Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2257990_0001.png
DLA Piper Denmark
Advokatpartnerselskab
Rådhuspladsen 4
1550 København V
Tlf. +45 33 34 00 00
Fax +45 33 34 00 01
CVR 35 20 93 52
[email protected]
www.dlapiper.com
NA VI AI R O G L U FT FA RT S UD D AN N E L S E
Bemærkninger til udtalelse fra Transport- og Boligministeriet
5. oktober 2020
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10 vedrørende Naviairs involvering i Entry Point North AB, fra Gate Aviation Training
2257990_0002.png
1. Indledning
Transport- og Boligministeriet har i notat af 6. marts 2020 kommenteret DLA
Pipers notat af 21. februar 2020. Ministeriets notat giver anledning til supplerende
bemærkninger.
2. Konklusion
Transport- og Boligministeriet forholder sig ikke til budskabet i notatet af 21.
februar 2020. Af notatet fremgår, at Naviair undlader at konkurrenceudsætte sit
behov for uddannelse af flyveledere, samt at denne manglende konkurrenceud-
sættelse indebærer, at Naviair formentlig betaler for meget for uddannelse samt
muligvis modtager en ringere uddannelse, end det markedet har at tilbyde.
Ministeriets svar giver alene en redegørelse om, at Naviair ikke foretager sig no-
get ulovligt eller indkøber på ringere vilkår end markedsvilkår. Grundlaget for
denne vurdering er udokumenteret. Ministeriet henviser til baggrunden for opret-
telsen af Entry Point North AB, jf. aktstykke 202 af 17. december 2005, der imid-
lertid relaterer sig til markedsforhold i 2005, hvor Entry Point North blev oprettet,
og ikke til forholdene i 2020, hvor andre aktører konkurrerer med Entry Point
North
præcis som forudsat i ministeriets egen analyse fra 2009 om luftfartsud-
dannelserne.
Ministeriet fremhæver, at formålet med Entry Point North AB i henhold til akt-
stykket var, at andre operatører kunne købe flyvelederuddannelse af Entry Point
North AB. Dette var et af formålene, men omvendt var det ikke et formål at af-
skære konkurrenter fra at konkurrere med Entry Point North AB eller at sikre
Entry Point North AB monopolstatus. Tværtimod var det et formål, at også andre
kunne udbyde luftfartsuddannelser, jf. også ministeriets analyse fra 2009.
Forespørgslen af 21. februar 2020 inklusiv dette supplerende bidrag vedrører
netop konkurrencen mellem udbydere af flyvelederuddannelse, herunder hensy-
net til, at andre virksomheder kan og skal konkurrere med Entry Point North AB.
Hverken aktstykket eller forarbejderne til lov om Naviair indeholder betragtnin-
ger om, at Entry Point North AB skal være monopolist i markedet for flyveleder-
uddannelse. Tværtimod er der i Transportministeriets analyse af luftfartsuddan-
nelserne fra 2009 refereret et hensyn om at skabe mulighed for øget konkurrence
mellem udbydere af luftfartsuddannelse. Dette var netop hensynet bag at udskille
uddannelse fra Naviair.
Ministeriet fokuserer i sit svar af 6. marts 2020 på, at Naviair via Entry Point
North AB skulle have mulighed for at udbyde sine ydelser internationalt. Dette
Side 2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10 vedrørende Naviairs involvering i Entry Point North AB, fra Gate Aviation Training
2257990_0003.png
var imidlertid ikke baggrunden for henvendelsen til Transportudvalget. Baggrun-
den for henvendelsen var, at Naviairs adfærd giver Entry Point North AB urime-
lige fordele ved ikke at tage alternative leverandører i betragtning
heller ikke
selv om de måtte levere billigere og/eller bedre løsninger.
Ministeriet opfordres derfor til at dokumentere, at Naviair indkøber på markeds-
vilkår, herunder at Naviair stedse har valgt den bedste og/eller billigste leveran-
dør. Ministeriet bør tillige dokumentere, hvorfor det er en ulempe for Naviair at
udbyde sin efterspørgsel. Da Naviair ikke markedstester sin efterspørgsel, er det
formentlig ikke muligt at fremlægge denne dokumentation. Naviair bør derfor i
overensstemmelse med hensynet fra Entry Point North AB, statens behov for at
betale markedspris samt ønsket om at opretholde dynamisk konkurrence sørge
for at udbyde sin efterspørgsel af flyvelederuddannelse. Dette kan alt andet lige
ikke forventes at være en ulempe for Naviair.
3. Markedsforhold
I notatet af 21. februar 2020 er anført en række betragtninger om samhandelsfor-
holdet mellem Naviair og Entry Point North AB. Betragtningerne er anført med
afsæt i den oplevelse, markedet har, idet aftaler og vilkår mellem Naviair og Entry
Point North AB ikke er offentligt tilgængelige.
Transport- og Boligministeriets notat af 6. marts 2020 afviser betragtningerne i
notatet af 21. februar 2020, men fremlægger ingen dokumentation.
Der skal derfor navnlig peges på:
Ministeriet afviser, at Naviair har indgået en eksklusivaftale med Entry
Point North AB. Ministeriet opfordres til at fremlægge aftalen samt op-
lyse om, hvor stor en andel af Naviairs indkøb inden for alle undervis-
ningstyper, der foretages hos Entry Point North AB. Vores forståelse er,
at der er delydelser, som Naviair alene indkøber hos Entry Point North
AB. Vi forstår også, at Naviairs indkøb af delydelser hos Entry Point
North AB er så omfattende, at det er at betragte som eksklusivaftaler eller
de facto eksklusivaftaler, fordi leveringsomfanget overstiger 80 pct., her-
under fordi Naviair ikke markedstester sin efterspørgsel, men per auto-
matik gør brug af en rammeaftale, der heller ikke er markedstestet.
Ministeriet
oplyser, at Entry Point North AB’s priser er markedspriser.
Begrundelsen herfor er, at Entry Point North AB byder på andre opgaver
end dem for Naviair og vinder nogle af disse udbud. Dette betragtes til-
Side 3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10 vedrørende Naviairs involvering i Entry Point North AB, fra Gate Aviation Training
2257990_0004.png
syneladende som dokumentation for markedspris. Denne form for doku-
mentation og argumentation er misvisende. Spørgsmålet angår, om Na-
viair betaler over markedsprisen for indkøb hos Entry Point North AB.
Dette kan ikke dokumenteres med henvisning til andre udbud. Det kan
derimod dokumenteres ved at gennemføre udbud af Naviairs efterspørg-
sel på uddannelse. Som det mindre i det mere kan Naviair fremlægge
konkrete oplysninger om de priser, som Naviair indkøber til, således at
offentligheden kan konstatere, om der er paralleller til markedsprisen.
Ministeriet oplyser, at Entry Point North AB drives efter et armslængde
princip
også selv om der er personsammenfald mellem ledelsen og vig-
tige sekretariatsfunktioner i Naviair og Entry Point North AB. Alene det
forhold, at der er personsammenfald er meget usædvanligt for et selv-
stændigt fungerende joint venture, der jo skal agere uafhængigt af sine
ejere. Med et armslængdeprincip skal to hensyn varetages. For det første
skal der indadtil være sikkerhed for uafhængighed. Det betyder, at der
skal være protokoller for de medarbejdere, der kan komme i et modsæt-
ningsforhold. For det andet skal der være tillid for udenforstående til at
tro på, at protokollerne følges. Ministeriet opfordres til at fremlægge
disse protokoller samt at fremlægge dokumentation for deres overhol-
delse, for eksempel i form af revisionsrapporter.
4. Udbudsreglerne
Transport- og Boligministeriet anfører, at Navairs indkøb af flyvelederuddan-
nelse hos Entry Point North AB er omfattet af joint venture-reglen i artikel 30 i
forsyningsvirksomhedsdirektivets (direktiv 2014/25) og dermed er undtaget fra
udbud.
Artikel 30 finder anvendelse, når
1. Joint venturet skal være oprettet med henblik på at udføre den på-
gældende aktivitet,
2. Joint venturet skal være oprettet for en periode på mindst tre år og
3. De ordregivende enheder, som joint venturet udgøres af, skal være
en del af joint venturet i mindst samme periode.
Dertil er et joint venture alene omfattet af bestemmelsen, hvis joint venturet er
oprettet med henblik på udførelse af aktiviteter, som nævnt i forsyningsvirksom-
hedsdirektivets artikel 8-14. Af præambelbetragtning nummer 39 til forsynings-
virksomhedsdirektivet følger om artikel 30:
Side 4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10 vedrørende Naviairs involvering i Entry Point North AB, fra Gate Aviation Training
2257990_0005.png
”Visse kontrakter vedrørende tjenesteydelser, vareindkøb og bygge-
og an-
lægsarbejder, som den ordregivende enhed har tildelt et joint venture, der be-
står af flere ordregivende enheder, med henblik på udøvelse af aktiviteter, der
er omfattet af dette direktiv, og som den deltager i, bør også udelukkes. Det
bør dog sikres, at denne udelukkelse ikke skaber konkurrenceforvridning til
fordel for de virksomheder eller joint ventures, som er tilknyttet de ordregi-
vende enheder. Der bør fastsættes et passende regelsæt, især vedrørende de
øvre grænser for, hvor stor en del af omsætningen virksomhederne må skaffe
fra markedet, således at de, når denne grænse er nået, mister muligheden for at
få tildelt kontrakter uden udbud, og vedrørende sammensætningen af joint ven-
tures og stabiliteten i forbindelserne mellem disse joint ventures og de ordre-
givende enheder, som de består af. (vores understregning)”
Praksis om anvendelse af artikel 30 er meget sparsom, men som med alle andre
undtagelser i udbudsreglerne og reglerne i forsyningsvirksomhedsdirektivet skal
disse fortolkes indskrænkende.
I det foreliggende tilfælde er det meget usandsynligt, at artikel 30 finder anven-
delse. Det skyldes, at oprettelsen Entry Point North AB og visionen for Entry
Point North AB ligger uden for intentionen med undtagelsen i artikel 30.
Baggrunden for artikel 30 er, at ordregiver i visse tilfælde kan udføre sine aktivi-
teter mere hensigtsmæssigt ved at placere disse aktiviteter i et selvstændigt sel-
skab. Dette kan blandt andet og vil ofte være tilfældet, hvor disse aktiviteter har
en mere specialiseret karakter.
Transport- og Boligministeriet anfører, at formålet med oprettelsen af Entry Point
North AB blandt andet var at sikre andre end ejerne adgang til at indkøbe flyve-
lederuddannelse. Formålet med Entry Point North AB var således at skabe en
aktør i markedet, der kunne udbyde uddannelse. Dette bekræftes også ved, at En-
try Point North AB
som ministeriet skriver
byder på uddannelsesopgaver over
for andre kunder end sine ejere.
Ifølge Entry Point North AB’s hjemmeside er visionen for Entry Point North AB,
at:
”We shall be the premier ATS training academy with global reach and local
presence.”
Denne vision understøttes blandt andet, ved at Entry Point North har etableret sig
i flere lande, herunder i lande, hvor ejerne ikke er til stede. Det understøttes også
Side 5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10 vedrørende Naviairs involvering i Entry Point North AB, fra Gate Aviation Training
2257990_0006.png
af, at ejerne samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vurderet, at Entry Point
North AB er uafhængig af sine ejere.
Entry Point North AB agerer således på det private marked som andre leverandø-
rer af flyvelederuddannelse. Entry Point North AB har en kundeportefølje bestå-
ende af private og offentlige virksomheder, herunder blandt andet Forsvaret, Ma-
ersk Oil, Eltel, og andre kommercielle kunder.
Det følger heraf for det første, at Entry Point North AB ikke er etableret og drevet
med henblik på at understøtte ejerne (de ordregivende myndigheder), men der-
imod med et større perspektiv. Dette understøttes tillige af den oprindelige be-
grundelse for at etablere Entry Point North. For det andet udelukker Naviair pri-
vate aktører fra markedet, når Naviair tildeler kontrakter om flyvelederuddan-
nelse Entry Point North AB uden udbud, hvilket er i strid med bevæggrunden for
artikel 30.
Undtagelsen i artikel 30 synes således ikke at finde anvendelse, og vil derfor ikke
være et fyldestgørende grundlag for at afholde sig fra udbud.
Dertil bemærkes, at Naviair under alle omstændigheder ikke er afskåret fra at
gennemføre udbud, og at dette i overensstemmelse med statens naturlige interesse
i at indkøbe bedst og billigst muligt understøtter, at Naviair udbyder undervis-
ning. Dette skyldes navnlig, at der på dette marked er konkurrence, og at Naviair
derfor potentielt kunne opnå lavere priser og bedre kvalitet ved at markedsteste
sit indkøb gennem udbud. Selv hvis der kunne være hjemmel til at anvende en
undtagelse i udbudsreglerne, gælder der ikke en pligt til at gøre brug af undtagel-
sen. Kun hvis Naviair kan dokumentere, at det også økonomisk er mest fordelag-
tigt for Naviair at undlade udbud, vil det give mening at gøre brug af en undta-
gelse.
5. Konkurrence mellem udbydere af luftfartsuddannelserne
I 2005 vedtog Folketinget det aktstykke, som Transportministeriet har henvist til.
Aktstykket vedrører etableringen af Entry Point North AB. Det følger heraf, at
Entry Point North AB blev etableret som et fællesejet joint venture mellem de
danske, svenske og norske søsterselskaber. Af aktstykket fremgår, at Naviair
kunne spare en million kr. i Entry Point North
AB’s
første år. Forudsætningen
herfor var, at Naviair
og de skandinaviske søsterorganisationer
uddannede
sine flyveledere på Entry Point North AB. Besparelsen ville blive større, hvis
Entry Point North AB også kunne sælge uddannelse til andre kunder. Der var
Side 6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10 vedrørende Naviairs involvering i Entry Point North AB, fra Gate Aviation Training
2257990_0007.png
således en antagelse om, at Naviair skulle anvende Entry Point North AB eksklu-
sivt samt at Entry Point North AB skulle drives som et kommercielt selskab med
fokus på indtjening, således at ejerne opnåede lavere omkostninger til uddan-
nelse.
