Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2293201_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgraderingen af E55 mellem Nykøbing Falster og
Sydmotorvejen
2. oktober 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vurdering af anlægsprojektet
Konklusion: ingen vægtige forhold
2
3
3
4
5
7
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstade
Centrale forudsætninger og antagelser
Vejtekniske løsninger
Brotekniske løsninger
Afvandingstekniske løsninger
Miljømæssige foranstaltninger
Trafikafvikling
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
9
9
9
10
11
11
11
12
12
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Anlægsbudgettet
Vurdering af ankerbudget
Stikprøvegennemgang
Risikoprocessen og projektets risici
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
14
15
17
19
20
5
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
22
22
23
24
5.1
Trafikale beregninger
5.2
Samfundsøkonomisk analyse
5.3
Opsummering
vurdering af trafikale effekter og
samfundsøkonomi
6
6.1
6.2
6.3
6.4
Organisering og finansiering
Udbudsstrategi og organisering
OPP-egnethedsvurdering
Entreprenørernes arbejdsmiljøindsats
Opsummering
organisering og finansiering
25
25
25
26
26
7
Materiale og kvalitetssikringsmøder
27
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets
vedtagelse af store anlægsprojekter på Transport- og Boligministeriets
område skal der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres en ekstern
kvalitetssikring af projekter med en forventet totaludgift på over 250 mio.
kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Med aftale mellem den daværende regering (V, LA og K) og DF om
Finansloven for 2019 af 30. november 2018, er det besluttet at gennemføre
en VVM-undersøgelse af opgradering af E55 fra Sydmotorvejen til Nykøbing
Falster Omfartsvej.
Den eksterne kvalitetssikring fokuserer på Vejdirektoratets projektgrundlag,
anlægsoverslag og samfundsøkonomiske analyse inklusive trafikale
beregninger. Det er blevet vurderet, om det økonomiske overslag, den
tekniske løsningsmodel, den samfundsøkonomiske analyse og projektets
organisering, tidsplan og risikostyring er af tilfredsstillende kvalitet.
Denne rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger af
projektgrundlaget for opgraderingen af E55. Læsning af rapporten
forudsætter forudgående kendskab til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret
Revisionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med MOE A/S.
Morten Thorball
Partner
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0004.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen samt en overordnet beskrivelse af anlægsprojektet og de
vurderinger, der ligger til grund for den samlede konklusion for den eksterne
kvalitetssikring. Kapitlet har således til formål at give en kort introduktion til
projektet, der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og resultatet af
kvalitetssikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderinger og dermed
også den samlede konklusion er uddybet i de følgende kapitler.
Den overordnede konklusion er, at på baggrund af den eksterne
kvalitetssikring er Deloitte ikke bekendt med vægtige grunde til, at der ikke
kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det
beslutningsgrundlag, som Vejdirektoratet har fremlagt.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Med aftale mellem den daværende regering (V, LA og K) og DF om
Finansloven for 2019 af 30. november 2018, er det besluttet at gennemføre
en VVM-undersøgelse af opgradering af E55 fra Sydmotorvejen til Nykøbing
Falster Omfartsvej.
VVM-undersøgelsen tager afsæt i foreliggende skitser af løsningsmuligheder,
hvor den eksisterende vej udbygges til 2+1 eller 2+2-spor, antallet af
vejtilslutninger reduceres væsentligt og en række sidevejstilslutninger
samles i få signalregulerede kryds og en rundkørsel.
Figur 1. Opgraderingen af E55
Kilde: Vejdirektoratet, vejteknisk beskrivelse 2020.
Formålet med udvidelsen er at afhjælpe de kapacitetsmæssige udfordringer,
der eksisterer på strækningen, hvor der i dag opleves trængsel i myldretiden.
Vejstrækningen er præget af pendlertrafik til og fra Nykøbing Falster, samt
trafik til og fra færgerne i Gedser (mod Rostock). I sommerperioden belastes
vejen yderligere af trafik til og fra det store sommerhusområde i Marielyst,
syd for byen.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Trafikbelastningen på strækningen nærmer sig i perioder kapacitetsgrænsen.
Langs strækningen er der en række bysamfund, som er støjbelastede.
De undersøgte løsningsforslag omfatter udbygning af den eksisterende vej til
2+1-spor eller 2+2-spor, hvor antallet af vejtilslutninger reduceres
væsentligt. Der undersøges også et 0+ alternativ, som omfatter forbedring
af fremkommeligheden ved at ombygge 3 kryds på strækningen.
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Projektstrækningen er i alt cirka 9,4 kilometer lang og løber fra Nykøbing
Falster til Sydmotorvejen.
De udarbejdede anlægsoverslag for projektstrækningen omfatter samtlige
anlægsrelaterede udgifter, der er forbundet med realisering af projekterne,
herunder:
Vejbefæstelse og belægningsarbejder
Omlægning af berørte veje og stier
Støjværn og miljøforanstaltninger
Konstruktionsarbejder
Afvanding
Skilte, beplantning, hegn mv.
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslagene udgifter til
projektering, tilsyn og administration (PTA).
I nedenstående tabeller fremgår anlægsøkonomien for 2+1-løsningen og
2+2-løsningen i form af fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget og det
samlede anlægsoverslag.
Tabel 1. Anlægsoverslag, 2+1-løsningen (mio. kr. indeks 2020K1 108,46)*
Fysikoverslag
1.
2.
3.
4.
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
197,4
2,2
22,7
4,1
226,4
33,7
260,1
57,1
317,1
35,9
7,9
43,7
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
33,6
0,1
2,0
0,1
35,9
Basisoverslag
230,9
2,3
24,8
4,2
262,2
33,7
295,9
65,0
360,9
36,1
397,0
18,0
415,0
445,6
Entreprisearbejder
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og
administration
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg: K2a (10%)
Ankerbudget / Projektbevilling
Korrektionstillæg: K2b (5%)
Samlet bevilling
FL 2020 indeks 116,46
* Afrundende beløb
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Tabel 2. Anlægsoverslag, 2+2-løsningen (mio. kr. indeks 2020K1 108,46)*
Fysikoverslag
1.
2.
3.
4.
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
210,7
14,5
23,5
4,2
252,9
34,3
287,2
63,0
350,2
38,9
8,5
47,5
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
35,8
0,9
2,1
0,1
38,9
Basisoverslag
246,6
15,3
25,6
4,3
291,8
34,3
326,1
71,6
397,7
39,8
437,5
19,9
457,4
491,1
Entreprisearbejder
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og
administration
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg: K2a (10%)
Ankerbudget / Projektbevilling
Korrektionstillæg: K2b (5%)
Samlet bevilling
FL 2020 indeks 116,46
* Afrundende beløb
Vejdirektoratet har identificeret en række forhold, der potentielt kan fordyre
eller billiggøre projekterne. De potentielle økonomiske konsekvenser er
opgjort via projekternes risikoanalyse, hvori der medtages en række
potentielle fordyrelser og besparelser.
Tabel 3 nedenfor indeholder en oversigt over den samlede vægtede
risikoværdi for begge løsninger og en oplistning af løsningernes væsentligste
risici
i både opad- og nedadgående retning. De foreliggende risikoanalyser
indeholder 23 risici for hver løsning og har en samlet vægtet risikoværdi på
46,36 mio. kr. for 2+1-løsningen og 51,75 mio. kr. for 2+2-løsningen.
