Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2292531_0001.png
TRANSPORT- OG BOLIGMINISTERIET
LYNETTEHOLM
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF VVM-
UNDERSØGELSE AF LYNETTEHOLMEN
(NYTTIGGØRELSESANLÆG)
10/11 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0003.png
LYNETTEHOLM
EKSTERN KVALITETSSIK-
RING AF VVM- UNDERSØ-
GELSE AF LYNETTEHOLMEN
(NYTTIGGØRELSESANLÆG)
TRANSPORT- OG BOLIGMINISTERIET
PROJEKTNUMMER.: 1352000074
DATO: 10/11 2020
RÅDGIVER: WSP OG KPMG
PROJEKTLEDER: LARS BENDIXEN
KVALITETSSIKRET AF: TRINE HOPKINS
GODKENDT AF:LARS BENDIXEN
WSP
WSP.COM
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0005.png
Indhold
1
2
2.1
INTRODUKTION ...................................................................... 1
RESUMÉ ..................................................................................... 3
Konklusion: Ingen vægtige forhold .......................................... 4
3
GENNEMGANG OG VURDERING AF DE
UNDERSØGTE MULIGHEDER I VVM-
UNDERSØGELSEN ................................................................ 6
3.1
3.2
Niveau og afklaringsstade ......................................................... 6
Vurderinger ................................................................................. 7
4
VURDERING AF ANLÆGSBUDGETTET OG
FORUDSÆTNINGER ........................................................... 10
4.1
4.2
4.3
4.4
Opbygning af anlægsoverslaget............................................. 10
Gennemgang af væsentlige og riskofyldte poster................ 12
Gennemgang af usikkerhedsvurderinger og risici ............... 14
Vurdering af de tekniske forudsætninger .............................. 15
5
VURDERING AF POTENTIELLE REDUKTIONER,
FORENKLINGER OG BESPARELSER, SOM KAN
ANVENDES, HVIS FORUDSÆTNINGER FOR
PROJEKTET ÆNDRES ....................................................... 16
5.1
Basisforslag og tilvalgsløsninger ........................................... 16
6
VURDERING AF PLANER FOR ORGANISERING
AF BYGGERIET .......................................................................17
6.1
Udbudsstrategi og organisering ............................................. 17
7
MATERIALE ............................................................................ 18
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0006.png
1
INTRODUKTION
Regeringen og Københavns Kommunes overborgmester indgik den 5. oktober 2018 en principaftale
om at anlægge en ny ø, Lynetteholm, mellem Nordhavn og Refshaleøen.
Anlæg af Lynetteholm (nyttiggørelsesanlæg) kan bidrage til at løse en række udfordringer i hovedsta-
den. Projektet kan bl.a. skabe plads til nyttiggørelse af overskudsjord, sikre arealer til flere boliger og
virksomheder, øge lønsomheden af og skaffe finansiering til nødvendige investeringer i infrastruktur,
indgå som et led i klimasikringen af København mod stormflod fra nord og give mulighed for at ud-
flytte visse havneaktiviteter, bl.a. krydstogtskibe, fra Inderhavnen.
Der skal gennemføres en VVM-undersøgelse samt udarbejdes en VVM-redegørelse og beslutnings-
grundlag for etablering af Lynetteholm som et opfyld på ca. 275 ha (2,75 mio. kvadratmeter) i Øre-
sund. VVM-undersøgelsen omfatter ikke den fremtidige etablering af Lynetteholms infrastruktur med
vejforbindelse og metro samt byudvikling.
Infrastrukturen er blevet behandlet i separate forundersøgelser og næste skridt er VVM-undersøgel-
ser. Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets vedtagelse af store an-
lægsprojekter på Transportministeriets område skal der forud for vedtagelse af anlægslove gennem-
føres en ekstern kvalitetssikring af projekter med en forventet totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt 16
af 24. oktober 2006.
Den eksterne kvalitetssikring gennemføres med henblik på at sikre det bedst mulige beslutnings-
grundlag for en beslutning om igangsættelse af projektet.
I VVM-undersøgelsen af nyttiggørelsesanlægget for Lynetteholm indgår en række delelementer:
Anlæg for nyttiggørelse af overskudsjord, herunder spuns, forsegling og modtageanlæg
Anlægsmetoder og faseopdeling, herunder ledningsomlægning
Anlægsøkonomi
Øens udformning, omfang og afgrænsning samt visualiseringer
Stormflodssikring ekskl. etablering af sluseport
Vurdering af trafik- og støjbelastning på eksisterende adgangsveje
Marine og besejlingsmæssige forhold
Miljøforhold, samt fredning og arkæologi
Transport- og Boligministeriet har ønsket, at dette projekts primære fokus er på de første tre delele-
menter og herunder det udarbejdede projektforslag og anlægsbudget for hhv. hovedforslag 1 og ho-
vedforslag 2. Der kan endvidere gennemføres vurderinger af de metodiske tilgange for øvrige forhold i
ovenstående, hvor det vurderes relevant og teknisk muligt, herunder for projektets stormflodssikring.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført i henhold til Transportministeriets notat af 2012 om "Kva-
litetssikring af VVM-redegørelser
Opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslutnings-
grundlag på niveau 2 (VVM)".
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af WSP i samarbejde med KPMG. Der er fra start lagt af-
gørende vægt på en åben, gensidig og gennemskuelig proces. Vi har her oplevet et yderst seriøst og
engageret medspil fra COWI samt By og Havn.
Den faglige og projekttekniske struktur for gennemgangen blev drøftet ved et opstartsmøde og har
siden taget udgangspunkt i tre fokus emner, der går igen i denne afrapportering.
Den gennemførte proces er bygget op omkring fire møder: et indledende møde, hvor COWI har præ-
senteret projektet og anlægsbudgettet, samt et efterfølgende granskningsmøde, hvor Issue Log (frem-
sendt før møde) med specifikke kommentarer og spørgsmål (fra WSP og KPMG) er gennemgået. Ef-
ter granskningsmødet blev alle spørgsmål besvaret og kommenteret skriftligt af COWI i Issue Log. Ef-
terfølgende er COWIs svar kort kommenteret af WSP og KPMG. Der er således gennemført en syste-
matisk udveksling af kommentarer og svar løbende på baggrund af de tre fokusemner. Ud over mø-
der og dialog via skemaet har der været løbende kontakt gennem mailkorrespondancer, telefon mv.
Hele processen er afrundet i et møde med TRM, hvor resultatet af af den eksterne kvalitetssikring er
gennemgået inden fremsendelse af den endelige rapport.
Der er udarbejdet en Issue Log som dokumentationen af de faglige / projekttekniske diskussioner m.v.
i KS-processen. Ud over bogføring af spørgsmål, svar og kommentarer har loggen været med til at
sikre en proces, der er gennemskuelig for alle implicerede.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0008.png
2
RESUMÉ
Lynetteholm etableres som en kunstig halvø med et areal målt til vandlinjen på ca. 275 ha. Lynette-
holm skal indgå som en del af fremtidens stormflodssikring af København, og der anvendes et sik-
ringskoncept, som er adaptivt og løbende kan tilpasses en fremtidig havspejlsstigning. Niveauet for
Lynetteholms terræn (færdig belægnings- og byudviklingskote) baseres på en 1.000 års returperiode i
år 2200. Kronekoter på perimeterkonstruktionerne mod Øresund baseret på et beskyttelsesniveau og
sikring for en 100 års returperiode i år 2070.
Kvalitetssikringen udføres både på hovedforslag 1 (HF1) og hovedforslag 2 (HF2). De to forskellige
hovedforslag omfatter forskelle for udformning af Lynetteholms perimeter, hvor HF1 er Lynetteholm
uden kystlandskab og HF2 er Lynetteholm med kystlandskab.
Udformningen af Hovedforslag 1 og 2 fremgår af nedenstående figur fra udkast til Miljøkonsekvens-
rapport for Lynetteholm.
Figur 1: Oversigtskort for Lynetteholm. Stiplet linje viser Hovedforslag 1. Fuld linje
viser Hovedforslag 2
figur fra projektforslag.
Den ydre perimeter for Lynetteholm er ca. 7 km lang. For begge hovedforslag er den nordlige og den
vestlige perimeter omtrent identisk, bestående af en dæmning med stenbeskyttelse mod vest og nord-
vest og en fangedæmning mod nordøst. Fangedæmningen forberedes for senere anvendelse til hav-
neformål. Forskellen i de to hovedforslag ligger således i udformningen af den østlige perimeter.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
For Hovedforslag 1 er den østlige perimeter tilnærmet med et cirkelslag, og perimeterkonstruktionerne
består her af dæmninger med stenbeskyttelse på hele strækningen. For Hovedforslag 2 er den østlige
perimeter etableret med et kystlandskab hvor perimeterkonstruktioner består af en kombination af
dæmninger med stenbeskyttelse og dæmninger med foranliggende sand- eller stenstrande.
Den tekniske analyse
Gennemgangen af de udleverede forudsætningsnotater og tekniske rapporter har ikke givet anledning
til bemærkninger. Den eksterne kvalitetssikring har identificeret en række forhold, der med fordel kan
inddrages i den efterfølgende projektering.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at på projektets nuværende stade giver forudsætningsnota-
terne og de tekniske rapporter et fuldstændigt billede af de opstillede alternativer.
Anlægsbudgettet
Samlet finder den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne, der ligger til grund for VVM-analysen, er
metodisk gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke, på baggrund af stikprøvegennemgangen af de væsentligste
anlægsposter, fundet anledning til at foretage en yderligere uddybende gennemgang.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at risikoanalysen er gennemført i henhold til de foreskrevne
procedurer og på projektets nuværende stade giver et tilstrækkeligt grundlag for vurdering af anlægs-
projektets umiddelbare risici for Hovedforslag 1 (HF1) og Hovedforslag 2 (HF2). I den fremadrettede
proces bør der dog udarbejdes en selvstændig risikoanalyse for alle realistiske alternativer.
De tekniske forudsætninger angivet i de opstillede alternativer vurderes som gyldige og nødvendige i
forhold til projektets stade og korrekt afspejlet i anlægsbudgettet.
Mulige besparelser
Den eksterne kvalitetssikring har i deres gennemgang af det bagvedliggende materiale for projektet
identificeret og fremhævet følgende mulige besparelsespotentialer:
I detailprojektet kan det med fordel undersøges, hvorvidt der kan optimeres på tværsnitsprofi-
lerne for perimeterkonstruktionerne. På dette projektstadie anses de valgte tværsnit for både
jorddæmningerne samt sektionen med den gensidige forankrede spuns at være rimelige.
2.1
KONKLUSION: INGEN VÆGTIGE FORHOLD
WSP har sammen med KPMG gennemført en ekstern kvalitetssikring af "Ekstern kvalitetssikring af
VVM-undersøgelse af Lynetteholm (nyttiggørelsesanlæg)" for Transport og Boligministeriet. På bag-
grund af den eksterne kvalitetssikring er WSP og KPMG ikke blevet bekendt med vægtige grunde til,
at der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det af By og Havn
fremlagte beslutningsgrundlag, herunder i forhold til anlægsbudgettet, risikovurderingen og tidspla-
nen. Den eksterne kvalitetssikring har omfattet de i akt 16. af 24. oktober 2006 om Ny Anlægsbudget-
tering oplistede fokusområder (jf. afsnit 3 nedenfor).
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyndighedens projekt i over-
ensstemmelse med Transportministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslut-
ningsgrundlag på niveau 2 (VVM). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke foretaget egne un-
dersøgelser.
Kvalitetssikringsteamet har ikke vurderet økonomi for driftsfasen, herunder indtægter, fremadrettet
drifts- og vedligeholdelsesomkostninger og udgifter forbundet med selve nyttiggørelsen. Det er kvali-
tetssikringsteamets opfattelse, at det vil være oplagt at lægge livscyklusbetragtninger ned over et så-
dant nyttiggørelsesprojekt, idet en sådan tilgang ville indfange evt. vekselvirkninger mellem anlægs-
og driftsomkostninger samt give mulighed for at vurdere om indtægterne opvejer omkostningerne.
Den afgrænsning vi er blevet præsenteret for af By og Havn indebærer imidlertid, at vi ikke kan frem-
hæve sådanne perspektiver i gennemgangen af anlægsbudgettet.
Kvalitetssikringsteamet er specifikt blevet bedt om ikke at forholde sig til alternativer for jordtransport
(pram vs. lastbil), hvilket bl.a. indebærer, at vi ikke har kvalitetssikret de to optioner, der ligger udover
anlægsoverslaget. Disse omkostninger vil dog i et almindeligt anlægsprojekt være indeholdt i anlægs-
overslaget og det bør nok fremgå.
I forhold til det videre projekt bemærker den eksterne kvalitetssikring følgende forhold, som der bør
være særligt fokus på:
Det kvalitetssikrede anlægsbudget ikke indeholder overvejelser omkring indtægterne fra den
jord som skal indbygges i Lynetteholm.
Anlægsoverslaget for hovedforslag 1 skal opdateres i overensstemmelse med de forhold den
eksterne kvalitetssikring har fremhævet under kvalitetssikringsprocessen, hvis der på et tids-
punkt i det videre forløb, skal træffes en politisk beslutning, hvor begge hovedforslag præsen-
teres med tilhørende anlægsoverslag.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at de estimerede udgifter til arkæologi bør tilføjes til an-
lægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring opfordrer generelt anlægsmyndigheden til at ensrette dokumen-
tationen, så der er anvendt de samme betegnelser, mål, dimensioner mv. i både projektforsla-
get, tegningsmaterialet samt anlægsoverslaget for at undgå følgefejl i rapporteringen fremad-
rettet.
Forudsætningerne bag de anvendte spænd i den successive beregning skal/bør dokumente-
res.
Risici bør knyttes med økonomiske konsekvenser til anlægsoverslaget samt vurderer sand-
synligheden for, at de indtræffer.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
3
GENNEMGANG OG VURDERING AF
DE UNDERSØGTE MULIGHEDER I
VVM-UNDERSØGELSEN
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de foreslåede løsningsmuligheder i
forhold til nyttiggørelsesanlæg, spuns og perimeterkonstruktioner, anlægsmetoder, faseopdeling og
herunder ledningsomlægning. Vurderingen er gennemført, ved at den eksterne kvalitetssikring ved
kritisk stillingtagen har forholdt sig til, om
De foreslåede løsninger er realistiske
De foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende stade
De foreslående løsninger fra projektforslag er tilsvarende de beskrevne løsninger i Miljøkon-
sekvensrapport
De valgte løsninger er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af gennemgang af miljøkonsekvensrapport, projektforslag og
relevant baggrundsmateriale.
Kommentarer til prissætningen, der er opstået som følge af den tekniske gennemgang, er løbende
beskrevet nedenfor eller under gennemgangen af anlægsbudgettet i kapitel 4.
3.1
NIVEAU OG AFKLARINGSSTADE
Kvalitetssikringen er foretaget på grundlag af det foreliggende materiale, herunder beskrivelser af
geotekniske forhold, designforudsætninger og perimeterkonstruktioner, jf. materialelisten indeholdt i
afsnit 7. Alle foretagne vurderinger er afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker
ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af
anlægsoverslaget.
Projektmaterialet vurderes overordnet samlet set at være på samme niveau og afklaringsstade som
set ved tidligere projekter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes for en VVM-undersø-
gelse.
Følgende bemærkes dog:
Miljøkonsekvensrapport foreligger kun i udkast. I den fremsendte udgave fremgår fortsat en
del uafklarede spørgsmål. Desuden er alternativer ikke beskrevet.
En del tekniske løsninger er baseret på foreløbige resultater. Der udføres supplerende under-
søgelser som ikke indgår i materialet.
Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de tekniske dele af pro-
jektet fundet forhold, der har væsentlig betydning for anlægsbudgettet. De forhold, der fremhæves i
det følgende, er således udelukkende forhold, der med fordel kan inddrages i det videre arbejde med
projektet.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
3.2
VURDERINGER
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået udleverede forudsætningsnotater, tekniske rapporter,
tegninger mv. På baggrund af denne gennemgang har den eksterne kvalitetssikring evalueret alterna-
tivernes tekniske karakter. I det følgende er de væsentligste bemærkninger angivet.
Nyttiggørelsesanlæg, herunder spuns og perimeterkonstruktioner
Da der er tale om et nyttiggørelsesanlæg, udføres projektet uden tæt spuns og uden etablering/efter-
visning af eksistens af en geologisk barriere under Lynetteholm, da konsekvensen af ovenstående
krav til udledning /-sivning er, at der ikke er behov herfor. Desuden forventes der ikke at blive stillet
krav om fase- eller anden opdeling af opfyldningsområde, herunder opdeling af den modtagne og ind-
byggede rene og lettere forurenede jord. I det kvalitetssikrede materiale fremgår en ansøgning om til-
ladelse, som ikke fremstår fuldstændig, bl.a. fremgår endelig risikovurdering ikke. Endelig tilbagemel-
ding fra myndighederne omkring forholdet fremgår ikke, men By og Havn har oplyst, at der er holdt
møder med de godkendende myndigheder således, at forventninger hele tiden er afstemt. Vi har fået
oplyst, at der hidtil i drøftelserne med de godkendende myndigheder ikke fremkommet indsigelser
mod det planlagte. Kvalitetssikringen har bemærket, at der i projektmaterialet bør indskrives referen-
cer på overvejelserne omkring dette forhold så fremtidig usikkerhed undgås.
Der er ved kvalitetssikringen påvist flere områder, der har betydning for den senere indtægtsbereg-
ning i forbindelse med modtagelse af jord. Selve indtægtsberegningen indgår ikke i denne kvalitetssik-
ring og nedenstående er således alene bemærkninger som det anbefales at medtage til dette senere
arbejde.
Det fremgår af det kvalitetssikrede materiale, at der kan indregnes indbygget 3,5 mio m
3
jord pga.
sætninger i gytje for HF2. Det fremgår af svar fra By og Havn, at der er forsøgt at tage hensyn til usik-
kerheden i tallet ved at basere det på en overflademodel for sætninger I området, hvorefter der er
estimeret et tillægsvolumen. Beregningen af hvor meget jord der kan indbygges pga. sætninger i
gytje, er for både HF1 og HF2 væsentlige for den senere indtægtsberegning.
Det fremgår af det kvalitetssikrede materiale, at der anvendes en omregningsfaktor for jord på 2,0
t/m
3
. Det fremgår af svar fra By og Havn, at baggrunden herfor er, at der på KMC, i forbindelse med
projektering og drift her, er benyttet netop denne rumvægt uden, at der under driften er fremkommet
grundlag for at ændre den. Det kan argumenteres, at rumvægten er sat i den høje ende af et forvente-
ligt variationsinterval på 1,8
2,0 t/m³. Hvis rumvægten viser sig at være 1,8 t/m³ svarer dette til, at
opfyldningstiden reduceres med ca. 10%, svarende til ca. 3-3,5 år. På tilsvarende vis vil en reduktion i
nødvendige opfyldningsmaterialer have stor betydning for den senere indtægtsberegning.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0013.png
Anlægsmetoder
Perimeter konstruktionen er generelt opbygget som en dæmning af friktionsmaterialer, idet der indled-
ningsvist fjernes blødbundsaflejringer i varierende dybde omkring dæmningernes fodaftryk. Blød-
bundsaflejringerne udskiftes med friktionsmaterialer (sandfyld) som giver bunden den nødvendige
bæreevne/stabilitet og robusthed mht. fremtidige sætninger. Princip for opbygningen er illustreret her-
under. Samme princip er anvendt for nordlige delstrækning, hvor dæmningen udføres som gensidig
forankret spuns
Figur 2. Principsnit for opbygning af perimeter som jorddæmning - figur fra projektforslag.
Kernematerialet, som opbygges med sand, afsluttes med erosionsbeskyttelse i nødvendigt omfang på
både forside (havside) og bagside. Erosionsbeskyttelse på havsiden, samt overvejelser omkring op-
skyl og overskyls lader generelt til at være baseret på velovervejet grundlag/forudsætninger.
Forudsætning for skråningerne på 1:3 af blødbundsaflejringerne virker umiddelbart som en risiko. Jf.
tilgængelige forudsætningsrapporter, bl.a. vedr. håndtering af gytje, fremgår det, at valget dels base-
rer sig på geotekniske undersøgelser i området suppleret med geostatiske beregninger, dels på erfa-
ringer fra udgravninger i sammenligneligt materiale ved Nordhavnsudvidelsen. Det er bl.a. oplyst, at
statistiske analyse af en lang række udgravningsprofiler viser, at skråningerne ved Nordhavnsprojek-
tet generelt stod stejlere end 1:3. Det er i projektforslaget nævnt, at udskiftningen skal ske hurtigst
muligt for at nedsætte risiko for stabilitetsbrud, hvilket formodes at føres videre i udførelsesprojektet. I
successiv kalkulation af bundudskiftningsmængderne indgår en risikoafdækning for fladere hældnin-
ger.
Skråningerne på bagsiden af perimeterkonstruktionen er generelt vist med delvis erosionsbeskyttelse
på øverste del ned til kote -3,0 og uden erosionsbeskyttelse derfra og ned til havbunden. Skråningen
er i øvrigt illustreret med skråningshældning 1:3. Det introducerer to risikoforhold mht. stabilitet og ro-
busthed.
Kan sandskråningen stå stabilt i længere tid (det må formodes, at der i dele af opfyldningsom-
rådet kan gå flere år, før der opfyldes foran skråningen på indvendig side af perimeteren).
Er konstruktionen robust mod uvejr/større bølger i perioden, hvor man opfører dæmningerne
og hele opfyldningsområde ikke er lukket af.
Den projekterende rådgiver oplyser
som det også er angivet i projektforslaget
at en forudsætning
for designet er, at den østlige perimeter etableres først idet den giver
”læ” for de nordlige/vestlige peri-
metre.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
Denne forudsætning skal videreføres til detailprojektet for, at de indkalkulerede stenmængder og stør-
relser i budgettet kan betragtes som retvisende. Vedr. sandskråningen med hældningen 1:3 oplyser
den projekterende rådgiver, at det i detailprojektet vil blive vurderet, om den forudsatte hældning af
sandet er stabil. Det anbefales, at denne vurdering laves i en så tidlig fase som muligt, da en evt. nød-
vendig fladere hældning dels har indflydelse på sandmængden (ikke uvæsentlig mængdeforøgelse) i
selve perimeteren og i bundudskiftningen.
Faseopdeling
Teknisk set er adskillelsen af områderne i den forudsatte faseopdeling bygbar og læner sig op ad af-
prøvede metoder i vandbygningssammenhæng. Det er ligeledes en metode, der er kendt fra Nord-
havnsdepotet, hvad angår provisorisk skillevæg af stålspuns og afstivning med skråpæle, som midler-
tidig perimeter.
Ledningsomlægning
Ifølge By og Havn falder ledningsomlægningen under gæsteprincippet og omkostninger er derved på-
lagt ledningsejerne.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
4
VURDERING AF
ANLÆGSBUDGETTET OG
FORUDSÆTNINGER
Følgende kapitel præsenterer en gennemgang af By og Havns anlægsoverslag for hovedforslag 1 og
2 for anlæg af perimeter, modtageanlæg og anlægsveje for nyttiggørelsesanlægget Lynetteholm. I ka-
pitlet vurderes det om anlægsoverslaget og forudsætningerne bag det er veldokumenterede og dæk-
kende for projektforslaget, om beregninger er metodisk gyldige samt om opbygningen af budgettet
følger principperne fra Ny Anlægsbudgettering.
Vurderingerne er foretaget ved at:
Sammenholde opbygningen af anlægsoverslaget med principperne for ny anlægsbudgette-
ring.
Foretage en uddybende gennemgang af alle væsentlige eller efter den eksterne kvalitetssik-
rings vurdering særligt risikofyldte udgiftsposter, herunder også stikprøvevis gennemgang af
priser og mængder.
Gennemgang af usikkerhedsvurderinger og håndtering af risici.
Teknisk vurdering af foreslåede løsninger og vurdering af om løsningerne er tilstrækkelig af-
dækket og realistiske i forhold til projektstadiet.
Under kvalitetssikringen af anlægsoverslaget er der løbende gennemført opdateringer af anlægsover-
slaget. Den eksterne kvalitetssikring er informeret om, at der på nuværende tidspunkt kun arbejdes
videre med hovedforslag 2 med kystlandskab på baggrund af en økonomisk garanti fra Københavns
Kommune, hvorfor der ikke er foretaget opdateringer til anlægsoverslaget for hovedforslag 1. Den
eksterne kvalitetssikring gør opmærksom på, at hvis der på et tidspunkt i det videre forløb, skal træf-
fes en politisk beslutning, hvor begge hovedforslag præsenteres med tilhørende anlægsoverslag, vil
anlægsoverslaget for hovedforslag 1 skulle opdateres i overensstemmelse med de forhold den eks-
terne kvalitetssikring har fremhævet under kvalitetssikringsprocessen.
4.1
OPBYGNING AF ANLÆGSOVERSLAGET
Anlægsoverslaget viser udgifterne for de to hovedforslag i projektforslaget opdelt på hovedposter for
byggeomkostningerne samt generelle omkostninger og uforudsete byggeomkostninger.
Anlægsoverslaget anvender ikke de samme betegnelser, der normalt gøres brug af i Ny Anlægsbud-
gettering, men indeholder overordnet set de samme udgiftsposter. Således svarer 'byggeomkostnin-
ger' til det der i Ny Anlægsbudgettering betegnes 'entreprisearbejder', 'generelle omkostninger' til 'pro-
jektering, tilsyn og administration' og 'uforudsete byggeomkostninger' til 'korrektionstillæg'.
