Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 480
Offentligt
2444796_0001.png
Fakta-ark vedr. motorvejsstøj og
infrastrukturplan 2035
By- og Kulturforvaltningen har udarbejdet dette notat til det planlagte borgermøde d. 9. september, hvor støjgruppen:
Motorvejsstøj Odense S og SØ har inviteret til borgermøde om støjgener fra motorvejen ved afkørsel 50. Notatet er
udarbejdet som baggrundsinformation til de byrådsmedlemmer, der deltager på mødet.
På mødet deltager støj-berørte borgere, medlemmer af hhv. Odense Byråd og Folketinget samt repræsentant(er) fra
Vejdirektoratet.
Kortlægning af vejstøjens omfang i Odense Kommune (2017-tal)
Motorvejene omkring Odense bidrager med en del af belastningen med vejstøj i Odense Kommune
se nedenstående
kort.
Af Vejdirektoratets støjkortlægning fra 2017, der alene omhandler statsvejene, fremgår at der er 4.710 boliger i Odense
Kommune, der er støjbelastet af støj over grænseværdien på 58 dB. Det anføres ikke hvor mange personer, der berøres,
men det estimeres, at der er tale om cirka 9.000 personer. Trafikken har været stigende siden 2017 og tallene for
støjbelastede boliger og personer må i dag antages at være højere end i 2017.
Særligt støjramte områder
I Vejdirektoratets støjhandlingsplan fra 2018 er nævnt følgende 9 områder i Odense Kommune, der vurderes at være
særligt støjramt (dvs. boligområder, der er udsat for et støjniveau over 65 dB). Disse er: Søparken/Humlebivænget,
Fraugde Vest, Fraugde Øst, Sanderum, Thujavej, Heliosvænget, Hjallese, Selleshøjvænget og Over Holluf.
Da motorvejstrafikken og dermed støjen er steget siden 2018, kan andre områder i Odense Kommune i dag også være
belastet væsentligt med motorvejsstøj.
I 2018 blev der bevilget midler til støjafskærmning ved Sanderum, som en fremrykning af støjreducerende tiltag beskrevet
i anlægslov om udbygning af motorvejen syd om Odense. I Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til støjafskærmning
ved Thujavej.
Motorvejsafkørsel 50
Der er ikke udarbejdet en specifik opgørelse over fordelingen af støjbelastede boliger i området omkring
motorvejsafkørsel 50. Nedenstående kortudsnit viser støjbelastningen (data fra 2017), der viser, at dele af Højby er
støjbelastet, og at det ud over motorvejen også er den kommunale Svendborgvej, der er årsag hertil. Støjniveauerne fra
2017, ved boliger i Højby, går fra 74 dB tættest på motorvejen til under grænseværdien på 58 dB.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 480: Henvendelse af 8/9-21 vedrørende reducering af støjen fra Motorvejen ved E20 og Svendborgmotorvejen i Odense S og SØ, fra Lene Dybro Bechgren, Odense S
2444796_0002.png
By- og Kulturforvaltningen har ikke kendskab til konkrete kommunale støjdæmpningsprojekter i Højby og der er for
nuværende ikke prioriteret økonomiske midler til en indsats overfor den eksisterende trafikstøj og den løbende stigning
heraf pga. øget trafik.
Ansvarsfordeling ift. vejstøj fra hhv. statsveje og kommunale veje
Vejdirektoratet er ansvarlig for de statslige veje og støjbelastningen herfra. Vejdirektoratet er således ansvarligt for at
gennemføre de støjmæssige tiltag, som regering og folketing vedtager for det statslige vejnet (herunder motorveje).
Transportministeriet er ansvarligt for at foreslå og få vedtaget samt finde finansiering for støjdæmpende tiltag på det
statslige vejnet.
Kommunerne er ansvarlige for de kommunale veje og støjbelastningen herfra, men har ikke handlepligt i forhold til
støjbekæmpelse i forhold til eksisterende vejstøj.
Odense Kommunes ønsker ift. støjforanstaltninger langs motorvejene
Fra Odense Kommunes høringssvar til Vejdirektoratets støjhandlingsplan for statens veje 2018-2023 fremgår det, at:
”Samlet
er det derfor vores opfattelse, at der er behov for en yderligere og hurtig indsats mod støjen fra statens veje i
Odense Kommune.
