Fra:
Sendt:
26. juli 2021 15:13
Emne:
SV: Transportministerens kommentar
Kære transportudvalg og minister.
Det er relativ nemt at fastlægge en målsætning, om at man ud i fremtiden skal reducere Co2 udslip ned til
en bestemt niveau. Hvor der er vilje er der vej. Af ministerens svar må man konstatere at den berømte vej
ikke er fundet
– og af u dskyld i ger e fre går det tydeligt, at der a gler vilje. ”I ge vilje = i ge vej”
Med en så ambitiøs politisk miljø-beslutning, skal der også i resten af det offentlige system være parathed
til at ”gå det ekstra skridt”, for at u derstøtte ålet. Jeg a tager at ålsæt i ge ikke er fastlagt for
politikkernes skyld, men for at vi alle skal gøre en forskel
–
også os i erhvervslivet. Jeg er overrasket over, så
lidt den gode intention fylder i svaret fra ministeriet, og hvor meget energi der bruges på at finde årsager
til, at vi ikke kan tilbyde denne besparelse. Vi har i årevis kørt med de højder som vi ønsker lovliggjort, men
grundet politiets fokus på højdemåling startende efteråret 2020, har vi siden overholdt gældende
lovgivning, med deraf følgende merforbrug af lastbiler til samme opgavemængde. Der er således INTET til
hinder for, at der arbejdes videre med vores forslag, hvis viljen er til stede for at udnytte mulige Co2
besparelser.
De forbehold som er nævnt i tilbagemeldingen, havde vi selv adresseret i vores henvendelse. Jeg skal kort
gentage:
Højde særreglerne for autotransport kan udstedes på samme måde som den specielle længderegel der
allerede er besluttet.
Vi har ikke behov for skiltning, idet vi har interne procedurer der sikrer at en chauffør ved hvor høj en given
bro er. Derfor behøves der ikke igangsat et skiltningsprojekt, og dermed bortfalder også bekymring for
påvirkning af andre trafikanter.
Omkring risiko for skader på bro/beton fastholder vi, at gældende for den type gods som vi transporterer,
så er det godset der lider skade og ikke broen.
Vedrørende vindmodstand og aerodynamik, så er vores erfaring fra kørsel i Danmark og Sverige, at
brændstofforbrug er sammenligneligt, til trods for at vi i Sverige må være 4,5 meter høje. Vores type lastbil
er allerede nu belastet af en meget dårlig aerodynamik, blandt andet fordi den ikke har lukkede sider, og
derfor, udokumenteret, mener for fortsat at den ekstra højde er en nem genvej til Co2 besparelse. I forhold
til fremtidige løsninger omkring længere køretøjer, så forventes det ikke at gavne en distributionsforretning
som vores, som har behov for at komme rundt også på de mindre veje
–
for vores vedkommende ved
levering hos bilforhandlere. Vi kan ikke engang bruge modul-vogntog med de restriktioner der findes for
disse.
Jeg mener afgjort, at der i denne sag skal være mere plads til politisk mod og manifestation, og ikke blot
tage nemme svar fra Vejdirektoratet som pålydende. Vi stiller gerne op til yderligere dialog hvis disse
potentielle besparelser skal opnås.
I ønskes alle en god sommer.