Tabel 3. Oversigt over løsningernes væsentligste risici (mio. kr.)*
Risiko
I alt
Mængdeusikkerhed / tillægsarbejder
Støjskærme (ekskl. Kragehave)
Ledninger
Kvalitet af jordbundsforhold
Claims / tvister
Areal
Støj (Kragehave)
* Afrundende beløb
Vægtet risikoværdi
2+1 løsningen
46,4
41,5
2,5
1,6
1,2
0,9
-1,6
-2,1
Vægtet risikoværdi
2+2 løsningen
51,8
46,3
2,5
1,6
1,5
1,0
-1,6
-2,1
2.3
Vurdering af anlægsprojektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og
anbefalinger fra hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse med
kvalitetssikringen.
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og
fagnotater omhandlende dele af det tekniske grundlag for projektet og den
forelagte supplerende information fra Vejdirektoratet vedrørende de tekniske
løsninger for vej, bro og afvanding kan opsummeres i følgende konklusioner:
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet
overordnet set er på samme niveau og afklaringsstade som set ved
tidligere projekter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes
ved en VVM-undersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring, har ikke fundet væsentlige mangler
eller usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og
antagelser.
Der fremgår ikke væsentlige mangler i det af Vejdirektoratet
udleverede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Den valgte løsning i forhold til broen, der hører til projektet, vurderes
at være velbegrundede og tilstrækkelige.
Samlet
kan
den
eksterne
ledningsmængderne er valide.
kvalitetssikring
vurdere
at
Den
eksterne
kvalitetssikring
anerkender
Vejdirektoratets
overvejelser i forhold til miljømæssige foranstaltninger og vurdere at
disse er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne
kvalitetssikrings vurdering, at de trafikale gener er søgt begrænset
så godt som muligt i anlægsperioden.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
Anlægsbudgettet
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prismæssige grundlag, den
uddybende
gennemgang
af
særligt
risikobetonede
områder,
stikprøvegennemgangen af priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets
poster og projektets risikoanalyser og risikoproces såvel som de forelagte
supplerende informationer fra Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende
konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at tilgangen til anvendelse af EKB er
i overensstemmelse med principperne for ny anlægsbudgettering.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Anvendelsen af det opdaterede og lavere korrektionstillæg (K2B) på 5%
af anlægsoverslaget giver på baggrund af den forelagte dokumentation af
godkendelse fra Transport- og Boligministeriet ikke anledning til
yderligere bemærkninger.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i fuld overensstemmelse med
principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at den
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
anvendte
beregningsmetode
med
vægtningen
af
statistiske
fordelingsudfald, er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold
til beregning af projektets risici. Dog bemærker den eksterne
kvalitetssikring, at der ikke er udarbejdet mitigerende strategier for de
enkelte risici. Den eksterne kvalitetssikring vil gerne fremhæve relevansen
i dokumenterede mitigerende eller opfølgende tiltag og finder det
hensigtsmæssigt, at dokumentere disse ift. de væsentligste risici.
Projektets risikoværdi udgør 46,36 mio. kr. for 2+1-løsningen og 51,75
mio. kr. for løsning 2+2, mens risikoreserven bestående af EKB og K2a i
anlægsoverslaget udgør 85,7 mio. kr. for løsning 2+1 og 93,7 mio. kr. for
løsning 2+2. Dette efterlader en reserve på henholdsvis 39,3 og 42,0 mio.
kr. Den eksterne kvalitetssikring vurderer dermed projektets
anlægsoverslag som værende robust.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige.
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Det vurderes samlet set, at de gennemførte trafikmodelberegninger udgør et
validt og realistisk grundlag, for belysning af de trafikale konsekvenser af de
enkelte udbygningsforslag i VVM-undersøgelsen.
For den samfundsøkonomiske analyse vurderer den eksterne kvalitetssikring,
at
de
økonomiske
forudsætninger,
der
er
opstillet
for
de
samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige. Den eksterne kvalitetssikring
vurderer endvidere, at benefit-cost-beregningerne er korrekte og konsistente
med normal praksis.
Organisering og finansiering
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der ikke er gennemført en OPP-
egnethedsvurdering for projektet. Dette forhold vurderes dog ikke at afvige
fra fast praksis for Vejdirektoratets VVM-undersøgelser, hvor der normalt
ikke udarbejdes en egentlig OPP-egnethedsvurdering i forbindelse med VVM-
undersøgelsen.
Den eksterne kvalitetssikring af projektets planer for organisering og
finansiering har fundet sted i lyset af, at der ikke på nuværende tidspunkt er
udarbejdet en endelig udbudsstrategi for projektet eller er forelagt planer for
projektets organisering for den eksterne kvalitetssikring. Den eksterne
kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, da dette forhold
vurderes til ikke at afvige fra fast praksis for Vejdirektoratets VVM-
undersøgelser.
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er Deloitte ikke bekendt med
vægtige grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med
projektet på baggrund af det beslutningsgrundlag, som Vejdirektoratet har
fremlagt.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af
anlægsmyndighedens projekt i overensstemmelse med Transport- og
Boligministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
beslutningsgrundlag på niveau 2 (VVM). Den eksterne kvalitetssikring har
således ikke foretaget egne undersøgelser.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
3
Teknisk løsning
Formålet med kapitlet er at foretage en vurdering af de tekniske løsninger
for udvidelse af den eksisterende vej E55 mellem Nykøbing Falster og
Sydmotorvejen. Vurderingen er gennemført ved, at den eksterne
kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, om:
De valgte/påtænkte løsninger er realistiske.
De foreslåede løsninger er tilstrækkelig afdækket i forhold til projektets
nuværende stade.
Løsningerne er korrekt afspejlet i mængdesætningen i anlægsbudgettet
og i den til projektet hørende risikoanalyse.
Vurderingen er gennemført på baggrund af de til VVM-undersøgelsen hørende
tekniske beskrivelser og tegningsgrundlag samt interview med og
supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke haft mulighed for at vurdere
Vejdirektoratets digitale VVM-redegørelse, da den fortsat er under
udarbejdelse.
Kommentarer til prissætningen, der er opstået som følge af den tekniske
gennemgang,
er
beskrevet
nedenfor
under
gennemgangen
af
anlægsbudgettet i kapitel 4.
3.1
Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring er foretaget på det foreliggende grundlag, og
alle vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der ikke fremadrettet
sker
ændringer
i
projektgrundlaget,
der
har
betydning
for
beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet er på samme
niveau og afklaringsstade som set ved tidligere projekter, hvilket er det
niveau, der med rette kan forventes for en VVM-undersøgelse.
3.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I projektets forudsætningsnotat har Vejdirektoratet defineret en række
forhold og tekniske forudsætninger, der har været nødvendige for
udarbejdelsen af anlægsoverslaget samt det opstillede løsningsforslag for
udvidelse af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen.
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med den samlede gennemgang
af VVM-undersøgelsen forholdt sig til, om forudsætningerne vurderes
realistiske, og om samtlige relevante forudsætninger er bearbejdet i de
tekniske beskrivelser.
Den eksterne kvalitetssikring har på denne baggrund ikke fundet væsentlige
mangler eller usikkerheder i projektets forudsætninger og antagelser.
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
3.3
Vejtekniske løsninger
Dette afsnit omfatter en granskning af projektets vejtekniske løsninger i form
af kørebaneanlæg, tværsnit såvel som sidevejstilslutninger og håndtering af
tilstødende ejendomme.
