Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2283744_0001.png
Transport- og Boligministeriet
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.: TS21200-00152
Dato: 03-08-2020
Sagsbehandler: PDY
Notat om evaluering af Tempo 100-ordning for små vogntog
I forbindelse med folketingsbehandlingen af forslag til lov om ændring
af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af køretøjer om blandt
andet forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre
registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for motorred-
skaber (L 84/2015), blev der indført en bestemmelse i lovens § 3 om,
at transport-, bygnings- og boligministeren senest i folketingsåret
2020-21 fremsætter forslag om revision af loven. Loven trådte i kraft
den 1. juli 2016.
Af bemærkningerne i betænkningen til lovforslaget fremgår det, at
bestemmelsen begrundes med, at det af hensyn til færdselssikkerhe-
den er nødvendigt at evaluere loven for at afklare, om de tekniske
krav til køretøjer omfattet af Tempo 100-ordningen i tilstrækkeligt
omfang imødegår den risiko, som en forhøjelse af hastighedsgrænsen
for disse køretøjer indebærer.
Det fremgik endvidere af betænkningen til lovforslaget, at det vil være
hensigtsmæssigt at undersøge de trafiksikkerhedsmæssige data, der
vil foreligge efter en periode på ca. 4 år. Med loven blev det muligt at
få de små påhængskøretøjer (påhængsvogne og campingvogne op til
en vægt på 3.500 kg) godkendt til Tempo 100, når de opfylder nogle
særlige tekniske krav.
Transport- og Boligministeriet har på den baggrund bedt Færdselssty-
relsen om at undersøge de mulige trafiksikkerhedsmæssige data, så
det kan vurderes, om der er behov for at revidere reglerne for Tempo
100-ordning for påhængskøretøjer.
Data til evaluering
I forbindelse med udarbejdelse af ændringen af færdselsloven i 2016,
blev der ikke samtidigt skabt mulighed for en særskilt dataindsamling
til brug for den senere evaluering. Det er derfor alene muligt at ind-
Side 1 (4)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Orientering om Færdselsstyrelsens notat vedrørende evaluering af Tempo 100-ordningen for påhængskøretøjer, fra transportministeren
drage de data, som allerede findes på nuværende tidspunkt ved de
relevante myndigheder.
Færdselsstyrelsen har ikke selv data, der kan anvendes i forbindelse
med en evaluering af Tempo 100-ordningen, men har været i dialog
med Vejdirektoratet og Rigspolitiet om de mulige data, som de har,
der kan være relevante at inddrage i undersøgelsen.
På baggrund af drøftelserne med Rigspolitiet og Vejdirektoratet er det
Færdselsstyrelsens vurdering, at det bedste evalueringsgrundlag er
ulykkesdata med Tempo 100-vogntog for at dokumentere, om de er
over- eller underrepræsenteret i ulykkerne med små vogntog.
Dataindsamling
Når et vogntog er involveret i en ulykke, og politiet skal indberette
oplysninger til Vejdirektoratet, indeholder indberetningen ikke oplys-
ning om, hvorvidt påhængskøretøjet er godkendt til Tempo 100. Det
er ej heller altid, at registreringsnummeret på påhængskøretøjet i et
vogntog angives.
Vejdirektoratet har derfor lavet et udtræk af samtlige uheld med
vogntog (med påhængskøretøj på højst 3.500 kg). Udvælgelsen er
begrænset til uheld udenfor bymæssig bebyggelse, da en Tempo 100-
godkendelse ikke giver mulighed for at køre hurtigere i byen, men kun
på landevej (80 km/t i stedet for 70 km/t) og på motorvej (100 km/t i
stedet for 80 km/t).
I starten af 2020 havde Vejdirektoratet ikke afsluttet opgørelsen af
uheld i 2019, så Færdselsstyrelsen kunne kun få data fra 1. juli 2016,
hvor Tempo 100 blev en mulighed for små vogntog, og frem til 31.
december 2018.
I juli 2020 afsluttede Vejdirektoratet opgørelsen af uheld i 2019, og
Færdselsstyrelsen har nu modtaget opgørelse over ulykker fra 2019,
så vi nu har fra perioden 1. juli 2016 til 31. december 2019.
Antal påhængsvogne/campingvogne godkendt til Tempo 100-
kørsel
Pr. 31. december 2019 var der 8.684 påhængsvogne/campingvogne
med totalvægt på højst 3.500 kg (herefter blot kaldet påhængskøre-
tøjer), der var godkendt til Tempo 100-kørsel. Pr. december 2018 var
antallet 7.186, og pr. 31. december 2017 var antallet 5.174.
En opgørelse pr. 28. september 2019 af det samlede antal påhængs-
køretøjer viser 1.219.974 registrerede påhængskøretøjer.
