FAKTAARK:
Hvad er Lynetteholmen
På den ene side er det en politisk hensigtserklæring: Principaftale om anlæg af Lynetteholmen –
tiltrådt af et flertal i Folketingen den 25. oktober 2018 [1] - hvor det postuleres at Lynetteholmen er
en fremtidssikring af København frem mod det 22. århundrede.
På den anden side er det et påbegyndt projekt med historisk mange vitale ubekendte og projekt
kritiske elementer.
Anlæggelse af et gigantisk depot til overskudsjord
Folketinget vedtog den 4. juni 2021: Lov
om anlæg af Lynetteholm [2].
- men det er
kun
en anlægslov for et depot til 80 mio. tons mere eller mindre forurenet
overskudsjord ude i Øresund på en næsten 3 km
2
stor kunstig ø – der skal fyldes op over de
næste 50 år. Etableringen af jorddepotet omfatter også afgravning af 200.000 kubikmeter
havneslam på havbunden ud for Refshaleøen og en efterfølgende dumpning af slammet i
Køge Bugt. Jorddepotet vil blokerer sejlrenden Kongedybet i Øresund og dermed reducere
indstrømningen af livsvigtig saltvand til Østersøen. Skal der laves afværgeforanstaltninger,
bliver det ikke billigt.
Anlæggelse af en havnetunnel
Det fremgår af principaftalen at en ny havnetunnel (Østlig Ringvej) skal trafik-betjene
byudviklingsområderne på Lynetteholmen og Refshaleøen - og samtidig reducere den
gennemkørende trafik i de centrale københavnske bydele og fredeliggøre af eksisterende
veje til lufthavnen.
Men den 28. juni 2021 blev der indgået en politisk aftale om infrastruktur-investeringer frem
til 2035 [3]. I denne aftale er der kun en ’reservation til infrastruktur der muliggør
byudvikling på Refshaleøen og Lynetteholm’ på 12,7 mia. kr. - penge som By & Havn (eller
et datterselskab Lynetteholmen I/S, der endnu ikke er etableret), får mulighed for at låne
begrundet i et anslået fremtidigt netto-overskud fra salg af byggegrunde og lejligheder på
Lynetteholmen frem mod 2075. Da Østlig Ringvej (Ø4) anslået koster over 20 mia. kr. [4],
bliver der kun råd til en halv-ringvej,
hvilket også fremgår af infrastruktur-aftalens
projektoversigt. Der sker således
ingen
aflastning af den gennemkørende trafik igennem de
centrale københavnske bydele (!) Hele Østlig Ringvej sendes dog i VVM-høring, når der er
indgået en ny politisk aftale der fastlægger linjeføring, placering af tilslutningsanlæg og
projektets låne-ramme.
Folketinget vedtog den 19. december 2019: Lov om anlæg af en Nordhavnstunnel [5]. I
denne lov forberedes en påbegyndelse af Østlig Ringvej, finansieret af selskabet
Lynetteholmen. Det forudsætter dog at der politisk er taget stilling til den økonomiske
bæredygtighed af det samlede projekt –
og det er ikke sket.