Tværprofiler
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål om tværprofiler og særligt
til deres sidefald, hvor der sker genbrug af eksisterende kørebaner.
Vejdirektoratet har oplyst, at den eksisterende vej har et normalt tværfald
og ensidigt fald gennem kurver. Den nye vej udvides afhængig af lokation til
højre eller venstre side. Ligeledes er der stækninger, hvor der laves
parallelvej og nye støjskærme. Den eksterne kvalitetssikring finder, at de 3
optegnede normaltværsnit ikke er beskrivende for alle de forskellige
kombinationer, der er på strækningen. Der er i alt ca. 50 forskellige anvendte
kombinationer og disse fastlægges nærmere i efterfølgende fase.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets forklaring og
konstaterer, at der i afvandingsprojektet er taget hensyn til de forskellige
sidefald, og placeringen af de nye elementer i tværprofilerne er bygbare uden
væsentlige gener for trafikanterne i anlægsfasen.
Udformning af signalregulerede kryds
I forhold til udformningen af de to signalregulerede kryds ved henholdsvis
Nordensvej/Holmen
og Eskilstrup Vestergade har den eksterne
kvalitetssikring
stillet
spørgsmål
om
udeladelsen
af
separate
højresvingsbaner. Vejdirektoratet har oplyst, at der på baggrund af
uheldsbilledet og svingbevægelserne i de to kryds ikke vurderes behov for en
højresvingsbane. Desuden vurderes en højresvingsbane ved Eskildstrup at
medføre en udvidelse af stiunderføringen. Den eksterne kvalitetssikring
anerkender denne begrundelse og bekræfter, at uheldsbilledet primært viser
bagendekollisioner og kollisioner med venstresvingene, ikke med
højresvingene. Endvidere konstaterer den eksterne kvalitetssikring, at
kapaciteten ikke hæmmes af cyklister i Eskilstrup, hvor cyklister passerer i
tunnel, og at dette eventuelt kun gør sig gældende i den østlige side af
krydset Nordensvej/Holmen.
Adgang til tilstødende ejendomme
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til det viste omfang af nye
adgangsveje til ejendomme, der ikke længere får adgang direkte til E55.
Vejdirektoratet har oplyst, at ikke alle vejadgange til enkelte ejendomme er
projekteret i denne fase af VVM-undersøgelsen. Der er således kun
projekteret vejadgange til ejendomme, hvor det virker naturligt at placere en
ny adgangsvej. De resterende fastlægges i næste fase gennem dialog med
de enkelte ejere. Vejdirektoratet har ligeledes oplyst, at det vil fremgå af den
digitale VVM, at ændringerne af adgangsforholdene bliver fastlagt gennem
en senere detailprojektering og i dialog med berørte grundejere. Derudover
forekommer der en række ejendomme, som forudsættes totaleksproprieret.
Disse ejendomme er der ikke projekteret nye adgangsveje til, under
forudsætning om at besparelsen på totalekspropriationen modsvarer
etableringen af en ny adgangsvej. Denne forudsætning er relevant, hvis den
enkelte ejer trods muligheden for totalekspropriation ikke ønsker dette, og
der alligevel skal etableres en ny adgangsvej.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets forklarings samt
bemærkningen om, at det er Ekspropriationskommissionens afgørelse ift.
hvilke ejendomme, der kan/skal totaleksproprieres på baggrund af
Vejdirektoratets endelige projekt.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
3.4
Brotekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål om bredden af brodækket
på ny bro til overføring af K-vej Bangsebrovej. Her ses det, at den ene
kørebane på den overførte vej kun 3,00 m bred, mens den anden er 3,50 m
bred. Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets forklaring
om, at der til den ene kørebane skal være kantbane på grund af kantsten
mod dobbeltrettet cykelsti, og at broen i øvrigt har samme bredde, som den
eksisterede bro.
3.5
Afvandingstekniske løsninger
Ledninger
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at udformningen af ledningsanlægget
giver mulighed for at opsamle regnvand, uanset hvordan vejens sidefald
detailprojekteres, jf. afsnit 3.3. om tværprofiler.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer desuden, at summen af
hovedledninger i mængdelisten udgør 9400 m. Vejstrækningen med nye
afvandingsledninger i én side er ca. 7.950 m lang, og hertil lægges ledninger
på tværs af vej enkelte steder og til bassiner. Vejdirektoratet har supplerende
oplyst, at der i f.eks. krydsområder er medregnet afvanding i begge vejsider.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring at ledningsmængderne er
valide.
Bassinanlæg
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål om, hvordan bassinernes
afgravningsvolumen i mængdelisten er beregnet. Den eksterne
kvalitetssikring er velvidende om, at afgravningsvolumerne selvsagt er større
end våd- og stuvningsvolumenerne angivet i Bilag 1 under den tekniske
beskrivelse. Vejdirektoratet har oplyst, at jordmængderne er beregnet via 3D
modellering af bassinerne. Hertil skal der tillægges udgravninger til
eventuelle lermembraner. Den eksterne kvalitetssikring anerkender svaret
og konstaterer at metoden ikke kan gøres bedre. Overordnet set finder den
eksterne kvalitetssikring det sandsynligt, ud fra tommelfingerreglen om
forholdet 1:3 mellem våd- og nyttevolumen versus udgravningsmængde.
3.6
Miljømæssige foranstaltninger
Afhjælpning af støjmæssige gener
Da projektet samlet set vil medføre en forværring af støjmæssige gener, har
den eksterne kvalitetssikring særligt interesseret sig for udstrækningen af
foranstaltninger til at afhjælpe projektets støjmæssige konsekvenser,
herunder om disse er korrekt prissat i anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at omfanget af støjskærme afhjælper
de støjmæssige gener for de ejendomme, der bevares. Desuden finder den
eksterne kvalitetssikring, at der forudsættes totaleksproprieret et antal
ejendomme, for hvem det ikke er muligt at nedbringe støjen til et acceptabelt
niveau, med mindre de i forvejen har en højere støjbelastning.
Andre afværgeforanstaltninger
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til etablering af et
erstatningsvandhul,
som
er
nævnt
i
Miljøkonsekvensrapporten.
Vejdirektoratet har svaret, at da miljøkonsekvensrapporten endnu ikke er
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
helt afsluttet, er erstatningsvandhullet som afværgeforanstaltning ikke blevet
indrapporteret til anlægsoverslaget. Endvidere er der et forslag i
Miljøkonsekvens-rapporten om en faunapassage, som også vil blive
indarbejdet i projektet og prissat i anlægsoverslaget. Derudover forudsættes
der ikke flere nye afværgeforanstaltninger i projektet. Vejdirektoratet oplyser
at erstatningsvandhullet koster ca. 40.000 kr. og at faunapassagen koster
ca. 1 mio. kr. Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets
forklaring.
3.7
Trafikafvikling
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at placeringen af de nye elementer i
tværprofilerne er bygbare uden væsentlige gener for trafikanterne i
anlægsfasen, idet de væsentligste dele kan bygges parallelt med drift af den
eksisterende vej. Trafikken kan på enkelt vis flyttes over på nye parallelle
spor, når eksisterende vejanlæg ombygges, og der vil kun være relativt få
flytninger af trafikken. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at flytninger
af trafikken formodentlig vil optræde hyppigst ved krydsombygningerne.
