Fra:
Sendt:
13. november 2020 03:32
Emne:
SV: Kære TRM - venligst fordel denne her mail - inklusive vedhæftede filer - til Kontorchef Lasse
Winterberg
Prioritet:
Høj
Problemet er det svar
–
som er vedhæftet denne her mail fra TRM til mig
–
dette TRM-svarbrev har
desværre en
–
undskyld
–
ekstrem alvorlig fejl
–
hvilket jeg har påpeget overfor både
Martha og ikke mindst Lasse Winterberg
–
som har underskrevet brevet.
Den graverende fejl i svarbrevet er - markeret med gult - i den udgave af svarbrevet
–
som jeg
har vedhæftet denne her mail.
Fejlen består i - at el-køretøjer - omtales som klimaneutrale i 2035.
Intet kunne være mere forkert
–
det er dokumenteret i vedhæftede præsentation på 35 sider -
de vigtigste ko klusio i vedhæftede ”1 side ed ko klusio er” og de vedhæftede
opfølgningsmail efter mit foretræde d. 15/9 2020 at:
At el-køretøjer i alle afskygninger på vej
–
som tommelfingerregel
–
har et klimaaftryk - som er
19 gange større end el-tog.
Eller som det er formuleret i opfølgningsmailen:
CO2 aftrykket fra Elbiler og El-vare/lastvogne er 19 gange højere end den tilsvarende transport
med Eltog - både i 2030, 2040 og 2050 pga. luftmodstand og rullemodstand.
Groft sagt
–
hvis Folketinget og Regeringen tager udgangspunkt i de konklusioner og
anbefalinger
–
som jeg har overstreget med gult Lasse Winterbergs TRM-svarbrev til mig
–
så
kan regeringen komme til at træffe en beslutning - som indebærer - at klimaaftrykket
–
bliver 19
gange højere
–
end nødvendigt
–
og der vil skulle investeres i 19 gange flere vindmøller
–
pga. et
forkert beslutningsgrundlag.
I runde tal står en kombineret vej/bane Kattegatforbindelse i 100 mia. kroner.
En lynhurtig - og helt udokumenteret hypotese - kunne være - at Danmark kom til at bygge en kombineret
vej/bane forbindelse - som vil være ca. 30 mia. kroner dyrere - end en ren baneforbindelse.
Der vil skulle bygges 19 gange mere vindmøllekapacitet - for at dække en udbredt anvendelse af el-
køretøjer mellem Jylland og Sjælland
–
det kunne let beløbe sig til 30 mia. kroner. En fast
Kattegatforbindelse har en levetid på +100 år. Vindmøller har typisk en levetid på 30 år.
Klimaaftrykket ville blive 19 gange højere - end med en ren baneforbindelse
–
hvor de rejsende
–
som
absolut vil benytte sig af det energimæssige skrækscenarie
–
at slæbe mindst 1,8 tons el-bil med mellem
Jylland og Sjælland - fremfor blot at sætte sig ind i et el-tog. Der er allerede - og kan sagtens i fremtiden
laves mange gode mobilitetsalternativer som bringer den rejsende det sidste stykke fra station til