Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2293200_0001.png
VVM-undersøgelse af
opgradering af E55
Resumé af
VVM-undersøgelsen
November 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0002.png
VVM-undersøgelse af
opgradering af E55
Vejdirektoratet har nu afsluttet VVM-undersøgelsen for en
udbygning af E55
Med aftale mellem den daværende regering (V, LA og K)
og DF om Finansloven for 2019 af 30. november 2018,
er det besluttet at gennemføre en VVM-undersøgelse
af opgradering af E55 fra Sydmotorvejen til Nykøbing
Falster Omfartsvej.
VVM-undersøgelsen har til formål at beskrive og vurdere
de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser
af at udbygge den eksisterende vej fra to spor til enten
fire spor (2+2 vej) eller 2+1 vej. Desuden er mulighe-
derne for at sanere de eksisterende vejadgange og
samle vejtilslutninger i færre kryds blevet undersøgt. Der
er også undersøgt et mindre omfattende forslag (0+
alternativet), hvor 3 kryds på strækningen ombygges for
at forbedre fremkommeligheden.
VVM-undersøgelsen omhandler strækningen fra Syd-
motorvejen til Nykøbing Falster Omfartsvej. Resultatet af
VVM-undersøgelsen kan du læse på
www.vd.dk/vvm-e55
Formålet med at udvide vejen er at forbedre trafiksikker-
heden og fremkommeligheden på strækningen, som er
præget af pendlertrafik til/fra Nykøbing Falster samt fær-
getrafik til/fra Gedser. I sommerperioden belastes vejen
yderligere af trafik til og fra det store sommerhusområde
Marielyst syd for byen. Samtidig er der langs strækningen
en række bysamfund og enkeltliggende ejendomme, som
er støjbelastede. En udbygning af vejen vil give mulighed
for overhaling på strækningen, og reducere støjbelastnin-
gen ved opsætning af støjskærme.
Hvorfor ikke en ny omfartsvej?
Der er i VVM-undersøgelsen ikke undersøgt
linjeføringer i det åbne land, dvs. muligheder for
at anlægge en ny omfartsvej fremfor at udvide
den eksisterende. Det kom der flere forslag til i
den indledende høring. Det er Vejdirektoratets
vurdering, at forslagene ligger udenfor opgavens
rammer, hvor formålet er at finde løsninger til for-
bedringer af den eksisterende vej.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0003.png
Kapitel overskrif t her
44
Eskilstrup
rup
Eskilstrup
Å
Hvad er VVM?
VVM er en forkortelse for Vurdering af
Virkningerne på Miljøet
VVM-undersøgelsen skal tilvejebringe
tilstrækkelig viden til, at borgere, politi-
kere, myndigheder og organisationer kan
vurdere projektets virkninger på miljøet
og sammenligne forskellige løsnings-
forslag.
VVM-undersøgelsen skal desuden sikre,
at vejprojektet bliver bedst muligt til-
passet omgivelserne, og at miljøet ikke
påvirkes
Tingsted
unødvendigt.
ed
Å
Ønslev
E55
E47
Guldborg Sund
Stubberup
Nordbyen
Bangsebro
Kraghave
NYKØBING F
Sundby
9
Toreby
3
Ti
ng
st
E55
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0004.png
Trafikken på E55 i dag
Strækningen er i dag præget af gennemkørende trafik,
der sammen med mange private adgange til E55 giver
problemer med trafikafviklingen i perioder. Der kører
mellem 12.400 og ca. 19.900 køretøjer pr. døgn på den
del af E55, der indgår i undersøgelsen. Den største be-
lastning blev registreret mellem Nordensvej og Kraghave
Møllevej, mens den laveste belastning blev registreret
umiddelbart syd for krydset E55 Gaabensevej/Skov-
alleen. Sidevejene er markant mindre belastede, men
pga. trafikken på E55 kan der opstå problemer med at
komme ud på landevejen. I dag varierer hastigheden på
strækning mellem 60 og 80 km/t.
Løsningsforslagene omfatter udbygning af den eksiste-
rende vej til 2+2-spor og 2+1 spor, hvor antallet af vejtil-
slutninger reduceres væsentligt og sidevejstilslutninger
samles i 4 kryds, som udformes enten som signalregule-
rede kryds eller rundkørsler. Hastighedsbegrænsningen
på strækningen vil fortsat være 80 km/t og reduceres til
70 km/t gennem krydsene.
Udbygning af hovedlandevejen vil medføre, at der kan
afvikles mere trafik og kapacitetsproblemerne i spidsbe-
lastningsperioder særligt i krydsene vil blive reduceret.
Trafiksikkerheden vil blive forbedret og antallet af uheld
især i krydsene vil blive reduceret.
I krydset ved Gaabensevej
og Skovalleen er ventetiden
i dag meget lang, og det er
samtidig udpeget som sort
plet i forbindelse med Vejdi-
rektoratets uheldsbekæm-
pelse.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0005.png
I alle løsninger foreslåes krydset
ved Gaabensevej og Skovallen
ombygget til en rundkørsel med
et direkte spor (shunt) for trafik
fra syd mod nord
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0006.png
Udbygning af vejen
Løsningsforslagene omfatter udbygning af den eksisterende vej til 4 spor
eller 2+1 spor samt et såkaldt 0+ alternativ, hvor fremkommeligheden for-
bedres ved at 3 kryds ombygges
Der er undersøgt to løsninger til udvidelse af vejen til
enten 4 spor (2+2 vej) eller til 2+1 vej. Vejen vil i begge
løsninger blive anlagt med en 1 m bred asfalteret spær-
reflade, der adskiller de to kørselsretninger.
Udbygningen vil medføre at der skal inddrages mere
areal til vejen. Det betyder at det vil få konsekvenser for
ejendommene i 1. række til E55. Udbygningen vil også
medføre at de eksisterende private adgange og flere ad-
gangsveje lukkes og adgangen til E55 samles i 4 kryds.
Afhængigt af de lokale forhold vil vejudvidelsen ske enten
på den vestlige eller østlige side af den eksisterende
vej med mindre justeringer på strækningen, hvor der
anlægges parallelveje langs E55 for at give adgang til
ejendommene (se oversigtskort).
4 sporet vej
(2+2 vej)
80
Kørespor
3,75 m
Kørespor
3,5 m
Kørespor
3,5 m
Kørespor
3,75 m
20,5 m
2+1 vej
hvor der skiftevis er et eller to
kørespor i en given retning
Kørespor
3,75 m
Kørespor
3,5 m
Kørespor
3,75 m
80
17 m
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0007.png
Ny parallelvej
Kryds ombygges
til rundkørsel
Eskilstrup
t r
up
Eskils
Ny kommunevej
Ves
t
ergad
e
Ønslev
ej
k
Bys
ovv
Guldborg Sund
Kryds ombygges
til rundkørsel
Nordbyen
Kra
gh
ave
Gaabensevej
ej
ove
j
Bangsebro
ngs
ebr
Kraghave
Kryds ombygges
til rundkørsel
Oversigtskort, der viser hvordan
vejen foreslåes udbygget i 2+2
og 2+1 løsningerne.
7
Gaabens
ev
Ba
Nykø
bi
ng
F
Ti
Kraghave
Mølle
v
ng
ej
alst
e
st
rO
mf
a
rtsv
ej
ed
Holm
Å
Lu
Lu
n
nd
y
by
v
vej
j
Kryds ombygges
S
øru
Ønslev
Kirke
T-kryds ved kirken
Bruntofte Alle
vej
Keldskov
Klodskovvej
Stubberup
Kryds ombygges
en
Nordensvej
Tingsted
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0008.png
0+ alternativ
Der undersøges også et 0+ alternativ, som omfatter
forbedring af fremkommeligheden ved at ombygge 3
af krydsene på strækningen.
Skovalleen / Gaabensevej: 1-sporet rundkørsel
med en gennemfartsshunt fra syd mod nord og
højre shunt nordfra (som i løsningsforslag 2+2
og 2+1).
E55 / Nordensvej / Holmen: Signalanlægget
justeres med bundne venstresving
E55 / Eskilstrup Vestergade: Der etableres en
3-benet rundkørsel med en shunt fra nord mod syd
til forbedring af afviklingen både fra nord mod syd
og fra Eskilstrup Vestergade.
