Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2287110_0001.png
Statusrapport
(Oktober 2020)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio oktober 2020)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat (Fremti-
dens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsystem og elektrificering således ske på
en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan be-
skrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (Oktober 2020)
Introduktion til Signalprogrammet
2/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
Alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Den mi-
lepælsplan, som i april
8 blev opstillet for ombygning af DSB’s nuværende materiel til ERTMS, er i ef-
teråret 2020 blevet genbesøgt og revideret af Transport- og Boligmisteriets trafikplansgruppe med DSB
og BDK, da de trafikale behov har ændret sig siden. Det er derfor denne reviderede milepælsplan for årene
2021-2024, som Signalprogrammet nu rapporterer imod. Den eneste større justering er, at behovet for
DSB’s dobbeltdækkertog er ændret. Alle disse tog vil efter Signalprogrammets plan være udrustet som
forudsat og med en større tidsmæssig reserve.
Transport-og Boligministeriet er i dialog med Lokaltog, som er præsenteret for mulige alternative løsnin-
ger til udrustning af IC2.
111 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i første halvår af 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Al-
stom for at få en revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst pro-
jektet. Signalprogrammet er nået til enighed med leverandørerne om en rækkefølge og overordnet første
planudkast for de enkelte udrulninger på begge sider af Lillebælt. Planerne er pt. ved at blive foldet ud for
at sikre, at de er robuste, og at der er den fornødne fleksibilitet og kapacitet til at kunne foretage korrige-
rende handlinger i forhold til eventuelle forstyrrelser fra andre højt prioriterede projekter på jernbanen
uden at det medfører yderligere forsinkelser af udrulningen af det nye signalsystem. Signalprogrammet er
desuden pt. i tæt dialog med leverandørerne om at sikre, at de kontraktlige rammer for leverancerne un-
derstøtter de reviderede udrulningsplaner. Der er fra begge sider rejst ønsker til justeringer baseret på den
erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde. Signalprogrammet forventer, at en global aftale kan
komme på plads med begge leverandører i løbet af efteråret/vinteren 2020, hvorved den reviderede udrul-
ningsplan bliver endeligt konfirmeret.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er i drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i
1. halvår 2021.
Statusrapport (Oktober 2020)
Resumé
3/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0004.png
Fjernbane Øst
Den 15. december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye sig-
nalsystem. I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen, hvor der indtil da blev
observeret enkelte driftsudfordringer. Som forventet, er der sket forbedringer for driften efter implemen-
teringen, og der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning be-
kræfter, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ul-
timo 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt om en forsinkelse af Køge-
Næstved, da fremdriften med systemudviklingen ikke er som forudsat, da Alstoms systemudviklere pga.
COVID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. På den baggrund, og da den samlede plan for ud-
rulningen af Signalprogrammet i Østdanmark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status
som gul. Første udkast til en samlet udrulningsplan er nu stort set på plads, og de kommercielle forhandlin-
ger fortsætter i løbet af efteråret. Der er dog endnu dialog om at fastlægge en plan for den sidste tredjedel
af de avancerede funktionaliteter i Traffic Management Systemet. Her er det Banedanmarks indtryk, at der
er fremdrift i afklaringerne hos Alstom, hvilket også indikeres i, at udviklingen af de avancerede funktionali-
teter nu fremgår explicit af deres arbejdsplaner.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning
af glatte skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Det vil sige at RO Nord sættes i drift,
når der er sikkerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Statusrapport (Oktober 2020)
Resumé
4/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere, om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte mi-
lepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan
overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt, hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidli-
gere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger, som er i ibrugtagningsfasen, angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtag-
ningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter,
om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner,
som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsent-
lige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge, og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rap-
portering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om
Signalprogrammet, ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (Oktober 2020)
Resumé
5/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0006.png
Programplan og Risiko
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
6/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0007.png
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
7/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2024-2028. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Pro-
gramrisici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen
for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Som nævnt i sidste rapport undersøger Signalprogrammet et nyt fokusområde vedr. behovet for opdatering af
strækninger, som allerede er overgået til nyt signalsystem. Det vil typisk være opdateringer i form af større
spor- eller stationsarbejder, som også ofte vil kræve gennemførelse af nye ERTMS/CBTC projekter. Området
behandles nu som en programrisiko. Årsagen er, at der ifm. fornyelses- og anlægsprojekter på sådanne stræk-
ninger kræves en høj grad af involvering af Signalprogrammet. Hvis denne involvering ikke sker i tilstrækkeligt
omfang, eller fornyelsesopgaverne bliver for omfangsrige, kan det betyde forsinkelser af programplanen.