I 2009 fremlagde Transportministeriet en analyse om fremtidens udfordringer i
luftfartsuddannelserne. Det følger af denne, at der med etableringen af Entry Po-
int North AB var skabt basis for andre udbydere af flyvelederuddannelsen. Rap-
porten omtalte således en mulighed for et konkurrencepræget marked
og ikke
et marked, hvor Entry Point North AB skulle være monopolist. Det fremgår
blandt andet af analysen:
"Den danske flyvesikringstjeneste Naviair var indtil etableringen af den fæl-
les flyvelederskole eneste udbyder af flyvelederuddannelse i Danmark. Med
den selvstændige skandinaviske skole er de to monopolvirksomheder adskilt,
og der er fri adgang for alle til at etablere en flyvelederuddannelse. Dette mu-
liggør en nemmere adgang for andre aktører - f.eks. danske lufthavne til selv
at levere flyvekontroltjeneste.”
(vores fremhævning)
Aktstykket fra 2005 var båret af tre overordnede hensyn. For det første at styrke
flyvelederuddannelsen. For det andet at give Naviairs egen flyvelederuddannelse
mulighed for at konkurrere med andre flyvelederuddannelser, således at Naviair
via Entry Point North AB kunne byde ind på uddannelse af andre lufthavnes fly-
veledere. For det tredje at give plads til, at andre flyvelederuddannelser kunne
konkurrere i markedet
blandt andet konkurrere med Entry Point North AB.
Analysen fra 2009 understøtter disse hensyn og fremhæver betydningen af, at
andre kan konkurrere i markedet om udbud af uddannelse af flyveledere.
Derfor er det misvisende, når Transportministeriet henviser til, at formålet med
Entry Point North AB var at give adgang for andre til at gøre brug af Entry Point
North AB. Selv om dette var et af formålene, var formålet også at give plads til
andre virksomheder, der kunne konkurrere med Entry Point North AB på rimelige
markedsvilkår. Transportministeriet oplysning om, at Naviair ikke skal udbyde
sin efterspørgsel af flyvelederuddannelse strider med de hensyn, der gengives i
aktstykket og Transportministeriets analyse.
Det er også misvisende at vurdere Entry Point North AB og Naviairs forhold ba-
seret på forholdene i 2005, hvor Entry Point North AB blev oprettet. Markeds-
Side 7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10 vedrørende Naviairs involvering i Entry Point North AB, fra Gate Aviation Training
2257990_0008.png
forholdene på det tidspunkt er anderledes fra markedsforholdene i dag. Såvel Na-
viair som Entry Point North AB skal agere baseret på de nuværende faktiske og
retlige forhold.
6. Sammenfattende
Transport- og Boligministeriet har ikke dokumenteret, at Naviair og Entry Point
North AB agerer efter et princip, der bedst muligt tilgodeser markedet og den
danske stat. Navnlig er det ikke dokumenteret, hvorfor der er et behov for at have
sammenfaldende personer i Naviair og Entry Point North AB, og hvorfor det er
relevant at undlade udbud af Naviairs efterspørgsel. Alt andet lige vil et udbud
kun være en fordel, da udbud betyder, at den konkrete markedspris for uddannelse
af flyveledere markedstestes. Et udbud vil også være overensstemmende med de
hensyn, der følger af aktstykket om oprettelsen af Entry Point North AB.
Under de nuværende markedsforhold, hvor Entry Point North AB har tilstrække-
lig autonomi til at stå alene i markedet, og hvor Naviair kun vil kunne have en
fordel ved at udbyde sin efterspørgsel, er det vanskeligt at forstå, hvorfor der ikke
gøres mere for at vise uafhængighed mellem Naviair og Entry Point North AB,
og hvorfor Naviair ikke blot gennemfører udbud af sin efterspørgsel. Navnlig er-
indres om, at både markedet, Naviair og Entry Point North AB ikke kan sammen-
lignes med forholdene for henholdsvis 15 og ti år siden.
Ministeriet opfordres derfor til at forholde sig til Naviairs og Entry Point North
AB’s adfærd både set i lyset af alle tre hensyn bag oprettelsen af Entry Point
North AB, men også ud fra de nuværende markedsforhold, hvor der er effektiv
konkurrence om at udbyde uddannelse af flyveledere, men hvor Naviair som en
klart største kunde i markedet misbruger sin position ved stort set udelukkende at
samarbejde med Entry Point North AB om flyvelederuddannelsen, selv om andre
aktører i markedet muligvis kunne løfte hele eller dele af disse opgaver mindst
lige så godt til lavere priser og mindre besvær for de studerende.
Side 8