I anlægsoverslaget er alle hovedposter nedbrudt på budgetposter, der udspecificerer, hvilke elemen-
ter hovedposten dækker over, hvilket bidrager til at sikre gennemsigtighed, og er helt i tråd med prin-
cipperne fra ny anlægsbudgettering.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0016.png
Tabel 1 Hovedposter i anlægsoverslag for projektforslaget alle beløb er i mio. kr. Hovedforslag 1 afspejler
anlægsoverslaget som fremsendt d. 9. oktober 2020, mens Hovedforslag 2 er opdateret og afspejler an-
lægsoverslaget som fremsendt d. 12. oktober 2020.
Hovedposter
Nordlig perimeter, fangedæmning
Østlig perimeter
Vestlig/Nordlig perimeter, dæmning med stenbeskyttelse
Nyttiggørelse- og modtageanlæg
Etablering af kystlandskab
Etablering af
Ledningsomlægninger
Sejlrender og afmærkninger
Øvrige
Byggeomkostninger i alt
Generelle omkostninger
Uforudsete byggeomkostninger
Samlede anlægsomkostninger
Hovedforslag 1
404
388
256
115
0
51
5
16
19
1.252
268
228
1.748
Hovedforslag 2
292
789
256
114
53
53
5
16
19
1.597
340
291
2.227
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået projektforslaget og anlægsoverslaget med henblik på at
sikre, at alle relevante elementer i projektforslaget er afspejlet i anlægsoverslaget. Denne gennem-
gang har ikke givet anledning til bemærkninger.
Den eksterne kvalitetssikring skal dog i denne sammenhæng bemærke, at anlægsoverslaget ikke in-
deholder udgifter til arkæologi, der normalt er en budgetpost, der under ny anlægsbudgettering figure-
rer i anlægsoverslaget. Arkæologiske fund optræder i projektets risikolog, som en risiko, der alene
kan give anledning til forsinkelse, men uden indflydelse på anlægsøkonomien. By og Havn har oplyst,
at man for øjeblikket er ved at estimere udgifter forbundet med arkæologiske undersøgelser. Den eks-
terne kvalitetssikring finder, at de estimerede udgifter til arkæologi bør tilføjes til anlægsoverslaget.
ANVENDELSE AF EFTERKALKULATIONSBIDRAG
Under rammerne for ny anlægsbudgettering er der mulighed for at indarbejde efterkalkulationsbidrag i
anlægsoverslaget med henblik på at tage højde for kendte mængdeusikkerheder. Efterkalkulationsbi-
draget synliggøres i dette tilfælde i opstillingen af anlægsoverslaget. Anlægsoverslaget udarbejdet af
By og Havn opererer ikke med efterkalkulationsbidrag. I stedet er anvendt successive beregninger til
at synliggøre potentielle effekter af mængdeusikkerheder. Tallene i anlægsoverslaget afspejler i hen-
hold til denne metode det bedste estimat. Metoden er ikke den, der traditionelt anvendes på vej- og
baneområdet under Ny Anlægsbudgettering, men er et fuldt ud forsvarligt alternativ.
ANVENDELSE AF KORREKTIONSTILLÆG
Under Ny Anlægsbudgettering opdeles korrektionstillæg ofte i to, hvor den ene del indgår som en del
af projektets ankerbudget/bevilling og den anden del placeres på en central reserve. Denne opdeling
synliggøres i opbygningen af anlægsoverslaget. Anlægsoverslaget udarbejdet af By og Havn indehol-
der i stedet for 'korrektionstillæg' posten 'uforudsete byggeomkostninger', der er fastsat til 15 pct. af
de samlede byggeomkostninger og generelle omkostninger. Procentsatsen er fastlagt erfaringsbase-
ret på baggrund af erfaringer fra andre havne- og jordopfyldningsprojekter, hvilket den eksterne kvali-
tetssikring vurderer er en gyldig metode. De uforudsete byggeomkostninger er imidlertid ikke splittet i
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0017.png
to, som det under Ny Anlægsbudgettering er normal praksis på vej- og baneområdet. Her placeres
traditionelt 10 pct. som en del af ankerbudgettet/bevillingen, mens 5-20 pct. placeres på den centrale
reserve alt afhængigt af, om der er tale om et vej- eller baneprojekt. Henset til, at der ikke er tale om
et vej- eller baneprojekt, men i stedet et nyttiggørelsesprojekt, skal By og Havns ejere tage stilling til,
hvordan de uforudsete byggeomkostninger behandles i det videre projekt. Dette ændrer dog ikke ved
størrelsen på de samlede anlægsomkostninger i anlægsoverslaget. Samlet set vurderer den eksterne
kvalitetssikring, at opbygningen af anlægsoverslaget følger principperne fra Ny Anlægsbudgettering.
4.2
GENNEMGANG AF VÆSENTLIGE OG RISKOFYLDTE
POSTER
Kvalitetssikringsteamet har foretaget en stikprøvebaseret gennemgang af posterne i anlægsoversla-
get og har i denne sammenhæng fokuseret på væsentlige udgiftsposter, centrale omkostningsdrivere
for det samlede anlægsoverslag og poster, der af kvalitetssikringsteamet vurderes særligt risikofyldte.
Stikprøve-gennemgangen har både omfattet anlægsoverslaget og den successive kalkulation.
Hvor stikprøvegennemgangen har indikeret mulighed for en mere generel styrkelse af anlægsoversla-
get, har vi foretaget yderligere tjek af beregningerne under andre hoved- og budgetposter for at un-
derbygge disse observationer. På den måde har kvalitetssikringen også ledt til generelle forbedringer
af anlægsoverslaget.
Overblik over de poster kvalitetssikringsteamet har fokuseret på fremgår af Tabel 2. Det fremgår, at
stikprøvegennemgangen har omfattet størstedelen af posterne i anlægsoverslaget. De vurderinger
den eksterne kvalitetssikring har foretaget for Hovedforslag 2 er tilsvarende gældende for Hovedfor-
slag 1.
Tabel 2 Kvalitetssikring af hovedposter
Hovedpost
1 Nordlig perimeter, fangedæm-
ning
2 Østlig perimeter
3 Vestlig/nordlig perimeter, dæm-
ning med stenbeskyttelse
4 Nyttiggørelse- og modtageanlæg
5 Etablering af kystlandskab
6 Etablering af jordtransportveje
7 Ledningsomlægninger
8 Sejlrender og afmærkninger
9 Øvrige
10 Generelle omkostninger
11 Generel kalkyleusikkerhed
12 Uforudsete byggeomkostninger
Andel af anlægsoverslag:
Hovedforslag 2 (Pct.)*
19%
49%
16%
7%
3%
3%
0,3%
1%
1%
*
*
*
Kvalitetssikring
Mængdegennemgang, stikprøver af beregninger, eva-
luering af enhedspriser og tilhørende kildehenvisning
Mængdegennemgang, stikprøver af beregninger, eva-
luering af enhedspriser og tilhørende kildehenvisning
Mængegennemgang, evaluering af enhedspriser og til-
hørende kildehenvisning
Mængegennemgang, evaluering af enhedspriser og til-
hørende kildehenvisning
Mængegennemgang, evaluering af enhedspriser og til-
hørende kildehenvisning
Mængdegennemgang, stikprøver af beregninger, eva-
luering af enhedspriser og tilhørende kildehenvisning
Mængegennemgang, evaluering af enhedspriser og til-
hørende kildehenvisning
Mængegennemgang, evaluering af enhedspriser og til-
hørende kildehenvisning
Mængdegennemgang, stikprøver af beregninger, eva-
luering af enhedspriser og tilhørende kildehenvisning
Evaluering af angivne procentuelle satser og tilhø-
rende kildehenvisning, samt stikprøver af beregninger
Evaluering af angivne procentuelle satser og tilhø-
rende kildehenvisning, samt stikprøver af beregninger
Evaluering af angivne procentuelle satser og tilhø-
rende kildehenvisning, samt stikprøver af beregninger
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0018.png
*Andel er beregnet af ’Netto byggeomkostninger (fysik estimat)’ og inkluderer ikke ’10 Generelle Omkostninger’, ’11 Generel
kalkule
usikkerhed’ og ’12 Uforudsete byggeomkostninger’, eftersom disse er procentuelle satser af ’Netto
byggeomkostnin-
ger (fysik estimat)’.
STIKPRØVEGENNEMGANG AF MÆNGDER
Stikprøvegennemgangen er udført på baggrund af anlægsoverslagene, det tilgængelige tegningsma-
teriale samt projektforslaget. Til verificering af de angivne mængder i anlægsoverslagene er princip-
tværsnittene for de enkelte delstrækninger anvendt. På baggrund af principtværsnittene er mæng-
derne opgjort og multipliceret med de angivne strækningslængder i projektforslaget.
Til de hovedposter, hvor det ikke har været muligt at verificere de angivne mængder i anlægsoversla-
get, ved brug af ovenstående metode, har den eksterne kvalitetssikring i stedet verificeret mængder
ved brug af udtræk fra 3D-modellen. Der er herved udført stikprøvegennemgang af 3D-modellen.
Hvor der er fundet uoverensstemmelse mellem det i anlægsoverslaget angivne og det på tegningsma-
terialet viste, er dette fremhævet for By og Havn og efterfølgende udbedret i revideret anlægsover-
slag.
Det reviderede anlægsoverslag har ikke givet anledning til fremhævelse af yderligere forhold vedrø-
rende anvendte mængder.
Den eksterne kvalitetssikring opfordrer generelt anlægsmyndigheden til at ensrette dokumentationen,
så der er anvendt de samme betegnelser, mål, dimensioner mv. i både projektforslaget, tegningsma-
terialet samt anlægsoverslagget for at undgå følgefejl i rapporteringen fremadrettet.
STIKPRØVEGENNEMGANG AF ENHEDSPRISER
Den eksterne kvalitetssikring har desuden udført stikprøvegennemgang af enhedspriserne i anlægs-
overslaget og her er ikke fundet kritiske observationer.
Generelt ligger de valgte enhedspriser tættere op af den angivne minimumspris end maksimumspri-
sen. Dette er af By og Havns rådgiver begrundet med projektets størrelse, hvorfor det vurderes, at der
vil kunne opnås gunstige enhedspriser.
Kvalitetssikringsteamet er informeret om, at der i enhedspriserne for opgravning og deponering af for-
urenet blødbund ikke er indregnet deponeringsafgift, da By og Havn ejer Lynettedepotet.
By og Havn oplyser, at drift og vedligeholdelsesomkostningerne ifm. projektet er en del af havnens
løbende omkostninger til drift og vedligehold og derved ikke er indeholdt i anlægsoverslaget.
Gennemgangen har ikke givet anledning til fremhævelse af forhold vedrørende anvendte enhedspri-
ser.
STIKPRØVEGENNEMGANG AF BEREGNINGER BAG HOVEDPOSTER OG BUDGETPOSTER
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået beregningerne i anlægsoverslaget og den successive
kalkulation. Denne gennemgang har givet anledning til, at By og Havn har opdateret anlægsoversla-
get med mindre korrektioner af budgetposter. Korrektionerne har dog ikke indflydelse på størrelsen på
det samlede anlægsoverslag.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
Det reviderede anlægsoverslag har ikke givet anledning til fremhævelse af yderligere forhold vedrø-
rende beregninger i anlægsoverslaget.
GENNEMGANG AF DOKUMENTATION FOR ANLÆGSOVERSLAGET
By og Havn har udarbejdet et notat, der beskriver grundlaget og metoder for udarbejdelsen af an-
lægsoverslaget. Notatet bidraget generelt til at skabe gennemsigtighed om forudsætningerne bag an-
lægsforslaget og anvendte metoder.
Det fremgår af notatet, at priser anvendt i anlægsoverslaget er baseret på lignende anlægsprojekter i
Danmark, herunder nordhavnsudvidelsen, en række jyske havneprojekter samt mindre danske havne-
og kystprojekter. Anlægsoverslaget indeholder imidlertid ikke kildehenvisninger for de konkrete priser
anvendt i beregningerne, hvilket begrænser gennemsigtigheden omkring anvendte priser.
Anlægsoverslaget indeholder derimod tydelige kildehenvisninger for anvendte mængdeangivelser,
hvilket sikrer sporbarhed mellem projektforslaget og anlægsoverslaget.
4.3
GENNEMGANG AF USIKKERHEDSVURDERINGER OG
RISICI
Usikkerheder og risici er, dels håndteret ved at gennemføre en successiv beregning, hvor alle mæng-
der og priser er tildelt spænd, dels ved udarbejdelse af en risikolog, der inddeler risici på fordelt på
projektfaser og tildeler konsekvens og risikoniveau til alle identificerede risici.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer begge tilgange hensigtsmæssige og i tråd med principperne fra
Ny Anlægsbudgettering.
ANVENDELSE AF SUCCESSIV KALKULATION TIL HÅNDTERING AF USIKKERHED
Den successive kalkulation giver et overblik over usikkerheden forbundet med de enkelte budgetpo-
ster i anlægsoverslaget. Der tilvejebringes på den måde et godt overblik over, hvilke poster der vurde-
res usikre, samt hvordan denne usikkerhed potentielt kan påvirke anlægsoverslaget. Ved gennem-
gang af forudsætningerne bag spændene fremgår det tydeligt, hvordan mængdeusikkerheder er
håndteret i beregningen. Dette betrygger den eksterne kvalitetssikring i, at der er taget højde for
mængdeusikkerheder, hvilket overflødiggør eventuelle behov for brug af efterkalkulationsbidrag.
