Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 495
Offentligt
2453921_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
30. september 2021
2021-105
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Orientering om ressortoverdragelse af køre-
prøver, kørekortadministration mv.
Som følge af flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023, der blev indgået i december 2020, overdrages
en række færdselsopgaver fra Justitsministeriet til Transportmini-
steriet pr. 1. oktober 2021. Disse opgaver omfatter afviklingen af
køreprøver, kørekortadministrationen og udstedelse af takograf-
kort, der overføres til Færdselsstyrelsen, samt udstedelse af sær-
transporttilladelser, der overføres til Vejdirektoratet.
Formålet med overdragelsen er at frigive politibetjente til operativt
politiarbejde. Herudover er det hensigten, at der med ressortover-
førslen sikres en fortsat drift af områderne på den korte bane, og at
der samtidig bliver lagt et solidt fundament for forbedringer i for-
hold til ventetid og digitalisering på længere sigt.
Politiet, Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen har arbejdet hårdt på
at blive klar til dagen for ressortoverdragelsen. Der er bl.a. sikret
de nødvendige lokaliteter for bl.a. afholdelse af teoretiske og prak-
tiske køreprøver, og der er rekrutteret nye prøvesagkyndige, som
nu gennemgår Færdselsstyrelsens uddannelse som prøvesagkyn-
dig. Der er vedlagt en status fra henholdsvis Færdselsstyrelsen og
Vejdirektoratet om arbejdet.
Som tidligere oplyst for transportordførerne, har der været udfor-
dringer i forhold til IT. Som man kan se af vedlagte notat fra
Justitsministeriet, er Rigspolitiet desværre fortsat ikke nået i mål
med permanente IT-løsninger, som skal sikre, at Færdselsstyrelsen
har umiddelbar adgang til de oplysninger, som er nødvendige for at
understøtte den fremadrettede opgaveløsning i Færdselsstyrelsen
til brug for bl.a. administration af kørekortområdet, herunder op-
lysninger fra Kriminalregistret, TACHOnet og RESPER.
Navnlig den midlertidige løsning for indhentelse af oplysninger fra
Kriminalregistret vil være administrativt tung og forsinke sagsbe-
handlingen. Den midlertidige løsning består i, at Færdselsstyrelsen
rekvirerer en straffeattest til brug for strafferetsplejen via e-mail.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 495: Orientering om ressortoverdragelse fra Justitsministeren til Transportministeriet af køreprøver, kørekortadministration m.v., fra transportministeren
2453921_0002.png
Side 2/2
Straffeattesten viser i dag ikke eventuelle oplysninger om sigtelser.
Politiets Administrative Center skal derfor manuelt foretage opslag
for at berige straffeattesten med relevante færdselsrelaterede sig-
telser, inden attesten sendes til Færdselsstyrelsen.
Den midlertidige løsning vedrørende TACHOnet og RESPER be-
står i, at der udleveres politi-pc’ere
til de
relevante i alt ca. 30 med-
arbejdere i Færdselsstyrelsen.
Samlet betyder disse midlertidige løsninger, at sagsbehandlingen
på kørekortområdet i Færdselsstyrelsen, når de overtager området
den 1. oktober, vil kræve manuelle opslag
og brug af 2 pc’ere,
og
dermed vil tage længere tid, end forudsat.
Der arbejdes fortsat på, at de midlertidige løsninger kan afløses af
permanente løsninger, som kan sikre den nødvendige lettelse af
sagsgange og arbejdsprocesser. Der foreligger for nærværende
imidlertid ikke en afklaring af, hvornår dette sker.
Jeg har tidligere oplyst, at der går 1-2 år fra, at Færdselsstyrelsen
overtager opgaven, til at der er opnået et bedre serviceniveau. Med
de nævnte midlertidige IT-løsninger vil der realistisk set nærmere
gå 2 år, end 1 år. Såfremt der sker større ændringer i det skitserede
forløb, vil jeg selvfølgelig orientere herom.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht