Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
5. august 2021
Niels Højgaard Pedersen
+45 72 44 75 34
21/10962-2
1/2
Notat om hændelse ved Vilsundbroen d.
31. juli 2021
Beskrivelse af hændelsesforløbet
Lørdag den 31. juli faldt broklappen på Vilsundbroen ned i forbindelse med, at den var ved at lukke.
Omkring kl. 15 blev en sejlbåd rutinemæssigt lukket igennem Vilsundbroen. Da broklappen herefter skulle
lukkes, skete det ikke på den sædvanlige, rolige måde. Broen var bemandet med en særdeles erfaren bro-
vagt. På trods af dette måtte den chokerede brovagt se til, mens den tunge klap kørte ned, og han nåede
ikke at gribe ind, før den faldt i med et stort brag. De første sekunder så dette ikke faretruende ud, men snart
fik broklappen fart på og stoppede først, da den ramte anslaget på broen.
I løbet af de næste minutter fik brovagten lagt broklappen på plads igen, så vejtrafikken fra kl. 15:20 kunne
fortsætte. Vejdirektoratets rådgiver blev tilkaldt og kom ud på broen sammen med den entreprenør, der se-
nest har arbejdet på broens automatiske styresystem. Broens konstruktioner blev efterset, og der var ingen
tegn på alvorlige skader, hverken på maskineri eller brokonstruktion. Derfor kunne de normale åbninger for
søtrafikken genoptages lørdag omkring kl. 19, og broen fungerede herefter normalt igen.
Årsagen
Efter en undersøgelse af forløbet er konklusionen, at broklappen i den aktuelle situation havde lukket i uden
den sædvanlige styring, som sker ved hjælp af en motor. Dette kunne blandt andet aflæses af de data om
broens betjening, der er gemt i styresystemets log, hvor alle brovagtens valg og styringens aktioner registre-
res. Denne registrering sker bl.a. med henblik på at give mulighed for at gennemgå forløbet i forbindelse
med eventuelle utilsigtede hændelser. Styresystemets log viser, at brovagten aktiverede lukningen, inden
åbningen var afsluttet.
Der var kun en enkelt sejlbåd der skulle igennem, og det var hensigten at få åbnet for vejtrafikken så hurtigt
som muligt
–
helt korrekt betjening, men desværre med uventede konsekvenser.
Efter at brovagten har aktiveret lukningen, stopper broen med at gennemføre åbningen uden at stoppe klap-
pen i dens fuldt åbnede position. Det har den konsekvens, at broens parkeringsbremse ikke aktiveres, og at
broens lukkeforløb ikke aktiveres korrekt. Broen falder derfor ned fra en position, hvor den næsten er i top.
Der er i broens styresystem mulighed for at aktivere et såkaldt "forceret stop". Brovagten kunne i forbindelse
med denne hændelse have aktiveret dette stop og have standset klappens bevægelse. Klappens bevægelse
i forbindelse med denne hændelse er dog indledningsvist så langsom, at brovagten ikke har anledning til at
formode, at der ikke er tale om et normalt forløb. Det er først, da klappen når relativt langt ned, og hastighe-
den er relativt høj, at brovagten kan konstatere, at der ikke er tale om et normalt forløb. Brovagten når dog
ikke at aktivere et "forceret stop".
Årsagen til det hårde fald er således todelt: Først bliver lukningen af broen ikke gennemført korrekt på grund
af en fejl i det automatiserede styresystem. Derpå nåede brovagten ikke at aktivere den indbyggede mulig-
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450