I 0+ alternativet foreslås
krydset ved Nordensvej
og Holmen ombygget
med bundne venstresving
ve
se
vej
j
Gaaben
se
Gaaben
I 0+ alternativet foreslås
krydset ved Eskilstrup
Vestergade ombygget til
en rundkørsel
Shunt
vej
j
e
Nordens
v
Nordens
Holme
Holme
n
n
e
ergad
p Vest
kilstru
Es
Forlængelse
af stiunderføring
v j
g
vej
b
ing
yk
øb
Nyk
Gaabensevej
Gaabensevej
s
i
e
lst
y
ke
Cy
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0009.png
ve
e
vej
j
ens
e
b
ens
Ga
b
Gaa
Som led i en VVM-un-
dersøgelse vurderes
blandt andet et billigere
alternativ, som vil kunne
løse nogle af de trafikale
problemer, eventuelt kun
på kort sigt. Det kaldes
for 0+alternativet.
Shunt
Shunt
G
a
ab
e
n
se
ve
j
en
en
a l
e
al
l
l
ov
ov
Sk
Sk
Krydset ved Gaabensevej foreslås ombygget til en rundkørsel i alle løsningerne
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0010.png
Støj
Langs E55 er der mange boliger, der allerede i dag er meget støjbelastede, da
den første række af ejendomme ligger meget tæt på vejen. Udbygning af E55 vil
betyde, at støjpåvirkningen langs med vejen vil ændre sig i forhold til i dag.
Udvidelse af vejen vil medføre at en del af de tættest
liggende boliger forventes eksproprieret til vejprojektet
og en del bliver støjafskærmet, langs de fire bysamfund
på strækningen.
De støjmæssige konsekvenser af vejudbygningen er un-
dersøgt. På hjemmesiden er det muligt at se støjpåvirk-
ningen ved en udbygning af E55 til enten 2+2 eller 2+1
vej, og der kan søges på en konkret adresse. Trafikken er
fremskrevet til 2040, og løsningsforslagene kan sam-
menlignes med det såkaldte 0-alternativ, som er støjpå-
virkningen i 2040 uden der er sket en udbygning af E55.
Der er ikke lavet en beregning af støjpåvirkningen i 0+
alternativet, da denne løsning er sammenlignelig med
0-alternativet.
Eskilstrup
rup
Å
Ønslev
Støjafskærmning i udvidelse til 2+2 vej
I forbindelse med en udvidelse af E55 til enten 2+2 eller
2+1 vej, så er der mulighed for at opsætte støjskærme
langs Ønslev, Stubberup, Nordbyen og Kraghave.
Stubberup
ed
Å
Tingsted
st
Nordbyen
Støjafskærmning i udvidelse til 2+1 vej
Støjafskærmningen vil have en tilsvarende effekt som i
2+2 løsningen, og støjkortene kan ses i miljøkonsekvens-
rapporten.
Bangsebro
Kraghave
Kort der viser hvor der opsættes støjskærme
10
Ti
ng
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0011.png
www.vd.dk/vvm-e55
kan du læse mere om
støjberegninger og de
støjmæssige konsekven-
ser. Her findes også et
digitalt kort, hvor du kan
zoome ind på din ejen-
dom og få information om
støjforholdene.
Støjudbredelse i 2020
Støjudbredelse med 2+2 vej i 2040
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0012.png
Støjudbredelse ved Ønslev 2+2 løsningen i 2040 med
støjskærm
Støjudbredelse ved Stubberup 2+2 løsningen i 2040 med
støjskærm
Ønslev
Her vil opsætningen af en 4 m høj skærm betyde, at
antallet af støjbelastede boliger (dvs. med et støjniveau
over 58 dB) vil blive reduceret fra 38 til 14, og der vil
ikke være boliger, der bliver påvirket af støj over 68 dB.
I alt 127 boliger vil få dæmpet støjen ved opsætning af
støjskærmen.
Stubberup
Her anlægges en parallelvej langs E55, så den første
række ejendomme får adgang til boligen herfra. Mellem
parallelvejen og E55 placeres en 4 m høj støjskærm.
Det vil medføre, at antallet af støjbelastede boliger vil
blive reduceret fra 76 til 38 boliger, og der vil ikke være
boliger, der bliver påvirket af støj over 68 dB. I alt 169
boliger vil få dæmpet støjen ved opsætning af skærmen.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0013.png
Støjudbredelse ved Nordbyen 2+2 løsningen i 2040 med
støjskærm
Støjudbredelse ved Kraghave 2+2 løsningen i 2040 med
støjskærm
Nordbyen
Her anlægges en parallelvej langs E55, så den første
række ejendomme får adgang til boligen herfra. Mellem
parallelvejen og E55 placeres en 4 m høj støjskærm.
