 år, hvis projektet modtager 1 mia. kr. mere i støtte end forudsat. Modtager projektet 2
mia. kr. mere i EU-støtte forkortes tilbagebetalingstiden med 1�½ år.
Jf. notatet Supplerende analyse af potentielle dynamiske effekter, Femern A/S, den 1. november 2019. Link:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/67/2105183/index.htm
23
Side 17/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0018.png
11. Sammenfatning
Femern-projektets finansielle økonomi er gennemanalyseret, og der foreligger grundig do-
kumentation for de centrale parametre. Projektet er endvidere omfattet af en række tilsyn, jf.
appendix 3.
Tilbagebetalingstiden for kyst til kyst-forbindelsen er opgjort til 28 år.
Kommissionens godkendelse af den reviderede statsgarantimodel medfører, at de danske
landanlæg kan tilbagebetales parallelt med kyst til kyst-forbindelsen via
Femern A/S’ betaling
af garantiprovision. Tilbagebetalingstiden for de danske landanlæg er opgjort til 8 år. Dermed
vil det samlede Femern Bælt-projekt være tilbagebetalt 28 år efter åbningen af den faste
forbindelse, det vil sige når kyst til kyst-forbindelsen er gældfri.
De finansielle beregninger dokumenterer således, at projektøkonomien er robust.
Side 18/18
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0019.png
Appendix 1
Finansieringsforudsætninger
Gennemsnit for perioden
Hidtidige finansierings-
forudsætninger
Nuværende finansieringsfor-
udsætninger
1)
- heraf realrente
2)
- heraf garantiprovision
3)
-0,8 pct.
0,15 pct.
-0,6 pct.
2,0 pct.
1,7 pct.
2,0 pct.
2,5 pct.
2,0 pct.
2,5 pct.
2,0 pct.
-0,65 pct.
1,4 pct.
3,7 pct.
4,5 pct.
4,5 pct.
Realiseret
2010-2019
-0,65 pct.
3,0 pct.
3,0 pct.
3,0 pct.
3,0 pct.
2020-2029
2030-2037
2038-2045
2046-2057
Note 1: Ved fastlæggelsen af forudsætningen om de samlede finansieringsomkostninger for projektet er der taget ud-
gangspunkt i den nominelle rentefremskrivning i Danmarks Konvergensprogram 2019. Der er hertil antaget en inflation
på 2 pct. p.a. samt betaling af garantiprovision/markedstillæg på 2 pct., hvorved de samlede forudsatte finansieromkost-
ninger fremkommer.
Note 2: Realrenten er udtryk for den nominelle rente, som selskabet betaler på sine lån, korrigeret for inflationen. Femern
A/S overvåger løbende inflation og prisudvikling. Eksempelvis har Den Europæiske Centralbank (ECB) i 2020 udtalt sig
om bankens inflationstilgang, jf. https://borsen.dk/nyheder/udland/maalet-har-vaeret-det-samme-siden-2003-nu-aabner-
christine-lagarde-for-en-ny-ecb-strategi-for-inflation
Note 3: Frem til og med 2018 er der betalt 0,15 pct. i garantiprovision. Med afgørelsen i statsstøttesagen skal Femern
A/S fra 2019 betale 2 pct. garantiprovision af al subsidieret låntagning. Når garantiperioden udløber 16 år efter åbning er
der antaget et markedstillæg på 2 pct.
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0020.png
Appendix 2
Følsomhedsscenarier og stresstest
Basisscenariet er, at Femern Bælt-forbindelsen er tilbagetalt efter 28 år.
Tilbagebetalingstid
Basisscenariet
28 år
Der er foretaget et antal beregninger af effekten på Femern-Bælt-forbindelsens tilbagebeta-
lingstid i tillfælde af en samtidig variation af to parametre.
1. Fortsat færgedrift og dynamiske trafikeffekter
20 pct. højere trafik som følge af
dynamiske effekter
2-timers færgedrift (tidsbegrænset)
1-times færgedrift (tidsbegrænset)
2-timers færgedrift (permanent)
1-times færgedrift (permanent)
26 år
26 år
29 år
31 år
Note: Jf. afsnit 8 samt notatet ”Supplerende analyse af potentielle dynamiske effekter”, Femern A/S, 1. november 2019.
