Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2283743_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Dato 18. november 2020
J. nr. 2018-3789
Transportudvalget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Evaluering af Tempo 100-ordningen for påhængskøretøjer
Hermed fremsendes til udvalgets orientering Færdselsstyrelsens notat vedrø-
rende evaluering af Tempo 100-ordningen for påhængskøretøjer.
I notatet konkluderer Færdselsstyrelsen, at der foreløbigt ikke er noget, som ty-
der på, at der skulle være en færdselssikkerhedsmæssig øget risiko ved at køre
med Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer.
Færdselsstyrelsens undersøgelse er foretaget på baggrund af Vejdirektoratets
ulykkesdata i perioden fra 1. juli 2016 til 31. december 2019. I perioden er der
registreret 468 uheld med vogntog bestående af personbil/varebil og påhængs-
køretøj. I disse uheld var der i 342 tilfælde også registreret påhængskøretøjets
registreringsnummer. Færdselsstyrelsen har på baggrund af registreringsnum-
rene undersøgt, hvorvidt påhængskøretøjerne var godkendt til Tempo 100-kør-
sel.
Færdselsstyrelsen skønner, at der er omkring 600.000-1.000.000 påhængskø-
retøjer i brug i Danmark. Ca. 1 % af påhængskøretøjerne er godkendt til Tempo
100-kørsel. Det kunne derfor forventes, at ca. 1 % af ulykkerne ville være med
Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer. Undersøgelsen af de 342 involverede
påhængskøretøjer viste, at der var fire involverede påhængskøretøjer, der var
godkendt til Tempo 100-kørsel. Fire uheld er i størrelsesordenen 1 %.
Vejdirektoratet har oplyst, at hastighed for Tempo 100-køretøjerne ikke vurde-
res at have været afgørende for, at ulykkerne fandt sted.
Det er umiddelbart Færdselsstyrelsens vurdering, at de tekniske krav til køretø-
jer omfattet af Tempo 100-ordningen har opvejet den øgede risiko for uheld,
som den øgede hastighed for Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer umid-
delbart ville give anledning til.
De tekniske krav til køretøjer omfattet af Tempo 100-ordningen omfatter
blandt andet følgende:
Der er skærpede vægtgrænser, da påhængskøretøjet ikke kan være så
tungt i forhold til bilen som ellers tilladt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Orientering om Færdselsstyrelsens notat vedrørende evaluering af Tempo 100-ordningen for påhængskøretøjer, fra transportministeren
2283743_0002.png
Side 2/2
Afhængigt af påhængskøretøjets vægt i forhold til bilens vægt er der
krav om stabiliseringssystemer på bilen eller påhængskøretøjet.
For påhængskøretøjer over 750 kg totalvægt er der krav om støddæm-
pere.
Der er krav om, at påhængskøretøjets dæk højst er 6 år gamle.
Påhængskøretøjet skal til syn hvert andet år.
Færdselsstyrelsen konkluderer i lyset af evalueringens resultater, at der for in-
deværende ikke er fagligt grundlag for at foreslå ændring af reglerne.
Jeg vil derfor ikke lægge op til at ændre Tempo 100-ordningen, men fremsætter
et lovforslag, der ophæver klausulen i færdselsloven om, at
Transport- og Bolig-
ministeriet senest i folketingsåret 2020/2021 skal fremsætte lovforslag om re-
vision af loven.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht