Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 470
Offentligt
2438391_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
30. august 2021
2017-1392
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Vedlagt fremsendes afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd
med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr.
Med afsæt i anbefalingerne og konklusionerne i det såkaldte 1. NOx-
projekt
1
, som overordnet kortlagde omfanget af ulovlig NOx-udledning
fra lastbiler tog den daværende regering i sit klima- og luftudspil fra
oktober 2018 initiativ til et nyt projekt mod snyd med lastbilers
emissionsbegrænsende udstyr, også kaldet det 2. NOx-projekt.
Den nuværende regering deler bekymringen omkring ulovlig NOx-
udledning og mener fortsat, at det er vigtigt at sætte ind og begrænse
den ulovlige NOx-udledning fra lastbiler til fordel for blandt andet
folkesundheden og miljøet. Derfor har den nuværende regering valgt at
fortsætte projektet.
Projektet blev igangsat som følge af, at danske og udenlandske medier
satte fokus på, at der snydes med det udstyr, der skal begrænse
udledningen af NOx (kvælstofoxider) fra lastbiler, for at vognmanden
kan spare penge til vedligeholdelse mv. Det viste sig, at lastbiler med
manipuleret emissionsbegrænsende udstyr forurenede ca. 40 gange så
meget som øvrige lastbiler. I tillæg var der i forbindelse med 1. NOx-
projekt konstateret udfordringer med håndhævelsen af reglerne på
området hos myndighederne i Danmark.
Det 2. NOx-projekt har hovedsageligt haft til formål at identificere og
vurdere konsekvenser for miljøet samt udvikle og implementere nye
kontrolmetoder og værktøjer. Disse kontrolmetoder og værktøjer skal
anvendes til at styrke myndighedernes indsats, så den ulovlige
luftforurening fra lastbiler lettere kan afsløres og begrænses.
Projektet er nu gennemført og har medført adskillige positive resultater.
Som følge af projektet er en række initiativer allerede igangsat. Blandt
1
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18, TRU Alm. del, Bilag 347 (
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/bilag/347/1918041.pdf)
samt 2017-18, MOF
bilag 565
(https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/MOF/bilag/565/index.htm)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 470: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438391_0002.png
Side 2/3
andet er det såkaldte plume chasing udstyr, som anvendes til at måle
udledning, indkøbt, ligesom det danske kontrolpersonale bliver
opkvalificeret.
Derudover slår projektet endnu engang fast, at transport med lastbiler
og luftforurening er grænseoverskridende. Projektets resultater har også
påpeget, at der er behov for at opdatere de gældende EU-synsregler og
inddrage projektets resultater i aktuelle EU-forhandlinger om nye krav til
lastbilers emissioner.
I den forbindelse ser regeringen positivt på, at Danmark med
afslutningen af projektet endnu en gang er blevet bekræftet i at være et
foregangsland i EU, når det gælder bekæmpelse af NOx-snyd. Der er
desuden behov for, at vore nabolande samt EU inddrages i de danske
myndigheders arbejde. Derfor vil regeringen søge at dele projektets
resultater med udlandet, og har blandt andet inviteret Europa-
Kommissionen og repræsentanter fra andres landes myndigheder til en
temadag den 1. september 2021, hvor de får mulighed for at høre mere
om projektets resultater. Myndigheder fra flere EU-lande har allerede
vist interesse for at deltage.
I vedlagte overliggernotat opsummeres det 2. NOx-projekts
hovedkonklusioner og anbefalinger til en effektivisering af
håndhævelsen af reglerne mod manipulation med NOx-begrænsende
udstyr. Arbejdsgruppens endelige afrapportering fremgår desuden af
vedlagte baggrundsnotat.
Med
venlig
hilsen
Lea Wermelin og
Benny Engelbrecht
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 470: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438391_0003.png
Side 3/3