Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 480
Offentligt
Fortræde vedr. Motorvejsstøj 21. September 2021
Jeg hedder Flemming og har i dag fået æren af at være støjgruppens repræsentant.
Det i hører her, er støjnivauet fra motorvejen afspillet ved samme dB niveau som en
ganske almindelige dag hos os.
Ikke en dag i morgentrafikken eller en dag i eftermiddagens myldretid hvor det er
meget være, men et lydniveau en aften, hvor du har lyst til at sidde uden for og
spise aftensmad, en lørdag eftermiddag hvor familien kigger forbi og der skal
hygges, en søndag morgen, hvor vejret tillader at morgenmaden spises udenfor eller
bare en helt almindelig nat, når der ønskes lidt frisk luft til nattesøvnen.
Som oftest ligger lydmålinger på 68 dB og op, men nogle gange måles over 80. Ved
80dB er der krav om brug af hørerværn hvis det havde været i en virksomhed og ved
85dB lukker man virksomheden hvis der ikke anvendes hørerværn. 3-4dB er i denne
ende af dB skalaen mere end en fordobling af lydstyrken.
Det er nogle fuldstændig urimelig forhold at tilbyde så mange tusinde af sine
borgere. Og at vi kan samle 450 mennesker til borgermøde samt at vi med så kort
varsel kan fylde en bus med folk der støtter projektet, viser at det er noget der
påvirker rigtig mange mennesker og at det er noget der skal gøres noget ved NU !
Vejstykket vi taler om er det vi ser her (Powerpoint) Det er ikke en del af
trafikforliget, men ikke desto mindre et yderst støjplaget område.
Det strækker sig fra Svendborgvej og ud til Tietgenbyen og det første stykke ned af
Svendborgmotorvejen. Det drejer sig om Lindved, Højby, Over Holluf, Neder Holluf
og Fraugde.
Det hedder sig godt nok i daglig tale motorvejen syd om Odense, men det er jo reelt
tværs igennem Odense.
Vi er en fælles støjgruppe, som i en årrække i hvert vores lokalområde har forsøgt at
gøre opmærksom på den tiltagene støj fra motorvejen og nu er gået sammen, da
dagsordenen for os alle er den samme.
At vi kan samle kræfterne i en fælles gruppe der repræsentere næsten 20.000
mennesker på den viste strækning, viser bare hvor stor problematikken er, så vi
mener ikke at man som politiker bare kan tillade sig at vende det døve øre til.
På den viste strækning skal der udføres støjabsorberende asfalt og der skal en
støjabsorberende væg op.
og det er vigtigt at det er støjabsoberende, så vi ikke bare sender problemet videre
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 480: Henvendelse af 8/9-21 vedrørende reducering af støjen fra Motorvejen ved E20 og Svendborgmotorvejen i Odense S og SØ, fra Lene Dybro Bechgren, Odense S
Fortræde vedr. Motorvejsstøj 21. September 2021
til nogle andre.
Løsningerne skal auraliseres inden igangsætning, så vi er sikre på at der laves noget
der virker.
Som vejstrukturplan 2035 beskriver, så er de 9 udvalgte områder i Odense udtaget
på baggrund af en støjhandlingsplan fra 2018, men der er rendt meget vand i åen
siden og det er betragteligt større områder der i dag er støjplaget og som kræver
handling, vi skal have det hele med på én gang.
Der er ingen grund til at vente med en ny VVM redegørelse ej heller med nye
støjmålinger, de skal laves NU ! og jeg kan næsten garantere jer, at det ikke bliver
køn læsning.
Der er fra politisk side ønske om, at folk skal være mere flexible med hvor de tager
et arbejde og samtidig en forventning om at folk godt kan kører lidt for det, men så
må man jo også gøre det tåleligt for folk at bosætte sig i områder omkring en
motorvej, der netop tillader denne flexibilitet.
Nogen har boet her før motorvejen, nogen tilflyttet mens trafikmængden og
lydnivauet var meget lavere og andre under forudsætning af en lokalplan der lovede
et, men virkeligheden er noget andet. Fælles for os alle er det dog, at vi nu står med
en motorvejsstøj som er helt uhørt, som ligger langt over anbefalede
grænseværdier. WHO anbefaler i en ny rapport oven i købet at nivuaet for hvornår
støj er skadelig burde sættes ned til 53 i stedet for 58 og hos os lever vi med både 70
og 80 dB.
Skulle man følge statistikken, så dør der alene på vores stækning 6-8 mennesker for
tidligt hvert eneste år, som følge af for højt støjnivau.
Ud over det er 20.000 mennesker i øget risiko for at få slagtilfælde, blodpropper,
diabetes og brystkraft.
Så sent som forrige torsdag, er konklusionen på et nyt forskningsprojekt, at alle os
har 27% forhøjet risiko for at udvikle Alzheimers og 18 procent forhøjet risiko for at
udvikle demens.
Med det i mente, så bør sådan et projekt som det her, da have højeste prioritet, alt
andet vil da ikke være rimeligt hverken politisk, men da slet ikke ren
samfundsøkonomisk.
Godt klar over at lyden ikke forsvinder helt og det er heller ikke meningen med
galskaben, men at den reduceres til et tåleligt niveau, hvor den ikke længere er
sundhedsskadeligt, det syntes vi ikke er urimeligt at forlange.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 480: Henvendelse af 8/9-21 vedrørende reducering af støjen fra Motorvejen ved E20 og Svendborgmotorvejen i Odense S og SØ, fra Lene Dybro Bechgren, Odense S
Fortræde vedr. Motorvejsstøj 21. September 2021
Folk er af mange forskellige årsager endt med at være bosat i nærheden af
motorvejen, det ændre dog ikke på, at lydnivauet igennem de sidste år er steget
voldsomt og vi nu ligger langt over de anbefalinger der er på området for hvornår
det er skadeligt.
Vi bør da som landets 3 største by skulle have lidt og have sagt i forbindelse med
disponering af pengene til at afhjælpe dette.
Nogen steder reducere man farten for pga. støj, her vælger man så på noget af
strækningen af sætte farten op til 130 km/t, det giver slet ingen mening, at der ikke
er en mere koordineret indsats inden for det her.
Der er behov for en mere struktureret tilgang til det, hvor man tager os der bor i
nærheden af motorvejen en smule mere seriøst.
Trafikken er steget med 12.000 biler bare på de sidste 10 år alene på denne
strækning, det svare til næsten 20% flere biler. Hvad har man tænkt sig der sker når
det nye OUH åbner, fremskudt færgeleje i Spodsbjerg osv. bliver en realitet. Alt
sammen noget der øger trafikken markant, ikke bare personbiler, men i
særdeleshed også den tunge trafik. Odense bliver trafik hotspot og det kan vi lige så
godt agere proaktivt på nu.
Der er store ambitioner for Danmarks fremtidige infrastruktur, men man bliver nødt
til at have det hele med i planlægningen. Det nytter simpelthen ikke noget, at man
ikke er opmærksom på dem der ofre noget af det de har aller mest kært, deres
hjem.
Vi har været tålmodige længe, men vi kræver handling nu !
Teknikken og løsningerne er der, så nu er det vigtigt at vi får arbejdshandskerne på
og sammen får det her projekt bragt i mål.