Skitse til en fact-finding konference om
flyvning på Christiansborg, efteråret
2021
Varighed: 3 timer alt inkl.
Sponsorer: Folketingsmedlemmer fra flere partier i samarbejde, fx. støttepartierne og måske
også de konservative.
Initiativkreds: Bevar Jordforbindelsen, Rådet for Grøn Omstilling, CPH uden udvidelse,
Rådet for Bæredygtig Trafik.
De tre tekniske emner er tunge, vi satser på at oplægsholderne repræsenterer den højeste
ekspertise, men at deres oplæg er forståelige for politikere og journalister i Danmark.
Emner
1. Hvordan kan lovgivning om store klima-risikable projekter som lufthavnsudvidelsen
bringes i overensstemmelse med danske klimamål og Paris-aftalen?
Der er ikke mange eksempler på den slags, men problemstillingen skal jo løftes. Vi prøver
ved dette emne at samle på viden og erfaringer fra ind- og udland. Der er ved at komme lidt
fra udlandet, men det er ikke opmuntrende.
2. Flyvningens virkelige klimaeffekt.
Oplæg fra D.S. Lee, Faculty of Science and
Engineering, Manchester Metropolitan University, UK, eller en anden fra hans team bag
rapporten “The contribution of global aviation to anthropogenic climate forcing for 2000 to
2018”
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231020305689#!
som ligger til grund for EASA’s anbefalinger fra december 2020
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:7bc666c9-2d9c-11eb-b27b-01aa75ed71a1
.0001.02/DOC_1&format=PDF
Det er herfra at faktor 3 kommer, dvs. 1 enhed CO2 fra direkte afbrænding i atmosfæren
giver netto 2 enheder CO2e fra andre opvarmende effekter. 1+2=3
Hermed bliver luftfartens reelle klimapåvirkning omkring 6% af alle menneskeskabte
klimaeffekter - et tal, der kun kan forventes at stige, hvis vi ikke gør noget.
3. Er Power-to-X lige om hjørnet som redning for luftfarten?
Vi spørger den højeste
autoritet på området, professor
Jens Kehlet Nørskov fra DTU, Fysik
https://www.dtu.dk/Service/Telefonbog/Person?id=1875&cpid=6215&tab=1