Transportministeren
Folketingets Transportudvalg
27. september 2021
2021-792
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Proces for ny ekspropriationsproceslov
Som det er Transportudvalget bekendt, afgav Ekspropriationsud-
valget i sommeren 2018 en betænkning om ekspropriation efter
planloven.
En del af betænkningens anbefalinger vedrører forenkling og effek-
tivisering af de nuværende ekspropriations- og taksationsproces-
ser, og i Transportministeriet er der siden hen blevet arbejdet på et
udkast til en ny ekspropriationsproceslov, der bl.a. har til formål at
udmønte disse anbefalinger.
På et møde med Transportudvalget den 13. januar 2021 havde jeg
på den baggrund fornøjelsen af at give en overordnet præsentation
af lovforslagets hovedtræk. Fokus ved den lejlighed var på proces-
sen ved kommunal ekspropriation, hvor et forslag til en enstrenget
model blev skitseret.
Forslaget indebærer, at kommunerne fremover skal indhente en
kendelse om erstatning fra en ekspropriationskommission forud
for ekspropriationsbeslutningen og herefter fremsende én samlet
afgørelse om
både
kommunens ekspropriationsbeslutning og ek-
spropriationskommissionens erstatningsudmåling til borgeren.
Hensigten med forslaget er at tilvejebringe
samtidighed
i den kom-
munale ekspropriationsproces ved, at de berørte borgere alene skal
forholde sig til én afgørelse. Hermed sikres det, at borgerne ikke
skal tåle at afgive jord til et kommunalt anlægsprojekt, som påbe-
gyndes
–
og i visse tilfælde ovenikøbet afsluttes
–
inden der er truf-
fet endelig afgørelse om erstatningen og udbetalt en erstatnings-
sum for den afgivne jord. Endvidere sikres det, at sagen alene skal
påklages ét sted
–
i modsætning til det gældende system, hvor ek-
spropriationsbeslutning og erstatning håndteres i hvert sit system.
Ministeriet sendte over foråret 2021 et tidligt lovudkast med denne
model i høring hos en række interessentgrupper med henblik på at
kunne fremsætte et lovforslag i det kommende folketingsår.