Vedrørende risiko nr. 2 omhandlende mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer arbejdes der fortsat på de
mitigerende handlinger, men der er fortsat et stort behov for, at Signalprogrammet og Banedanmarks Infra-
strukturdivision får fastlagt en plan for udrustning af de gule maskiner. Risikoniveauet er denne gang øget til
højt, da en plan fortsat ikke er fastlagt.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Ba-
nedanmark-projekter samt eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer.
Risiko
Der er en risiko for at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Program risikoejer: Thilde Restofte Pedersen
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
8/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0009.png
a.
b.
c.
d.
Ifm. re-planlægningen af fjernbaneprojekterne arbejder projekterne på at opgøre det
langsigtede behov for validatorressourcer på de enkelte strækninger. Det opgøres på
kvartalsbasis.
Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke tildelte valide-
ringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Ba-
nedanmark.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de
mest nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på måneds-
basis i projekterne i samarbejde med Validatorprogrammet.
At identificere ændrede afviklingsmæssige løsninger i projektplanerne, der ikke kræver
validatorressourcer for på den måde at sikre fremdrift.
2.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligehol-
delse af strækningerne ikke er udrustede med ERTMS.
Program risikoejer: Thilde Restofte Pedersen
Mitigerende handlinger:
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastruktur division og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at fastlægge en plan
for udrustningen og derefter undersøge, koordinere og følge op på de mitigerende handlinger.
a.
b.
c.
Forhandling med Alstom om opdatering af udrustningsplanen (Change Request 139)
Løbende koordinerings- og planlægningsmøder med henblik på udrustning af arbejds-
køretøjerne i forhold til Programplanens behov.
Analyse- og behovsafdækning vedr. udrustning af arbejdskøretøjer jf. tidsplanerne i
programplanen.
3.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer. Cybersikkerhed er bundet op på ar-
bejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne op mod Anlægsplanen, idet IT-
/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Signalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket grundet utilstrækkelige leverancer på
IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet en umoden IT-sikkerhedsorganisation i Ba-
nedanmark samt manglende ressourcer og budget.
Risikoejer: Janus Steen Møller
Mitigerende handlinger:
a.
b.
c.
d.
Der afholdes koordineringsmøder mellem Banedanmark og Signalprogrammet med
mål om at modne og integrere organisationen og afstemme leverancer.
Implementering af NIS direktivet
Implementering af ISO27001
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nu-
værende IT’s
sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS-kommunikatio-
nens grænseflader.
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
9/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0010.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte togtyper er alle på nær DSB’s Indusi vurderet op imod datoen for, hvornår
togene skal bruges af operatørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Arrivas Lint41 er nu alle udrustet, og der foretages dermed ingen risikovurdering længere. Sandsynligheden
for en forsinkelse af Lokaltogs 12 Lint41 er faldet denne gang, da togene er stort set færdigudrustede. Ligele-
des er sandsynligheden for en forsinkelse af de 25 ABs faldet, idet det trafikale behov er blevet revurderet, så
togene nu skal være klar til december 2023 mod tidligere december 2022. Togene skal dog fortsat udrustes
hurtigst muligt, og som minimum skal de 12 første være klar til ibrugtagning til K23.
Sandsynligheden for en forsinkelse af både IC3 og IR4 er denne gang øget. Flere detaljer fås i kapitlet om om-
bordudrustning.
Der fremgår stadig ingen risikovurdering af Lokaltogs IC2. Den mest hensigtsmæssige model for udrustning
undersøges fortsat, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide til kørsel på Nykøbing F. Station fra december
2021.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december
2020)
DSB ABs
(25 til december
2023)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
DSB IR4
(24 til december
2022)
DSB IC3 Indusi
(17 til marts
2024
projektplan og ikke be-
hov)
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
10/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for softwareopgraderingen DK2.1 er nu øget til højt. Flere detaljer findes i kapitlet om Vest-
projektet.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
DK2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(JUN21)
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
11/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Som det fremgår af kapitlet om Østprojektet, har leverandøren meldt om en forsinkelse af Køge-Næstved
(EDL S). Forsinkelsen er nu nedbragt til 2 �½ måned, og yderligere mitigeringer undersøges. Da forsinkelsen er
indtruffet, udgår risikovurderingen indtil en ny plan er aftalt med leverandøren.
Risikoniveauet for RO7syd er fastholdt som middel, men tenderer en forøgelse.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUN21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
12/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO Center er uændret og klassificeres fortsat som middel, men den tidsmæssige
konsekvens af en forsinkelse er faldet.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(Januar 2021)
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Teknisk løsning på glatte skinner (MSR)
(Juni 2021)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (Oktober 2020)
Programplan og Risiko
13/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0014.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
Alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 forventes fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Den milepæls-
plan, som i april
8 blev opstillet for ombygning af DSB’s nuværende materiel til ERTMS, er i efteråret
blevet genbesøgt og revideret af Transport- og Boligmisteriets trafikplansgruppe med DSB og BDK, da de trafi-
kale behov har ændret sig siden. Det er derfor denne reviderede milepælsplan for årene 2021-2024, som Signal-
programmet nu rapporterer imod. Den eneste større justering er, at tidspunktet for
behovet for DSB’s dobbelt-
dækkertog er ændret. Alle disse tog vil efter Signalprogrammets plan være udrustet som forudsat og med en
større tidsmæssig reserve.
Transport-og Boligministeriet er i dialog med Lokaltog, som er præsenteret for mulige alternative løsninger til
udrustning af IC2.
111 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle af-
vigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
December
2021
Ultimo 2022
2023
2025
Behov:
Behov:
13
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til Lokaltog IC2 til
29 Arriva Lint41
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro Nykøbing F.
Struer-Thisted
Gennemført FEB20
Milepæl
i
Gennemført OKT20
Station (del af
Mogenstrup-
Trafikplan: 20 IC3
Rødby)
Gennemført JUN20
Behov:
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
Behov:
Min. 12
Behov:
25 ABs til
Behov:
96 IC3 til
ABs, 72 IC3 og 24 brug på Aalborg- brug på Aarhus-
IR4 (en del af
Aarhus 2. halvår
Fredericia 4. kvt.
grundlaget for at 2023
2025
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder, bl.a. ABs. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer til udrustningsplanen, og
produktionen hos de fleste af Alstoms underleverandører er oppe at køre igen. Banedanmark har bedt Alstom
om at afdække, om situationen med hjemsendte medarbejde hos dele af Alstom kan få yderligere konsekvenser
for ombordudrustningsprojektet.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
14/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0015.png
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Trafikplan:
20 tog DEC
2020
Gennemført
JUN20
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 26 ud af 79 er udrustet og godkendt
8
mdr.
KLAR: 46
tog
APR21
Trafikplan:
46 tog DEC
2021
KLAR: 72
tog
SEP22
3 mdr
.
Trafikplan:
72 tog DEC
2022
Risiko: Middel
KLAR: 79
tog
NOV22
I alt er 27 tog udrustet og godkendt til drift. Udrustningen er sat på pause for tog nummer 28, hvilket skyldes, at
de nye regler, som følger med den 4. jernbanepakke gør, at der skal udstedes en ny typegodkendelse fra Trafik-
Bygge- og Boligstyrelsen, da leverandøren har implementeret nye og forbedrede tiltag i designet. Den opdate-
rede dokumentation blev planmæssigt fremsendt til styrelsen i uge 42, hvorefter de har op til tre ugers sagsbe-
handlingstid. Da ændringerne er mindre, er det Banedanmarks forhåbning, at processen kan gøres hurtigere, så
udrustningen kan sættes i gang igen. Pausen forventes ikke at få konsekvenser for Trafikplanens milepæle, og
de 72 tog forventes fortsat klar i september 2022. Der arbejdes fortsat på at nedbringe udrustningstiden til 12
dage.
Henset til ovenstående er risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på Den ny bane Køben-
havn-Ringsted fra december 2022, denne gang steget og klassificeres nu som middel. Sandsynligheden for en
forsinkelse er steget til 20-40 %, men den tidsmæssige konsekvens vurderes fortsat at være 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsat
NOV20
Start FoC
OKT22
Ibrugtag-
ningstil.
FoC
MAJ23
Start serie
AUG23
KLAR:
17 tog
MAR24
Risiko: Højt
20
mdr.
Behov: 96
IC3 Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Der er ingen ændringer siden sidst. Den samlede IC3-flåde på 96 tog, dvs. inklusive de 17 Indusi-tog, forventes
fortsat klar i marts 2024. Grundet usikkerheden forbundet med godkendelsesprocessen (togene skal godkendes
direkte af ERA), er milepælen fastholdt som gul, og risikoniveauet klassificeres fortsat som højt. Der er 20-40 %
risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, hvilket er vurderet ift. at have de 96 tog klar i marts 2024 som er den
plan, som projektet arbejder ud fra. Transport- og Boligministeriets trafikplanlægningsgruppe har revideret mi-
lepælsplanen for udrustningen af DSB’s flåde
-2024. Her fremgår ikke længere et behov for Indusitogene i
2023, og milepælen fremgår derfor ikke længere ovenfor.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
15/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0016.png
5.3.3 DSB MQ (Desiro)
KLAR: 12 tog
•Gennemført
DEC19
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 15 ud af 18 er udrustet og godkendt
Ibrugtagningstil
ladelse til level
0
Start serie
Gennemført JUN20
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
NOV20
BEHOV: 20
tog overdrages
til Arriva DEC20
Risiko: Middel
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Gennemført SEP19
•Gennemført
JUN20
Serieudrustningen fortsætter. I alt er fem tog i den anden serie nu udrustet og godkendt til drift. Den samlede
flåde på 20 tog forventes fortsat klar i november, og dermed i tide til togoverdragelsen i december. Fremdriften
følges nøje grundet den sparsomme buffer, og behovsmilepælen fastholdes som gul.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 60-100% risiko for en forsinkelse på 0-1-måned,
målt op mod at have de sidste otte tog, og dermed den samlede flåde på 20 tog, klar til overdragelsen medio
december 2020.
