Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 487
Offentligt
2450325_0001.png
Skitse til en fact-finding konference om
flyvning på Christiansborg, efteråret
2021
Varighed: 3 timer alt inkl.
Sponsorer: Folketingsmedlemmer fra flere partier i samarbejde, fx. støttepartierne og måske
også de konservative.
Initiativkreds: Bevar Jordforbindelsen, Rådet for Grøn Omstilling, CPH uden udvidelse,
Rådet for Bæredygtig Trafik.
De tre tekniske emner er tunge, vi satser på at oplægsholderne repræsenterer den højeste
ekspertise, men at deres oplæg er forståelige for politikere og journalister i Danmark.
Emner
1. Hvordan kan lovgivning om store klima-risikable projekter som lufthavnsudvidelsen
bringes i overensstemmelse med danske klimamål og Paris-aftalen?
Der er ikke mange eksempler på den slags, men problemstillingen skal jo løftes. Vi prøver
ved dette emne at samle på viden og erfaringer fra ind- og udland. Der er ved at komme lidt
fra udlandet, men det er ikke opmuntrende.
2. Flyvningens virkelige klimaeffekt.
Oplæg fra D.S. Lee, Faculty of Science and
Engineering, Manchester Metropolitan University, UK, eller en anden fra hans team bag
rapporten “The contribution of global aviation to anthropogenic climate forcing for 2000 to
2018”
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231020305689#!
som ligger til grund for EASA’s anbefalinger fra december 2020
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:7bc666c9-2d9c-11eb-b27b-01aa75ed71a1
.0001.02/DOC_1&format=PDF
Det er herfra at faktor 3 kommer, dvs. 1 enhed CO2 fra direkte afbrænding i atmosfæren
giver netto 2 enheder CO2e fra andre opvarmende effekter. 1+2=3
Hermed bliver luftfartens reelle klimapåvirkning omkring 6% af alle menneskeskabte
klimaeffekter - et tal, der kun kan forventes at stige, hvis vi ikke gør noget.
3. Er Power-to-X lige om hjørnet som redning for luftfarten?
Vi spørger den højeste
autoritet på området, professor
Jens Kehlet Nørskov fra DTU, Fysik
https://www.dtu.dk/Service/Telefonbog/Person?id=1875&cpid=6215&tab=1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 487: Materiale til brug for foretræde 28/9-21 vedrørende udvidelsen af Københavns Lufthavn i Kastrup, fra Rådet for Bæredygtig Trafik m.fl.
2450325_0002.png
og kan kontakte
Kathrine Bjerregaard Nielsen <[email protected]>, som er videnskabelig
institutsekretær.
Jens vil sige, at der stadig mangler både videnskabelige gennembrud og praktisk industriel
udvikling, før vi kan få Power-to-X. Og til hvilken pris?
4. Miljø og klima ved brændstofferne.
De brændstoffer, der er egnede for luftfarten baserer
sig på kulbrinter af en slags. Hvad futter jetfuel, biobrændsler og kommende power-to-X af
ved start og landing og oppe i atmosfæren af, som både er skadeligt i nærmiljøet og
skadeligt for atmosfæren? Det skal bla. handle om ny viden om mikropartikler, additiver og
aerosoler.
Hvem i Europa kan lave det oplæg? Kåre Press, DCE (Risø).
5. Hvad er den europæiske tendens omkring storstilede udvidelser af luftfarten?
Vi mener
at Regeringen og CPH er helt ude af trit med den europæiske og globale virkelighed, hvis de
planlægger sådan en stor udvidelse af en lufthavn uden klare klima klausuler (moratorium).
Tiden er løbet fra den slags, når vi skal opfylde FN’s klimamål. Oplæg fra europæiske ngo
Transport & Environment. Godt som afslutning og indledning til en debat i salen.