3.8
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og
fagnotater omhandlende dele af det tekniske grundlag for projektet og de
forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet vedrørende de
tekniske løsninger for vej, bro, afvanding og miljø kan opsummeres i følgende
konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet
overordnet set er på samme niveau og afklaringsstade som set ved
tidligere projekter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes
ved en VVM-undersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring, har ikke fundet væsentlige mangler
eller usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og
antagelser.
Der fremgår ikke væsentlige mangler i det af Vejdirektoratet
udleverede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Den valgte løsning i forhold til broen, der hører til projektet, vurderes
at være velbegrundede og tilstrækkelige.
Samlet
kan
den
eksterne
ledningsmængderne er valide.
kvalitetssikring
vurdere
at
Den
eksterne
kvalitetssikring
anerkender
Vejdirektoratets
overvejelser i forhold til miljømæssige foranstaltninger og vurdere at
disse er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne
kvalitetssikrings vurdering, at de trafikale gener er søgt begrænset
så godt som muligt i anlægsperioden.
Den eksterne kvalitetssikring har også spurgt ind til Vejdirektoratets
tilgang til de bekymringer der blev forelagt til høringen. Her vurdere
den eksterne kvalitetssikring at Vejdirektoratet har fulgt op på de
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
elementer i høringsskrivelsen, som der blev stillet i udsigt ved
afslutningen af den indledende høring.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
4
Anlægsbudgettet
Formålet med kapitlet er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og
mængdeforudsætninger er retvisende og dokumenteret. Vurderingen er
gennemført ved:
Gennemgang af det samlede prismæssige grundlag, herunder
anvendelsen af erfaringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerheder.
Uddybende gennemgang af områder, der efter
kvalitetssikrings opfattelse er særlig risikobetonede.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder.
Vurdering af projektets risikoanalyser, herunder sammenligning af
projektets risikoværdi med størrelsen af korrektionstillæggende.
den
eksterne
I forbindelse med kvalitetssikringen er den tilhørende dokumentation i form
af
prisreferencer,
mængdedefinitioner
og
underliggende
tekniske
beskrivelser desuden blevet gennemgået. Gennemgangen af den forelagte
dokumentation er suppleret med granskningsmøder med Vejdirektoratet.
Projektet omfatter 2 løsninger samt et såkaldt 0+-alternativ. Granskningen
af anlægsoverslagene og risikoanalyserne har omfattet alle løsninger.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0016.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
4.1
Vurdering af ankerbudget
Anlægsoverslaget for løsning 2+1, der udgør 445,6 mio. kr., fremgår af
tabel 4 nedenfor.
Tabel 4. Anlægsoverslag for 2+1 løsningen
(mio. kr. indeks 2020K1 108,46)*
Fysikoverslag
1.
2.
3.
4.
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
197,4
2,2
22,7
4,1
226,4
33,7
260,1
57,1
317,1
35,9
7,9
43,7
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
33,6
0,1
2,0
0,1
35,9
Basisoverslag
230,9
2,3
24,8
4,2
262,2
33,7
295,9
65,0
360,9
36,1
397,0
18,0
415,0
445,6
Entreprisearbejder
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og
administration
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg: K2a (10%)
Ankerbudget / Projektbevilling
Korrektionstillæg: K2b (5%)
Samlet bevilling
FL 2020 indeks 116,46
* Afrundede beløb
Anlægsoverslaget for løsning 2+2, der udgør 491,1 mio. kr., fremgår af
tabel 5 nedenfor.
Tabel 5. Anlægsoverslag for 2+2 løsningen
(mio. kr. indeks 2020K1 108,46)*
Fysikoverslag
1.
2.
3.
4.
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
210,7
14,5
23,5
4,2
252,9
34,3
287,2
63,0
350,2
38,9
8,5
47,5
Efterkalkulations-
bidrag (EKB)
35,8
0,9
2,1
0,1
38,9
Basisoverslag
246,6
15,3
25,6
4,3
291,8
34,3
326,1
71,6
397,7
39,8
437,5
19,9
457,4
491,1
Entreprisearbejder
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og
administration
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg: K2a (10%)
Ankerbudget / Projektbevilling
Korrektionstillæg: K2b (5%)
Samlet bevilling
FL 2020 indeks 116,46
* Afrundede beløb
Ankerbudgetterne
er
udarbejdet
ved
hjælp
af
Vejdirektoratets
overslagssystem på baggrund af mængder beregnet ud fra de valgte tekniske
løsninger og enhedspriser fra Vejdirektoratets prisbibliotek.
Enhedspriser
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering skal der
ved
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
udarbejdelse af ankerbudgettet i videst muligt omfang anvendes
erfaringsbaserede enhedspriser. Hvis disse ikke foreligger, tillader
principperne for ny anlægsbudgettering at anvende en ad hoc-baseret
prissætning, hvilket blandt andet kan være priser baseret på ekspertskøn.
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt Vejdirektoratets grundlag for
anvendelsen af erfaringsbaserede priser, herunder hvilke referenceprojekter
der er anvendt til fastsættelsen af projektets enhedspriser.
Det prisbibliotek, der ligger til grund for anlægsoverslagene, er baseret på to
anlægsprojekter fra 2004 og to anlægsprojekter fra 2014. Enkelte dele af
prisbiblioteket er kvalitetssikret og beriget med erfaringer fra andre
projekter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender den
valgte
fremgangsmåde og vurderer, at det anvendte prisbibliotek er retvisende og
baseret på tilsvarende projekter. Den eksterne kvalitetssikring har desuden,
jf. principperne for ny anlægsbudgettering, vurderet den anvendte tilgang til
fremskrivning af prisgrundlaget. Den eksterne kvalitetssikring har ingen
bemærkninger til den anvendte fremskrivning. Dog vil den eksterne
kvalitetssikring påpege, at brugen af gamle projekter kan øge risikoen for
skæve prisestimater og at Vejdirektoratet i forbindelse med fremtidige
projekter bør bestræbe sig på at anvende nyere projekter til prisgrundlaget.
Ligeledes har den eksterne kvalitetssikring også gjort Vejdirektoratet
opmærksomme på muligheden for forbedring af transparensen i de anvendte
fordelingsnøgler og prisindeks. Her har den eksterne kvalitetssikring forslået
at fordelingsnøgler beregnes i samme dokument som anlægsoverslaget, og
at beregning af prisindeks fremgår tydeligt i anlægsoverslagene for at undgå
manuelle indekseringsfejl.
Mængdeangivelser
Den eksterne kvalitetssikring har fundet, at der enkelte steder i
anlægsbudgetterne, eksempelvis for en række jordvolumener og
miljøforanstaltninger, angives mængder uden reference til bagvedliggende
beregningsark eller anden kildeangivelse. Den eksterne kvalitetssikring har
stillet spørgsmål til grundlaget for disse poster. Vejdirektoratet har
efterfølgende fremlagt tilfredsstillende begrundelse og dokumentation for
disse mængdeangivelser, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har
yderligere bemærkninger hertil. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler dog,
at alle mængdeangivelser i fremtidige projekter, så vidt muligt ledsages af
en reference eller kildeangivelse for at sikre komplet sporbarhed og
gennemsigtighed i anlægsoverslagene.
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslagene. Der er fundet enkelte eksempler på
anvendelse af sumposter. De mest omfangsrige sumposter, for eksempel
udgifter til arkæologiske forundersøgelser og udgravninger, er imidlertid
ledsaget af bagvedliggende dokumentation og prisnedbrydning. Samlet set
er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke
har yderligere bemærkninger hertil.
