Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 505
Offentligt
2592702_0001.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsbehandler:
KIOR
Sagsnr.: 2022-230927
03-06-2022
Evaluering af Færdselsstyrelsens samarbejde med EPC
På baggrund af bekendtgørelse nr. 1696 af 20. december 2018 om Færdselsstyrelsens
parkeringskontrol på statslige veje overtog Færdselsstyrelsen den 1. januar 2019 kontrollen
med parkering på de danske motorvejsrastepladser fra Vejdirektoratet. En stor del af de
udstedte parkeringsafgifter udstedes til udenlandske køretøjer, og Færdselsstyrelsen har
problemer med at indhente oplysninger om ejeren/brugeren af køretøjet, hvorfor det er svært at
opkræve parkeringsafgifter udstedt til udenlandske køretøjer.
Færdselsstyrelsen vurderede på den baggrund, at en international virksomhed ville have bedre
muligheder for at fremskaffe skyldnernes kontaktoplysninger, og styrelsen indgik derfor pr. 1.
januar 2021 et samarbejde med virksomheden EPC (Euro Parking Collection plc) om
opkrævningen af udenlandske parkeringsafgifter.
Transportministeriet har den 4. maj 2022 bedt Færdselsstyrelsen udarbejde et notat, hvori
samarbejdet med EPC evalueres.
Følgende er en evaluering af det hidtil samarbejde med EPC.
Forventninger til samarbejdet forud for kontraktindgåelse
Succesraten for samarbejdet med EPC blev fastsat til 4.200 parkeringsafgifter årligt med en
samlet værdi på omkring 7,4 millioner kr. Det årlige antal blev fastsat på baggrund af en pulje
på 3.852 ubetalte parkeringsafgifter pr. november 2019. Derudover var der en forventning om,
at EPC skulle behandle en pulje med ca. 5.000 ubetalte parkeringsafgifter, der er udstedt før juli
2020. Medregnet i den samlede servicevolumen er også 4.500 valgfri parkeringsafgifter, fordi
Færdselsstyrelsen har mulighed for at øge servicevolumen med 1.500 parkeringsafgifter af
maksimalt tre omgange, såfremt den samlede servicevolumen overstiger 21.800
parkeringsafgifter og/eller et estimeret beløb på 38,6 millioner kr.
Nedenfor skitseres den samlede servicevolumen, som det forventes, at EPC kan håndtere
gennem den treårige kontraktperiode og en eventuel forlængelse på 1 år.
Periode
Parkeringsafgiftspuljen
Fast kontraktperiode
Valgfri kontraktperiode
Tre yderligere muligheder
Antal parkeringsafgifter
5.000
12.600
4.200
4.500
Pålydende værdi af
parkeringsafgifter
8.847.480
22.316.580
7.438.860
7.970.139
Side 1 (4)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 505: Orientering om Færdselsstyrelsens samarbejde med den britiske inkassovirksomhed Euro Parking Collection plc (EPC), fra transportministeren
2592702_0002.png
Total
26.300
46.573.059
Forventningen til indsamlingsproceduren er, at Færdselsstyrelsen løbende overfører
oplysninger om de udenlandske parkeringsafgifter elektronisk til EPC. Når EPC modtager
parkeringsafgifterne, gør de dem klar til VLA-anmodninger. Det vil sige, at EPC indhenter navn
og adresse på køretøjets ejer/fører/lejer (personerne med ansvar) fra den relevante nationale
Vehicle Licensing Authority (VLA) og udlejnings-/leasingselskaberne selv. Ud fra
parkeringsafgiftsoplysningerne skal EPC gøre sit bedste for at identificere debitorerne.
Inden for 14 dage efter Færdselsstyrelsens overførsel af parkeringsafgiftsoplysningerne skal
EPC for hver parkeringsafgift påbegynde opkrævningsproceduren ved at anmode den relevante
myndighed om oplysninger om skyldnerens identitet. Ved modtagelse af skyldnerens identitet
skal EPC sende den første rykker inden for 14 dage, og hvis der er manglende betaling inden
for yderligere 14 dage, sendes der en anden rykker. Hvis der fortsat er manglende betaling efter
betalingsdatoen for den anden rykker, skal EPC afslutte opkrævningsproceduren.
Opkrævningsproceduren stopper fire måneder efter datoen for overførslen af
parkeringsafgiftsoplysningerne fra Færdselsstyrelsen til EPC. For parkeringsafgifter udstedt før
juli 2020, skal opkrævningsproceduren være afsluttet inden for fire måneder. Dette er besluttet
efter EPC´s eget forslag om, at de kan behandle den pulje inden for denne tid. I forslaget skriver
EPC, at de vil påbegynde behandlingen af de 3.852 parkeringsafgifter pr. november 2019 som
det første inden for 3 dage efter modtagelsen fra Færdselsstyrelsen. Efter modtagelsen af
debitoroplysningerne udstedes det første rykkerbrev til skyldner inden for 1 dag. Herefter følger
proceduren den normale påmindelse-/rykkerprocedure.
Det hidtidige samarbejde
Færdselsstyrelsen har pr. 15. maj 2022 udstedt i alt 11.302 afgifter til udenlandske køretøjer. I
perioden 1. januar 2019 til og med 15. maj 2022 har Færdselsstyrelsen i alt oversendt 5.709
parkeringsafgiftssager til behandling hos EPC. Ud af disse afventer 3.290 sager information fra
de respektive landes myndigheder, mens der i 2.357 af sagerne er påbegyndt påmindelses-
/rykkerprocedure. Ud af de 2.357 sager er der pr. 15. maj 2022 sket indbetalinger til EPC på
990 af sagerne. Det giver en succesrate på ca. 17 procent ud af det samlede antal sager, der er
oversendt til EPC. EPC har opkrævet 766 parkeringsafgifter, der er udstedt i perioden fra 1.
januar 2019 til og med 30. juni 2020, hvoraf 579 er udstedt i 2019.
Færdselsstyrelsen har beklageligvis ikke haft mulighed for at oversende sager til EPC siden maj
2021, grundet styrelsens overgang til SIT. I den forbindelse har der været store udfordringer
med at tilgå de sagsbehandlingsmapper, hvorfra sagerne skal oversendes. Derfor er
størstedelen af de sager, der er oversendt til EPC, parkeringsafgifter fra puljen med de ældste
parkeringsafgifter, som var estimeret til 5.000. Der arbejdes lige nu intenst på at løse denne
udfordring. Vi har oversendt de første 50 ubetalte udenlandske parkeringsafgifter til EPC i uge
22, og er i gang med at foretage flere tests, inden de resterende oversendes i uge 24.
Overordnet set overholder EPC fristerne for opstart af opkrævningsproceduren, men fristen på
4 måneder for at løse opgaven med puljen af de ældste parkeringsafgifter er overskredet. EPC
har ikke haft mulighed for at påbegynde indsamlingsproceduren for de udenlandske
parkeringsafgifter udstedt efter maj 2021. Cirka 3.413 sager afventer pt. oversendelse til EPC.
EPC har afsluttet 793 påbegyndte sager på baggrund af, at der i forbindelse med påmindelses-
og rykkerproceduren ikke er sket indbetaling til EPC. Derudover har en del af
parkeringsafgifterne fra puljen med parkeringsafgifter udstedt før kontraktindgåelsen været for
gamle, da de blev oversendt.
Side 2 (4)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 505: Orientering om Færdselsstyrelsens samarbejde med den britiske inkassovirksomhed Euro Parking Collection plc (EPC), fra transportministeren
2592702_0003.png
Der er forskellige regler for sagsbehandlingen af parkeringsafgifter i de forskellige lande, hvorfor
det ikke har været muligt for EPC at opkræve de udenlandske parkeringsafgifter i visse lande.
Det gælder i 26 britiske sager, som EPC har afvist at behandle grundet afgiftens udløb i
hjemlandet, fordi det britiske motorregister ikke behandler parkeringsovertrædelser, der er mere
end 6 måneder gamle. Det er således ikke muligt for EPC at indhente tilstrækkelige oplysninger
til behandlingen af disse afgifter. Sagerne er derfor sendt retur til Færdselsstyrelsen, som har
påbegyndt oversendelse af de udenlandske parkeringsafgifter til Gældsstyrelsen.
Desuden er der i 34 af de afsluttede sager tale om, at myndighederne i de respektive lande ikke
har kunnet finde oplysninger om køretøjerne, hvorfor det heller ikke har været muligt for EPC at
gå videre med sagerne. Endelig er én sag blevet afsluttet, da skyldner har betalt afgiften direkte
til Færdselsstyrelsen inden EPC påbegyndte opkrævningsproceduren
Den indgåede kontrakt
Aftalen med EPC trådte i kraft den 1. januar 2021 og kontrakten løber i 3 år. Kontrakten ophører
automatisk uden varsel den 31. december 2023, medmindre Færdselsstyrelsen udnytter
muligheden for at forlænge kontrakten eller opsiger kontrakten tidligere.
Færdselsstyrelsen har mulighed for, efter eget skøn, at forlænge kontrakten med en periode på
op til et år, forudsat at styrelsen skriftligt underretter EPC herom senest den 30. juni 2023.
Betingelserne herfor er, at aftalen forbliver uændret i forlængelsesperioden. Uanset kontraktens
udløb skal EPC fortsat levere ydelser vedrørende parkeringsafgiftsoplysninger, der er overført til
EPC inden kontraktens udløb.