Det vil medføre, at antallet af støjbelastede boliger vil
blive reduceret fra 36 til 16 boliger, og der vil ikke være
boliger, der bliver påvirket af støj over 68 dB. I alt 134
boliger vil få dæmpet støjen ved opsætning af skærmen.
Kraghave
Her vil opsætningen af en 4 m høj skærm langs E55 betyde,
at antallet af støjbelastede boliger (dvs. med et støjniveau
over 58 dB) vil blive reduceret fra 22 til 1, og der vil ikke
være boliger, der bliver påvirket af støj over 68 dB. I alt 103
boliger vil få dæmpet støjen ved opsætning af støjskærmen.
Visualisering af støjskærm ved Nordbyen
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0014.png
Visualisering af støjskærm ved Ønslev.
Der vil stadig være adgang til Ønslev Kirke fra E55
Samlet støjpåvirkning
Der er foretaget en konkret vurdering af hvilken effekt en
4 og 5 m skærm vil have langs de 4 fire bysamfund. Det
er vurderet, at en 4 m skærm vil have en god effekt, som
samtidig ikke vil virke alt for dominerende for de bagved-
liggende boliger.
Der vil blive mulighed for de boliger, der ikke bliver
afskærmet eller har et støjniveau over 63 dB, om at
søge tilskud til støjisolering af boligen. Vejdirektoratet
yder bl.a. tilskud til udskiftning af vinduer efter nærmere
fastsatte regler.
Tabellen viser, at strækningen i dag har mange stærkt
støjbelastede boliger med en støjbelastning over 68 dB.
Ses der på 0-alternativet er 48 % af de støjbelastede bo-
liger langs projektstrækningen karakteriseret som stærkt
støjbelastede. Det skyldes, at der i byerne Nordbyen,
Stubberup og Ønslev ligger boliger helt ud til vejen samt
at der langs strækningen er en række boliger i åbent land
meget tæt på vejen.
Ved 2+2 og 2+1 løsningen sker der en markant reduk-
tion af antallet af støjbelastede (>58 dB) og stærkt støj-
belastede boliger (>68 dB), hvilket skyldes opsætning
af 4 skærmstrækninger i løsningsforslagene. Forskellen
mellem de to udbygningsforslag er marginale.
Ved 0+ alternativet vil der være den samme støjpåvirk-
ning som i 2040 uden at vejen er udbygget, da krydsfor-
bedringerne ikke ændrer på støjpåvirkningen.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0015.png
Vejdirektoratets indsats mod vejstøj
Vejdirektoratet anser det som vigtigt at sikre et
rimeligt beskyttelsesniveau, når vejen udbygges. I
praksis er det dog langt fra alle boliger, hvor det er
teknisk eller økonomisk muligt at reducere støjen.
Der er foretaget en konkret vurdering af de bolig-
områder, hvor støjen er over 58 dB. Der skal være
sammenhængende bebyggelse med mere end 5
boliger, og effekten af afskærmningen skal som
udgangspunkt være mindst 3 dB.
Antal støjbelastede boliger
58 - 63
dB
Dagens situation
(2020)
2+2 løsning med
støjskærme (2040)
2+1 løsning med
støjskærme (2040)
0+ alternativ
(2040)
72
64
67
84
63 - 68
dB
27
32
67
27
68 - 73
dB
58
14
13
46
73 - 78
dB
41
7
8
56
> 78
dB
0
3
1
2
Total
198
120
116
215
De boliger, der belastet med støj over 63 dB ef-
ter motorvejen er udbygget, vil normalt få tilbudt
tilskud til støjisolering. Det kan være boliger, hvor
det ikke er muligt at opsætte støjafskærmning eller
hvor en støjskærm/støjvold ikke har en tilstrække-
lig effekt ift. prisen for opsætning af støjafskærm-
ningen. Støjisolering omfatter typisk udskiftning af
vinduer og forbedring af facaden for at reducere
det indendørs støjniveau. Ved lydisolering bør det
indendørs støjniveau reduceres til 33 dB, som er
Bygningsreglementets krav til indendørs støjni-
veau i nye boliger.
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0016.png
Miljø
Opgradering af E55 vil påvirke den omliggende natur og mennesker, der bor eller
færdes langs vejen. Påvirkningerne er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten, og
de undersøgte miljøforhold er behandlet i de følgende tre temaer:
Mennesker og samfund
• Støj
• Befolkning og
menneskers sundhed
• Landskab og visuelle forhold
• Arkæologi og kulturarv
• Rekreative forhold
• Klima
Natur og biodiversitet
• Beskyttet natur
• Beskyttede arter
• Faunapassager og
erstatningsnatur
Vand og jord
• Grundvand
• Overfladevand
• Forurenet jord
• Råstoffer, jord og affald
Mennesker og samfund
Udbygning af E55 vil medføre påvirkning af mennesker
og samfund. Der vil blandt andet blive inddraget arealer
til vej, støjen vil ændres, og landskabet vil ændre karakter.
De største påvirkninger vil i forhold til dette tema være
inddragelse af areal til udvidelse af vejen sammen med
støj. De øvrige påvirkninger vil være begrænsede og vil i
forbindelse med de rekreative interesser blive kortvarigt
påvirket, hvor det under anlægsfasen er nødvendigt mid-
lertidigt at lukke underføringer og cykelstier.
Natur
Udbygning af E55 vil betyde påvirkning af mindre are-
aler med beskyttet natur. Derfor vil der blive etableret
et erstatningsvandhul, for at kompensere for tabet af
biodiversitet. Til erstatning for nedlagt skovområde er der
planlagt etablering af nye skovområder.
Vejudbygningen vil ikke påvirke områdets fauna væsent-
ligt, da den eksisterende vej ikke gennemskærer vær-
difulde levesteder eller vigtige spredningsruter. Der er
planlagt en faunapassage ved underføringen af tilløb til
Klodskov Nor ved Bruntofte skov.
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0017.png
Natura 2000-områder
Projektstrækningen har direkte eller indirekte forbindelse
til to Natura 2000-områder. Dele af vejen ligger i Natura
2000-område nr. 256 Bangsebro Skov og Sønder Ko-
have og regnvand fra vejen løber til Natura 2000-område
nr. 173 Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborg
Sund, Bøtø Nor, Hyllekrog-Rødsand.
Bredøret flagermus
Eskilstrup
rup
Å
Ønslev
175
I konsekvensvurderingen er det samlet vurderet at der
hverken i anlægs- eller driftsfasen vil være tale om miljø-
mæssige påvirkninger i en grad, der vil medføre en væ-
sentlig påvirkning af arter (bredøret flagermus) eller natur-
typer på udpegningsgrundlaget i Natura 2000-område
nr. 256 (bl.a. bøg på muld).
Horreby Lyng
Det
og Listrup Lyng
Guldborg Sund
er også vurderet, at der ikke vil ske væsentlig på-
virkning af vandkvaliteten og dermed tilstanden i Natura
2000-område nr. 173.
173
Smålandsfarvandet
nord for Lolland,
Guldborg Sund,
Bøtø Nor og
Hyllekrog-Rødsand
Stubberup
ed
Å
Tingsted
Nordbyen
Ti
ng
Jord og vand
Udbygningen af hovedlandevejen betyder, at en del jord
skal flyttes rundt i landskabet. Derfor er der særlige krav
til hvordan man skal håndtere ren og forurenet jord i
anlægsfasen. Samtidig vil kemikalier og brændstof blive
opbevaret og håndteret, så risikoen for påvirkningen af
grundvand og overfladevand fra spild og uheld minimeres.
Ved udbygning af E55 vil der blive etableret vejafvanding
med regnvandsbassiner på hele strækningen. Langs
de dele af vejstrækningen, der går igennem særlige
drikkevandsområder vil vejvandet blive opsamlet, Det vil
reducere påvirkningen af grundvand og overfladevand
i forhold til i dag, hvor vejvandet nedsives eller ledes
direkte ud i vandløbene.
256
Kraghave
Bangsebro Skov
og Sønder Kohave
NYKØBING F
En påvirkning af Natura 2000-områderne kan ikke
udelukkes, så derfor er der udført en vurdering af, om
projektet kan medføre en væsentlig påvirkning af Natura
2000-områderne, herunder de arter og naturtyper, som
de er udpeget for at beskytte.
st
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0018.png
Areal
En udbygning af E55 kræver mere areal. Det er både permanente arealer til
selve vejudvidelsen og midlertidige arbejdsarealer, som kun skal bruges i an-
lægsfasen. I forbindelse med at vejen anlægges kan der også ske ændringer
i adgangsforholdene.
Forslag
Permanent areal-
behov til vejen
(ha.)
16,9
15,3
1,0
Midlertidige
arbejdsarealer
(ha.)
