Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 486
Offentligt
2450305_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
August 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 486: Materiale til brug for teknisk gennemgang af FFL22, § 28 Transportministeriet, den 28/9-21
Side 32 af 41
§ 28. Transportministeriet
Nye initiativer
Kontoen er ny. Merindtægten på 23,4 mio. kr. i 2022 skyldes ressortoverførte opgaver
fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen, hvor merudgifter forbundet med overdragelsen i
2021 balanceres af merindtægter i perioden 2022-2024. Kontoen er oprettet med det
formål at samle Færdselsstyrelsens gebyrer og afgifter på én konto (§ 28.22.03.).
Kontoen er ny. Merindtægten på 38,0 mio. kr. skyldes etablering af en ny afgift på teo-
ri- og køreprøver til finansiering af politiårsværk. Den nye afgift følger af Aftale om po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 af 15. december 2020 (§ 28.22.04.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 45,7 mio. kr. skyldes, at der på baggrund af Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance
om erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19 af januar 2021
er afsat 45,7 mio. kr. årligt i 2022-2023 og 6,4 mio. kr. i 2024 (2022-pl) til drift og etab-
lering af erstatnings- og taksationskommissioner (§ 28.51.16.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 305,4 mio. kr. vedrører betaling til Metroselskabet I/S
som følge af ophævelsen af dobbeltfaktormodellen, jf. akt. 162 af 25. februar 2021 (§
28.52.08.).
Reserver
Mindreudgiften på 264,0 mio. kr. skyldes afløbet for de afsatte reserver vedr. besluttede
anlægsprojekter (§ 28.11.13.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 137,0 mio. kr. skyldes udmøntning af puljen i 2022 til grøn omstil-
ling af den kommunale færgedrift på § 28.53.02.11. Pulje til grøn omstilling af inden-
rigsfærger, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om udmøntning af midler fra grøn transportpulje II til
omstilling af indenrigsfærger af 19. april 2021 (§ 28.11.17.).
Mindreudgiften på 43,5 mio. kr. skyldes udløb af den statslige medfinansiering af Let-
bane på Ring 3 (§ 28.11.35.).
Merudgiften på 88,0 mio. kr. skyldes primært, at der blev afsat 30,0 mio. kr. i 2021 og
170,0 mio. kr. årligt i 2022-2023 til anlæg af cykelstier langs statsvejene, jf. Aftale mel-
lem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020. Herudover er der i 2021 afsat
25,4 mio. kr. i 2021 på projektet om hastighedsopgraderinger til 130 km/t på eksiste-
rende motorvejsstrækninger, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om finansloven for 2018 af december 2017 (§ 28.21.21.).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 486: Materiale til brug for teknisk gennemgang af FFL22, § 28 Transportministeriet, den 28/9-21
Side 33 af 41
Mindreudgiften på 25,3 mio. kr. skyldes udløb af bevillingen i 2019-2021 vedr. tilskud
til Søby havn, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti
om finansloven for 2019 af december 2018 (§ 28.51.13.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes udløb af bevillingen i 2021 til pulje til grøn
omstilling af havne og omstillingsindsatser inden for fiskeri og relaterede følgeerhverv,
jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af 21. december 2020 (§ 28.51.15.).
Mindreudgiften på 311,4 mio. kr. skyldes primært, at der i 2021 er givet likviditetstil-
skud på 362,0 mio. kr. til trafikselskaber som følge af COVID-19, jf. Aftale mellem re-
geringen, KL og Danske Regioner om støtte til de regionale trafikselskaber i 2021 sfa.
COVID-19 af 28. oktober 2020. Herudover er der afsat 50,0 mio. kr. i 2022 til en pulje
til grøn omstilling af indenrigsfærger, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om udmøntning af midler fra grøn
transportpulje II til omstilling af indenrigsfærger af 29. april 2021 (§ 28.53.02.).
Mindreudgiften på 547,3 mio. kr. skyldes afløb for de igangværende anlægsprojekter,
hvoraf de væsentligste er Signalprogrammet og Hastighedsopgradering Århus-Langå (§
28.63.08.).