Kbh. den 27. november 2020
Folketingets Trafikudvalg
Københavns Borgerrepræsentation
Derfor siger vi pænt nej tak til tvillingeprojekterne Lynetteholm og havnetunnel
Tankerne om Lynetteholm og tilhørende havnetunnel blev præsenteret af daværende
overborgmester Frank Jensen og daværende statsminister Lars Lykke Rasmussen ved et
pressemøde den 5. oktober 2018. Planerne blev lanceret uden forudgående debat i befolkningen, i
Københavns Borgerrepræsentation eller i Folketinget. Planerne blev omtalt som et ”kinderæg” der
havde 4 formål:
1)Mindsker trængsel og forbedrer infrastruktur – Metrolinje og vejforbindelse reducerer trængslen i
byen
2) Deponi af overskudsjord – Plads til overskudsjord fra byggeri og anlæg i København
3) Stormflodssikring. Beskytter København mod stormflod fra nord
4)Dæmper prisudviklingen på boligmarkedet – Lynetteholm, Kløverparken og Refshaleøen skaber
plads til ca. 50.000 indbyggere.
Kilde:
https://www.stm.dk/presse/pressemoedearkiv/pressemoede-den-5-oktober-2018/
Efterfølgende er projekterne beskrevet i forskellige rapporter. Kjeld A. Larsen har gennemarbejdet
materialet vedrørende projekterne. Hans redegørelsen med bilag ligger her:
https://baeredygtigtrafik.dk/lynetteholm-og-oestlig-ringvej-punkterer-klimaambitionerne/
Her kommentarer til de 4 erklærede formål:
1) Påstand: Mindsker trængsel og forbedrer infrastruktur – Metrolinje og
vejforbindelse reducerer trængslen i byen
Kommentarer:
De foretagne trafikanalyser viser klart, at der ikke sker nogen trafikdæmpning -
sammenlignet med dagens trafiksituation. En stor ekstra vejforbindelse i form af en havnetunnel
samt udbygning af eksisterende vejanlæg vil tværtimod forstærke trafikbelastningen og gøre det
endnu mere attraktivt at vælge bil i stedet for mere bæredygtige trafikformer. Når det bliver
nemmere at bruge bil hjælper det ikke noget særligt med lidt mere metro. Det er vores klare
fornemmelse, at kun få ønsker en så voldsom vækst i trafikken, som projekterne lægger op til. Der
er masser af muligheder for at forhindre en sådan miljøskadelig udvikling. Vi er i denne
henvendelse Regeringen og Folketinget kommet med bud på hvad man kan gøre:
https://www.noah.dk/sites/default/files/2020-04/Rapport-om-en-ansvarlig-klimapolitik-paa-
persontransportomraadet.pdf