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration (PTA)
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt grundlaget for de samlede
omkostninger til PTA på 65 mio. kr. for 2+1-løsningen og 71,6 mio. kr. for
2+2-løsningen, svarende til ca. 18 procent af det samlede anlægsoverslag.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0018.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
PTA består af omkostninger til løn og anlægsrelateret drift såvel som
fordelingsomkostninger.
Vejdirektoratet har oplyst, at satsen er baseret på erfaringer fra en stor
mængde sammenlignelige projekter. Den eksterne kvalitetssikring
anerkender grundlaget for og metoden til fastlæggelse af satsen.
Efterkalkulationsbidrag
1
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering gælder det, at der kan
indarbejdes
et
erfaringsbaseret
efterkalkulationsbidrag
(EKB)
hovedpostniveau. Vejdirektoratet har oplyst, at EKB-satserne er fastlagt på
baggrund af erfaringer fra lignende projekter. Vejdirektoratet har hertil
informeret den eksterne kvalitetssikring om, at EKB-satserne er godkendt af
Transport- og Boligministeriet og at de løbende bliver testet ift. deres
egnethed og relevans.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at tilgangen til anvendelse af EKB er i
overensstemmelse
med
principperne
for
ny
anlægsbudgettering.
Vejdirektoratet har oplyst, at den seneste efterkalkulation af afsluttede
projekter er gennemført primo 2019, hvilket ikke har givet anledning til en
ændring af satserne.
K2B-korrektionstillægget
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til det ændrede
korrektionstillæg K2B, der tidligere var fastsat til 20% af anlægsoverslaget,
men som i projektet er nedjusteret til 5% af anlægsoverslaget.
Vejdirektoratet har forelagt dokumentation for denne korrigering i form af
dokumentation fra Transport- og boligministeriet, som godkender
anvendelsen af det nye korrektionstillæg. Derfor har denne ændring i
korrektionstillægget ikke givet anledning til flere uddybende spørgsmål og
den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere kommentarer hertil.
4.2
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af et
udvalg af poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslagene, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
Anlægsbudgettet
Resultaterne af den eksterne kvalitetssikrings stikprøvegennemgang af et
udsnit af poster fra anlægsoverslagene er præsenteret nedenfor i tabel 6. Det
skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster
end angivet i tabellen. Tabellen indeholder nogle observationer. Samlet set
er de identificerede fejl af mindre karakter og Vejdirektoratet forventer kun
en marginal effekt på det samlede anlægsoverslag. De poster, der angives i
tabellen, er udelukkende udtryk for en andel af de poster, som har givet
anledning til spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikring.
1
EKB er indføjet som led i principperne for ny anlægsbudgettering for at minimere
risikoen for underbudgettering. Der har historisk set været en tendens til systematisk
undervurdering af de fysiske mængder. Dette forsøges minimeret ved at tillægge
fysikoverslaget et procenttillæg kaldet EKB.
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0019.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Tabel 6. Poster fra stikprøvegennemgang
anlægsbudget 2+1- og 2+2-
løsningen
Post
Andel af
fysikoverslaget
Samlet
vurdering
Bemærkning
Arkæologi
0,53-0,54%
Gyldig
Jordarbejde
Bortskaffelse af
forurenet jord
0,27-0,34%
Gyldig med
bemærkning
Afvanding
10,29-10,75%
Gyldig
Udstyr - Afstribning
0,28-0,32%
Gyldig
Arbejdsplads
15,48-16,54%
Gyldig
Miljøforanstaltninger
- Rørunderføringer
0,16-0,3%
Gyldig
Projektvej
Større
veje
0,55-0,59%
Gyldig -
Justeret på
baggrund af
EKS
Erstatningsvandhul
0,018-0,02%
Gyldig -
Justeret på
baggrund af
EKS
Projektvej
Mindre
veje
10,24-10,63%
Gyldig -
Justeret på
baggrund af
EKS
Prisen ifm. arkæologi stemmer
ikke overens med den i
prisbiblioteket angivne pris.
Vejdirektoratet har uddybet
med et notat udarbejdet af
Museum Lolland-Falster, som
angiver prisen i
anlægsoverslagene.
Vejdirektoratet har efter den
eksterne kvalitetssikrings ønske
uddybet forskellen på prisen i
anlægsoverslagene og
prisbibliotekerne. Den tilhørende
forklaring til denne er
efterfølgende blevet rettet.
Uddybende forklaringer på
omkostningen til afvanding er
blevet forelagt og den eksterne
kvalitetssikring finder, at
omkostningerne hertil er
retvisende.
Vejdirektoratet har efter den
eksterne kvalitetssikrings ønske
afgivet uddybende forklaring af
beregningsgrundlaget for
afstribninger.
Vejdirektoratet har efter den
eksterne kvalitetssikrings
forespørgsel uddybet
prisgrundlaget for
omkostningerne til arbejdsplads.
Beregningerne var ikke klart
gennemskuelige, hvorfor
Vejdirektoratet har fremsendt
yderligere dokumentation.
Der er fundet fejl i
mængdeberegningerne for
Lundbyvej, som følge af en
teknisk fejl i overslagsfilen.
Vejdirektoratet har
efterfølgende rettet dette.
Et erstatningsvandhul skal
etableres som kompensation for
tabet af biodiversitet, men
erstatningsvandhullet fremgår
ikke af anlægsoverslagene.
Vejdirektoratet har rettet dette,
så det fremgår korrekt af
anlægsoverslaget.
Der fremgår fejl i beregningen
af længden af en parallelvej,
hvor der er indskrevet 420
meter for meget. Vejdirektoratet
har siden rettet dette, så det
fremgår korrekt af
anlægsoverslaget.
Som det fremgår af tabellen, har den eksterne kvalitetssikring fundet fire
poster, som ikke kunne vurderes som gyldige ifølge principperne fra ny
anlægsbudgettering. Vejdirektoratet har givet en uddybende forklaring,
stillet ekstra dokumentation til rådighed og har efterfølgende tilrettet
anlægsbudgettet, så det overholder principperne i ny anlægsbudgettering.
Den eksterne kvalitetssikring er kommet med forslag til potentielle
forbedringsmuligheder, så risikoen for fejl under udarbejdelsen af fremtidige
anlægsoverslag minimeres.
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0020.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Risikoanalysen
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets risikoanalyser, der udarbejdes i Vejdirektoratets
overslagssystem på baggrund af mængder beregnet ud fra tegninger og
opmålinger eller baseres på ekspertskøn og Vejdirektoratets enhedspriser.
Resultaterne af den eksterne kvalitetssikrings stikprøvegennemgang
præsenteres nedenfor i tabel 7.
Tabel 7. Poster fra stikprøvegennemgang
risikoanalyserne 2+1- og 2+2-
løsningen
Post
Andel af
fysikoverslagene
Samlet
vurdering
Bemærkning
Mængdeusikkerhed
og tillægsarbejder
21,01-21,97%
Gyldig
Støjskærme
1,19-1,27%
Gyldig
Bygværker 2+2-
løsningen
NA
Gyldig
Denne risiko adskiller sig ikke
væsentligt fra de EKB, der er
indregnet i anlægsoverslagene.
Vejdirektoratet har efterfølgende
tilrettet risikoanalysen, så
støjskærmene indgår i
risikoanalysen på en let
overskuelig måde.
Vejdirektoratet har givet en
uddybende forklaring på, hvorfor
risikoværdien er 0 kr.
I forhold til risikoposten
mængdeusikkerhed og tillægsarbejder
finder den
eksterne kvalitetssikring anledning til at fremhæve, at risikoværdierne for
denne post principielt ikke bør medregnes i de samlede risikoværdier for
projektet. Årsagen er, at mængdeusikkerhed og tillægsarbejder dækkes af
EKB i anlægsoverslaget. Den eksterne kvalitetssikring vurderer imidlertid, at
det er hensigtsmæssigt at bevare posten i risikoanalyserne, med det formål
at kunne styre og følge op på risikoen i løbet af projektperioden.
Foruden de poster fra risikoanalysen, der er nævnt i tabellen, har den
eksterne kvalitetssikrings granskning identificeret en ekstra potentiel risiko,
der ikke er angivet i risikoanalyserne:
Risiko for overskridelse af udførelsestidsplanen og tilhørende
merudgifter til fremskyndelse af arbejder fremgår ikke som en
selvstændig post i risikoanalysen.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets begrundelse for, at
denne risici ikke er inkluderet som en selvstændig post i risikoanalyserne,
hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger til
risikoanalysen.
På baggrund af stikprøvegennemgangen af risikoanalyserne er det den
eksterne kvalitetssikrings vurdering, at risikoanalyserne er baseret på
velovervejede antagelser og valide vurderinger. Risikoanalyserne vurderes
således at være robuste.
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Vejdirektoratets håndtering af og
arbejde med projektets risici. Den eksterne kvalitetssikring er baseret på de
seneste risikoanalyser, der er dateret d. 25-08-2020.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0021.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Risikoprocessen
Vejdirektoratet har oplyst den eksterne kvalitetssikring om, at der er afholdt
en risikoworkshop med deltagelse fra både projektledelsen, fageksperter fra
Vejdirektoratet samt fagfolk fra SWECO. De anvendte risikoniveauer i form
af både sandsynlighed og økonomisk konsekvens er fastlagt på den afholdte
workshop.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at denne fremgangsmåde
svarer til Vejdirektoratets sædvanlige fremgangsmåde for identifikation af
risici, og at den er i fuld overensstemmelse med principperne for ny
anlægsbudgettering. Den eksterne kvalitetssikring påpeger dog, at lignende
projekter (f.eks. Forlængelse af Hillerødmotorvejen), dokumenterer
mitigerende tiltag i risikoanalysen ved dette stade i projektet. Den eksterne
kvalitetssikring vil gerne fremhæve relevansen i dokumenterede mitigerende
eller opfølgende tiltag og finder det hensigtsmæssigt, at dokumentere disse
ift. de væsentligste risici.
Projektets væsentligste risici
Da risikoanalyserne anvendes som et værktøj i forbindelse med den løbende
vurdering af den samlede anlægsøkonomi for projektet, indeholder
risikoanalyserne både positive og negative risikoværdier. Risikoanalyserne
indeholder således både potentielle fordyrelser og potentielle besparelser for
projektet, jf. tabel 8. Tabellen indeholder en opsummering af de væsentligste
af løsningsforslagenes 23 risici, der summere til en samlet risikoværdi på
46,36 mio. kr. for 2+1-løsningen og 51,75 mio. kr. for 2+2-løsningen.
Tabel 8. Oversigt over de væsentligste risici for 2+1 og 2+2 løsningerne
Risiko
Sandsynlighedsvægtet værdi for risici
Mængdeusikkerhed / tillægsarbejder
Støjskærme (ekskl. Kragehave)
Ledninger
Kvalitet af jordbundsforhold
Claims / tvister
Areal
Støj (Kragehave)
Risikoreserve - d.d. (EKB + K2a)
Balance (reserve)
Risikoværdi 2+1
løsningen (Mio. Kr.)
46,4
41,5
2,5
1,6
1,2
0,9
-1,6
-2,1
85,7
39,3
Risikoværdi 2+2
løsningen (Mio. Kr.)
51,8
46,3
2,5
1,6
1,5
1,0
-1,6
-2,1
93,7
42,0
* Afrundede beløb
Som det fremgår af tabellen, så overstiger projektets allokerede
risikoreserver (bestående af EKB og K2a) risikomiddelværdierne, der følger
af projektets risikoanalyser. Dette indikerer umiddelbart en tilfredsstillende
økonomisk robusthed overfor de identificerede projektrisici.
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prismæssige grundlag, den
uddybende
gennemgang
af
særlig
risikobetonede
områder,
stikprøvegennemgangen
af
priser
og
mængder
tværs
af
anlægsbudgetternes poster og projektets risikoanalyser og risikoproces såvel
som de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet kan
opsummeres i følgende konklusioner:
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Det anbefales, at omkostningerne til PTA på 65 mio. kr. for 2+1-løsningen
og 71,6 mio. kr. for 2+2-løsningen revideres og eventuelt justeres, når
der er truffet endeligt valg om entrepriseform.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at tilgangen til anvendelse af EKB er
i overensstemmelse med principperne for ny anlægsbudgettering.
Ændring i korrektionstillægget (K2B) accepteres på baggrund af den
forelagte dokumentation.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i fuld overensstemmelse med
principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at den
anvendte
beregningsmetode
med
vægtningen
af
statistiske
fordelingsudfald er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold
til beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdi udgør 46,36 mio. kr. for 2+1-løsningen og 51,75
mio. kr. for 2+2-løsningen, mens risikoreserven bestående af EKB og K2a
i anlægsoverslaget udgør 85,7 mio. kr. for 2+1-løsningen og 93,7 mio. kr.
for 2+2-løsningen, hvilket efterlader en reserve på henholdsvis 39,3 og
42,0 mio. kr.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige.
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
5
Trafikale effekter og
samfundsøkonomi
5.1
Trafikale beregninger
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af opgraderingen af E55
mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen er blevet gennemgået og
vurderet.
Det er herunder blandt andet vurderet om:
Forudsætningerne for beregningerne er gyldige og baseret på
opdaterede officielle data og fremskrivninger.
Beregningerne med den anvendte trafikmodel på kvalificeret vis kan
håndtere de mulige trafikale konsekvenser, som projektet kan
forventes at give anledning til.
De beregnede trafikbelastninger på vejnettet i beregningsårene og
øvrige trafikale beregningsresultater er realistiske, samt på korrekt vis
afspejler forventningerne til den fremtidige trafikale udvikling.
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført vurderingerne på grundlag af
Vejdirektoratets foreliggende notater og beregninger af trafik og
samfundsøkonomi, samt regneark med de opgjorte trafikantgevinster.
De trafikale effekter af projektet er belyst gennem trafikberegninger med
Landstrafikmodellen
version
2.3
(senest
foreliggende
version).
Beregningerne er foretaget for et muligt åbningsår 2030 og for 2040 til brug
i den samfundsøkonomiske analyse.
Der er desuden foretaget kapacitetsberegninger for projektstrækningen og
krydsene på denne. Kapacitetsberegningerne for kryds, er foretaget med
DanKap på grundlag af resultaterne af trafikmodelberegningerne med
Landstrafikmodellen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at Landstrafikmodellen med
foreliggende beregningsforudsætninger for scenarieårene, udgør et
anvendeligt grundlag for vurderinger af projektets trafikale effekter.
Ligeledes vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de beregnede
trafikbelastninger på vejnettet, og opgjorte trafikale konsekvenser af de
enkelte udbygningsforslag generelt er valide og logiske, samt giver et
retvisende billede af trafikbelastningerne for de enkelte alternativer.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere at bemærke i forhold til
validiteten af de gennemførte trafikberegninger for opgraderingen af E55.
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
5.2
Samfundsøkonomisk analyse
Den samfundsøkonomiske analyse af projektet er gennemgået for hvert af
de opstillede alternativer: 2+2 spor, 2+1 spor og en 0+-løsning.
Som led i den eksterne kvalitetssikring, er følgende forhold blevet vurderet:
Om omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transport- og Boligministeriets og Finansministeriets retningslinjer for
samfundsøkonomiske beregninger.
Om de opstillede alternativer er relevante og realistiske.
Om tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf samt eventuelle
konsekvenser ved udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet.
Hvorvidt tidspunktet for ibrugtagning er realistisk i forhold til hvornår
projektet reelt kan igangsættes.
Vurderingerne er gennemført på baggrund af de forelagte TERESA-regneark,
med gennemførte samfundsøkonomiske beregninger og forudsætningerne
herfor.
Økonomiske forudsætninger
De samfundsøkonomiske beregninger er gennemført med Transport- og
Boligministeriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse
TERESA
version 5.08. Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en vurdering af
de
økonomiske
forudsætninger,
herunder
kalkulationsrente,
skatteforvridningstab, nettoafgiftsfaktor og kalkulationsperiode.
De anvendte forudsætninger og enhedspriser er baseret på de
Transportøkonomiske Enhedspriser. Der er anvendt enhedspriser for 2020 i
2020-prisniveau, så prisniveauet svarer til prisniveauet for anlægsoverslaget.
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år. Kalkulationsrenten
andrager 4 pct. for kalkulationsperioden 0-35 år og 3 pct. for
kalkulationsperioden 36-50 år.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til 10 pct.
og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28, som er i overensstemmelse med
den aktuelle version 1.95 af de Transportøkonomiske enhedspriser.
Anlægsperioden er i den samfundsøkonomiske analyse antaget at være
2029-2030 med en ligelig fordeling af anlægsomkostningerne over disse to
år. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at 50 procent af
anlægsomkostningerne er forudsat afholdt i åbningsåret. Der er dog
gennemført robusthedsanalyser, som kontrol af betydningen af en anden
fordeling af anlægsomkostningerne, for det samfundsøkonomiske resultat.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske
forudsætninger for de samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
Cost-benefit-forholdet
Formålet med den samfundsøkonomiske analyse er at muliggøre en politisk
prioritering mellem de forskellige alternativer samt mellem de mange andre
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
investeringsforslag vedrørende den offentlige sektor. Derfor skal cost-
benefit-forholdet, udtrykt som nettonutidsværdi (NNV) og intern rente (IRR)
også afspejle den investeringsbeslutning eller det anlægsprojekt, der
beskrives i det enkelte alternativ.
Tids- og kørselsgevinsterne for de enkelte udbygningsforslag, er opgjort på
grundlag af trafikmodelberegningerne med Landstrafikmodellen. I
opgørelserne af tidsgevinsterne, er yderligere opgjorte tidsgevinster for de
ombyggede kryds medtaget. Disse tidsgevinster baseres på de gennemførte
krydskapacitetsberegninger, med henblik på at opnå mere retvisende
resultater af de forventede tidsgevinster i krydsene. Den eksterne
kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets valgte fremgangsmåde, men
bemærker, at der ikke er angivet uheldseffekter i den samfundsøkonomiske
analyse for Vejdirektoratets 0+-løsning. Vejdirektoratet har efterfølgende
oplyst at dette er en fejl og har efterfølgende rettet det i et opdateret
trafiknotat.
De opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger vurderes samlet at udgøre
et
retvisende
og
anvendeligt
grundlag,
til
beregning
af
udbygningsforslagenes brugergevinster. Den eksterne kvalitetssikring har
endvidere
gennemgået
opregningen
og
fremskrivningen
af
brugergevinsterne og vurderer, at denne er gennemført på korrekt vis.
Den samfundsøkonomiske analyse medtager ikke gener for trafikanterne i
anlægsfasen, da Vejdirektoratet vurderer disse til at være yderst
begrænsede. Den eksterne kvalitetssikring har ingen bemærkninger hertil.
De eksterne omkostninger indeholder ændringer i kategorierne antal uheld,
støj, luftforurening og klima (CO
2
) for de enkelte alternativer set i forhold til
et 0-alternativ. Ændringerne er beregnet med Vejdirektoratets ENVI-model,
med basis i de gennemførte trafikmodelberegninger og omkostningerne er
prissat i henhold til Transportøkonomiske Enhedspriser. Den eksterne
kvalitetssikring har ingen bemærkninger hertil.
Opsummering
vurdering af trafikale effekter og
samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte
trafikmodelberegninger udgør et validt og realistisk grundlag for belysning af
de trafikale konsekvenser af de enkelte udbygningsforslag i VVM-
undersøgelsen.
5.3
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske
forudsætninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er
gyldige. Den eksterne kvalitetssikring vurderer endvidere, at cost-benefit-
beregningerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
6
Organisering og finansiering
Formålet med kapitlet er at foretage en vurdering af projektets
udbudsstrategi. Vurderingen er gennemført ved, at den eksterne
kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til:
Om der i forbindelse med valget af entrepriseform er taget højde for
projektets særlige karakteristika, risikoprofil og leverandørmarkedet.
Vurderingen af planerne for projektets finansiering i form af den i
principperne
for
ny
anlægsbudgettering
forudsatte
OPP-
egnethedsvurdering, og om disse kan betragtes som værende
fuldstændige og retvisende.
Vejdirektoratets tilgang til entreprenørernes arbejdsmiljø indsats, med
særligt fokus på de tiltag og foranstaltninger Vejdirektoratet har
udarbejdet.
Den eksterne kvalitetssikring har taget afsæt i det materiale, der er blevet
forelagt af Vejdirektoratet.
6.1
Udbudsstrategi og organisering
Den eksterne kvalitetssikring har spurgt ind til udbudsstrategier og
entrepriseformer for projektet. Her har Vejdirektoratet oplyst, at
udbygningsstrækningen inddeles i 2 etaper på baggrund af en trafikal
vurdering
samt
en
vurdering
af
den
mest
hensigtsmæssige
entreprisestørrelse.
Entrepriserne udbydes som hoved- eller totalentrepriser, afhængigt af
bygherrens risikoprofil. Måden hvorpå anlægsarbejderne tænkes gennemført
vil også have indflydelse på den endeligt valgte udbudsform.
Hensynet til trafikkens afvikling har stor bevågenhed, hvilket er afspejlet i
den valgte anlægslogistik, dvs. rækkefølgen og perioderne, hvor der kan
arbejdes på strækningen. Dette vil udgøre en begrænsning af entreprenørens
frihedsgrad, ift. muligheden for selv at vælge rækkefølge og perioder for
adgang til arbejdsområder. Entreprenøren vil være underlagt samme krav
om anlægslogistik i en totalentreprise, og Vejdirektoratet har oplyst den
eksterne kvalitetssikring, at det på nuværende tidspunkt er vurderet mest
hensigtsmæssigt at vælge en hovedentreprise som udbudsform.