13,0
13,1
0,8
Antal
ejendomme, der
berøres permanent
eller midlertidigt
65 - 75
65 - 75
5 - 10
Antal
ejendomme, der
forventes total-
eksproprieret
15 - 20
10 - 15
0
2+2 vej
2+1 vej
0+ alternativ
I tabellen er det angivet hvor mange ejendomme, der for-
ventes totaleksproprieret på grund af selve udbygningen.
Derudover forventes det, at et antal ejendomme vil blive
tilbudt ekspropriation pga. nabogener i form af støj. Det er
ejendomme, som vil blive belastet med høje støjniveauer
pga. nærhed til vejen og ingen støjafskærmning, og som
derfor kan blive totaleksproprieret, hvis det ønskes.
Ejendommene, delarealer og andre rettigheder erhverves
gennem ekspropriation. Mængden af arealer og antallet
af ejendomme, der berøres, ligger derfor først fast, efter
den uvildige ekspropriationskommission har truffet afgø-
relse om projektets udstrækning.
delse af den eksisterende samkørselsplads ved Ønslev
og til etablering af støjskærme i boligområderne Ønslev,
Stubberup, Nordbyen og Kraghave. Nogle steder skal
der også bruges arealer til nye adgangsveje og parallel-
veje.
Areal til vejarbejdet
Der vil være behov for at bruge nogle arealer midlertidigt
til anlægsarbejdet, typisk i 2-4 år, hvorefter de leveres
tilbage til ejerne. Der betales for brugen af arealerne.
Arbejdsarealet er normalt op til 10 meter bredt langs
vejstrækningen i det åbne land, og i varierende bredder
på bynære strækninger.
Desuden kan der være brug for større arbejdsarealer i
forbindelse med udvidelse af eksisterende stitunneler og
i 2+2 løsningen, når der f.eks. skal anlægges en ny bro
ved Bangsebrovej samt til oplag af materialer m.v.
Areal til vejen
Der skal bruges permanente arealer til selve udvidelsen
af vejen, men også til ombygning af kryds og til etable-
ring af nye regnvandsbassiner, som skal sikre afvanding
af vejen. Derudover skal der også bruges arealer til udvi-
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0019.png
Kapitel overskrif t her
Adgangsforhold
I dag ligger mange ejendomme helt ud til vejen og i de
fleste tilfælde med adgang direkte til vejen. Der lægges
op til, at alle private indkørsler med direkte adgang til
E55 lukkes i forbindelse med udvidelse til enten 4 spor
eller 2+1. Der er dermed ejendomme, som vil få en
ændret adgangsvej som følge af udvidelsen af statsvejen.
Alle ændringerne af adgangsforholdene bliver dog ikke
fastlagt i denne fase af projektet, men gennem en senere
detailprojektering og dialog med berørte grundejere.
Udbygningen omfatter desuden at antallet af kryds re-
duceres af hensyn til fremkommelighed og sikkerhed på
E55. Det vil medføre omvejskørsel for beboer og trafi-
kanter i nærområdet. De landbrugsejendomme, der har
jorder på begge sider af statsvejen, kan også få længere
til deres arealer.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0020.png
Økonomi
Det er beregnet hvor meget en udbygning af E55 vil koste, og der er ikke meget
forskel på om der bliver udbygget til 3 eller 4 spor. Det skyldes, at mange af de
samme anlægsaktiviteter skal gennemføres, og det derfor ikke er areal og asfalt til
et ekstra spor, der er dyre.
Hvis E55 udvides til 4 spor (2+2 vej) vil det koste ca.
500 mio. kr., og udvides til 2+1 vej, vil det være ca. 50
mio. kr. billigere.
Det vil koste ca. 50 mio.kr. at ombygge de tre kryds i 0+
alternativet.
2+2 vej
Basisoverslag
Ankerbudget (inkl. 10 % tillæg)
Anlægsoverslag
inkl. alle tillæg
433,6
476,9
498,7
2+1 vej
393,4
432,7
452,4
0+ alternativ
39,7
43,7
47,7
Der er også gennemført risikoanalyser af de undersøgte
løsningsforslag, hvor usikkerheder og risici, som kan
påvirke projekternes budget eller tidsplan er identificeret
og vurderet.
Anlægsoverslag i mio. kr. (indeks 116,46)
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0021.png
Samfundsøkonomi
Det er også beregnet om de tre undersøgte løsninger er
samfundsøkonomiske rentable. Et projekt vurderes som
rentabelt, hvis det har en positiv nettonutidsværdi og en
intern rente, der er højere end omkring 3,7 pct.