Udvidelsen af motorvejen syd om Odense og videre mod øst bør således gennemføres hurtigst muligt, og de nødvendige
støjdæmpende foranstaltninger gennemføres som led i udvidelsesprojekterne. Hvis motorvejsudvidelserne ikke forventes
gennemført indenfor få år, bør der hurtigst muligt foretages støjdæmpende foranstaltninger, uden at afvente udvidelserne,
svarende til hvad der allerede er besluttet ved Sanderum. Herved sikres, at et større antal borgere ikke i en længere
periode må leve med væsentlige støjgener fra motorvejene.
Foranstaltningerne kan udføres, så de tager højde for en fremtidig motorvejsudvidelse. Foranstaltninger bør ikke kun
sikre acceptable støjniveauer i boligområder, men også sikre anden støjfølsom anvendelse som f.eks. kolonihaver,
rekreative områder mv. ligesom der fortsat bør gives tilskud til facadeisolering mod støj af enkeltliggende boliger og
etageboliger, hvor støjvolde og -skærme kun er delvist effektive.”
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 480: Henvendelse af 8/9-21 vedrørende reducering af støjen fra Motorvejen ved E20 og Svendborgmotorvejen i Odense S og SØ, fra Lene Dybro Bechgren, Odense S
2444796_0003.png
Infrastrukturplan 2035
Projekter - Odense
Udvidelse af E20 Fynske Motorvej - planlagt til igangsættelse i 2025
Projektet indebærer, at den 4-sporede strækning på 14 km fra Odense V til
og med afkørsel 50 Hjallese syd for Odense gøres 6-sporet. Som led i
projektet opsættes ca. 4 km støjafskærmning fordelt på begge sider af
motorvejen og derudover forhøjes eksisterende støjvolde. Der foretages
desuden en fornyet vurdering af behovet for yderligere støjbeskyttelse.
Støjskærmsprojekt til Thujavej
Projektet med et budget 16 mio. kr. igangsættes fra 2022
Øget indsats for bekæmpelse af trafikstøj
Der afsættes en pulje på 3 mia. kr. i perioden 2022-2035 til bekæmpelse af trafikstøj. Puljen skal primært gå til
støjskærme i særligt støjbelastede områder langs statsvejene. Herudover er der som en del af aftalte projekter forudsat
anvendt yderligere mere end 1 mia. kr. til bekæmpelse af trafikstøj.
Ud af de 3 mia. kr. er der allerede forhåndsdisponeret 600 mio. kr. til konkrete støjværnsprojekter, der igangsættes fra
2022 (eks. Thujavej).
Nyt princip for støjbekæmpelse.
Den nye infrastrukturplan fremhæver, at der er behov for en mere helhedsorienteret tilgang til støjbekæmpelse, hvor
indsatsen ikke alene sker, hvor en vej bygges eller udvides, men også fokuserer på de afledte effekter i nærområderne.
Derfor indføres et nyt princip -
et såkaldt ”støjtillægsprincip”, der vil betyde, at borgere, der påvirkes af de afledte effekter,
også opnår støjbeskyttelse.
Dette nye princip skal være med til at sikre, at færre borgere generes af trafikstøj. Støjtillægsprincippet finansieres inden
for de afsatte puljemidler. I den forbindelse gives mulighed for kommunal medfinansiering til støjskærmsprojekter, hvor
kommuner selv ønsker at bidrage til projekterne.
Da der særligt langs de bynære motorveje er borgere, der er generet af støj, igangsættes forsøg med støj-stærekasser
i
første omgang på motorring 3 omkring København. Forsøget vil blive evalueret, og på baggrund af erfaringerne hermed
vil der blive etableret støj-stærekasser ved Nyborg, Køge Bugt-motorvejen ved Vallensbæk og ved Vejlefjordbroen
mellem afkørsel 60 og 61a. Efterfølgende vil parterne tage stilling til, om tiltaget med støj-stærekasser skal udvides til
yderligere bynære motorveje. Der afsættes 25 mio. kr. til forsøgsordningen.