Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 489
Offentligt
2450803_0001.png
Transportministeren
Folketingets Transportudvalg
27. september 2021
2021-792
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Proces for ny ekspropriationsproceslov
Som det er Transportudvalget bekendt, afgav Ekspropriationsud-
valget i sommeren 2018 en betænkning om ekspropriation efter
planloven.
En del af betænkningens anbefalinger vedrører forenkling og effek-
tivisering af de nuværende ekspropriations- og taksationsproces-
ser, og i Transportministeriet er der siden hen blevet arbejdet på et
udkast til en ny ekspropriationsproceslov, der bl.a. har til formål at
udmønte disse anbefalinger.
På et møde med Transportudvalget den 13. januar 2021 havde jeg
på den baggrund fornøjelsen af at give en overordnet præsentation
af lovforslagets hovedtræk. Fokus ved den lejlighed var på proces-
sen ved kommunal ekspropriation, hvor et forslag til en enstrenget
model blev skitseret.
Forslaget indebærer, at kommunerne fremover skal indhente en
kendelse om erstatning fra en ekspropriationskommission forud
for ekspropriationsbeslutningen og herefter fremsende én samlet
afgørelse om
både
kommunens ekspropriationsbeslutning og ek-
spropriationskommissionens erstatningsudmåling til borgeren.
Hensigten med forslaget er at tilvejebringe
samtidighed
i den kom-
munale ekspropriationsproces ved, at de berørte borgere alene skal
forholde sig til én afgørelse. Hermed sikres det, at borgerne ikke
skal tåle at afgive jord til et kommunalt anlægsprojekt, som påbe-
gyndes
og i visse tilfælde ovenikøbet afsluttes
inden der er truf-
fet endelig afgørelse om erstatningen og udbetalt en erstatnings-
sum for den afgivne jord. Endvidere sikres det, at sagen alene skal
påklages ét sted
i modsætning til det gældende system, hvor ek-
spropriationsbeslutning og erstatning håndteres i hvert sit system.
Ministeriet sendte over foråret 2021 et tidligt lovudkast med denne
model i høring hos en række interessentgrupper med henblik på at
kunne fremsætte et lovforslag i det kommende folketingsår.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 489: Orientering om proces for ny ekspropriationsproceslov, fra transportministeren
2450803_0002.png
Side 2/3
Imidlertid blev det i en række høringssvar til ministeriet påpeget,
at den foreslåede model for den kommunale ekspropriationsproces
dels risikerer at vanskeliggøre en hensigtsmæssig planlægning af
de kommunale anlægsprojekter og dels må forventes samlet set at
medføre længere sagsbehandlingstider for den enkelte borger
stik imod hensigten.
Reformen af processen ved kommunal ekspropriation er en væ-
sentlig del af det samlede lovforslag. Samtidig er det klart, at reg-
lerne skal kunne fungere i praksis og være egnet til reelt at løse de
udfordringer ved den nuværende proces, som Ekspropriationsud-
valget har peget på. Det forudsætter, at de myndigheder og organi-
sationer, der skal arbejde med reglerne i det daglige, herunder i
særdeleshed kommunerne, kan bakke op om reformen.
Ministeriet har på den baggrund genbesøgt modellen for kommu-
nal ekspropriation i samarbejde med KL med en ambition om at
imødegå de fremsatte bekymringer og samtidig fastholde princip-
pet om samtidighed ved ekspropriationsbeslutningen og erstat-
ningsudbetalingen i videst muligt omfang og dermed holde projek-
tet inden for rammerne af Ekspropriationsudvalgets anbefalinger.
Hovedtrækkene i den justerede model, som der er fælles forståelse
med KL om, er kort fortalt, at kommunalbestyrelsen som hovedre-
gel pålægges at fremsætte et erstatningsforslag senest i forbindelse
med, at der træffes afgørelse om selve ekspropriationen. Herefter
vil en sag kunne gå to veje:
1.
Såfremt lodsejeren accepterer forslaget, udbetales den
samlede erstatning i forlængelse af ekspropriationsbeslut-
ningen, hvorefter sagen afsluttes på baggrund af et forlig
om erstatningens størrelse.
2. Ved uenighed om erstatningsforslaget udbetales størstede-
len af den foreslåede erstatningssum automatisk, f.eks. ¾,
hvorefter sagen kan indbringes administrativt for taksati-
onsmyndighederne, der således vil foretage en retlig prø-
velse af kommunens erstatningsforslag og afsige kendelse
herom.
Det er hensigten med denne justering at fastholde samtidighed
mellem ekspropriationsbeslutningen og erstatningsudbetalingen,
så lodsejeren rent faktisk kan få penge mellem hænderne umiddel-
bart efter, at jorden er afstået. Dette vil sikre en klar forbedring af
borgernes retssikkerhed ved kommunal ekspropriation.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 489: Orientering om proces for ny ekspropriationsproceslov, fra transportministeren
2450803_0003.png
Side 3/3
Der arbejdes for tiden på et revideret lovforslag, der skal indar-
bejde ovenstående forslag. Det er herefter hensigten at genoptage
dialogen med de relevante interessenter på området for at sikre en
bred opbakning til forslaget. Dette betyder imidlertid, at det ikke er
muligt at fremsætte et lovforslag i det kommende folketingsår,
hvorfor lovforslaget ikke vil fremgå af regeringens lovprogram for
2021/22.
Det er i stedet min hensigt, at et lovforslag kan fremsættes i folke-
tingsåret 2022/23. Jeg vil forinden sørge for at holde udvalget ori-
enteret og indkalde Folketingets partier, når et færdigt udkast er
udarbejdet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht