Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
Fra:
Allan Hansen Global Business Development [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. november 2020 03:32
Emne:
SV: Kære TRM - venligst fordel denne her mail - inklusive vedhæftede filer - til Kontorchef Lasse
Winterberg
Prioritet:
Høj
Problemet er det svar
som er vedhæftet denne her mail fra TRM til mig
dette TRM-svarbrev har
desværre en
undskyld
ekstrem alvorlig fejl
hvilket jeg har påpeget overfor både
Martha og ikke mindst Lasse Winterberg
som har underskrevet brevet.
Den graverende fejl i svarbrevet er - markeret med gult - i den udgave af svarbrevet
som jeg
har vedhæftet denne her mail.
Fejlen består i - at el-køretøjer - omtales som klimaneutrale i 2035.
Intet kunne være mere forkert
det er dokumenteret i vedhæftede præsentation på 35 sider -
de vigtigste ko klusio i vedhæftede ”1 side ed ko klusio er” og de vedhæftede
opfølgningsmail efter mit foretræde d. 15/9 2020 at:
At el-køretøjer i alle afskygninger på vej
som tommelfingerregel
har et klimaaftryk - som er
19 gange større end el-tog.
Eller som det er formuleret i opfølgningsmailen:
CO2 aftrykket fra Elbiler og El-vare/lastvogne er 19 gange højere end den tilsvarende transport
med Eltog - både i 2030, 2040 og 2050 pga. luftmodstand og rullemodstand.
Groft sagt
hvis Folketinget og Regeringen tager udgangspunkt i de konklusioner og
anbefalinger
som jeg har overstreget med gult Lasse Winterbergs TRM-svarbrev til mig
kan regeringen komme til at træffe en beslutning - som indebærer - at klimaaftrykket
bliver 19
gange højere
end nødvendigt
og der vil skulle investeres i 19 gange flere vindmøller
pga. et
forkert beslutningsgrundlag.
I runde tal står en kombineret vej/bane Kattegatforbindelse i 100 mia. kroner.
En lynhurtig - og helt udokumenteret hypotese - kunne være - at Danmark kom til at bygge en kombineret
vej/bane forbindelse - som vil være ca. 30 mia. kroner dyrere - end en ren baneforbindelse.
Der vil skulle bygges 19 gange mere vindmøllekapacitet - for at dække en udbredt anvendelse af el-
køretøjer mellem Jylland og Sjælland
det kunne let beløbe sig til 30 mia. kroner. En fast
Kattegatforbindelse har en levetid på +100 år. Vindmøller har typisk en levetid på 30 år.
Klimaaftrykket ville blive 19 gange højere - end med en ren baneforbindelse
hvor de rejsende
som
absolut vil benytte sig af det energimæssige skrækscenarie
at slæbe mindst 1,8 tons el-bil med mellem
Jylland og Sjælland - fremfor blot at sætte sig ind i et el-tog. Der er allerede - og kan sagtens i fremtiden
laves mange gode mobilitetsalternativer som bringer den rejsende det sidste stykke fra station til
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 13/11-20 vedrørende elkøretøjer og eltog samt en fast Kattegatforbindelse, fra Allan Hansen
2280478_0002.png
destinationsadressen for rejsende i tog
uden at de behøver, at slæbe rundt på 1,8 tons energi-ineffektiv
el-bil.
Med udgangspunkt i den farlige og forkerte information i TRM/Lasse Winterbergs svarbrev
er der en
risiko for, at FT beslutter sig for en fast Kattegatforbindelse, som er 90 mia. dyrere (30 mia. på kombineret
bro og 2 gange vindmøller med 30 års levetid til 60 mia. kr.) og klimaaftrykket er 19 gange højere end
nødvendigt.
Det helt store problem er, at Folketinget har igangsat en foranalyse af den faste Kattegatforbindelse
som
skal analysere og regne på alle alternativer
bort set fra en fast baneforbindelse
hvor de rejsende - som
absolut vil slæbe 1,8 tons energi-in-effektiv elbil med - mellem Jylland og Sjælland - må affinde sig med
ekstra gener/rejsetid - da bilerne skal køres op på og ned fra toget. Jeg har påpeget det uhensigtsmæssige i-
at det med stor sandsynlighed - billigste og mest klimavenlige
alternativ
det er det eneste
som den
igangværende foranalyse ikke må analyseres og beregnes på.