Udbygningen af E55 vil derfor være samfundsøkonomisk
rentabel både ved en udvidelses til 2+2 vej og 2+1 vej
med interne renter på lige knap 5 %.
Beregningerne viser også at en ombygning af tre kryds
på E55 vil være endnu mere rentable. Det skyldes at
omkostningerne til krydsombygningerne er betydelige
mindre end til en vejudvidelse, men samtidig giver bedre
afvikling i krydsene og de sparede uheld store positive
effekter. Den interne rente for 0+ alternativet bliver derfor
næsten 21 %.
2+2 vej
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone*
Nettonutidsværdi i mio. DKK, 2020
(prisniveau 2020)
132
4,9%
0,36
2+1 vej
110
4,8%
0,33
0+ alternativ
196
20,8%
5,62
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0022.png
Det videre forløb
VVM-undersøgelsen er færdig. De undersøgelser og
vurderinger, der er blevet foretaget, danner grundlag for
at borgere, politikere, myndigheder og organisationer kan
vurdere forskellige forslag til opgradering af E55. Re-
sultaterne fra undersøgelsen præsenteres på projektets
hjemmeside, der er adgang til den samlede miljøkonse-
kvensrapport, og kort, der fx viser hvordan en udvidelse
til 2+2 eller 2+1 vej kommer til at se ud, hvor meget
areal, der skal bruges til de forskellige løsninger, og hvor
meget støj, der vil komme, hvis vejen bliver udvidet.
VVM-undersøgelsens resultater er offentliggjort på
Vejdirektoratets hjemmeside
www.vd.dk/vvm-e55,
og
der er samtidig igangsat en offentlig høring, så der sikres
en offentlig debat om projektets konsekvenser. Denne
høring varer frem til 1. februar 2021, så der er mulighed
for at komme med bemærkninger til resultatet af under-
søgelsen.
Som en del af den afsluttende offentlighedsfase afholdes
der et borgermøde, hvor VVM-undersøgelsens resultater
præsenteres. På grund af Corona-krisen er det endnu
ikke endeligt fastlagt hvordan borgermødet kan afvikles.
Under alle omstændigheder vil der blive afholdt et virtuelt
borgermøde, men vi vil gerne også, hvis det er muligt at
være fysisk til stede og høre på synspunkter om projektet
samt svare på konkrete spørgsmål.
Idéfase høring
VVM-undersøgelse
Afsluttende høring
Politisk beslutning
Detailprojektering
Ekspropriation
Anlæg
Færdig vej
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0023.png
Tidsplan for VVM-undersøgelsen
Efterår 2019
Indledende idéfase:
• borgermøde
• indkaldelse af
idéer og forslag
Efterår 2019 -
Sommer 2020
Arbejdet med kortlægning,
beregninger og vurderinger
gennemføres
Efterår 2020 -
Primo 2021
Offentliggørelse af
VVM-undersøgelsen
Afsluttende høring:
• borgermøde
• mulighed for at
indsende høringssvar
Forår 2021
Vejdirektoratets hørings-
notat og indstilling
(anbefaling) fremsendes
til Transportministeren
Politisk beslutning
om projektet
Politisk beslutning
Når høringen er afsluttet, vil Vejdirektoratet behandle
høringssvarene, som resumeres og offentliggøres i et
høringsnotat. Herefter udarbejder Vejdirektoratet en
indstilling (anbefaling) om opgradering af E55 til trans-
portministeren med henblik på en politisk drøftelse og
stillingtagen.
Hvis projektet besluttes, forventes det, at Folketinget
vedtager en anlægslov. Efter vedtagelse af en evt. an-
lægslov og bevilling af de nødvendige midler følger ca.
1-2 år med detailprojektering, besigtigelse og ekspropri-
ation, efterfulgt af nogle års anlægsarbejde.
Læs mere online
www.vd.dk/vvm-e55
kan du læse mere
om projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med blandt
andet støjudbredelsen fra vejen, de undersøgte
miljøforhold, arealbehov og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende
dine bemærkninger og kommentarer til VVM-
undersøgelsen i høringsperioden, som løber fra
30. november 2020 til 1. februar 2021.
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Orientering om afsluttende høring af VVM-undersøgelsen af opgradering af E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, fra transportministeren
2293200_0024.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk