NOTAT
Dato 19. november 2020
J. nr. 2020-6535
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transportud-
valg vedrørende afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-287/20,
Ryanair
1 Indledning
Amtsgericht Hamburg (byretten i Hamborg, Tyskland) har forelagt EU-Dom-
stolen et præjudicielt spørgsmål om, hvorvidt en strejke, der er organiseret af
en fagforening for personalet i et luftfartsselskab, udgør en
usædvanlig om-
stændighed
i henhold til flypassagerrettighedsforordningen.
1
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen og EU-Domstolens retspraksis,
at passagerer har ret til kompensation fra luftfartsselskabet i tilfælde af aflys-
ninger eller lange forsinkelser, medmindre aflysningen eller forsinkelsen skyl-
des usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne være undgået, selv om alle
forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet.
2 Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
I slutningen af september 2018 var der en varslet strejke blandt Ryanairs kabi-
nepersonale og piloter, hvilket resulterede i en aflysning af en flyvning fra Ve-
rona til Hamborg. Forud for strejken havde der været forhandlinger med ar-
bejdstagernes fagforening, men uden noget endeligt resultat.
De to sagsøgere i sagen, hvis afgang fra Verona til Hamborg blev aflyst, har
nedlagt påstand om, at Ryanair skal betale kompensation i henhold til flypassa-
gerrettighedsforordningen. Sagsøgerne finder, at en strejke blandt luftfartssel-
skabets kabinepersonale, ikke er at betragte som usædvanlige omstændigheder,
fordi strejker må forventes i forbindelse med luftfartsselskabets drift.
Problem-
stillingen i sagen er identisk med den præjudicielle sag C-28/20, Airhelp, der
omhandler en lignende sag mod SAS.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestem-
melser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller
lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 295/91