Udbudsstrategien vil først endeligt blive fastlagt i en senere fase, men den
eksterne kvalitetssikring anerkender overvejelserne Vejdirektoratet har gjort
sig omkring udbudsformen og vurderer, at Vejdirektoratets fremgangsmåde
til valg af udbudsstrategi i den nuværende fase, ikke adskiller sig væsentligt
fra tidligere projekter.
6.2
OPP-egnethedsvurdering
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring har Vejdirektoratet oplyst, at
der endnu ikke er gennemført en OPP-egnethedsvurdering for projektet. Om
projekt er egnet til Offentlig Privat Partnerskab (OPP), vil derfor først blive
endelig fastlagt i en senere fase, når projektet er besluttet og finansieret.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at dette ikke afviger fra fast praksis
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
for Vejdirektoratets VVM-undersøgelser, hvor der normalt ikke udarbejdes en
egentlig OPP-egnethedsvurdering i forbindelse med VVM-undersøgelsen.
6.3
Entreprenørernes arbejdsmiljøindsats
Som led i den eksterne kvalitetssikring er der også spurgt ind til
entreprenørernes arbejdsmiljøindsatser. Her har Vejdirektoratet suppleret
med uddybende materiale i form af en rapport indeholdende en
arbejdsmiljøscreening. I rapporten er der identificeret en række særlige
arbejdsmiljømæssige indsatsområder, hvor der til hvert indsatsområde er
udarbejdet vejledninger og foranstaltninger til at nedbringe de eventuelle
risici, der er forbundet med udførelse af projektet. Den eksterne
kvalitetssikring finder, at denne fremgangsmåde er gennemarbejdet og
anerkender de krav Vejdirektoratet stiller til entreprenørende i forbindelse
med projektets eksekvering.
6.4
Opsummering
organisering og finansiering
Den eksterne kvalitetssikring af projektets planer for organisering og
finansiering har fundet sted i lyset af, at der ikke på nuværende tidspunkt er
udarbejdet en udbudsstrategi for projektet eller er forelagt planer for
projektets organisering for den eksterne kvalitetssikring. Den eksterne
kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, da dette forhold ikke
vurderes at afvige fra fast praksis for Vejdirektoratets VVM-undersøgelser.
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
7
Materiale og
kvalitetssikringsmøder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående møder
og materiale.
Afholdte møder
Følgende 6 møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssikring:
-
-
-
-
-
-
Opstartsmøde d. 31-08-2020
Gennemgang af anlægsoverslagene d. 02-09-2020
Gennemgang af risikologgen d. 04-09-2020
1. Granskningsmøde d. 10-09-2020
Drøftelse af estimeringsmodel 15-09-2020
2. Granskningsmøde d. 23-09-2020
Foruden de ovenfor nævnte møder, afholdes et afsluttende møde d. 02-10-
2020, med henblik på endelig overlevering af den eksterne kvalitetssikring.
Den eksterne kvalitetssikring har derudover været i løbende dialog med
Vejdirektoratet i forbindelse med indhentning af supplerende dokumentation
og afklaring af mindre udeståender og spørgsmål.
27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0029.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået som del af den eksterne kvalitetssikring.
Dokumentnavn
VVM-redegørelse
Resume af materiale sendt til Deloitte_28082020
Baggrund
Kommissorium VVM for udbygning af E55 fra Nykøbing Falster til
Sydmotorvejen
Anlægsoverslag
Samleark - overslag 20200630
50100-RAD-XXX-MGD-0001_0+_samlede mængder
VVM E55_ overslag 0+ - Fuld løsning
VVM E55_ overslag 0+ -Rundkørsel Eskildstrup_Vestergade
VVM E55_ overslag 0+ -Rundkørsel Gaabensevej_Skovalleen
VVM E55_ overslag 0+ -Signalanlæg Nordensvej_Holmen
SV_ E55 - arealbudget for 0+
50100-RAD-XXX-MGD-1002_2+1_AKI
50100-RAD-XXX-MGD-1003_2+2 _AKI
Forudsætning for anlægsoverslag - 50100 E55
Kopi af 20-03992-1 E55 arealerhvervelsesbudget 6476209_15_0
MLF02622_Arkæologisk analyse
Overslag på trafikforanstaltninger_Vers1
VVM Nykøbing Falster - granskning af anlægsoverslag - 202004..
E55-NF-2+1_MBibl
E55-NF-2+1_Overslag
E55-NF-2+1_PBibl
E55-NF-2+2_MBibl
E55-NF-2+2_Overslag
E55-NF-2+2_PBibl
Definition og dokumentation af reservestørrelser
EXT EKS VVM E55 Udbudsstrategi og reservesatser
Dokumentation for rørunderføringer og signalanlæg
E55
udvidelse af bygværker
dokumentation enhedspriser
Reviderede dimensioner bygværker efter Oves bemærkninger
20-03992-1 Forudsætningsnotat for arealbudget 6478596_21_0
Miljø
50100-RAD-MILJ-RAP-0001
50100-RAD-MILJ-RAP-0002
50100-RAD-MILJ-RAP-0005
50100-RAD-MILJ-TEGB-9002
50100-RAD-NATU-NOTA-0001
50100-RAD-NATU-NOTA-0002
50100-RAD-AM-NOTA-0001
Risikoanalyse
Projektrisikoanalyse E55- 0+ lsning_2020-08-25 15-22-43_2020-08-25
15-22-43
04-04-2020
Risiko
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
22-09-2020
Miljø
Miljø
Miljø
Miljø
Miljø
Miljø
Arbejdsmiljø
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
09-09-2020
14-09-2020
16-09-2020
17-09-2020
17-09-2020
17-09-2020
23-09-2020
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
02-09-2020
Kommissorium
02-09-2020
Resume af fremsendt materiale
Dato
Beskrivelse / fagområde
28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293201_0030.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
E55 Opgradering mellem Nykbing Falster og Sydmotorvejen, 2+1_2020-
08-25 15-07-49_2020-08-25 15-07-49
E55 Opgradering mellem Nykbing Falster og Sydmotorvejen, 2+2_2020-
08-25 15-13-59_2020-08-25 15-13-59
Samfundsøkonomi
E55 Resultat
TERESA-5-08 2020 E55.ashx
Notat om trafik og samfundsøkonomi E55
TeresaGevinsterTilJens
Vejdesign
50100-RAD-ANLO-NOTA-0001
50100-RAD-GEO-RAP-0002
50100-RAD-TRA-NOTA-0001
50100-RAD-TRA-RAP-2002
50100-RAD-XXX-RAP-0001
50100-RAD-XXX-RAP-0002
50100_1800-11200_L0_f2.fv
50100_1800-11200_L21_f2.fv
50100_1800-11200_L22_f2.fv
50100-1001
50100-1002
50100-1003
50100-1004
50100-2001
50100-2002
50100-2003
50100-7001
50100-7002
50100-7003
04-04-2020
04-04-2020
Risiko
Risiko
09-09-2020
22-09-2020
17-09-2020
22-09-2020
Samfundsøkonomiskanalyse
Samfundsøkonomiskanalyse
Samfundsøkonomiskanalyse
Samfundsøkonomiskanalyse
Vejdesign
Vejdesign
Vejdesign
Vejdesign
Vejdesign
Vejdesign
Fagmodeller
Fagmodeller
Fagmodeller
Tegninger
Tegninger
Tegninger
Tegninger
Tegninger
Tegninger
Tegninger
Tegninger
Tegninger
Tegninger
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
25-09-2020
29