Det påpeges dog, at Køretøjsregisterets antal registrerede påhængs-
køretøjer ikke er retvisende, idet der er et ukendt antal påhængskøre-
tøjer på højst 500 kg, som er registreret i Køretøjsregisteret, men
Side 2 (4)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Orientering om Færdselsstyrelsens notat vedrørende evaluering af Tempo 100-ordningen for påhængskøretøjer, fra transportministeren
som for længst er skrottet. En forklaring på, at de ikke bliver afmeldt,
er, at der ikke betales vægtafgift på påhængskøretøjer på højst 500
kg totalvægt. Da det typisk koster 75 kr. at foretage afmelding af et
køretøj, bliver det ikke gjort for disse påhængsvogne. Både påhængs-
køretøj og nummerplader bliver blot skrottet, når de ikke længere er
anvendelige.
Der er således reelt langt færre registrerede påhængskøretøjer i fak-
tisk brug end angivet i Køretøjsregisteret, uden at det er muligt at an-
give et sikkert antal. Færdselsstyrelsen skønner, at der reelt kun er
600.000-1.000.000 påhængskøretøjer i brug.
Andelen af Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer er således i stør-
relsesordenen 1%.
Resultater fra dataindsamling
I perioden er der registreret 468 uheld med vogntog bestående af
personbil/varebil og påhængskøretøj. I disse uheld var der kun i 342
tilfælde også registreret påhængskøretøjets registreringsnummer.
På baggrund af Vejdirektoratets angivelse af registreringsnumre på de
forulykkede påhængskøretøjer, har Færdselsstyrelsen undersøgt,
hvorvidt disse var godkendt til Tempo 100-kørsel.
Idet andelen af påhængskøretøjer, der er godkendt til Tempo 100-
kørsel anslås at være ca. 1% af det samlede antal påhængskøretøjer,
kunne det forventes, at ca. 1% af ulykkerne ville være med Tempo
100-godkendte påhængskøretøjer. Undersøgelsen af de 342 involve-
rede påhængskøretøjer viste, at der var fire involverede påhængskø-
retøjer, der var godkendt til Tempo 100-kørsel. Fire uheld er i størrel-
sesordenen 1%.
Færdselsstyrelsen har forsøgt at få yderligere oplysninger om de fire
uheld, hvilket dog ikke har været muligt, da Vejdirektoratet ikke kan
udlevere disse oplysninger. Vejdirektoratet har dog oplyst, at de fire
ulykker består af en personskadeulykke, to materielskadeulykker og
ét ekstrauheld (ulykker, hvor der ikke optages rapport). To af de tre
person- og materielskadeulykker er sket på motorvej. Alle tre ulykker
med Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer har hovedulykkessitua-
tion ”1”, det vil sige ulykker mellem parter, der kører i samme ret-
ning, hvilket f.eks. kan betyde, at de kører op bag i hinanden.
Vejdirektoratet har supplerende oplyst, at det er ikke deres vurdering,
at hastighed for Tempo 100-køretøjerne har været afgørende for, at
de tre ulykker fandt sted. Med andre ord kan der f.eks. være tale om
ulykker, hvor andre biler er kørt op bag i et langsommere kørende el-
ler holdende Tempo 100-vogntog.
Side 3 (4)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Orientering om Færdselsstyrelsens notat vedrørende evaluering af Tempo 100-ordningen for påhængskøretøjer, fra transportministeren
Konklusion
Det statistiske grundlag er ikke stort, men der er foreløbigt intet, der
tyder på, at det skulle være en færdselssikkerhedsmæssig øget risiko
ved at køre med Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer. De positi-
ve resultater, hvor antallet af ulykker med Tempo 100-godkendte på-
hængskøretøj svarer nogenlunde til andelen af påhængskøretøjer
godkendt til Tempo 100
cirka 1%
og hvor Vejdirektoratet vurde-
rer, at hastigheden ikke har været afgørende for, at nogen af ulykker-
ne skete, kan skyldes flere forhold:
- Der er skærpede vægtgrænser, da påhængskøretøjet ikke kan væ-
re så tung i forhold til bilen som ellers tilladt.
- Afhængigt af påhængskøretøjets vægt i forhold til bilens vægt er
der krav om stabiliseringssystemer på bilen eller påhængskøretø-
jet.
- For påhængskøretøjer over 750 kg totalvægt er der krav om stød-
dæmpere.
- Der er krav om, at påhængskøretøjets dæk højst er 6 år gamle.
- Påhængskøretøjet skal til syn hvert andet år.
Noget tyder således på, at disse forholdsregler opvejer den øgede ri-
siko for uheld, som den øgede hastighed umiddelbart kunne give an-
ledning til.
Det er på denne baggrund Færdselsstyrelsens vurdering, at der ikke
er et fagligt belæg for at foreslå ændring af reglerne på nuværende
tidspunkt.
Side 4 (4)