Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 72
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 385 af 27. april 2016 om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer foretages følgende ændring:
1.
§ 3
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2021.
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I 2016 blev det ved lov nr. 385 af 27. april 2016 om ændring af færdselsloven og lov om
godkendelse og syn af køretøjer (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for motorredskaber samt ophævelse af den
køretøjsbestemte hastighedsgrænse for lastbiler og tunge vogntog i tættere bebygget område)
fastsat, at biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. tilkoblet påhængskøretøj kan
godkendes til at køre med en hastighed på op til 100 km i timen på motorvej, forudsat at køretøjerne
opfylder en række tekniske betingelser (den såkaldte Tempo 100-ordning).
Formålet med lovforslaget var at øge mobiliteten for campister og erhvervsdrivende og at forbedre
fremkommeligheden på vejene ved at hæve hastighedsgrænserne for visse påhængskøretøjer (bl.a.
campingvogne og trailere) på motorvejene.
I lovens § 3 blev der indsat en revisionsbestemmelse om, at transportministeren senest i
folketingsåret 2020-21 fremsætter forslag om revision af loven. Ønsket var, at de
trafiksikkerhedsmæssige data, der ville foreligge efter en periode på ca. fire år, skulle undersøges,
og at loven på den baggrund skulle evalueres med henblik på at vurdere i hvilket omfang, at
færdselssikkerheden var blevet påvirket af Tempo 100-ordningen.
Tempo 100-ordningen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer er blevet
evalueret i sommeren 2020. Evalueringen viser, at de tekniske krav, som stilles som betingelse for
at opnå en Tempo 100-godkendelse, har opvejet den øgede risiko for uheld, som den øgede
hastighed umiddelbart kunne give anledning til. Evalueringen viser samlet set, at der ikke er en øget
færdselssikkerhedsmæssig risiko ved at køre med påhængskøretøjer, der er Tempo 100-godkendte.
Det er således regeringens opfattelse, at der ikke skal ske en revision af Tempo 100-ordningen for
campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer.
Regeringen foreslår derfor, at revisionsbestemmelsen i lov nr. 385 af 27. april 2016 ophæves.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af revisionsbestemmelse
2.1.1. Gældende ret
I 2016 blev færdselslovens § 43, stk. 3, 4 og 11, og lov om godkendelse og syn af køretøjer § 2, stk.
1, ændret ved lov nr. 385 af 27. april 2016 om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og
syn af køretøjer (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer, for traktorer og for motorredskaber samt ophævelse af den køretøjsbestemte
hastighedsgrænse for lastbiler og tunge vogntog i tættere bebygget område).
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra transportministeren
Det følger af færdselslovens § 43, stk. 3, 1. pkt., at hastigheden uanset § 42 for
biler med en tilladt
totalvægt på ikke over 3.500 kg ikke må overstige 80 km i timen, hvis der er tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn.
Det følger endvidere af færdselslovens § 43, stk. 4, at for biler omfattet af stk. 3, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden på motorveje ikke overstige 100 km i timen.
Af færdselslovens § 43, stk. 11, følger det, at transportministeren kan
fastsætte regler om, hvilke
betingelser der skal være opfyldt for, at biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn, må
køre med op til 100 km i timen på motorvej.
Bestemmelserne indebærer, at biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn, kan
godkendes til at køre med en hastighed op til 100 km i timen på motorveje, forudsat at køretøjerne
opfylder de betingelser, som er fastsat efter færdselslovens § 43, stk. 11.
De nærmere tekniske betingelser for godkendelse efter Tempo 100-ordningen er fastsat af
Færdselsstyrelsen i bekendtgørelse nr. 458 af 12. maj 2016 om betingelser for Tempo 100-kørsel
med campingvogn og andet registreringspligtigt påhængskøretøj til bil. De tekniske betingelser
angår blandt andet krav om stabiliseringssystemer i visse tilfælde og krav til påhængskøretøjernes
dæk.
Lov nr. 385 af 27. april 2016 om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer indeholder i § 3 en revisionsbestemmelse, der fastsætter, at transportministeren senest i
folketingsåret 2020-21 fremsætter forslag om revision af loven.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Transport- og Boligministeriet har i overensstemmelse med lov nr. 385 af 27. april 2016 om
ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer foretaget en evaluering af
Tempo 100-ordningen.
Evalueringen er foretaget på baggrund af ulykkesdata registreret i perioden fra 1. juli 2016 til 31.
december 2019.
Evalueringen viser samlet set, at de tekniske krav, som stilles som betingelse for at opnå en Tempo
100-godkendelse, har kunnet imødegå den risiko, som en forhøjelse af hastighedsgrænsen
indebærer.
I Danmark skønnes der at være omkring 600.000-1.000.000 påhængskøretøjer i brug. Ca. 1 procent
af påhængskøretøjerne er godkendt til Tempo 100-kørsel. Det var derfor forventningen, at ca. 1
procent af det samlede antal af ulykker
med vogntog bestående af personbil/varebil og
påhængskøretøj ville være med Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer.
I perioden fra 1. juli 2016 til 31. december 2019 er der registeret 468 uheld med vogntog bestående
af personbil/varebil og påhængskøretøj. I 342 af tilfældene var påhængskøretøjets
registreringsnummer registreret. Registreringsnummeret er blevet brugt til at undersøge, hvorvidt
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra transportministeren
påhængskøretøjerne var godkendt til Tempo 100-kørsel. Undersøgelsen af de 342 involverede
påhængskøretøjer viste, at der var fire påhængskøretøjer, der var godkendt til Tempo 100-kørsel.
Fire uheld udgør i størrelsesordenen 1 procent af et samlede antal af ulykker med påhængskøretøjer
registeret i perioden.
Der er således ikke en øget færdselssikkerhedsmæssig risiko ved at køre med påhængskøretøjer, der
er Tempo 100-godkendte.
Det er på den baggrund Transport- og Boligministeriets vurdering, at evalueringen ikke giver
anledning til at revidere Tempo 100-ordningen. Transport- og Boligministeriet er derfor af den
opfattelse, at revisionsbestemmelsen i loven bør ophæves, så der ikke længere er krav om en
revision af loven.
Transport- og Boligministeriet vil fortsat følge udviklingen på området og løbende vurdere, om der
opstår behov for en revision af reglerne for Tempo 100-ordningen, herunder de tekniske krav.
Såfremt der senere viser sig behov for en skærpelse af de tekniske betingelser for ordningen, kan
disse betingelser skærpes på bekendtgørelsesniveau.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Det er vurderingen, at principper for digitaliseringsklar lovgivning er fulgt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, da
nugældende Tempo 100-ordningen for campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer ikke ændres.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har i perioden fra den 4. december 2020 til den 4. januar 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra transportministeren
2297600_0005.png
Advokatsamfundet, Autobranchen Danmark, AUTIG - Autobranchens Handels- og Industriforening
i Danmark, Beredskabsstyrelsen, Bilbranchen, Bilsynsbranchen, samtlige byretter, Camping
Branchen, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet -
Institut for Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk
Camping Union, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-
Union, Dansk Mobilitet, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen Tekniske Konsulenter for Vejtransport,
Forsikring & Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport
Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik,
Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for
Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Transporterhvervets Uddannelser,
UlykkesPatientForeningen, Veteranknallertklubben Aktiv, Østre og Vestre Landsret og Ældre
Sagen.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra transportministeren
2297600_0006.png
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af lov
nr. 385 af 27. april 2016 om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og
syn af køretøjer
§ 3, at
transportministeren senest i folketingsåret 2020-21 fremsætter forslag om
revision af loven.
Det foreslås, at bestemmelsen i
§ 3
ophæves.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at
der ikke skal foretages en revision af lov nr. 385 af 27.
april 2016 om Tempo 100-ordningen for campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer, og at kravet om revision af loven ophæves.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 og 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 72: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer (Ophævelse af revisionsbestemmelse), fra transportministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 385 af 27. april 2016 om ændring af
færdselsloven og lov om godkendelse af syn
af køretøjer foretages følgende ændring:
§ 3.
Transport- og bygningsministeren
fremsætter senest i folketingsåret 2020-21
forslag om revision af loven.
1.
§ 3
ophæves.
7