5.3.4 ARRIVA Lint41
KLAR: 29 tog
inkl. ibrugt.
tilladelse
Gennemført FEB20
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 41 ud af 41 er udrustet og godkendt
Ibrugtagnings
-tilladelse til
level 0
Gennemført
JUN20
KLAR: 14 tog
(og ialt hele
flåden på 43)
Gennemført
OKT20
BEHOV: 43
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Start 2. FoC
Gennemført
SEP19
Start serie
Gennemført
JUN20
2 mdr.
Alle tog i begge serier nu udrustet og godkendt. Dermed er den fulde flåde klar til drift i på strækningen (Langå)-
Struer-(Holstebro) fra januar 2021, som forudsat. Risikovurderingen udgår på den baggrund. Fra næste måned
vil rapporteringen også udgå.
5.3.5 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 2 ud af 3* er udrustet og godkendt
Antal serietog: 9 ud af 39 er udrustet og godkendt
Start 1. FoC
Gennemført JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level 0
til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level 0
til 2. FoC
Start
serie
Gennemført
APR20 (1. serie).
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
NOV20
Gennemført FEB20
Gennemført
JUN20
Behov: 12 tog
Roskilde-
Køge
DEC20
Risiko: Ubetydeligt
*FoC for den tredje serie på i alt 25 tog fremgår nu her. Tidligere fremgik kun de to første FoC.
Serieudrustningen fortsætter, og 1o tog af de 12 er nu udrustet og godkendt til drift. Udrustningen af togene
foregår fortsat på to tog parallelt. De 12 tog forventes fortsat klar i november og i tide til, de skal indsættes i
driften af Roskilde-Køge fra december 2020. Milepælen er gul grundet den sparsomme buffer.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
16/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0017.png
I alt vil 16 af togene være udrustet og godkendt ved udgangen af 2020. Derefter resterer den tredje og sidste
serie, som i alt består af 25 tog.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt, men sandsynligheden for en forsinkelse er faldet. Der er nu
10-20% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have 12 tog klar til trafikoverdragelsen i decem-
ber 2020.
5.3.6 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 4 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start 1. FoC
Gennemført
APR19
Ibrugtagn.
till. level 0
Gennemført
NOV19
Start serie
Gennemført
MAJ20
KLAR: 12
tog
MAR21
20
mdr
.
BEHOV:
Min. 12 Kh-
Rg DEC22
KLAR: 25
tog
NOV22
12
mdr.
BEHOV: 25
Aalb.-Aarh.
DEC23
Risiko: Ubetydeligt
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er fem tog nu udrustet og godkendt til drift. Det trafikale behov for brugen
af ABs er siden sidst blevet revurderet af departementets trafikplansgruppe, og det er det behov, som Banedan-
mark fremover vil rapportere imod, og som fremgår af milepælsoverblikket denne gang. Det betyder, at der
ikke længere er et behov for at have 10 tog klar i december i år. Togene skal fortsat udrustes hurtigst muligt,
men der er først et trafikalt behov til ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted, til K23, hvor minimum
12 tog skal være klar. Alle 25 tog forventes fortsat klar i november 2022. Milepælene er denne gang derfor alle
grønne.
Som rapporteret tidligere har fremdriften været udfordret af senere igangsættelse af serieudrustning (pga. Co-
rona) og også pga. manglende fleksibilitet på værkstedet og få lokomotivførere. Udrustningen forløber pt. som
planlagt, men der er fortsat dialog med både Alstom og DSB mhp. at sikre yderligere robusthed i planen.
Grundet de nye trafikale behov er sandsynligheden for en forsinkelse faldet denne gang, og risikoniveauet klas-
sificeres fortsat som ubetydeligt. Der er nu 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have
25 tog klar til december 2023.
5.3.7 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 2
NOV20
DEC20
Start serie
NOV20
FEB21
KLAR: 24 tog
SEP22
OKT22
1
mdr.