På månedlig basis skal EPC overføre de modtagne betalinger til en bankkonto oprettet af
Færdselsstyrelsen. Aflønningen af EPC sker ud fra en ”no cure, no pay”-aftale, hvor EPC ikke
får betaling før deres indsats giver Færdselsstyrelsen en fortjeneste. EPC skal have 20 % af det
månedlige overførte beløb og af mængden af direkte betalinger til styrelsen i den foregående
måned. EPC får kun betaling for de parkeringsafgifter, de opkræver, samt de indbetalinger, der
sker direkte til Færdselsstyrelsen, hvis EPC har sendt en rykkerskrivelse til skyldner. Dvs. EPC
får ikke en andel af de direkte indbetalinger, hvis opkrævningsproceduren ikke er påbegyndt.
Vurdering af eventuel kontraktforlængelse
Det er endnu for tidligt at overveje en eventuel kontraktforlængelse af samarbejdet med EPC,
da Færdselsstyrelsen ikke har kunnet oversende sager til EPC siden maj 2021 grundet
systemmæssige udfordringer. Styrelsen kan dermed ikke evaluere EPC´s opkrævningsarbejde i
forhold til den forventede servicevolumen. Derimod kan styrelsen evaluere på
sagsbehandlingstiden af puljen med parkeringsafgifter fra før juli 2020, hvor EPC ikke har
formået at løse opgaven med opkrævningsproceduren inden for de aftalte 4 måneder. Dette vil
indgå i overvejelserne om kontraktforlængelse, men da samarbejdet kun har forløbet i cirka
halvandet år, kan der ske markante ændringer fremadrettet. EPC har fortsat arbejdet videre
med opkrævningen af de oversendte sager, selvom opkrævningsproceduren har overskredet de
fire måneder efter datoen for Færdselsstyrelsens overførsel af parkeringsoplysningerne.
Når systemet kommer op at køre igen, således at Færdselsstyrelsen kan oversende sager til
EPC igen, skal der tages højde for den mængde sager, som EPC kan få oversendt på én gang.
Her forventer styrelsen, at tidsfristerne for opkrævningsproceduren ikke bliver overholdt, og
dette bør ikke være til hinder for en eventuel kontraktforlængelse.
Med i Færdselsstyrelsen overvejelser om en eventuel kontraktforlængelse er også EPC´s
adgang til at indhente oplysninger i de forskellige lande. Indtil nu har der været en del sager,
hvor EPC ikke har kunnet indhente oplysninger om skyldner, hvorfor sagerne er blevet afsluttet.
De forskellige myndigheder har forskellige regler for, hvor gamle parkeringsafgifterne må være,
Side 3 (4)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 505: Orientering om Færdselsstyrelsens samarbejde med den britiske inkassovirksomhed Euro Parking Collection plc (EPC), fra transportministeren
2592702_0004.png
når de sagsbehandles. Dette har været et problem, da Færdselsstyrelsen oversendte de gamle
parkeringsafgifter i januar 2021, og det vil ligeledes være et problem, når oversendelsen
påbegynder igen, da mange vil have overskredet de 6 måneder, som er fristen for behandling af
de britiske parkeringsafgifter.
Derudover forudser Færdselsstyrelsen et problem i forhold til forældede parkeringsafgifter.
Forældelsesfristen for parkeringsafgifter i Danmark er 3 år. Færdselsstyrelsen står med den
udfordring, at en mængde parkeringsafgifter er tæt på at nå forældelsesfristen på 3 år, og at en
del allerede har overskredet de 3 år.
Der er i alt 1.304 ubetalte udenlandske parkeringsafgifter fra 1. kvartal 2019, som er mere end 3
år gamle. Der er tale om p-afgifter, hvor EPC endnu ikke har sendt en opkrævning til
skyldneren, eller hvor EPC har sendt opkrævningen inden de 3 år er gået, men hvor afgiften
endnu ikke er betalt, når de 3 år er gået. Derudover er der de p-afgiftssager, som er tæt på
forældelsesdatoen, men hvor EPC endnu ikke har sendt en opkrævning. Færdselsstyrelsen er i
gang med at udarbejde et notat om problemstillingerne, og hvordan de skal håndteres.
Styrelsen skal i den forbindelse beslutte, om parkeringsafgifterne skal forfølges via retslige tiltag
eller frafaldes.
Færdselsstyrelsen planlægger en mere gennemgående evaluering af samarbejdet med EPC,
hvor der evalueres på de servicemål, der er opstillet i kontrakten. I den forbindelse vil styrelsen
gerne inddrage EPC og høre deres perspektiv på samarbejdet og deres vurdering af den
leverede service. Derudover skal der laves en mere gennemgående vurdering af de
udfordringer, der er med EPC´s samarbejde med og indhentning af informationer ved de
udenlandske myndigheder samt forældelsesfristen.
Side 4 (4)