Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2285310_0001.png
NOTAT
Dato 19. november 2020
J. nr. 2020-6535
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transportud-
valg vedrørende afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-287/20,
Ryanair
1 Indledning
Amtsgericht Hamburg (byretten i Hamborg, Tyskland) har forelagt EU-Dom-
stolen et præjudicielt spørgsmål om, hvorvidt en strejke, der er organiseret af
en fagforening for personalet i et luftfartsselskab, udgør en
usædvanlig om-
stændighed
i henhold til flypassagerrettighedsforordningen.
1
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen og EU-Domstolens retspraksis,
at passagerer har ret til kompensation fra luftfartsselskabet i tilfælde af aflys-
ninger eller lange forsinkelser, medmindre aflysningen eller forsinkelsen skyl-
des usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne være undgået, selv om alle
forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet.
2 Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
I slutningen af september 2018 var der en varslet strejke blandt Ryanairs kabi-
nepersonale og piloter, hvilket resulterede i en aflysning af en flyvning fra Ve-
rona til Hamborg. Forud for strejken havde der været forhandlinger med ar-
bejdstagernes fagforening, men uden noget endeligt resultat.
De to sagsøgere i sagen, hvis afgang fra Verona til Hamborg blev aflyst, har
nedlagt påstand om, at Ryanair skal betale kompensation i henhold til flypassa-
gerrettighedsforordningen. Sagsøgerne finder, at en strejke blandt luftfartssel-
skabets kabinepersonale, ikke er at betragte som usædvanlige omstændigheder,
fordi strejker må forventes i forbindelse med luftfartsselskabets drift.
Problem-
stillingen i sagen er identisk med den præjudicielle sag C-28/20, Airhelp, der
omhandler en lignende sag mod SAS.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestem-
melser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller
lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 295/91
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Orientering om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-287/20, Ryanair, fra transportministeren
2285310_0002.png
Side 2/3
Begrebet ”usædvanlige omstændigheder” er ikke defineret i flypassagerret-
tighedsforordningen. Det fremgår dog af præambelbetragtning nr. 14, at strej-
ker, der berører et luftfartsselskabs drift, kan udgøre en usædvanlig omstæn-
dighed.
EU-Domstolen har i sag C-549/07, Wallentin-Hermann og efterfølgende i C-
195/17, Krüsemann, defineret usædvanlige omstændigheder som begivenheder,
der ikke er et led i det berørte luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse,
og som ligger uden for luftfartsselskabets faktiske kontrol på grund af deres ka-
rakter eller oprindelse. Begge betingelser skal være opfyldt, før en begivenhed
kan karakteriseres som en usædvanlig omstændighed.
Den centrale juridiske problemstilling i denne sag er således, om strejken bør
betragtes som en
usædvanlig omstændighed;
det vil sige, om den er et led i det
berørte luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse, og om den ligger uden
for luftfartsselskabets faktiske kontrol.
3 Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Det er regeringens vurdering, at en
fagforeningsorganiseret strejke blandt luft-
fartspersonalet
ikke er en del af et luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudø-
velse. Det er en beslutning, som træffes af medarbejderne i samarbejde med de-
res fagforening(er), og som luftfartsselskabet ikke selvstændigt kan forhindre i
at finde sted. Et luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse er at bedrive fly-
trafik. Medarbejderadministration, herunder overenskomstforhandlinger, er
selvsagt en del af enhver virksomheds drift, men strejker er et middel, som ar-
bejdstagerne enerådigt kan benytte sig af, hvorfor en sådan fagforeningsorgani-
seret strejke blandt luftfartspersonalet er uden for luftfartsselskabets kontrol.
Strejker blandt et luftfartsselskabs personale vurderes derfor at opfylde begge
betingelser for at udgøre en usædvanlig omstændighed.
I de forenede sager C-195/17, Krüsemann, fra 2018 fandt EU-Domstolen, at en
”vild strejke” bestående af en massiv, spontan sygemelding blandt luftfartssel-
skabets ansatte som følge af selskabets pludselige udmelding om omstrukture-
ring ikke kunne siges at udgøre en usædvanlig omstændighed. Dette med hen-
visning til, at et luftfartsselskab i forbindelse med udøvelsen af sine aktiviteter
må forvente at blive mødt med uenigheder og konflikter med sit personale. EU-
Domstolen lagde derfor til grund, at de risici, der er forbundet med en sådan
omstrukturering, må anses som et led i det pågældende luftfartsselskabs sæd-
vanlige aktivitetsudøvelse.
Det er regeringens forståelse, at EU-Domstolens fortolkning af begrebet usæd-
vanlige omstændigheder i
Krüsemann-dommen
ikke skal opfattes som en gene-
rel vurdering af alle strejker blandt et luftfartsselskabs personale, men som
gældende for den konkrete situation, hvor luftfartsselskabet måtte forvente en
reaktion fra medarbejderne i kølvandet på selskabets pludselige og væsentlige
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Orientering om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-287/20, Ryanair, fra transportministeren
2285310_0003.png
Side 3/3
udmelding om omstrukturering. Strejker, der sker som led i sædvanlige for-
handlinger mellem luftfartsselskaber og arbejdstagerne, kan derimod ikke be-
tragtes som værende inden for luftfartsselskabets kontrol.
En afgørelse om, at strejker ikke er at betragte som usædvanlige omstændighe-
der, vil have betydning for den danske arbejdsmarkedsmodel og den EU-be-
skyttede grundlæggende rettighed for arbejdsmarkedets parter til at forhandle
om kollektive overenskomster og i den forbindelse anvende kollektive kamps-
kridt som strejke. Dette skyldes, at en sådan afgørelse vil påvirke balancen mel-
lem arbejdstagere og arbejdsgivere i disses forhandlinger om løn- og arbejdsvil-
kår inden for luftfartsbranchen, idet økonomisk kompensation i henhold til fly-
passagerrettighedsforordningen kan blive en faktor i en forhandlingssituation.
Regeringen afgav i juni 2020 et skriftligt indlæg i den præjudicielle sag C-
28/20, Airhelp, der angår samme problemstilling som i C-287/20, Ryanair. I
C-28/20, Airhelp, drejer sagen sig om, hvorvidt en omfattende strejke hos
SAS kan betegnes som "usædvanlige omstændigheder". Regeringen afgav her
indlæg med det samme hovedbudskab om, at overenskomstrelaterede strejker
er at betragte som usædvanlige omstændigheder under flypassagerrettigheds-
forordningen, hvormed forpligtelsen til at udbetale kompensation til flypassa-
gererne bortfalder.
Rækkefølgen for EU-Domstolens afsigelse af dom i de to sager vides dog ikke
med sikkerhed på nuværende tidspunkt. Regeringen afgiver på den baggrund
også indlæg i C-287/20, Ryanair, og dette indlæg vil i vidt omfang lægge sig op
ad det allerede afgivne indlæg i C-28/20, Airhelp.