Til trafikordførerne i Folketingets partier
To bidrag til debatten om en fast Kattegatforbindelse
1. På Sjælland
Præmis: Et højhastighedstog København - Aarhus over Samsø vil over Sjælland
køre på en separat linje (eftersom lokaltog og godstog ville være i vejen).
Deraf følger at Nordvestbanen Roskilde - Holbæk - Kalundborg med lokaltog bliver
ikke nedlagt.
Altså skal en færdig Kattegat-løsning på Sjælland omfatte to linjer.
Men vi kan starte med at bygge den langsomme linje, med lokaltog til Aarhus, således:
Overtag Odsherredsbanens strækning mellem Holbæk og Svinninge,
byg ny enkeltsporet strækning mellem Svinninge og Værslev og elektrificer begge.
Det giver en rejsetid Kbh - Aarhus,
med stop i Roskilde, Holbæk, Svinninge, Kalundborg og Samsø, på ca. 2�½ time.
Derved får Odsherred desuden nærmere forbindelse til Aarhus (ved skifte i
Svinninge i stedet for i Holbæk) end med de andre forslag.
Derefter kan man bygge højhastighedsbane fra Kalundborg mod København i etapper
efter behov,
under benyttelse af dele af tracéen på Nordvestbanens nu nedlagte strækning mellem
Holbæk og Værslev.
Denne løsning er billigere end dem rapporten nævner, eftersom
arbejdet ikke vil genere trafikken på den nu omlagte Nordvestbane.
Derved reduceres rejsetiden ned mod en time.
1