Forudsætningerne bag spændene i den successive fremgår dog ikke af anlægsoverslaget, og der er
derfor ikke gennemsigtighed omkring årsagerne til de forskellige spænd, der er anvendt på budgetpo-
sterne.
GENNEMGANG AF RISIKOLOG
Projektforslaget er suppleret af en risikolog, hvor identificerede projektrisici er inddelt på projektfaser.
For hver risiko er angivet oprindelse, beskrivelse, konsekvens, forslag til mitigering/håndtering, risiko-
niveau, status (åben/lukket) og ansvarlig, hvilket er i tråd med principperne fra Ny Anlægsbudgette-
ring.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring finder generelt, at By og Havn har lavet en bred og dækkende risikoaf-
dækning.
Den eksterne kvalitetssikring skal bemærke, at de enkelte risicis potentielle betydning for anlægsover-
slaget ikke fremgår tydeligt af risikologgen. Hertil kommer, at loggen ikke indeholder en vurdering af
sandsynligheden for, at den enkelte risiko indtræffer, hvilket er god praksis inden for rammerne af ny
anlægsbudgettering.
Loggen fremstår relativt uændret i forhold til loggens opstart i juni 2020. Den eksterne kvalitetssikring
bemærker, at loggen skal genbesøges i takt med at dokumenter færdiggøres og videns grundlaget
øges.
Endeligt bemærker den eksterne kvalitetssikring, at By og Havn med den successive beregning og
risikologgen har taget væsentlige skridt i forhold til at kunne sammenholde de økonomiske konse-
kvenser af usikkerheder og risici med afsatte projektreserver, der i anlægsoverslaget udgøres af ufor-
udsete byggeomkostninger. Vejdirektoratet anvender ofte denne metode på store anlægsprojekter til
løbende at vurdere sandsynligheden for, at ankerbudgettet overholdes.
4.4
VURDERING AF DE TEKNISKE FORUDSÆTNINGER
De tekniske forudsætninger er gennemgået ved brug af systematisk gennemgang og stikprøver af
anlægsoverslag og dokumentation for de to hovedforslag.
Det fremsendte tekniske materiale og forudsætningsnotatet inkluderer veldefinerede forudsætninger,
som vurderes metodisk gyldige for udarbejdelsen af anlægsoverslagene. Den bagvedliggende doku-
mentation inkluderer også sporbarhed og vurderes som værende gyldig for projektets nuværende sta-
die. Det har dog, for kontrol af visse mængder, været behov for udlevering af udtræk fra 3D model,
som ikke var en del af det oprindelige udleverede materiale.
Perimeterens opbygning baserer sig på kendte vandbygningsmetoder/-løsninger og det er samtidigt
holdt oppe mod erfaringer fra Nordhavnsdepotet, især mht. skråningsstabilitet ved uddybning i blød-
bundsområder, sætninger mv.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
5
VURDERING AF POTENTIELLE
REDUKTIONER, FORENKLINGER
OG BESPARELSER, SOM KAN
ANVENDES, HVIS
FORUDSÆTNINGER FOR
PROJEKTET ÆNDRES
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af det samlede projektgrundlag med henblik på
at identificere mulige besparelser og reduktioner ved ændring af anlægsoverslagets forudsætninger.
5.1
BASISFORSLAG OG TILVALGSLØSNINGER
Den eksterne kvalitetssikring har i deres gennemgang af det bagvedliggende materiale for projektet
identificeret og fremhævet følgende mulige besparelsespotentialer:
De væsentlige udgiftsposter, for det samlede anlægsoverslag, udgøres af posterne vedr. perimeter-
konstruktionerne jf. Tabel 2 (herunder bortgravning af blødbund i perimeterens fodaftryk). På dette
projektstadie anses de valgte tværsnit for både jorddæmningerne samt sektionen med den gensidige
forankrede spuns at være rimelige.
I detailprojektet kan det med fordel undersøges, hvorvidt der kan optimeres på tværsnitsprofilerne for
perimeterkonstruktionerne.
Andre tiltag for optimering af enkelte konstruktionsdele vurderes at være af mindre betydning.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
6
VURDERING AF PLANER FOR
ORGANISERING AF BYGGERIET
Formålet med dette kapitel er at vurdere, hvorvidt anlægsmyndigheden i forhold til projektets stade og
karakter har gjort relevante overvejelser om projektets organisering, herunder om risikoanalysen er
inddraget i overvejelserne omkring projektets organisering. For så vidt angår udbudsform, vurderes
det, om anlægsmyndighedens indledende overvejelser er relevante og fornuftige i forhold til projektets
stade og karakter.
6.1
UDBUDSSTRATEGI OG ORGANISERING
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet notat om or-
ganisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold til projektets stade
og karakter.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men finder dog anledning til at
fremhæve, at der med fordel allerede i VVM-undersøgelsen kan foretages en vurdering af arbejder-
nes karakter, projektets risikoprofil og Vejdirektoratets erfaringer med projekttypen. Dette vurderes at
give et bedre fundament for igangsætning af det efterfølgende arbejde, hvis projektet besluttes. En
senere stillingtagen til udbudsstrategi og entrepriseform for projektet vurderes at indebære en risiko
for, at der i forbindelse med detailprojekteringen foretages nogle valg, der kan påvirke vurderingen, så
det ikke udelukkende er projektets karakteristika og risikoprofil der påvirker beslutningen.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker desuden, at der grundet projektets størrelse vil være en
række fordele ved at fastlægge udbudsstrategi på nuværende tidspunkt, herunder blandt andet reduk-
tion af en række risici, som eksempelvis øgede omkostninger grundet et overophedet entreprenør-
marked og mangel på materiale. Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0023.png
7
MATERIALE
Rammen for opgaven har været, at kvalitetssikringen baseres på en gennemgang af metode, forud-
sætninger, antagelser og beregninger, der er lagt til grund for VVM-redegørelsen, herunder vurdering
af redegørelsens sikkerhed samt undersøgelse af om trafikale, miljømæssige, tekniske og økonomi-
ske analyser er gennemført korrekt. Det materiale, som den eksterne kvalitetssikring har gransket, er
oplistet i nedenstående oversigt.
I forbindelse med vurderingen har der ikke skullet gennemføres yderligere undersøgelser eller udar-
bejdes nye selvstændige beregninger af projektet.
