Fortræde vedr. Motorvejsstøj 21. September 2021
Jeg hedder Flemming og har i dag fået æren af at være støjgruppens repræsentant.
Det i hører her, er støjnivauet fra motorvejen afspillet ved samme dB niveau som en
ganske almindelige dag hos os.
Ikke en dag i morgentrafikken eller en dag i eftermiddagens myldretid hvor det er
meget være, men et lydniveau en aften, hvor du har lyst til at sidde uden for og
spise aftensmad, en lørdag eftermiddag hvor familien kigger forbi og der skal
hygges, en søndag morgen, hvor vejret tillader at morgenmaden spises udenfor eller
bare en helt almindelig nat, når der ønskes lidt frisk luft til nattesøvnen.
Som oftest ligger lydmålinger på 68 dB og op, men nogle gange måles over 80. Ved
80dB er der krav om brug af hørerværn hvis det havde været i en virksomhed og ved
85dB lukker man virksomheden hvis der ikke anvendes hørerværn. 3-4dB er i denne
ende af dB skalaen mere end en fordobling af lydstyrken.
Det er nogle fuldstændig urimelig forhold at tilbyde så mange tusinde af sine
borgere. Og at vi kan samle 450 mennesker til borgermøde samt at vi med så kort
varsel kan fylde en bus med folk der støtter projektet, viser at det er noget der
påvirker rigtig mange mennesker og at det er noget der skal gøres noget ved NU !
Vejstykket vi taler om er det vi ser her (Powerpoint) Det er ikke en del af
trafikforliget, men ikke desto mindre et yderst støjplaget område.
Det strækker sig fra Svendborgvej og ud til Tietgenbyen og det første stykke ned af
Svendborgmotorvejen. Det drejer sig om Lindved, Højby, Over Holluf, Neder Holluf
og Fraugde.
Det hedder sig godt nok i daglig tale motorvejen syd om Odense, men det er jo reelt
tværs igennem Odense.
Vi er en fælles støjgruppe, som i en årrække i hvert vores lokalområde har forsøgt at
gøre opmærksom på den tiltagene støj fra motorvejen og nu er gået sammen, da
dagsordenen for os alle er den samme.
At vi kan samle kræfterne i en fælles gruppe der repræsentere næsten 20.000
mennesker på den viste strækning, viser bare hvor stor problematikken er, så vi
mener ikke at man som politiker bare kan tillade sig at vende det døve øre til.
På den viste strækning skal der udføres støjabsorberende asfalt og der skal en
støjabsorberende væg op.
og det er vigtigt at det er støjabsoberende, så vi ikke bare sender problemet videre