Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 473
Offentligt
2443172_0001.png
NOTAT
9. september 2021
Bilag 1
Anmodninger om fravigelser fra tra-
fikforpligtelser i DSB’s
S-togtrafik i 2022
(S22)
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine
trafikforpligtelser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for S-
togtrafikken i 2022 med tilhørende argumentation for imødekom-
melse.
1. Anmodninger
1.1 Hundige
Dybbølsbro og Ballerup
Holte
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at køre
færre tog end krævet på strækningerne Hundige-Dybbølsbro, Bal-
lerup-Valby, Valby-Hellerup og Hellerup-Holte ved fjernelse af
hurtigtogene Linje E og Linje H på hverdagsaftener, så kun Linje A,
B og C og F kører om aftenen på hverdage. Konkret anmodes der
om en reduktion på mellem 8 og 26 tog per delstrækning (flest i
det centrale snit (Dybbølsbro-Østerport) og færrest på yderstræk-
ningerne).
Til gengæld vil DSB udvide antallet af supplementstog i de tidlige
aftentimer med 1-2 tog i forhold til kontraktkravet på de stræknin-
ger, der mister hurtigtoget ved overgang til ABC-F-køreplan.
DSB oplyser, at anmodningen skyldes et ønske om planmæssigt at
reducere kørslen på hverdagsaftener at undgå hyppige aflysninger
som følge af Banedanmarks vedligehold af banen, der starter i af-
tentimerne, som uanset om anmodningen imødekommes eller ej,
vil medføre reduceret drift om aftenen.
Transportministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning, og har i
den forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at også i
S22 planlægger Banedanmark et omfang af sporarbejder på S-ba-
nen, der som gennemsnit for alle berørte strækninger er sammen-
ligneligt med de foregående år, hvorved der ikke vil skulle ske
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 473: Orientering om DSB’s køreplan for S-togtrafikken i 2022, fra transportministeren
2443172_0002.png
Side 2/5
punktvise og pludselige aflysninger om omlægninger, 2) at passa-
gererne vil opleve en velkendt køreplan uden ændringer sammen-
lignet med foregående år, 3) at ABC-F-køreplanen giver DSB mu-
lighed for at øge betjeningen på strækninger og tidspunkter, hvor
der er mange passagerer, blandt andet ved at udvide supplements-
betjeningen i tidlige aftentimer på hverdage og 4) at pendlertals-
mændene bakker op om fravigelsen.
Anmodningen har også været fremsat i tidligere år. Det er derfor
aftalt med DSB, at denne omlægning vil være gældende i resten af
kontraktperioden.
1.2 Hundige
Solrød Strand
I henhold til DSB-kontrakten er DSB forpligtet til at køre 74 sup-
plementstog i dagtimerne mandag til fredag mellem Hundige og
Solrød Strand.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at redu-
cere dette antal med 28 tog til i alt 46 tog. Konkret betyder det, at
Linje A ikke kører mellem Hundige og Solrød Strand i dagtimerne
uden for myldretiden.
Til gengæld for denne reduktion vil DSB udvide betjeningen fredag
aften og lørdag aften på alle andre S-togstrækninger (bortset fra
Ringbanen) med 1-6 yderligere tog yderligere, end DSB er forplig-
tet til.
Ministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning uanset, at DSB
har oplyst, at Greve Kommune var imod ændringen til S21, idet
DSB oplyser, 1) at forlængelsen af Linje A fra Hundige til Solrød
Strand kun har lille værdi for passagerer, der skal til/fra Køben-
havn uden for morgenmyldretiden, da Linje A lå 2-3 minutter efter
Linje E, der har kortere rejsetid til/fra København, 2) at de tre be-
rørte stationer (Solrød Strand, Karlslunde og Greve) vil have en
frekvens (10-minuttersdrift) på samme niveau som større stationer
(Køge, Birkerød, Allerød og Hillerød), 3) at 1.900 passagerer benyt-
ter Linje A til/fra de berørte stationer pr. dag mandag til fredag,
mens 17.300 passagerer vil få glæde af udvidelserne fredag og lør-
dag aften, 4) at DSB vurderer et tab på 70.000 rejser pr. år som
følge af reduktionen mellem Hundige og Solrød Strand, men for-
venter til gengæld 340.000 nye rejser som følge af udvidelserne
fredag aften og lørdag aften, og dermed en samlet vækst på
270.000 nye rejser og 4) pendlerrepræsentanten på Køge Bugt-
strækningen bakker op om reduktionen mellem Hundige og Solrød
Strand til gengæld for flere tog fredag aften og lørdag aften.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 473: Orientering om DSB’s køreplan for S-togtrafikken i 2022, fra transportministeren
2443172_0003.png
Side 3/5
Anmodningen har også været fremsat i tidligere år. Det er derfor
aftalt med DSB, at denne omlægning vil være gældende i resten af
kontraktperioden.
1.3 Buddinge
Farum
I henhold til DSB-kontrakten er DSB forpligtet til at køre 22 ekstra
tog i myldretiderne på hverdage mellem Svanemøllen og Farum.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra dette krav med 22 tog og således køre 0 (nul) ekstra tog i
myldretiderne mellem Buddige og Farum, idet Linje Bx kun vil
køre mellem Høje Taastrup og Buddinge.
Til gengæld for reduktionen vil DSB udvide betjeningen med Linje
Bx i myldretiderne på hverdage, så der kører 6 tog mere mellem
København H og Høje Taastrup og 12 tog mere mellem København
H og Buddinge, end DSB er forpligtet til at køre.
Transportministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning uanset,
at DSB har oplyst, at Gladsaxe Kommune og Furesø Kommune var
imod ændringen forud for S21, og har i den forbindelse lagt særligt
vægt på, at DSB oplyser, 1) at pendlertalsmanden på Farum-stræk-
ningen tidligere har tilkendegivet, at ”DSB’s
køreplan synes at
være den mest hensigtsmæssige på den korte bane”,
og desuden
støtter, at der arbejdes videre med udviklingen af Farum-stræknin-
gen, 2) at omlægningen tager højde for, at der er flere passagerer i
togene på Høje Taastrup-strækningen end Farum-strækningen,
hvilket ses af, at det gennemsnitlige antal passagerer i makssnittet
på Farumstrækningen (Buddinge-Stengården) ligger 50 % under
makssnittet på Høje Taastrup-strækningen (Glostrup-Valby), 3) at
omlægningen tager højde for, at der er flere påstigere på statio-
nerne på Høje Taastrup-strækningen (eksempelvis Glostrup med i
gennemsnit 36 påstigere pr. tog) end stationerne mellem Buddinge
og Farum, der i gennemsnit har mellem 2 og 14 påstigere pr. tog, 4)
at der frigives to togsæt, som kan benyttes til at reducere antallet af
stående passagerer på Frederikssund-strækningen, 5) at oprethol-
delse af de ekstra tog i myldretiden ville medføre en rejsetidsfor-
længelse på op til 2�½ minut mellem Svanemøllen og Farum, grun-
det omlægninger på Frederikssund-strækningen, hvilket ifølge
DSB vil gøre togene ”meget
lidt attraktive”.
Anmodningen har også været fremsat i tidligere år. Det er derfor
aftalt med DSB, at denne omlægning vil være gældende i resten af
kontraktperioden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 473: Orientering om DSB’s køreplan for S-togtrafikken i 2022, fra transportministeren
2443172_0004.png
Side 4/5
1.4 Ringbanen i løvfaldssæsonen
I henhold til DSB-kontrakten er DSB på Ringbanen (Hellerup-
Flintholm-Ny Ellebjerg) forpligtet til at køre 114 grundbetjenings-
tog mandag til fredag og 71 supplementstog mandag til fredag samt
108 grundbetjeningen lørdag til søndag i hver retning.
Af DSB’s
køreplanforslag fremgår det, at DSB i løvfaldssæsonen
(perioden fra uge 39 til uge 49) ønsker at fravige dette krav med 17
tog i grundbetjeningen mandag til fredag og 12 tog i supplements-
betjeningen man-dag-fredag og 16 tog i grundbetjeningen lørdag
og søndag.
Konkret betyder dette, at frekvensen på Ringbanen reduceres fra 5-
minuttersdrift i dagtimerne mandag-fredag og 10 minutters drift
tidlig morgen og aften til 6-minuttersdrift i dagtimerne mandag-
fredag og 12-minuttersdrift tidlig morgen og aften samt lørdag-
søndag.
DSB oplyser, at anmodningen fremsættes, fordi udrulningen af
Signalprogrammet på strækningen kræver kørsel med nedsat
bremsekoefficient på grund af risiko for glatte skinner, hvilket øger
køretiden og reducerer vendetiden. DSB og Banedanmark gennem-
fører en analyse af, om det fortsat bliver muligt at kunne overholde
trafikeringsforpligtigelsen i løvfaldssæsonen på Ringbanen.
Såfremt den omtalte analyse måtte vise, at der er behov for at op-
retholde
DSB’s anmodning,
kan Transportministeriet imøde-
komme denne. Ministeriet har i den forbindelse lagt særligt vægt
på, at en fastholdelse af trafikeringskravet medfører forringet
punktlighed, hvorfor en ændret frekvens i en kortere periode kan
imødekommes. Udrulningen af den tekniske løsning til løvfaldsæ-
sonen er beskrevet jf. Statusrapport for Signalprogrammet, marts
2021. DSB oplyser desuden, at pendlerrepræsentanten for Ringba-
nen er indforstået med reduktionen.
1.5 Sæsonbetinget efterspørgsel
I medfør af tillægskontrakt 22 til DSB-kontrakten, pkt. 3.3, har
DSB ret til at ændre placeringen af 152.662 togkilometer som følge
af sæsonbetinget efterspørgsel i S22.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at redu-
cere med 181.545 togkm. i S22, hvorved DSB overskrider rammen
med 28.883 togkm.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 473: Orientering om DSB’s køreplan for S-togtrafikken i 2022, fra transportministeren
2443172_0005.png
Side 5/5
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det desuden, at DSB vil indsætte
293.449 togkm. i S22 som kompensation for den reducerede togki-
lometerproduktion, hvorved DSB indsætter 111.904 togkm. mere,
end der fjernes.
Ministeriet
kan imødekomme DSB’s anmodning og har i den for-
bindelse lagt særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at DSB tilpasser
driften til efterspørgslen i ferieperioder (sommerferieperioden, da-
gene mellem jul og nytår, mandag-onsdag i påskeugen samt dagen
efter Kristi Himmelfartsdag), hvor der er færre passagerer end på
normale ugedage, 2) at DSB vurderer at kunne opretholde en til-
strækkelig siddepladskapacitet på de berørte strækninger, 3) at
DSB indsætter flere togkm. som kompensation for de fjernede
togkm. og 4) pendlertalsmændene tidligere har bakket op om æn-
dringerne på de berørte strækninger.