Foretræde for Transportudvalget 28. september 2021
Om forestående udbygningslov for Københavns Lufthavn i Kastrup
Deltagende organisationer: Rådet for Bæredygtig Trafik (delegationsleder), Bevar
Jordforbindelsen og CPH uden Udvidelse (se baggrundsinformation om organisationerne
sidst i dokumentet).
Ifølge regeringens udspil ”Tættere på" er planen, at udbygningsloven for Københavns
Lufthavn (CPH) skal behandles i det kommende folketingsår. Som klima- og miljø
organisationer og borgere på Amager er vi bekymrede for dette, og mener at følgende
punkter især kræver politisk opmærksomhed og handling:
●
En stigning i flyvning fra CPH til 40 mio passagerer vil betyde en ekstra klimaeffekt
på ca. 2 mio tons CO2e. Den nuværende udledning fra lufthavnens passagerer var i
basisåret 2017 cirka 7 mio tons CO2e, så den samlede udledning – forudsat 40 mio
passagerer – vil være ca. 9 millioner tons CO2e.
1
Det svarer til næsten 10 procent af
de forventede udledninger i 2030, i fald 70 %-målet i øvrigt bliver opfyldt. Skulle det
blive til 60 mio passagerer, vil udledningerne stige tilsvarende. Der er i beregningerne
taget højde for tekniske forbedringer af fly og afvikling af flyvning. Ny viden om
flyvningens klimapåvirkning viser, at sektoren nu globalt opgøres til at stå for 9% af
de globale udledninger (se bilag om fact-finding konference).
Udenrigsflyvning indgår ikke i det danske nationale klimaregnskab. Indenrigsflyvning
har kun et forsvindende omfang i Danmark. Vi kan IKKE kan forestille os, at
Folketinget i denne sammenhæng kan ignorere udenrigsflyvningen, som foranlediges
af danske rejsende eller turister til/fra Danmark. På luftfartsområdet fører Folketinget
indtil nu en generel politik, der overlader ansvaret for klima reguleringen til EU og FN.
Med hensyn til udvidelsen af Københavns Lufthavn er det grundlæggende spørgsmål
derfor, om Danmark har et nationalt klimaansvar for regulering af luftfart til og fra
Danmark, og om hvor hurtigt man tror, luftfart med rimelighed kan reducere
udledningen af klimagasser.
Som borgere har vi krav på, at politikerne tager ansvar for, at alle konsekvenser af en
så omfattende udvidelse af lufthavnen belyses grundigt. Her må alle relevante
ressortområder områder tænkes sammen – klima, sundhed og miljø, herunder også
lokale miljøpåvirkninger. Behandlingen af udbygningsloven må ikke kun ses, som et
spørgsmål, der falder under Transportministeriet, men særligt sundhedsområdet må
også tænkes ind. Hvert år er luftforurening skyld i 4.600 for tidlige dødsfald samt
mange sygdomme som astma, bronkitis, lungecancer og hjertekarsygdom mm.
Forskning viser, at særligt børn er udsatte i forhold til påvirkningerne fra
luftforurening, og der ligger i områderne omkring lufthavnen mange børneinstitutioner
(se vedlagte kort). Nyere forskning viser, at luftforurening kan medføre nedsat
fødselsvægt
2
, hæmmet udvikling af lungefunktion hos børn og unge, allergi, og der er
også forskning som viser en potentiel sammenhæng mellem luftforurening og
●
●
1
https://bevarjordforbindelsen.dk/wp-content/uploads/2019/09/Baggrund-faelles-udtalelse-om-Kastrup-
Lufthavn-efteraaret-2019.pdf
2
https://www.theguardian.com/environment/2019/sep/17/air-pollution-particles-found-on-foetal-side-of-placentas-st
udy?fbclid=IwAR3r1gWcbqOZOjF7sklrvvUqVeSvWlnINwb2EEnBJKiR_WSGU5BKzq39bL0