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
JAN24
FEB24
Leverandørens fortsatte udfordringer med sikkerhedsdokumentationsforløbet bevirker, at ibrugtagningstilla-
delsen også denne gang forventes senere
nu i december. Det har indvirkning på de efterfølgende milepæle, og
serieudrustning forventes nu igangsat i februar 2021 og afsluttet for de første 24 tog i oktober 2022. Det er dog
fortsat i tide til ibrugtagning af Den ny bane, dog med begrænset buffer. Også den samlede flåde på 44 tog for-
ventes klar en måned senere denne gang. Der er identificeret mulige mitigeringer bl.a. parallel udrustning.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
17/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt, men sandsynligheden for en forsinkelse er også denne
gang øget. Der er nu 40-60 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, hvilket måles mod at have 24 tog klar til
ibrugtagning af Den ny bane i december 2022.
5.3.8 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS-ombordudstyr i deres 13 IC2 tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og
Holbæk samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være
ombordudrustet og klar til drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye
signalsystem. Transport-og Boligministeriet er i dialog med Lokaltog, som er præsenteret for mulige alternative
løsninger.
5.3.9 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger. Ar-
bejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW)
pågår fortsat.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
18/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0019.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er i
drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i 1. halvår
2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Covid-19,
herunder bl.a. ændringer af testforløbet på strækningen (Langå)-Struer-(Holstebro).
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Medio 2021
Leverandøren har planmæssigt overdraget sikkerhedsdokumentationen (SASC) til deres sikkerhedsassessor, og
den detaljerede ibrugtagningsplan er blevet godkendt
detaljer drøftes pt. med interessenterne. Ansøgningen
om ibrugtagningstilladelsen forventes fremsendt til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen uge 47 mod uge 49 sidst
(rapporteringsfejl). Lokomotivførertræningen håndteres af jernbanevirksomhederne selv med støtte fra Ba-
nedanmark. Fremdriften her er planmæssig, og fremgår denne gang ikke af tabellen nedenfor. Som rapporteret
sidst er sporspærringerne til ibrugtagning booket og ibrugtagning forventes fortsat igangsat i uge 3.
Et opdateret overblik over nøgleaktiviteter og -leverancer fremgår nedenfor.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Vest
19/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0020.png
NØGLEAKTIVITETER OG -LEVERANCER FREM TIL IBRUGTAGNING
Leverance
OKT
NOV
DEC
DEC
JAN
Teknisk dokumentation klar til interoperabilitetserklæring
Interoperabilitetserklæring (EC declaration) opnået
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
44
48
47
51
Uge 3 2021
Når strækningen ibrugtages er det desuden Banedanmarks forventning, at der implementeres en løsning på et
problem, som lige nu opleves med forbindelsen mellem togene og radioblokcentret. Forbindelsesproblemet
skaber udfordringer for driften på de allerede migrerede strækninger, og det er derfor vigtigt, at en løsning im-
plementeres hurtigst muligt, da de driftsmæssige udfordringer bliver større, jo flere strækninger, der er i drift
med ERTMS. Der er dialog med Thales, som har identificeret en løsning på problemet ved at modificere en rou-
ter, og Banedanmark presser på for en hurtig løsning. Leverandøren melder, at løsningen presser tidsplanen
ikke bare for denne strækning, men også for den efterfølgende softwareopgradering, DK2.1.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Medio 2021
Scope frosset
JUN 2021
Risiko: Højt
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket siden sidst, men som beskrevet ovenfor, skal leverandøren le-
vere en løsning på et forbindelsesproblem, hvilket de melder sætter tidsplanen for DK2.1 under pres. Derudover
er Banedanmarks testlaboratorium, Joint Test Lab (JTL) blevet flyttet til en anden adresse, hvilket har taget
længere tid end planlagt. Det betyder, at leverandøren ikke har kunnet gennemføre planlagte tests i samme
takt, som forudsat, hvilket også presser tidsplanen. Det er derfor Banedanmarks vurdering, at implementering i
juni 2021 vanskeligt vil kunne lade sig gøre. Milepælen er derfor gul denne gang. Det er fortsat gældende, at op-
graderingen skal være på plads inden ibrugtagning af den næste strækning, (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skan-
derborg) i 2. halvår 2022 for ikke at påvirke udrulningen i Vestdanmark. Det er Banedanmarks krav, at opgrade-
ringen implementeres så hurtigt som muligt, hvilket også er fokus i dialogen med leverandøren.
Siden sidst er gennemført en system-FAT (Factory Acceptance Test) med tilfredsstillende resultat. Derudover
tester leverandøren fortsat softwaren i Banedanmarks testlaboratorium, Joint Test Lab (JTL).
Risikoniveauet er denne gang øget til højt. Det skyldes dels risikoen forbundet med forbindelsesproblemet, som
skal løses ifm. ibrugtagning af (Langå)-Struer-(Thisted), og dels den længere testperiode i laboratoriet. Der er
nu 60-100 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, RO8 og
RO5 i juni 2021.