Dokumentation
VVM-rapport
VVM Lynetteholm Baggrundsrapport _stoj_mm_version 1 til By & Havn
1.0
VVM Lynetteholm Baggrundsrapport om trafikale forhold_version 1 til By
& Havn 1.0
VVM Lynetteholm Natura 2000 Væsentlighedsvurdering_version 1 til By
& Havn 1.0
Anlægsoverslag og forudsætninger
PF-ANL-OT-001_Anlægsoverslag_HF1_V1.0 1.0
PF-ANL-OT-002_Anlægsoverslag_HF2_V1.0 1.0
PF-ANL-OT-003_Anlægstidsplan HF 1_V1.0 1.0
PF-ANL-OT-004_Anlægstidsplan HF 2_V1.0 1.0
PF-ANL-OT-001 Anlægsoverslag - HF1 - Successiv kalkulation V0.1 1.0
PF-ANL-OT-001 Anlægsoverslag - HF1 V0.1 1.0
PF-ANL-OT-001 Anlægsoverslag - HF2 - Successiv kalkulation V0.1 1.0
PF-ANL-OT-001 Anlægsoverslag - HF2 V0.1 1.0
PF-ANL-TN-001 Anlægsoverslag grundlag V1.0 1.0
20200910_Anlægsoverslag - Lynetteholm - HF1
20200910_Anlægsoverslag - Lynetteholm - HF2
PF-ANL-TN-001 Anlægsoverslag grundlag
20201006 - Anlægsoverslag - Lynetteholm - HF2
BIM based QTO - HF1 uden landskab
DREDGING EAST (without A-A)
Geotekstil u over A-A på ØP
HF1 mængder
QTO med landskab
Anlægsbudget - Landskab. Dispforslag
LH - fysikoverslag_adgangsveje
Fagnotater og tekniske notater
Risikolog 1.0
PF-GEN-RP-005_Kon. Sydlige arbejdskaj og fangedæmning ved
BWdok_1.0
Dato for
modtagelse
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
10-09-2020
10-09-2020
10-09-2020
09-10-2020
09-10-2020
09-10-2020
09-10-2020
09-10-2020
09-10-2020
09-10-2020
09-10-2020
29-09-2020
09-10-2020
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0024.png
PF-LED-DAT-001_Ledningsprotokolskema_v.0.2 1.0
PF-GEN-RP-002_Projektforslag_v1.0 1.0
PF-GEN-RP-003_Levantkaj og Trekroner bølgebyder_V2.0 1.0
PF-GEO-RP-001_Håndtering af gytje_V2.0 1.0
PF-VEJ-TN-003 Trafik- og adgangsforhold-ver 6.0 1.0
ATR-06 Vandkvalitet - Layout 2805 1.0
ATR009_Lynetteholmen_Bølgeforhold og effekt af havspejlsstigning 1.0
DF-ARK-RP-002-Booklet_2.0 low resolution 1.0
DF-GEN-RP-001_Dispositionsforslag_V2.0 1.0
Lynetteholm miljøkonsekvensrapport version 1 til By & Havn_Final 1.0
Lynetteholm, bundvegetation og fauna, DHI feb 2020, bilag A-H 1.0
Lynetteholm_Middelgrund_V1
Lynnetteholm-Hydraulik-II 1.0
PD-GEO-RP-013_Geoteknisk vurderingsrapport 1.0
PF-DEP-TN-005-Udsivning-udledning og topkote tæt spunsvæg V1.0
1.0
PF-GEN-RP-006_Projekteringsgrundlag_V1.0 1.0
PF-MAS-RP_008_Kon. fangedæmning V1.0 1.0
PF-MAS-RP_010_Kon. interne vægge_V1.0 1.0
PF-MAS-RP-009_Konstruktionsbeskrivelse for dæmninger V1.0 1.0
PF-MAS-TN-005 Klimaforudsætning for Lynetteholmen ver. 1.0 1.0
PF-VEJ-TN-001_Adgangsveje_for_jordtransport_v2.0 1.0
PF-VEJ-TN-002_Byggeplads. ver. 1.0 1.0
Tegninger
PF-GEN-OT-001 Tegningsliste ver. 1.0 1.0
PF-GEN-RP-002_Bilag B 1.0
PF-GEN-RP-002_BilagA 1.0
PF-DEP-DWG-101-Jordopfyldning - u landskab-V1.0 1.0
PF-DEP-DWG-102-Jordopfyldning - m landskab-V1.0 1.0
PF-DEP-DWG-201-Modtagefaciliteter-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-101-Perimeterplan-uden landskab-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-102-Perimeterplan-med landskab-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-103-Afgravningsplan H1-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-104-Afgravningsplan H2-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-111-Eksisterende forhold - ortho-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-112-Eksisterende forhold-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-113-Bathymetri-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-114-Bølgebryder, trekroner-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-115-Levantkaj, molehoved-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-601-Faseplaner - HF1-V1.0 1.0
PF-GEN-DWG-602-Faseplaner - HF2-V2.0 1.0
PF-LED-DWG-101-Ledningsplan-V2.0 1.0
PF-MAS-DWG-101-Oversigtsplan konstruktioner H1-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-102-Oversigtsplan konstruktioner H2-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-201-Overgang sand-sten-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-202-Overgang sten-fang-V1.0 1.0
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
31-08-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0025.png
PF-MAS-DWG-203-Kystfremspring-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-204-Sydlig arbejdskaj, plan-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-205 Sydlig Arbejdskaj - Snit-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-301-Snit A1-A1, H1-H1-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-302-Snit A2-A2, H2-H2-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-303-Snit B-B, D-D-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-304-Snit C-C, I-I-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-304-Snit C-C, I-I-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-306-Snit F-F-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-307-Snit K-K-V1.0 1.0
PF-MAS-DWG-308-Snit J-J-V1.0 1.0
PF-NAV-DWG-201-Sejlrender, Prøvesten uddybning-V1.0 1.0
PF-NAV-DWG-202-Sejlrender, Prøvesten navigation-V1.0 1.0
PF-NAV-DWG-211-Sejlrender, Kronløbet uddybning-V1.0 1.0
PF-NAV-DWG-212-Sejlrender, Kronløbet navigation-V1.0 1.0
PF-VEJ-DWG-101-ØR-V2.0 1.0
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
02-09-2020
Møder
Møde
Opstartsmøde
Gennemgang af anlægsoverslag
Midtvejsmøde
Dato
01-09-2020
17-09-2020
07-10-2020
Lynetteholm
Projekt nr.: 1352000074
Transport- og Boligministeriet
WSP og KPMG
10/11 2020
Side 20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 65: Orientering om ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholmen, fra transportministeren
2292531_0026.png