Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 494
Offentligt
2452115_0001.png
Til Transportministeren og forligskredsen bag Infrastrukturaftalen
Det er med glæde at læse, at der er bred enighed om at der skal arbejdes for at forbedre adgangsforhold på
og ved stationerne. Jeg kan forstå at forhandlingerne om at udmønte puljen til forbedring af tilgængelighed
igangsættes d. 30/9-2021.
I forlængelse heraf, vil jeg som repræsentant for Lille Syd opfordre til, at man også tilgodeser de mindre
strækninger. I dette tilfælde er det specielt Gadstrup station der bør prioriteres, idet dens adgangsforhold
er fra en tid, der ikke er moderne kollektiv transport værd.
Banedanmark har i sin seneste gennemgang (21/5-2018) anført stationen som i top 5 over dem med størst
”rå risiko”,
der bør prioriteres ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Situationen er som det også kan
for e
es af figur 1, at år der er krydse de tog ko
er a so passager til at være ”fa get” på e
meget smal ø-perron, hvilket giver og har givet farlige situationer, da det er svært at orientere sig og der
uvægerligt vil være passagerer der tror de kan krydse sporet, når toget der holder i spor 2
passagerudveksler før toget i spor 1 er afgået eller ankommet.
I forlængelse heraf, vil en opgradering også sikre at det vil være muligt at tilgå perron 2 for gangbesværede,
kørestolsbrugere og folk med f.eks. barnevogne.
Med håbet om at forligskredsen vil inddrage denne betragtning i forbindelse med udmøntningen af puljen
vedrørende forbedringer af tilgængelighed for perroner.
Figur 1. Fra Banedanmarks rapport, 2018
Mvh.
Bo C. Christiansen
Pendlerrepræsentant for Lille Syd
Kratvænget 5, Havdrup