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
2. halvår 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
DEC20
FEB21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
1. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Ubetydeligt
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Vest
20/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0021.png
Installationsarbejdet på den nordlige del af strækningen er nu afsluttet, og arbejdet på den sydlige del skrider
frem hurtigere end forudsat i planen. Installationsarbejdet skal igangsættes på den østlige del i oktober, men
udfordres pt. af forsinkede installationsgodkendelser, hvilket bevirker, at installationsarbejdet denne gang vur-
deres at være afsluttet i februar 2021. Fremdriften her følges nøje, men forsinkelsen har ingen konsekvens for
ibrugtagning, som fortsat forventes at være afsluttet i september 2022.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i september 2022.
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
SEP21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Højt
Planen for strækningen drøftes stadig med leverandøren, og der er indikationer på, at ibrugtagning flyttes til 2.
kvartal 2023, hvilket fortsat er indenfor Anlægsplanen. Der arbejdes videre mhp. at kunne aftale en realistisk
plan for ibrugtagning, hvor der tages højde for trafikale behov. Der er derfor også pt. dialog med Midtjyske Jern-
baner, da deres materiel skal kunne tilgå Vemb Station.
Risikoniveauet fastholdes som højt. Vurderingen er, at der nu er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måne-
der, hvilket er vurderet ift. ibrugtagning i 1. kvartal 2023.
6.3.5 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord
ULT24 (K26)
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Syd ULT25
(K26)
Der arbejdes fortsat på en detaljeret plan for strækningen. Det er Banedanmarks vurdering, at den nordlige del
af strækningen kan ibrugtages ultimo 2024, som forudsat. Hvad angår den sydlige del, har Banedanmarks Aar-
hus H-projekt fremlagt et beslutningsgrundlag, hvor Aarhus H ibrugtages i flere trin med den første ibrugtag-
ning i påsken 2026, hvilket vil bevirke, at Signalprogrammets ibrugtagning af Aarhus-Fredericia vil blive skub-
bet. Konsekvenserne er endnu ikke afdækket, og der gennemføres nu en høring med relevante projekter i Ba-
nedanmark. Milepælen fastholdes derfor gul. Ibrugtagning af Aarhus-Fredericia er i øvrigt bundet af, at DSB har
brug for at kunne få IC4 til Aarhus frem til medio 2025. Desuden skal alle IC3 (inkl. Indusi) i udgangspunktet være
udrustet før den sydlige del af strækningen kan ibrugtages. Risikovurderingen udestår, indtil en plan foreligger.
6.3.6 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Vest
21/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0022.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
Den 15. december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsy-
stem. I juni 2020 blev der implementeret en række fejlrettelser på strækningen, hvor der indtil da blev observe-
ret enkelte driftsudfordringer. Som forventet, er der sket forbedringer for driften efter implementeringen, og
der arbejdes på at gøre forbedringen stabil.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter,
at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og
København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt om en forsinkelse af Køge-Næstved, da frem-
driften med systemudviklingen ikke er som forudsat, da Alstoms systemudviklere pga. COVID-19 er hjemsendte
for at undgå smittespredning. På den baggrund og da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i
Østdanmark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul. Første udkast til en samlet ud-
rulningsplan er nu stort set på plads, og de kommercielle forhandlinger fortsætter i løbet af efteråret. Der er dog
endnu dialog om at fastlægge en plan for den sidste tredjedel af de avancerede funktionaliteter i Traffic Mana-
gement Systemet. Her er det Banedanmarks indtryk, at der er fremdrift i afklaringerne hos Alstom, hvilket også
indikeres i, at udviklingen af de avancerede funktionaliteter nu fremgår explicit af deres arbejdsplaner.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Der er i april 2020 indgået
aftale med Alstom om, at Den ny bane, København-Ringsted ibrugtages i slutningen af 2022. Derudover skal
Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen
af Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført se-
nest 2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
Ibrugtagning af
Køge-Næstved
(Øst EDL Syd)
4. kvt. 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-
Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December 2022
Ibrugtagning af
Den ny bane,
København-
Ringsted
2025
Driftsstabilt
produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-
Peberholm
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, hvilket bl.a. skyldes, at
nogle af Alstoms medarbejdere, som står for systemudvikling, pt. på 7. måned er hjemsendt for at undgå smit-
tespredning.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Øst
22/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0023.png
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Fejlrettelserne blev planmæssigt implementeret på strækningen i juni 2020. De har, som forventet, haft en posi-
tiv indvirkning på driften, hvor der hidtil har været observeret enkelte driftsudfordringer, og der arbejdes på at
gøre forbedringen stabil. Derudover skal nævnes, at Banedanmark den 12. oktober identificerede en fejl i det
nye signalsystem på strækningen. Fejlen blev lokaliseret til en central styreenhed ved Køge Station, som bl.a.
kommunikerer med trafikstyringen, hvilket betød, at det ikke var muligt at køre med tog på strækningen. Ba-
nedanmark igangsatte hurtigt en fejlsøgning, hvorefter fulgte genopretning og opstart af en række systemer,
der løbende skulle verificeres, af hensyn til jernbanesikkerheden. Banedanmark undersøger i samarbejde med
leverandøren nu nærmere, hvorfor fejlen opstod for at undgå, at det sker igen.
