Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Fra:
Peter Rødbro [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. december 2020 10:40
Emne:
Digitale måder til at medvirke til at begrænse trængsel og kaos i infrastrukturen i og omkring de
store byer og uden store CO2 footprints
Kære medlemmer af Transportudvalget,
I efteråret 2018 havde jeg foretræde for udvalget for at præsentere nye og digitale løsninger til at mindske
køer og kaos i trafikken.
Med denne mail vil jeg gerne give jer en update og inspiration til at løse nutidens og fremtidens
trafikudfordringer.
I ved givetvis allerede bedre en jeg, at større anlægsarbejder af motorveje og udvidelser at bestående veje
er ikke en løsning og slet ikke når en grøn udvikling er en forudsætning for alt hvad vi gør fremover.
Samtidig med at trafikken
fortsat er stigende:
Anlægsarbejder er meget kostbare og effekten er korttidsvarende, idet vejene sander til efter år.
Co2 footprintet er meget stort
Delebilskoncepter og Uber o.l. øger antallet af biler på vejene jf. Trængselskomisionen og analyser i
New York og San Fransisco
Trængsel og overbelastede veje er et problem i få timer ud af 24 timer, max 5 timer
i myldretiden morgen
og aften. Hvilket betyder store overinvesteringer når vejene ligger næsten øde hen i 20 timer ud af 24
timer.
Et digitalt vejsystem kan løse udfordringerne meget bedre, billigere og hurtigere og storset uden CO2
belastninger end fysiske anlægsinvesteringer:
Trafikansvarlige kan fleksibelt regulere trafikmængden over tid både på overordnet og taktisk
niveau
Køer forsvinder, færre uheld, glade brugere og øget kapacitet på bestående veje
Brugere skal bidrage en smule, idet de skal bestille et timeslot for en rute via deres smart phone/pc
Om brugerne skal betale er en politisk beslutning. Løsningsmæssigt er det nemt idet vi tilfører blot
e-commerce modul
Af kontrol hensyn foreslår vi at der installeres nummerpladeskannerne på ruterne (Rigspolitiet har
meget gode erfaringer med deres nummerpladeskannere)
Samkøring/ridesharing kan nemt og effektivt tilkobles, som yderligere vil øge kapaciteten
I takt med at flere og flere biler er elektriske er der jo igen grund til at forbyde trafik i byerne
For et par millioner kr. kan vi sammen med Vejdirektoratet og evt. andre vejejere gennemføre
pilotprojekter i løbet af 2021 og allerede i andet halvår måske gøre de første ruter permanente.
Jeg deltager gerne igen i et foretræde for udvalget hvis I ønsker det?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Henvendelse af 2/12-20 vedrørende forslag til nye og digitale løsninger til at mindske køer og kaos i trafikken, fra Peter Rødbro
2295026_0002.png
De bedste hilsener
Peter
Kind Regards / Med venlig hilsen