Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 485
Offentligt
Private rastepladser
Rastepladserne langs med de danske motorveje er og skal ikke være gratis for den store og tunge transport.
Rastepladserne skal være forbeholdt korte ophold hvor nødvendige pauser og toiletbesøg er hoved temaet
samt nødvendig opladning af el. bil batterier mod betaling. Der bør være parkerings begrænsning til f. eks.
2 timers parkering, opladning, eller lignende.
Den professionelle transport bør selv betale og oprette sådanne pladser med til og frakørsels ramper
direkte til motorvejen, betalt af vognmændene og lagt til fragtpriserne.
Nogle politikere og vognmands foreningerne kæmper for tiden om lov til at køre med større lastbiler med 2
anhængere samtidig, sådanne vil ikke kunne parkere på vore nuværende rastepladser hvorfor det allerede
nu er aktuelt at oprette private rastepladser betalt af vognmændene og fragtpriserne.
Ekstra lange vogntog betyder også større risiko for udskridninger ved glat føre og kraftig blæst, i disse
tilfælde vil oprydningen af både væltede lastbiler og andre inddragede biler med tilskadekomne og døde
kunne komme til at tage meget lang tid med vejspærringer og trafik kaos til følge, hvorfor private
parkerings/raste pladser gratis skal pålægges at kunne bruges til at gøre tilkørsels vejene farbare for
udryknings køretøjer.
Placeringen af sådanne private pladser skal bestemmes af Trafikstyrelsen eller anden offentlig myndighed.
Peer Pedersen
Frederiksværk