For at kunne tilføje de yderligere funktionaliteter, som danner grundlag for at kunne løfte de restriktioner, som
lige nu efterleves på strækningen, har Banedanmark, som rapporteret tidligere, besluttet, at det vil være nød-
vendigt med endnu én dags testkørsel (Trial Run). Denne test var planlagt gennemført den 20. september, men
måtte desværre aflyses pga. tekniske udfordringer hos leverandøren. Det er fortsat Banedanmarks forventning,
at testen skal gennemføres, men det er endnu ikke klarlagt, hvornår det kan blive. Det er nu også Banedan-
marks tilgang, at de yderligere funktionaliteter sandsynligvis først tilføjes ifm. ibrugtagning af den næste stræk-
ning, Køge-Næstved, i 2021.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
1. halvår 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•Gennemført
AUG20
Testforløb
afsluttet
MAR21
MAJ21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
•AUG21
Godkendt
ibrugtagning
JUN21
•SEP21
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
Som rapporteret tidligere vil ibrugtagning ikke kunne ske i juni 2021, som forudsat, hvilket skyldes den langsom-
mere systemudvikling hos Alstom grundet hjemsendte medarbejdere. Alstom har leveret en opdateret plan,
hvor ibrugtagning sker i september 2021 og altså ikke indenfor Anlægsplanens ramme. Datoerne ovenfor af-
spejler denne foreløbige plan. Der er nogle forudsætninger knyttet til denne ibrugtagningsdato herunder, at sy-
stem FAT (Factory Acceptance Test) afvikles planmæssigt i januar 2021 og viser, at systemet har den tilstrække-
lige kvalitet til at være den endelige version. Det undersøges også, om ibrugtagning kan fremrykkes yderligere,
hvis test, som er relateret til systemsikkerheden, kan gennemføres tidligere, så der kan indsamles dokumenta-
tion og beviser til sikkerhedsarbejdet tidligere end normalt. Milepælene fastholdes gule indtil der foreligger en
endelig plan.
Henset til forsinkelsen er der denne gang ikke foretaget en risikovurdering, da det ikke længere giver mening at
tale om en risiko for en forsinkelse. Der vil blive foretaget en ny vurdering, når en ny plan er aftalt.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Øst
23/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0024.png
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
DEC20
Installation
SEP21
Testforløb
AUG21
Ibrugtagningsti
lladelse
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
Risiko: Middel
6 mdr..
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Alstom fastholder, at forsinkelsen af den foregående strækning, Køge-Næstved, ikke får konsekvenser for
ibrugtagning af Mogenstrup-Rødby. Banedanmark følger dog fremdriften nøje, da forsinkelsen af Køge-Næst-
ved betyder, at ibrugtagningerne vil være relativt tæt på hinanden, hvilket må forventes at give et pres på be-
mandingen. Planen er fortsat, at ibrugtagning sker i december 2021, men planforudsætningerne, herunder plan-
lægningen af testforløbet, drøftes for nuværende. Der er desuden en stærk binding til Køge-Næstved, idet det
er den samme systemsoftware der skal ibrugtages. Rettidig ibrugtagning af Mogenstrup-Rødby afhænger der-
for af en planmæssig systemudvikling og gennemførelse af system FAT i januar 2021. Derudover er planmæssig
ibrugtagning helt afhængig af en tæt opfølning mellem de af Banedanmarks projekter, som har aktiviteter på
strækningen. Banedanmark har derfor nedsat en arbejdsgruppe for at sikre den integrerede plan. Ibrugtagning-
smilepælen fastholdes gul for at vise disse bindinger, indtil en plan er aftalt for Køge-Næstved som kvalificerer,
at ibrugtagning af Mogenstrup-Rødby kan ske i december 2021, som forudsat.
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
klapbroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er fastholdt som middel, men tenderer en forøgelse. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-
4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
JAN21
Installation
OKT21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
Der er ingen ændringer til milepælsoverblikket, og ibrugtagning forventes fortsat i december 2022.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.3.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Under genplanlægning. Ibrugtagning 2024-2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
Planlægningen af strækningen indgår som en del af den generelle genplanlægning af Østprojektet. Indtil andet
er aftalt, arbejder leverandøren videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressour-
cer. Ibrugtagning forventes at kunne ske mellem 2024 og 2026. Såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Øst
24/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
underleverandør, vil Banedanmark sikre, at det afsøges, om der kan udføres yderligere installationsarbejde på
Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere og skabe fremdrift.
Svendborgbanen er en del af en samlet udrulningsplan for Østdanmark, og det har derfor været nødvendigt at
prioritere implementering af ETCS på visse strækninger grundet tætte bindinger til øvrige projekter på jernba-
nen. I denne overvejelse indgik eksempelvis afhængigheden mellem udrulningen af Signal-programmet, elektri-
ficeringen af jernbanenettet
og hensynet til, at DSB’s nye eltog Fremtidens Tog skal kunne køre, når de er klar
til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem. Da Svendborgbanen ikke har særlige bindinger til andre jern-
baneprojekter, har det i stedet været nødvendigt at prioritere andre strækninger først.
7.3.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby og den ny bane København-Ringsted er ibrugtaget, vil de næste strækninger, der over-
går til det nye signalsystem, være Storstrømsbroen og Nordvestbanen, som nu er fremrykket til ultimo 2024.
Fremover vil rapporteringen derfor også følge Nordvestbanen. Den resterende del af udrulningsplanen genbe-
søges i forbindelse med den igangværende genplanlægning.
Statusrapport (Oktober 2020)
Fjernbane Øst
25/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0026.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af 2022.
På den baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte
skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord sættes i drift, når der er sikkerhed
for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er ingen kendte konsekvenser af Corona-situationen for Signalprogrammets udrulning af CBTC på S-banen.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Da strækningen nu er gået ind i ibrugtagningsfasen og ibrugtagningsforummet er nedsat, udgår milepælsover-
blikket og risikovurdringen. I stedet fremgår nøgleleverancer og -aktiviteter af tabellen nedenfor.
Den sidste systemtest (System FAT), blev gennemført planmæssigt og med tilfredstillende resultat i oktober,
og der er generelt tryghed ift. systemkvaliteten.
NØGLEAKTIVITETER OG -LEVERANCER FREM TIL IBRUGTAGNING
Leverance
OKT
DEC
DEC
DEC
Railway Safety Case klar til BDK sikkerhedsassessor
Detaljeret ibrugtagningsplan godkendt
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ejer
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
Uge
44
51
52
3
JAN
Ibrugtagningsstart
BDK
Uge 4 2021
Statusrapport (Oktober 2020)
S-bane
26/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0027.png
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•Gennemført
OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes fortsat implementeret i somme-
ren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Det er fortsat en forudsæt-
ning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfaldssæsonen 2021, før RO Nord
ibrugtages. Som en del af den operationelle test i november vil der blive gennemført en køretidstesten på Fa-
rumlinjen, som vil påvise, hvorledes togpunktligheden påvirkes, indtil den tekniske løsning er implementeret
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
Installation
•OKT20
•NOV20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
*Anden operationelle test
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet først vil blive færdiggjort i november (mod oktober sidst),
men uden konsekvenser for de efterfølgende milepæle. Der er tale om mindre arbejder, og milepælen er ude-
lukkende gul for at vise ændringen.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som middel, men den tidsmæssige konsekvens af en forsinkelse er faldet.
Der er nu 20-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar
2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Ibrugtagning
September 2022
OKT22
SEP22
Risiko: Middel
Design
Installation
Test*
Ibrugtagningstill.
OKT20
OKT21
MAR22
FEB22
OKT22
SEP22
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Installationsarbejdet på en del af strækningen er nu planlagt på en måde, så det ikke får indvirkning på ibrugtag-
ningen. Installationsarbejdet er dog på kritisk vej, og der arbejdes fortsat på en plan for arbejdet på den reste-
rende del af strækningen. Her er der ligesom for den første del udfordringer med at finde et hensigtsmæssigt
sporspærringsmønster, som ikke sætter planen under pres. Banedanmark afventer et nyt planudspil fra leveran-
døren.
Risikoniveauet er uændret og fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (Oktober 2020)
S-bane
27/28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Orientering om Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio oktober 2020), fra transportministeren
2287110_0028.png
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•SEP21
Installation*
•JUN22
•MAJ22
Test**
•AUG22
Ibrugtagningstillade
lse
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Som beskrevet under afsnittet for RO S er den mulige forsinkelse af RO S mitigeret således, at forsinkelserne
håndteres inden for den aftalte plan for ibrugtagning. Risikoen for en deraf følgende forsinkelse af de afslut-
tende leverancer er derfor ikke længere relevant, og planen er derfor fortsat ibrugtagning i marts 2023.
Der er en mindre justering til det forberedende installationsarbejde, som nu planlægges gennemført i maj.
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Risikoniveauet er uændret og fortsat kvalificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 må-
neder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Statusrapport (Oktober 2020)
S-bane
28/28