Ring endelig hvis du har spørgsmål eller kommentarer.
Med Venlig Hilsen / Yours Sincerely / Mit freundlichen Grüßen
Allan Hansen
Mobil / Celluar / Händy +45 31 50 70 30
Linkedin=https://www.linkedin.com/in/hansenglobaltopfive/
Website=https://green-energy-efficiency.business.site/
Website=https://allan-hansen-global-ebanking.business.site/
Website=https://allan-hansen-global-business.business.site/
Website=https://allan-hansen-business-development.business.site/
Twitter=https://twitter.com/HansenGlobalTop
Messenger=https://www.messenger.com/t/Digitaliseringstacken
Facebook Business=https://www.facebook.com/Digitaliseringstacken/
Facebook Personal=https://www.facebook.com/hansenglobaltopfive/
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 13/11-20 vedrørende elkøretøjer og eltog samt en fast Kattegatforbindelse, fra Allan Hansen
2280478_0003.png
Fra:
Allan Hansen Global Business Development [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. november 2020 14:35
Emne:
Kære TRM - venligst fordel denne her mail - inklusive vedhæftede filer - til Kontorchef Lasse
Winterberg
Hej Lasse og Martha
Vedhæftet de i mine øjne relevante sagsakter.
I ovenstående præsentation - "Grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst muligt" -
som udgør den første halvdel af den 72-siders præsentation, som er mailet til
[email protected]
d.
12/7 2020 kl. 03:49 - er det dokumenteret og skåret ud i pap - at klimaaftrykket fra en
middelstor elbil - f.eks. den nye VW ID3 - som vejer ca. 1,8 tons - afhængig af batteristørrelse -
uden passagerer og uden bagage - har et klimaaftryk, som er 19 gange større end et halvfyldt
eltog pr. passager-kilometer.
I beregningen er der forudsat 1,5 person i bilen - Niels Flemming Hansen fra FTs trafikudvalg -
som jeg har haft møde med - har oplyst - at I DK er der kun 1,3 personer i bilerne i gennemsnit -
hvis man regner på andre alternativer - f.eks. en tungere elbil, en plug-in-hybrid som ikke kan
køre på el-drift hele vejen eller et køretøj med forbrændingsmotor - så bliver forskellen i
klimaaftryk meget større.
Så konklusionen er - transport i tunge elbiler mellem Jylland og Sjælland er et
klimamæssigt/klimaaftryksmæssigt skrækscenarie - og dermed alt andet end klimaneutralt.
Klimaneutralt er i mine øjne et ord og et begreb - som I i TRM bør skrotte omgående.
Tommelfingerreglen om at transport på landevej er 19 gange større/højere end transport på
bane er gældende uanset om der er tale om rene elbiler, elvarevogne eller ellastbiler - og denne
tommelfingerregel er gældende nu, i 2030, 2035, 2040 og 2050 - det skyldes fysikkens love.
Ring hellere end gerne på tlf. 31 50 70 30 - så skal jeg hellere end gerne hjælpe med at vi
samarbejder om, at få realiseret FT's klimaambitioner så hurtigt som muligt - ser frem til at
fortsætte dialogen.
Med Venlig Hilsen / Yours Sincerely / Mit freundlichen Grüßen
Allan Hansen
Mobil / Celluar / Händy +45 31 50 70 30
Linkedin=https://www.linkedin.com/in/hansenglobaltopfive/
Website=https://green-energy-efficiency.business.site/
Website=https://allan-hansen-global-ebanking.business.site/
Website=https://allan-hansen-global-business.business.site/
Website=https://allan-hansen-business-development.business.site/
Twitter=https://twitter.com/HansenGlobalTop
Messenger=https://www.messenger.com/t/Digitaliseringstacken
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 13/11-20 vedrørende elkøretøjer og eltog samt en fast Kattegatforbindelse, fra Allan Hansen
2280478_0004.png
Facebook Business=https://www.facebook.com/Digitaliseringstacken/
Facebook Personal=https://www.facebook.com/hansenglobaltopfive/