2. Trafikindtægter og ændrede finansieringsomkostninger
Rentefremskrivning i
Økonomiske Redegørelse, august 2020
Trafikindtægter 10 pct. lavere end basisscenarie
24 år
0,5 pct.-point højere
finansieringsomkostninger
Trafikindtægter 10 pct. højere end basisscenarie
27 år
Note: Jf. afsnit 5 og https://fm.dk/udgivelser/2020/august/oekonomisk-redegoerelse-august-2020
3. Trafikspring i kombination med ændrede finansieringsomkostninger
Rentefremskrivning i
Økonomisk Redegø-
relse, august 2020
45 pct. trafikspring
(basis)
35 pct. trafikspring
25 pct. trafikspring
Note: Jf. afsnit 5 og 8.
Rentefremskrivning i
Danmarks Konvergens-
program 2019 (basis)
28 år
30 år
34 år
0,5 pct.-point højere
finansierings-
omkostninger
31 år
35 år
38 år
22 år
23 år
24 år
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0021.png
Stresstest
Der er foretaget partielle beregninger, som illustrerer, hvor store udsving i trafikindtægterne
fra forbindelsens vejdel projektet kan rumme inden for en tilbagebetalingstid på op til 40 år
og 50 år.
1. Maksimale udsving inden for 40 års tilbagebetalingstid
Parameter
Trafikindtægter fra forbindelsens vejdel
Maksimal ændring
-20 pct. pr. år
svarende til:
549 mio. kr. 2032
690 mio. kr. i 2054
Note: Beløb i 2015-priser.
2. Maksimale udsving inden for 50 års tilbagebetalingstid
Parameter
Trafikindtægter fra forbindelsens vejdel
Maksimal ændring
-27 pct. pr. år
svarende til:
741 mio. kr. 2032
932 mio. kr. i 2054
Note: Beløb i 2015-priser.
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Femern A/S' opdateret finansiel analyse af det samlede Femern Bælt-projekt, fra transportministeren
2298940_0022.png
Appendix 3
Tilsyn med Femern Bælt-projektet
Femern A/S er som EU-støttet, statsejet aktieselskab underlagt en række tilsyns- og rapporteringsregi-
mer, herunder:
Ejerens (Transport- og Boligministeriets) tilsyn i henhold til Anlægsloven og Statens ejerskabspolitik
Transportministeren kan give instrukser og gennemfører specifikke tilsyn i henhold til anlægsloven,
herunder eksempelvis:
EY’s eksterne kvalitetssikring af
projektets reserver og risici
COWI’s eksterne kvalitetssikring af trafikprognosen
Analyse af overflytning af trafik fra Storebælt
Fast tilsyns- og afrapporteringsstruktur:
Fast kvartalsrapport til Transport- og Boligministeriet med afrapportering på tid, økonomi og
risiko
Faste kvartalsmøder med transportministeren
Fast halvårlig rapportering (anlægsstatus) til Folketingets Finansudvalg og Transportudvalg
Folketinget stiller løbende spørgsmål vedr. Femern Bælt-projektet. I 2018-2019 har Femern A/S bi-
draget til besvarelsen af 27 spørgsmål fra Transportudvalget
Løbende orientering af Transportudvalget/Forligskredsen bag Femern Bælt-projektet
Rigsrevisionen kan gennemføre undersøgelser af projektet, jf. rigsrevisorloven.
Femern A/S’ kvar-
talsrapporter tilgår løbende Rigsrevisionen
Aktindsigt i
Femern A/S’
dokumenter, jf. Offentlighedsloven
Privatretlige tilsynsstrukturer:
Femern A/S’
bestyrelse fører tilsyn med den daglige ledelse af projektet
Sund & Bælts koncernbestyrelse overvåger projektets økonomi, tidsplan og risiko hvert kvartal
Femern A/S’ årsrapport
revideres af statsaut. revisorer, jf. Selskabsloven (regnskabsklasse D)
EU-tilsyn i flere lag: EU-Kommissionens eget tilsyn og uafhængig revisionsmyndighed
Den Euro-
pæiske Revisionsret. Årlig rapportering tilgår EU-Kommissionen
Dansk godkendelsesproces med offentlige høringer og Folketingets behandling af anlægsloven og
VVM-redegørelse
Tysk politisk og administrativ godkendelsesproces:
Behandling af projektet i Forbundsdagen
Faste topledelsesmøder mellem transportministerierne i Slesvig-Holsten og Danmark, den ty-
ske godkendelsesmyndighed og Femern A/S
Gennemførelse af to fulde offentlige høringer af projektansøgningen
Domstolsproces ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig med grundig behandling af
krav, vilkår og forudsætninger vedrørende den tyske myndighedsgodkendelse
Femern A/S