Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 495
Offentligt
2453922_0001.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsbehandler:
EMRA
Sagsnr.: TS0090199-00101
15-09-2021
Status på ressortoverførslen af opgaver til Færdselsstyrelsen
Politiet og Færdselsstyrelsen har iværksat en lang række tiltag for at gennemføre beslutningen
om at ressortoverføre kørekortområdet, køreprøveafviklingen og takografkortområdet fra politiet
til Færdselsstyrelsen pr. 1. oktober 2021. I det følgende beskrives det arbejde, der er
gennemført, og det arbejde, som der fortsat arbejdes videre med.
Målet er, at der med ressortoverførslen sikres en fortsat drift af områderne på den korte bane,
og at der samtidig bliver lagt et solidt fundament for forbedringer i forhold til ventetid og
digitalisering på længere sigt.
IT-løsninger
Ressortoverførslen forudsætter en række IT-løsninger, der er nødvendige for at understøtte den
fremadrettede opgaveløsning i Færdselsstyrelsen. Det drejer sig bl.a. om adgang til oplysninger
fra Kriminalregisteret, TACHOnet og RESPER.
Da det tidsmæssigt har vist sig vanskeligt at have alle IT-løsninger klar til tidspunktet for
ressortoverførslen, er det for nogen IT-løsninger besluttet at implementere midlertidige
løsninger. Disse midlertidige løsninger skal herefter hurtigst muligt erstattes af permanente
løsninger. De midlertidige løsninger er taget i brug af hensyn til, at opgavevaretagelsen påvirkes
mindst muligt, så borgerne ikke oplever forringelser som følge af ressortoverdragelsen og de
udestående IT-løsninger.
For en nærmere beskrivelse af de midlertidige og permanente IT-løsninger henvises der til
vedlagte notat udarbejdet af Justitsministeriet.
Færdselsstyrelsen forventer, at de midlertidige IT-løsninger i større eller mindre grad vil påvirke
sagsbehandlingstiden negativt, da der blandt andet
skal arbejdes på to forskellige PC’ere, eller
fordi der er procestid, der kræver ændrede arbejdsgange.
Færdselsstyrelsen har dertil forventeligt inden udgangen af 2023 udviklet et nyt
kørekortregister, der også sikrer adgang for politiet i forbindelse med håndhævelse på vejene.
Da det nuværende digitale teoriprøvesystem, der har været et pilotprojekt i to kredse i over ti år,
ikke kan overføres, vil det blive nedlagt og på længere sigt erstattet af et nyt landsdækkende og
digitalt teoriprøvesystem. Færdselsstyrelsen kan i den sammenhæng trække på erfaringer fra
vores nabolande, der har velprøvede systemer i drift.
Bygninger
Side 1 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 495: Orientering om ressortoverdragelse fra Justitsministeren til Transportministeriet af køreprøver, kørekortadministration m.v., fra transportministeren
2453922_0002.png
Efter ressortoverdragelsen vil Færdselsstyrelsen være til stede i hele landet modsat i dag, hvor
styrelsen alene har hjemme i Ribe. Det betyder, at der har skullet opdrives en stor mængde
bygninger rundt om i hele Danmark.
For så vidt angår kørekortadministrationen forbliver denne i Holstebro, hvor de nuværende
lokaler overtages fra politiet.
Det samme gør sig gældende for en række prøveafviklingssteder, hvor Færdselsstyrelsen
overtager lokaler fra politiet de steder, hvor det er muligt. Det har i arbejdet været en
forudsætning, at der ikke reduceres i antallet af byer, hvor borgerne kan gå til køreprøver, og
der bliver derfor arbejdet på at finde lokaler i de resterende byer sammen med
Bygningsstyrelsen og kommunerne.
Efterhånden som aftaler og kontrakter falder på plads, meldes de nye lokaliteter ud, så
kørelærere og -elever ved, hvad de kan forvente efter 1. oktober.
Ud af 57 byer, er langt hovedparten af lokaliteterne på plads. Det har på 15 lokaliteter været
nødvendigt at finde midlertidige løsninger, enten at Færdselsstyrelsen kortvarigt (1-2 måneder)
forbliver i politiets lokaler eller rykker midlertidigt ind andre steder. Enkelte af de 15 lokaliteter
kan dog nå at blive helt klar til 1. oktober.
Rekruttering og uddannelse
Da polititjenestemænd ikke ressortoverdrages, har Færdselsstyrelsen gennemført en
rekruttering af nye prøvesagkyndige samt medarbejdere til takografkortområdet.
De omkring 80 nye prøvesagkyndige, der er rekrutteret, gennemgår nu Færdselsstyrelsens
uddannelse som prøvesagkyndige, som er forudsætningen for, at de kan virke efter 1. oktober.
Heldigvis er der blandt de nyrekruttede både dygtige og erfarne kræfter, og styrelsen har indtil
videre positive tilbagemeldinger fra uddannelsesforløbene, som politiet også har bidraget til
med undervisere.
Færdselsstyrelsen har rekrutteret det antal nye prøvesagkyndige, der var afsat midler til inden
for ressortøkonomien, og det afspejler samtidig den mængde sagkyndige, politiet sammenlagt
har haft. Det er dog besluttet, at der justeres på antallet i de enkelte team-områder
sammenlignet med, hvad styrelsen har fået oplyst løste opgaven i kredsene, så der kommer
flere sagkyndige i eksempelvis København og færre i områder med mindre efterspørgsel.
Der er etableret følgetjeneste med politiet, så de prøvesagkyndige også får praktisk erfaring,
inden området overgår til Færdselsstyrelsen 1. oktober. Derudover har Færdselsstyrelsen og
politiet aftalt, at de sagkyndige, der blev færdiguddannet i starten af september, kunne indgå i
politiets opgavevaretagelse inden ressortoverdragelsen for dels at opnå træning dels at
afhjælpe de forlængede ventetider.
Opgaveløsningen
Overordnet set giver ressortoverdragelsen mulighed for at optimere og forbedre
sammenhængen mellem reglerne og udførslen heraf, idet områderne nu stort set samles under
én myndighed.
Som i dag vil prøveafviklingen foregå decentralt i de enkelte geografiske teamområder, men det
vil være Færdselsstyrelsen, der styrer og koordinerer området for den samlede prøveafvikling.
Det ses blandt andet ved, at planlægningen af prøveafviklingen samles i en enhed. En central
og datadreven planlægning vil på den måde hjælpe styrelsen med at sætte ind, der hvor
ventetiderne bliver for lange, blandt andet ved midlertidigt at kunne rokere prøvesagkyndige fra
et teamområde til at andet.
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 495: Orientering om ressortoverdragelse fra Justitsministeren til Transportministeriet af køreprøver, kørekortadministration m.v., fra transportministeren
2453922_0003.png
På takografkortområdet sker der store ændringer 1. oktober, som imødekommer et ønske fra
branchen, idet ansøgningsprocessen digitaliseres. Det vil derfor ikke længere være nødvendigt
at møde fysisk op, idet der kan søges hvor som helst på alle tidspunkter af døgnet. Chauffører
og virksomheder sparer derved tid og penge. Da overgangen fra fysisk til digital ansøgning kan
være en udfordring, producerer Færdselsstyrelsen en vejledningsvideo, der kan hjælpe
chauffører, værksteder og virksomheder i ansøgningsprocessen.
Da der fortsat vil være nogle ansøgere, der enten skal eller vil ansøge fysisk, opretholder
styrelsen dog fysiske ansøgningssteder i Aalborg, Kolding og København.
Side 3 (3)