Region Hovedstaden
Albertslund Kommune
Ballerup Kommune
Furesø Kommune
Gladsaxe Kommune
Herlev Kommune
Høje-Taastrup Kommune
18. november 2020
BRT på Ring 4 øger værdien af jernbaner og nedbringer CO
2
-udledning og trængsel
Kære Benny Engelbrecht,
Kommunerne langs buslinje 400S og Region Hovedstaden arbejder målrettet med at
finde løsninger på de fælles udfordringer, vi står over for i hovedstadsområdet med
befolkningsvækst, øget trængsel for biltrafikken, mere trafikstøj og et politisk ønske om
styrket mobilitet. Samtidig vil vi gerne yde vores væsentlige bidrag til regeringens
klimamål.
Vi ser et løft af den kollektive transport med BRT som en væsentlig del af løsningen på
alle disse udfordringer. En BRT-linje på Ring 4 med eldrevne ledbusser i egne
vognbaner med kort rejsetid og høj frekvens styrker sammenhængen i den kollektive
trafik, skaber forbindelser på tværs af S-togslinjerne og styrker trafikale knudepunkter,
ikke mindst Høje Taastrup Station.
En BRT kan transportere flere passagerer end de nuværende S-busser og langt flere end
i en bilbane. BRT vil være hurtigere end biltrafikken i myldretiden, og kan derfor flytte
en del af trafikvæksten de kommende år til fossilfri busdrift. BRT på Ring 4 kan
anlægges på kort tid med relativt lave omkostninger, og derfor også yde et kosteffektivt
bidrag til Folketingets aftalte klimamål i 2030. Region Hovedstaden finansierer driften
af busserne på Ring 4. En BRT på Ring 4 med højfrekvente elektriske ledbusser vil øge
passagertallet, og den effektive drift skal sikre en stabil driftsøkonomi på linjen.
En første etape kunne naturligt være fra Høje Taastrup St. til Bagsværd St. via Lautrup i
Ballerup. Det kan senere udbygges til Ishøj St. og måske senere til Lyngby. BRT vil her
understøtte vigtige erhvervsområder med højklasset kollektiv transport, og vil
understøtte mulighederne for stationsnærhed ved BRT-standsningssteder, jf.
erhvervsministerens og dit brev til kommuner og region fra 17. september i år.